Foto: (c) Verkerk
Een consortium van de Italiaanse spoorwegen (Trenitalia, 45%) en de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Nostrum (55%) willen het onder de naam Iryo gaan opnemen tegen de Spaanse spoorwegmaatschappij RENFE. Donderdag werden de plannen in Madrid gepresenteerd. Volgend jaar moet de eerste trein gaan rijden.
Sinds dit jaar is de strijd om de Spaanse reiziger losgebarsten. De Franse spoorwegen (SNCF) hebben de Ouigo gelanceerd tussen Barcelona en Madrid. Waar Ouigo zich richt op het low budget-segment, zal Iryo zich richten op de ‘premium’ markt. De eerste trein moet gaan rijden in het laatste kwartaal van 2022.
Iryo wil Madrid verbinden met Barcelona, Alicante, Valencia en Cordoba. Daarvoor wil het consortium twintig treinstellen van het type ETR 1000 beschikbaar maken. De treinen zullen volgens Spaanse media rood worden, net als de treinen van Trenitalia. Overigens zal Iryo de merknaam worden, het consortium achter de trein heet Ilsa. Ilsa zal volgens El Periodico geleid gaan worden door Carlos Bertomeu, de huidige topman van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Nostrum.
De bedoeling is dat er geïntrigeerde tickets komen voor trein én vliegtuig. Daarmee moet er volgens ABC samengewerkt gaan worden met verschillende spoorwegmaatschappijen. Zodra Iryo van start gaat, zal de Spaanse treinreiziger keuze hebben uit vier merken:
De Italiaanse spoorwegen hebben vaker plannen gemaakt om in Europa de concurrentie aan te gaan met andere spoorwegmaatschappijen. Zo wil het bedrijf dat ook doen met Thalys. Tot nu toe zijn de meeste plannen nog niet uitgevoerd. Zo is het nog altijd wachten op een trein Parijs – Milaan. Onder de naam Thello heeft Trenitalia wel tien jaar lang een nachttrein laten rijden tussen Parijs en Venetië. Die trein is sinds maart 2020 door de coronacrisis gestopt. In 2021 werd bekend dat de nachttrein ook niet meer terugkomt. De andere treindienst die Trenitalia onder de naam Thello aanbood – van Marseille naar Milaan – is per 1 juli dit jaar eveneens gestopt.
Dat Iryo niet zomaar een plan is, anders dan misschien de aangekondigde concurrentie richting Thalys, blijkt wel uit de presentatie. Bij de presentatie was al een ETR 1000-treinstel aanwezig, voorzien van logo.
This post was last modified on 23 november 2021 10:21
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…