Haagse burgemeester: ov grote steden fors duurder bij bezuiniging

Een groot deel van het openbaar vervoer in de Randstad wordt mogelijk 11,7 procent duurder als een bezuiniging doorgaat. Dat zei de Haagse burgemeester Jan van Zanen dinsdag tegen het ANP. De grote steden lieten in een nieuwsbericht ook weten dat door de bezuiniging de bouw van 300.000 woningen op de tocht staat.

Samen met een groep lokale bestuurders overhandigde Van Zanen dinsdag een petitie aan de Tweede Kamerleden die over het openbaar vervoer gaan. De petitie met ongeveer 38.000 handtekeningen roept op om de bezuiniging terug te draaien. “Ik vind het heel teleurstellend, en ik vind het ook retedom”, zegt Van Zanen.

Lijnen schrappen of kaartjes duurder

De gemeenten staan voor de keuze om lijnen te schrappen of de kaartjes duurder te maken, zeiden bestuurders bij de overhandiging. De prijsverhoging van 11,7 procent staat dus nog niet vast, maar Van Zanen spreekt wel van een “zeer voor de hand liggende keuze”.

De Metropoolregio Rotterdam meldde maandag in een nieuwsbericht dat de bezuiniging de bouw van 300.000 woningen in de Randstad op de tocht zet. Een eis bij het bouwen van woningen is dat ze goed bereikbaar moeten zijn. Volgens de Metropoolregio is dat onmogelijk met goed ov, dat door de bezuiniging onmogelijk gemaakt zou worden.

Jaarlijks 110 miljoen euro gekort op ov

De korting komt doordat allerlei specifieke potjes worden overgeheveld naar de algemene fondsen voor gemeenten en provincies. Daarbij worden ze met 10 procent gekort, omdat de overheveling papierwerk zou besparen. De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag kregen ruim een miljard uit een van deze potjes, en lopen door deze keuze uit de formatieperiode vanaf 2026 jaarlijks 110 miljoen euro mis.

De Kamerleden van de coalitie lieten niet direct blijken dat ze op zoek gaan naar 110 miljoen euro om de bezuiniging te schrappen. “Het gaat wel heel erg over geld”, zei Cor Pierik (BBB), die zich afvroeg of de ov-bedrijven hun budget niet efficiënter kunnen besteden.

PVV-Kamerlid Hidde Heutink was niet bij de overhandiging van de petitie. Van Zanen: “Die zouden toch als eerste moeten vinden dat in de regio het openbaar vervoer en de tarifering normaal blijven.”

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 3 maart 2025 16:25

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug