Groningen uitgeroepen tot mooiste station van Nederland

Station Groningen is door NS uitgeroepen als mooiste station van Nederland. De afgelopen periode konden reizigers stemmen welk station volgens hen het mooiste is. Daaraan hebben tienduizend reizigers meegedaan.

8 stations

Reizigers konden kiezen uit acht stations (Amsterdam Amstel, Amsterdam Centraal, Den Haag HS, Eindhoven, Groningen, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal, Valkenburg). Groningen kreeg veruit de meeste stemmen (33%), gevolgd door Valkenburg (16%). Rotterdam Centraal volgt als derde (14%), Amsterdam Centraal kreeg slechts 11% van de stemmen en Utrecht 9%.

Eerste editie

Dit jaar werden deze verkiezingen voor het eerst gehouden. Het idee kwam van Gerjan Vasse, Social Media Manager van NS: “Stations zijn meer dan een plek waar je naar binnen rent om in de trein te springen en omgekeerd weer eruit na aankomst. Met deze verkiezing zien we dat stations leven onder onze reizigers en bezoekers, dus we overwegen zeker om dit volgend jaar nogmaals te doen.”

Plaquette

Assistent stationsmanager Erik van Willenswaard heeft de vol trots in ontvangst genomen. Het gaat om een plaquette met de begeerde titel. “Wij wisten natuurlijk wel dat Groningen een prachtig station heeft, maar dat onze reizigers dit ook met zovelen vinden, is echt fantastisch” reageert de assistent Stationsmanager.

Mooiste treinreis

Eerder had NS al een verkiezing voor het mooiste spoortraject van Nederland. Toen konden reizigers alleen kiezen uit trajecten waar NS reed, en werd Almere Centrum – Lelystad Centrum bekroond met de titel mooiste treinreis. Dit keer konden reizigers dus ook kiezen uit een station waar geen NS treinen stoppen (Valkenburg).

This post was last modified on 7 augustus 2019 11:54

Bekijk reacties

  • Driekwart van Nederlanders is nog nooit in Groningen geweest. Stemmen per internet is totaal onbetrouwbaar. Met een mediacampagne kun je zo de eigen regio eenvoudig voor trekken.

      • Die val tmeer op oude meuk elders dan op topstations in de eigen buurt?
        Ik vond het station in Groningen wel aardig om te zien maar er was ontzettend weinig te beleven en het was voor een gebouw om doorheen te lopen.

        • Station Groningen had ooit een prachtige restauratie. Sinds deze er niet meer is, vind ik het station een stuk minder aantrekkelijk. De zaak gaat daar behoorlijk op de schop. Ik ben benieuwd wat dat oplevert.

    • Volgens mij staat Groningen in ieder geval erg hoog in de top-10 van bestemmingen voor mensen die het maximale uit hun Kruidvatkaartje willen halen.

      • Om die kaartjes lonend te laten zijn moet je inderdaad een flink eind reizen anders kun je net zo goed met een kortingskaart reizen of het gewone kaartje kopen.
        Daarnaast gaat de meute dan met een Museuemkaart van de buren naar een museum.

        • Het is trouwens niet waar dat je een flink eind moet reizen om een actiekaartje lonend te laten zijn. Voor een rit van een half uur betaal je voor een gewoon kaartje al minstens 15 euro (retour). Het is dus logisch dat men met een actiekaartje verder reist en zo het maximale er uit haalt. Daar is niks mis mee.

        • Mevrouw Janneke, inderdaad is het overmatig gebruik van de Museum kaart een probleem. Overal die hordes bejaarden als je een keer een dag vrij ben. Allemaal aan het profiteren van door anderen betaalde voorzieningen. Dat is ook de reden dat de kaart steeds duurder wordt. Als normaal gebruiker heb je er eigenlijk niets meer aan. Een goede reden om de kaart niet meer te willen hebben.
          Om over de musea maar niet te beginnen die kaartnummers hergebruiken of van andere musea doorgestuurd krijgen.

        • Meneer Dries, dan heb je dus meer aan een actiekaartje van bv 14,50 euro waarmee je het hele land door kan reizen.

        • Mevrouw Janneke, dagkaarten zijn er nog nauwelijks via de koopjesdetailhandel. Het zijn meestal dagretours met een versnapering.

        • Museumkaart van de buren kan niet , meneer Dries. Deze is namelijk gepersonaliseerd met foto en al. U heeft de klok horen luiden , maar u weet niet waar de klepel hangt.

        • Ik weet uiteraard niet hoe oud u bent , maar beseft u wel dat u ook ooit een mens zult zijn met een respectabele leeftijd ? Wat zult u blij zijn met het bestaan van o.a. Museumkaart en dergelijke , maar ja dat zult u nooit toegeven uiteraard. Ik vind u een zeer negatief persoon.Ik ben zelf 55 en ik heb ook zo'n kaart. Als ik vrij ben van mijn werk maak ik daar graag gebruik van en ik geniet tevens van de gelukkige gezichten van de mensen " op leeftijd ". Moet u ook eens proberen.

        • Dries Molenaar, wat ben je een vreselijke negatieve allesweter. Je reageert op alles, en je weet niet waarover je praat.

  • Waarom kon er maar uit 8 stations worden gekozen? Er zijn toch veel meer mooie stations. Bijvoorbeeld Arnhem C. of Leiden en zo zijn er vast nog meer. Ik vind trouwens Groningen en Valkenburg ook heel mooi, terechte winnaars.

    • Hoe komt het dat niet gekozen kon worden voor de stations Overveen, Ommen en Vlissingen?
      Station Lisse, waar opnames zijn geschoten voor "Het meisje met het rode haar", mag er ook zijn. Alleen stoppen daar geen treinen meer.

      • Vlissingen had voor WO II een veel mooier kopstation dan wat er nou staat!

  • De grootste misser is natuurlijk het ontbreken van Station Haarlem. Een prachtige creatie van Dirk Margadant uit het begin van de vorige eeuw. Het enige station van Nederland in de art nouvaeau of Jugensdtill-stijl. Het eilandperron met de wachtkamers is een plaatje.
    Hier zijn tal van filmopnames geschoten.

    • Waarschijnlijk bewust, als men volgend jaar een nieuwe editie wil organiseren, kunnen er nieuwe stations genomineerd worden :-)

    • Alleen is het station van Haarlem een gespleten station, ontzettend klein wat omvang betreft, er bevindt zich bijna niets in, de monumentale wachtkamer is ook voor 50 % gemoderniseerd en wordt het station helemaal ingesloten tussen allerlei moderne pruts-rotzooi aan lelijke kantoorgebouwen!

  • Bij de nieuwe stations had Amsterdam Sloterdijk ook wel op het lijstje gemogen. Transparent en ondanks de ingewikkelde situering van de sporen toch vrij overzichtelijk. Het enige kruisstation van Nederland met ook nog een verbindingsboog buiten het hoofdstation.

        • Duivendrecht is wel een kruisstation, maar mist een boog buitenom, zoals Sloterdijk

        • Duivendrecht heeft ook nog een verbinding van Utrecht naar Diemen/Watergraafsmeer. Die zal wel voor dienstverkeer zijn. Even snel achterom naar Amsterdam Centraal of wegglippen naar Weesp zal de bedoeling niet zijn.

    • En waar je buitenom naar de perrons op de boog moet lopen. Als een Parijs metrostation met lange wandelingen tussen twee lijnen. Die alleen al een goede reden zijn om met de bus te gaan of de fiets te nemen. Nu met motorondersteuning praktisch in heel Parijs. Zelfs naar Montmartre. Alleen zijn het er nog te weinig.

    • Amsterdam Sloterdijk is helaas een ongelijkvloers station, gelijk aan Berlijn Hbf, en als je daar al van de ene trein naar de andere wilt gaan overstappen is het, gelijk aan Antwerpen-Centraal, net een doolhof waar je overal de weg kwijtraakt, treinaansluitingen vaak mist en die ware schoonheid is daar trouwens ook ver te zoeken want ik spreek uit eigen ervaringen!

  • Jammer genoeg weten veel mensen niet dat het interieur van het oude station van Groningen (inderdaad een erg mooi gebouw dat helaas door het ontbreken van torens bij het hoofdgebouw geen machtsuitstraling heeft en ontzettend grauw is geworden door het langsrijdende autoverkeer) gewoon een kopie van zichzelf is daar men het oude interieur na WO II letterlijk heeft laten wegrotten!
    In het linker eindgebouw bevindt zich zelfs een Albert Heijn, in het rechter tussengebouw een Burger King en in het rechter eindgebouw bevindt zich een modern kantoor waar totaal GEEN schoonheid meer in is te ontdekken! Van een afstand lijkt het station, door de oerlelijke en veel grotere hoofdkantoren die erom heen staan, haast meer op een oude dwerg die hierdoor letterlijk in de schaduw staat van de grotere kantoorgebouwen!
    Hoe jammer is het zelfs dat de oude stations van 's-Hertogenbosch en Nijmegen, die uit dezelfde tijd afkomstig waren als Groningen en Amsterdam, niet werden herbouwd na WO II want dat waren ook prachtige stations en degenen die er nou staan zijn gewoon niets anders dan waardeloze prutsgebouwen en hopelijk deze eeuw nog worden gesloopt!

    • Nijmegen is natuurlijk een allegaartje waarbij vooral de lelijke aanbouw opvalt die niet past bij rest van het station.

      • Bert Sitters, Nijmegen had juist de periode 1894-1944 een prachtig station van C. H. Peters en ongetwijfeld was dit nog mooier geweest dan in Groningen. Talloze inwoners van Nijmegen zouden zelfs dolgraag een replica van dit station terug willen hebben in plaats van dat waardeloze prutsding dat er al sinds 1952 staat!

    • Met nog 80 jaar te gaan zal dat vanzelf wel gebeuren. Wellicht staat het zootje dan onder water en wonen we allemaal in Zuid-Duitsland, als ze ons er in laten.

  • Allemaal kinnesinne natuurlijk lol. Maar het was Nog mooier, toen de restauratie er nog was. Maar dat is tegenwoordig overal verdwenen, geloof ik (gelukkig hebben we de WEEVA nog ;) ). Er gaat veel op de schop, maar de monumentale voetbrug blijft natuurlijk, ook al moet je dan de tunnel gebruiken.

    • De stationsrestauraties zijn namelijk allemaal verdwenen toen we van de gulden op de euro overgingen! Voorheen betaalde je daar voor een heerlijke kop soep nog 3,50 gulden en later 3,50 euro, dus ongeveer 2X zo duur!
      De stijgende kosten van het eten in de restauraties hebben er dan ook grotendeels voor gezorgd dat vrijwel niemand daar meer wou gaan eten zodat ze alles noodgedwongen moesten sluiten.

  • Ik reis vrijwel dagelijks vanaf dit station. De oude stationshal is inderdaad fraai, maar de rest van het station is werkelijk onooglijk en onpraktisch. Ik verheug me op de aanstaande verbouwing. Wie overdag komt genieten van de stationshal, kan nauwelijks bevroeden wat voor klerezooi het daar 's avonds is. Allerlei gespuis neemt dan bezit van de bankjes, totdat ze er rond 24:00 uitgemieterd worden. In de vroege ochtend stinkt het er naar menselijke uitwerpselen. De Metro blijkt daarvoor een prima hulpmiddel. De Burger King verdient in de avond bepaald geen aanbeveling; ik denk dat het er bij het Leger des Heils gerieflijker aantoe gaat. De barakken waarin Bruna, Etos en De broodzaak zijn gevestigd, zijn er zeker 15 jaar geleden geplaatst als tijdelijke voorziening. Belachelijk dat die dingen nu nog worden gebruikt. Wel waardeer ik het enorm dat de dames van De broodzaak 's ochtends de tent, buiten de officiële openingstijden, wat vroeger openen om de forenzen tot dienst te zijn. Ik denk niet dat er veel stations in Nederland zijn waar je om 4:55 een kop koffie kunt krijgen.

