Foto: Stefan Verkerk / archief
Maak alleen noodzakelijke reizen per openbaar vervoer. Aan die oproep wordt massaal gehoor gegeven. Maar hoe zou het openbaar vervoer straks weer opgestart kunnen worden?Kennisnetwerk Railforum is opzoek naar creatieve ideeën. Ook reizigersorganisatie Rover is bezig met dit vraagstuk.
Mark Rutte heeft aan alle sectoren gevraagd om alvast na te denken over hoe zij eventueel weer kunnen opschalen als de coronamaatregelen versoepeld kunnen worden. “Dat kan uiteraard ook gefaseerd gaan plaatsvinden, bijvoorbeeld met de handhaving van de anderhalvemeter-eis. Zo zie je dat theater- of bioscoopzalen de stoelcapaciteit halveren om straks toch weer open te kunnen gaan. Wij zijn voor de OV-sector op zoek naar creatieve ideeën”, legt Corina de Jongh namens Railforum uit.
In de anderhalvemetereconomie – zoals Mark Rutte het noemt – zullen de bus en trein veel minder capaciteit hebben. “Zelfs met een normale dienstregeling zou de capaciteit in bussen, trams en treinen op ongeveer 25% blijven steken. Dat vraagt om maatregelen. Maar welke maatregelen?” vraagt ook Freek Bos van reizigersvereniging Rover zich af.
De Jongh geeft aan dat aan allerlei maatregelen gedacht kan worden. “Ook grote werkgevers denken na over slimme fasering. Je zou bijvoorbeeld reizigers met een even businesscardnummer op specifieke dagen kunnen laten reizen, en reizigers met een oneven kaartnummer juist op andere dagen”, legt De Jongh uit. Railforum benadrukt daarbij dat er maatregelen gezocht moeten worden die op maatschappelijk draagvlak kunnen rekenen. “De opstart zal een wisselwerking zijn tussen de rijksoverheid, vervoerders en grote werkgevers.”
Een andere suggestie is om bijvoorbeeld om te starten met het korte woon-werkverkeer of per regio op te starten. Ook is de vraag of bijvoorbeeld studenten vrij moeten kunnen reizen zolang er geen colleges gegeven worden. Freek Bos van Rover vult aan: “Niemand weet wat er gaat gebeuren, en dat maakt het moeilijk om keuzes te maken. We weten ook niet welke maatregelen werken en of het genoeg is. Veel zal afhangen van de maatregelen waar het kabinet voor kiest.”
Dat niet alle maatregelen even succesvol zijn, blijkt wel in Amerika. De Jongh: “Daar is geprobeerd om de ene dag de mannen te laten reizen en andere dag de vrouwen. Daar is men weer heel snel mee gestopt.” Maar er zijn ook landen waarbij reizigers een formulier moeten invullen om de de nut en noodzaak van een reis te kunnen aantonen.
Meer dan ooit zal gelden: probeer de spits te vermijden. Dat was al een vraagstuk waar vervoerders zich mee bezig hielden, maar zal als de corona maatregelen worden versoepeld nog belangrijker zijn.
De Jongh benadrukt dat vervoerders ook volop bezig zijn met het nemen van maatregelen. “Wij willen als kennisplatform vooral helpen verbindingen te leggen daar waar ze er nog niet zijn.”
Via ‘reageren’ kun je onder het artikel je ideeën kwijt. Maar je kunt ook een e-mail sturen naar Railforum (info@railforum.nl) en Rover (secretariaat@rover.nl).
Vragen waar de OV-sector zich momenteel over buigt:
This post was last modified on 17 april 2020 18:38
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…