Hoekstra: NS gaat over dienstregeling

De NS kan zonder aanvullende steun niet met deze aantallen treinen blijven rijden. Hierover moet het vervoersbedrijf met het Ministerie van Infrastructuur besluiten nemen, reageert minister van Financiën Wopke Hoekstra op de jaarcijfers van NS.

Financiële afspraken

Het instandhouden van de dienstregeling “lijkt op termijn financieel gezien niet vol te houden”, leest de bewindsman in de jaarcijfers van het vervoersbedrijf, waarvan de Staat de enige aandeelhouder is. Hij is met het bedrijf in gesprek over eventuele verdere staatssteun.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers benadrukte NS dat er extra geld nodig is, als het spoorbedrijf alle treinen wil laten rijden. Tot en met september zijn er financiële afspraken en ook voor 2022 wordt er nagedacht voor een regeling. Maar mogelijk is er ook daarna financiële steun nodig.

Over eventuele aanvullende steun is Hoekstra in gesprek, maar “het is aan de NS om de organisatie op termijn weer financieel gezond te maken.” Dat is volgens de bewindsman broodnodig. Mensen reizen veel minder met de trein door de coronamaatregelen, en ook de komende jaren verwacht de vervoerder minder reizigers.

Afbouwen dienstregeling een optie

Op dit moment wil NS het aantal treinen volgend jaar nog fors verhogen. “Er zijn veel investeringen gedaan om de frequenties te verhogen, we hopen dat de reizigers terugkeren. Als blijkt dat reizigers wegblijven dan kan het nodig zijn dat we frequenties moeten aanpassen” reageert NS-topvrouw Marjan Rintel tegenover Treinreiziger.nl.

Over het afbouwen van de dienstregeling moet de NS zelf beslissingen nemen, benadrukt Hoekstra. Dat gebeurt wel in overleg met het Ministerie van Infrastructuur. Verder moet het bedrijf verder aan de slag met bezuinigingen. Een eerder samengesteld pakket moet al 1,4 miljard aan bezuinigingen opleveren. Daardoor zullen ongeveer 2300 banen verdwijnen, zonder dat hierbij gedwongen ontslagen vallen. NS wijst erop dat hiermee een kleine 15% van de banen verloren gaat.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 25 februari 2021 13:57

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug