GVB mag blijven rijden in Amsterdam
08 mei 2009 1:18
(Novum) – Het GVB mag tot 2018 het openbaar stadsvervoer in Amsterdam verzorgen, op voorwaarde dat betere prestaties worden neergezet en wordt voldaan aan Europese regelgeving. Vooral ´s nachts gaan meer bussen rijden.
Dat heeft de Stadsregio Amsterdam besloten, dat de concessie via een zogenoemde onderhandse gunning wil verlenen. Een concessie is het exclusieve recht om in een bepaald gebied openbaar vervoer te verrichten. De zesjarige concessie treedt in 2012 in werking.
Het aanbod van openbaar vervoer blijft vergelijkbaar met het huidige niveau, maar het nachtnet wordt sterk verbeterd, evenals de reisinformatie en de bereikbaarheid van nieuwe woongebieden. Het ov-gebruik neemt de komende jaren verder toe, verwacht de Stadsregio.
Het GVB moet meer vervoer gaan leveren voor hetzelfde geld. De eisen voor loopafstanden naar haltes en hoeveelheid ritten zijn in het voorlopige eisenpakket aangescherpt. Bijna iedere bewoner moet binnen vierhonderd meter hemelsbreed op een lijn kunnen stappen die een verbinding biedt met een belangrijk ov-knooppunt en een winkelgebied. Voor bewoners van grotere verzorgingshuizen en ziekenhuizen geldt een maximale loopafstand van 250 meter.
In de nieuwe eisen staat dat de meeste inwoners binnen achthonderd meter hemelsbreed op een nachtlijn moeten kunnen stappen met een verbinding naar het Centraal Station en het Rembrandtplein of Leidseplein. De nachtlijnen moeten ten minste elk halfuur langskomen. Nu wordt vier nachten per week een uurdienst gereden.
Het GVB moet ook punctueler gaan rijden. Bij vertragingen moet de vervoerder reizigers in het voertuig informeren over de vertraging en de gevolgen voor hun aansluiting. Minimaal 99,5 procent van alle metroritten en alle bus- of tramritten moet worden uitgevoerd. Bussen, trams en metro´s mogen niet eerder vertrekken dan in de dienstregeling is aangegeven. Ook komen er meer panelen voor digitale reisinformatie. De Stadsregio streeft ernaar dat 95 procent van de reizigers in 2012 betrouwbare actuele reisinformatie op de halte kan bekijken.
Het GVB houdt nog wel enige vrijheid en kan een keuze maken uit bijvoorbeeld een betere bereikbaarheid van bedrijventerreinen, de aanschaf van nieuwe bussen, gratis ov voor bepaalde doelgroepen en het opzetten van nieuwe verbindingen.
Na inspraak en adviezen wordt het definitieve programma van eisen vastgesteld door de Stadsregio Amsterdam, naar verwachting op 19 november.