Huishoudens met laag inkomen krijgen gratis ov-kaarten voor regio Amsterdam
08 mei 2023 14:06
Huishoudens met een laag inkomen kunnen vanaf maandag acht gratis ov-kaarten aanvragen bij de Vervoerregio Amsterdam. De kaarten zijn goed voor 1,5 uur reizen in 14 gemeenten in de regio. Aanleiding is de stijging van de tarieven voor openbaar vervoer in 2023.
De tarieven voor het openbaar vervoer zijn in 2023 gemiddeld met 7,24 procent gestegen als gevolg van hogere energiekosten, lonen en hoge inflatie. Een forse stijging, waardoor openbaar vervoer buiten het bereik kan komen van huishoudens met de laagste inkomens, tot 130% van het minimuminkomen. Als tegemoetkoming maakte de Vervoerregio Amsterdam daarom in november 2022 vijf miljoen euro vrij om ruim 730.000 kaartjes te verdelen, samen met vervoerders GVB, EBS en Connexxion. Vanaf 8 mei is het mogelijk om deze kaarten aan te vragen op gratis-ov.nl.
Per adres verstuurt de Vervoerregio acht kaarten, die elk anderhalf uur geldig zijn. Dat is
genoeg om de hele regio door te reizen. De kaarten zijn geldig in de bus, tram en metro in
de veertien gemeenten van de Vervoerregio. Daaronder vallen behalve Amsterdam ook bijvoorbeeld Haarlemmermeer, Amstelveen, Diemen, Zaanstad, Purmerend en Edam-Volendam.
‘Geen structurele oplossing’
Melanie van der Horst, directeur van de Vervoerregio Amsterdam, is blij dat ze de ov-kaartjes kan uitdelen. ‘Ik realiseer me dat het helaas geen structurele oplossing voor stijgende tarieven is, maar ik hoop dat we hiermee toch een bijdrage kunnen leveren aan huishoudens die het moeilijk hebben. Intussen blijven wij bij het Rijk erop aandringen om de btw op ov-kaartjes af te schaffen.’
Goedemiddag,
Heb een paar keer “geklikt” op gratis-ov.nl maar de site is niet bereikbaar. Hoe kan ik deze gratis kaartjes aanvragen? Wij wonen in Uithoorn.
mvg,
Anna Verbiesen
Probeer eens: http://www.gratis-ov.nl
Dus met www erbij.
Wellicht was de site even offline, ik zie dat de link nu werkt.
Het is gelukt. Waarschijnlijk was de site overbelast een paar uur geleden.
Fijne dag allemaal,
groetjes, Anna
Goedemiddag
Ik graag gratis ov kaarten
Dan moet je naar de website gaan die genoemd wordt.
Je reageert nu op een nieuwsartikel.
Er is geen inkomenstoets dus iedereen kan de gratis kaartjes kopen.
Niet iedereen, alleen inwoners in de gemeenten. Er vindt postcodecontrole plaats.
Nee, want hun eigen privacyvoorwaarden laten het niet toe dat ze de postcode gebruiken om te controleren of deelnemers wel in de juiste gemeente wonen:
“De VRA verwerkt de persoonsgegevens van de deelnemers aan de actie met als doel om de kaarten te kunnen versturen, een bevestigingsmail van de aanvraag te kunnen sturen en mogelijk om eenmalig een e-mail ter stimulatie van gebruik van de kaarten te versturen.”
Het is gelukt. Waarschijnlijk was de site overbelast een paar uur geleden.
Fijne dag allemaal,
groetjes, Anna
Het aantal is maar zeer beperkt dus ze zullen over een paar uur wel op zijn.
Waarom alleen in Amsterdam en regio,doe het ook door het hele land!
En dat moet de vervoersregio Amsterdam dan regelen?
Helpt enorm, dus graag!!!
Als je niet te lui bent om het artikel te lezen en te begrijpen, dan weet je direct wat je ervoor moet doen.
Wie volgt het goede voorbeeld van Amsterdam, om mensen van het OV gebruik te laten maken ?
Geef huishoudens in Nederland zonder auto en net met een laag inkomen een gratis ov kaart voor alle ov. Schaf sowieso de btw op ov-kaartjes af. De overheid heeft geld zat, alleen wordt het aan de verkeerde dingen besteed,mag goed en toegankelijk ov van oudsher niet veel kosten en is een ondergeschoven kindje. De belastingbetaler met auto zou eens gaan klagen… Stimuleer ovgebruik!
Met kosten van 6,85 euro per kaartje en de totale desinteresse in controle op het bereiken van de juiste doelgroepen, lijkt dit me eerder een vorm van subsidie aan de vervoerders dan aan degenen met een laag inkomen.
Waar haal je vandaan dat ze vervoerders €6.85 per kaartje betalen?
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat dat de kosten zijn. 5m gedeeld door 730k. Als niet een aanzienlijk deel daarvan bij de vervoerders terechtkomt, gaat er echt wat fout.
Mijn Weekend-Vrij-abonnement gaat volgende maand 19,18 % omhoog, mailde NS mij vandaag. Graaiflatie heet dat.
