Foto: Stefan Verkerk Fotografie (archief)
De extra heffing voor treinritten over de HSL-Zuid van Schiphol naar de Belgische grens voldoet aan de Europse regels. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft op eigen initiatief onderzoek gedaan naar de heffing aan spoorbedrijven nadat er twijfels waren.
De ACM besloot het onderzoek te starten na een ’signaal’ van een niet nader genoemd spoorbedrijf. Vervoerders betalen voor ritten over de HSL-Zuid een prijs die volgens de ACM ’aanzienlijk’ hoger ligt dan die voor het normale spoor. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dit terecht omdat zonder de HSL-heffing aan vervoerders de spoorlijn nooit aangelegd zou zijn. De Europese regels staan in zo’n geval een hoger tarief toe.
De aanleg van de HSL-Zuid werd mogelijk na een bijdrage van private bedrijven van 1,8 miljard gulden om het budget rond te krijgen. Het Rijk heeft dit geld destijds voorgeschoten en int een deel van het bedrag nu jaarlijks via de HSL-heffing die het via spoorbeheerder ProRail oplegt. Volgens de ACM betekent dit wel dat zodra het hele bedrag via het extra tarief is opgehoest, de heffing eindigt. Volgens de ACM kan het nog ten minste 10 jaar duren voor dat zover is.
De ACM benadrukt dat de HSL-heffing iets anders is dan de HSL-toeslag die NS eist van reizigers voor ritten over de hogesnelheidslijn. Maar NS stelt zelf dat het de HSL-toeslag heft omdat het bedrijf extra kosten heeft voor het gebruik van de HSL-Zuid. Ook zegt het spoorbedrijf de toeslag te handhaven om te voorkomen dat treinen te druk worden en omdat het bedrijf via de HSL een snellere reis biedt.
De alliantie van private spoorbedrijven Allrail riep in 2024 op tot het schrappen van de HSL-heffing. De alliantie vond de heffing wel in strijd met Europese regels en liet destijds weten dat de heffing zo hoog is dat het treindiensten over de HSL verliesmakend laat zijn.
Treinreiziger.nl
This post was last modified on 26 november 2025 16:10
In de zomer van 2026 gaat er in de zomer een gratis weekendbus rijden naar…
Het R-net-spoortraject tussen Gouda en Alphen aan den Rijn is van zaterdag 29 november tot…
Niet al eind dit jaar maar pas voorjaar 2026 komt de eerste vernieuwde Protos-trein terug…
NS stoft halte Heerenveen IJsstadion weer af. Begin 2026 stoppen er tijdens twee schaatskampioenschappen als…
Kaartjes voor de European Sleeper nachttreinen zijn nu ook verkrijgbaar via NS International. Vanaf dinsdag…
Voor wie een treinreis door Europa plant, is nu hét moment om een Interrail Pas…