    • Dat lijkt wel op Den Haag HS qua beleving. Toen ik daar een tijdje dagelijks moest overstappen. Niet te geloven hoe dat er 's morgens vroeg bij lag.
      Niet erg koninklijk.

    • @Annemiek, het "monumentale" interieur van het hoofdgebouw van het station van Groningen is feitelijk gewoon een kopie van zichzelf daar het oorspronkelijk monumentale interieur na WO II zo zwaar verpauperde dat ze alles daar moesten slopen en vervingen door goedkopere bakstenen, papier-mache, plastic etc.!

  • Misschien kan er parallel aan deze verkiezing ook een top 5 komen van lelijkste stations? Van die stations die bijna mooi zijn van lelijkheid. Zoals Beverwijk, Sloterdijk, Schiedam, Tilburg en ik heb ze lang niet allemaal gezien...

  • Pardon, wat diet Amstel ueberhaupt tussen de keuzemogelijkheden? Haha. Groningen is wel mooi, Valkenburg ook.

    • Dacht ik eerst ook, maar ik ben nooit daar geweest, alleen langsgekomen en dan zie je niks van het station zelf. Heb nu op internet naar de afbeeldingen gekeken en het lijkt me erg mooi, zou daar best eens willen uitstappen om rond te kijken. Ik bedenk nu wel dat zo'n ,,wedstrijd,, mooiste station niet zoveel voorstelt,als je bedenkt dat er ruim 400 stations zijn, waar de meeste niet van bekend zijn.

      • Pas maar op, het is een druk stadsstation met veel hangers zonder kaartje (die zich ook geen Kruidvat kaartje kunnen veroorloven). Graag ze u van tas en portemonnee af.

    • Amstel is een mooi station, een mooie hal, gangen en schilderingen uit een recent optimistische tijd. Mooier dan Groningen. Ze moeten alleen die vreetschuren niet in het midden laten staan.

      • De schilderingen gegeven aardig ontwikkelingen op het spoor weer. Ook van de omslag, zoals die tijdens de bouw plaats vond. Zo optimistisch was men in 1939 niet, maar het station ziet er wel optimistisch uit: een soort weg naar de toekomst
        De restauratie zat ooit in een zijvleugel.
        Er vertrokken vanaf dit station autoslaaptreinen, maar NS moest twee vertreksporen afstaan aan de Metro. Deze geven wel een snelle overstap van trein naar metro of van metro naar trein.
        Helaas valt dit station steeds meer in het niet door alle hoogbouw die om die station is verrezen. Het stationsplein is onlangs fraai heringericht.

        • In Amsterdam-Oost is ook het station Amsterdam Muiderpoort. In gebruik genomen in dezelfde tijd als Amsterdam Amstel, toen het hoog gelegen spoor gereed was. Ook ontworpen door dezelfde architect als Amstel. Het statonsgebouw ligt echter verborgen en ingeklemd tussen twee vorken van de spoorplitsing naar het Gooi en Utrecht in. Komt nogal unheimisch over en er moesten allerlei maatregelen getroffen worden tegen de sociale onveiligheid. De ontsluiting gaat niet meer via de stationhal. Markant is echter het seinhuis dat hoog boven het station uitsteekt.
          Na de overwinning van Ajax op Tottenham Hotspur in Londen dit jaar brachten fans een grote graffiti aan op het station. In de Ajax-euforie is dit enige maanden gebleven, maar recent verwijderd omdat het niet past op een rijksmonument.
          Het glas-in-lood-raam met de vogelvlucht is een plaatje.

      • Helaas heeft Amsterdam Centraal van binnen bijna precies hetzelfde lot ondergaan als dat van station Groningen daar je onderaan bijna niets monumentaals meer vind bij de in- en uitgangen!

  • Ik ben ook gecharmeerd van het station Woerden. Uitgevoerd in Jugendstill. Weliswaargemoderniseerd, maar de uitbreiding bij ingang is transparant uitgevoerd.

    • Alleen jammer is wel dat het interieur van het station Woerden nog saaier is dan de wachtkamer van een tandarts!

Share

Recent Posts

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…

3 dagen terug

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

5 dagen terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

7 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

7 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

7 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

1 week terug