WeekendVrij is dan nog steeds belachelijk goedkoop.
Jij denkt dat NS daar überhaupt winst op maakt. Lijkt me wel erg naïef.
Lege treinen kosten meer. Kosten evenveel als volle. En zijn gefinancierd door iedereen. Vandaar gelijk Duitsland NL- ticket.
Vvg
Vvg Niger
BhyVvg Niger
Vind deze actie echt iets triests hebben en meer van een aalmoes weg hebben, gezien het bereik en het aantal ritten. Dat mensen met weinig geld slechts 8 keer in een jaar 1,5 uur gratis met het Amsterdamse OV mee kunnen in een jaar. OV hoort voor alle inkomensgroepen betaalbaar te zijn en dit soort acties zouden overbodig horen te zijn. Dit soort projecten lossen vervoersarmoede niet op.
Ik woon zelf in het Oosten van het land en heb een dal abo gekocht waardoor ik 40% korting op de bussen heb. Voor iets meer een variant met regionale treinen. (kan niet met NS dal voordeel) Goedkopere of gratis dal voordeel kaarten lijken me op de langere termijn meer zoden aan de dijk te zetten om OV betaalbaar te houden.
“OV hoort voor alle inkomensgroepen betaalbaar te zijn”
Dus ook voor de belastingbetaler.
Openbaar Vervoer is qua kostprijs een heel erg duur product en dat heeft dus voor de klanten ook een hoge prijs. Eisen dat het voor iedereen betaalbaar moet zijn is gezien de hoge kostprijs niet haalbaar, net als dat een sterrenrestaurant niet voor iedereen betaalbaar is.
OV is, net als waterleidingen en gezondheidszorg, geen luxeproduct, maar een dienst die de overheid regelt voor de bevolking.
Net als dat zorg niet fundamenteel winstgevend hoeft te zijn, hoeft OV dat ook niet per sé. Die keuze voor het winst-gebaseerde model is politiek, niets meer.
@N
Dat de overheid een dienst regelt betekent nog niet dat daar niet gewoon de kostprijs voor betaald moet worden.
Je kunt niet van iemand verwachten die 1 € heeft om er twéé uit te geven. Automatisch de prijzen doorberekenen en op het bord van de afnemer leggen zal juist averechts werken. Ook dat vijf-sterren restaurant zal aan de prijs moeten sleutelen als ze willen dat de gasten niet wegblijven.
zo is Domino’s pizza sinds dit jaar flink duurder geworden, dat was voor mij een reden om alternatieven te zoeken. In plaats dat Domino’s nu iets meer verdient zijn ze een vaste klant kwijt, wat hebben ze liever die prijsverhoging of een regelmatige klant? Die klant komt nou niet meer, datzelfde is ook van toepassing op het ov. Ik ga dat er niet voor betalen en daar zit ik niet mee, maar jij wel want de prijs wordt doorverhoogd voor jou nu ik niet meer meebetaal.
Je mag wel van iemand verwachten dat die begrijpt dat het geld dat hij/zij heeft maar een keer kan worden uitgegeven. Als die het geld uitgeeft aan het gore vreten van Domino’s pizza (of soortgelijke smerige meuk) en er blijft vervolgens geen geld over voor de tram/metro, dan is er geen sprake van vervoerarmoede, maar gewoon van achterlijkheid.
Er bestaan overigens geen 5-sterrenrestaurants. Wat ik in zijn algemeenheid wel kan stellen, is dat de kosten voor een leven in de duurste segmenten veel harder stijgen dan de inflatie. Luxe die 10 jaar geleden voor een enkeling was weggelegd, is nou haalbaar voor mensen die iets boven modaal verdienen. Daarboven ontstaat nieuwe luxe die weer vele malen duurder en exclusiever is. En die mensen willen ook veel geld betalen voor de exclusiviteit. In de duurste restaurants (die je eigenlijk niet binnen Nederland kunt vinden) gaat het helemaal niet meer om wat er op de kassabon staat, maar uitsluitend om exclusiviteit, zoals in goed gezelschap ongestoord nog een fles van 5.000 euro open laten trekken, zonder dat het gepeupel een tafeltje verder zit te likkebaarden bij die decadentie.
OV is luxe product, wie weinig geld heeft is aangewezen op goedkopere alternatieven als fiets of tweedehands auto. Luxe voor iedereen is een leuke kreet maar niet realistisch.
Dus dat betekent ook als ik niet in staat ben een rijbewijs te halen dat ik naar het gemeentehuis kan gaan voor een WMO vergoeding voor het vervoer. Als je geen rijbewijs hebt is OV een essentiele behoefte.
OV is een essentiele behoefte en vervuld zowel een economische als een maatschappelijke/sociale functie’s. OV kan ook prima betaald worden als we stoppen met het omzeep helpen van onze trotse boerenstand en we ook stoppen met niet werkend zwaaipalen en zonneakkers beleid.
Ik zie electrische bussen en het geforceerd electrificeren van het spoorwegnet wel als onnodige uitgaven. Liever vollere dieselbussen dan dat legere e-bussen. Gewoon doordieselen is een goede eerste zet om het OV niet nodeloos duur te maken. Verder zie ik zaken als internet etc ook als luxe. Heel veel mensen, die veel reizen hebben een databundel op hun mobiele device.
Verder zie ik van oudsher een auto als een luxe product ook is dit inmiddels allang niet meer het geval.
reactie op mijzelf
aanvulling met een aanvulling
de strippenkaart was pas op 1-juli-2011 definitief afgeschaft, en het was de politiek die dat voor ons besliste, de reiziger had daar geen inspraak toe.
voorlopig werd de mogelijkheid gegeven tussen ovchipcard en strippenkaart te kiezen en plotsklaps wordt de ovchipcard als enige reismiddel verplicht.
“nog een aanvulling. velen vergeten nog in te calculeren dat je in grote steden nog met de trein kan reizen met de strippenkaart. nu wordt de combinatie 3x zo duur.
‘Maar omdat er zo’n hoog starttarief bij zit (€ 0.79), zit je na 17% van de route al op de originele ritprijs van € 1,- ‘
nu reizen er maar weinig mensen precies de 100% vd rit in de zone. maar 17% is wel erg smerig gedaan. dan vraag je natuurlijk om protesten. eerlijker zou zijn bij 50% ipv 17%.
nog een aantal rare dingen met de OVC is voor hetzelfde traject door verschillende vervoerders verschillende prijzen gelden. bij.
duivendreacht-adam cs:
NS: 2 euro
NS met korting: 1,20 euro
GVB: 1,50 euro
vroeger was dit opgelost doordat strippenkaart ook geldig is in de trein. zo hoef je vanuit je huis van adam naar utrecht dus maar een treinkaartje te kopen vanaf het laatste ns station in de zone. ”
reactie uit 2011
@Baardstaart
Mobiliteit is tot op zekere hoogte misschien een essentiële behoeft maar die hoeft niet noodzakelijkerwijs via OV ingevuld te worden. Dat kan ook met fietsen, meerijden, gelaten rijden of zelfs verhuizen etc. Daarnaast betekent dat niet dat je niet de kostprijs hoeft te betalen. Wat er onder de WMO valt staat in de wet, het niet kunnen halen van een rijbewijs valt daar niet onder.
maar als de reiziger weg blijft omdat het OV zo luxe is dan moet dat verlies weer opgevangen worden door de tarieven te verhogen. Ik heb sinds ’02 alles al gelopen of gefietst, tenzij het echt noodzakelijk is, die metro rijdt toch wel want het is geen maatwerk he, als ik wegblijf wordt er helemaal geen geld verdient. We zijn met de ovchipcard dik bedrogen. Met de strippenkaart kon je zoveel reizen mits je exact een uur na de stempeldatum het voertuig had verlaten. *of meer dan 1 uur afhankelijk van de zones en strippen. Met die ovcard van nu twee haltes metro 1.27, het enige wat luxe is zijn de tarieven.
OV betekent OPENBAAR Vervoer, DUS voor IEDEREEN en voor ELK mens en mag geen onderscheid gemaakt worden voor welke groep van mensen, dus is het geen besloten vervoer waarvan de voordelen in welke vorm dan ook altijd betaalbaar en toegankelijk moet zijn. Vraag mij af of men steeds meer gericht gaat zoeken wie en wat en welk voordeel men in aanmerking komt om met het OV te reizen. Nu is het het GVB voor een marginale beperkte aantal van 8 ritten, liever had ik gezien dat mensen met een laag inkomen – die aantoonbaar geen rijbewijs hebben – 20 % korting op bus, tram en metro in het Mokumse gekregen hadden, dan kon men meermaals relatief betaalbaar in Amsterdam en omstreken een ” frisse neus” halen, en van part ook met de trein binne het Amsterdamse vervoersgebied, nu moet je na 8 ritten toch de volle pond betalen, dat wordt dus de juiste dag uitkiezen om er uberhaupt van gebruik te maken, niet als het guur weer is bijvoorbeeld. Acht kaarten, een druppel op een gloeiende plaat, maar beter iets dan niets… voor zo lang als de kaarten geldig zijn tot eind van het jaar 2023 of ook nog in 2024 en verder ?…
De vervuiler betaalt.
De CO2 uitstoters.
In Nederland minimaal 8,9 miljoen auto’s, ze legden tezamen 104,5 miljard km’ af.
Verhoog de accijns per afgelegde kilometer met 0,20E en je hebt meer dan 21 miljard euro’s.
Voor uitbouw OV – infrastructuur en invoering NL-ticket van 29 E, nog geen 1 euro per dag (OV) mobiliteit.
Deze 21 miljard gaan weer rechtstreeks terug in de economie. Tenzij corruptie speelt.
En er wordt wat aan de klimaatdoelen gedaan.
Nederland met z’n oudste wagenpark van Europa, ach wat maakt dat uit, dan kan er nog wel een (vervuilende) autootje bij en wie niet kan of wilt kan altijd met een dure ov ticket door Amsterdam slenteren. Jammer dat men de cirkeltram lijn 10 van A’dam CS naar …A’dam CS heeft opgeheven, was leuk om door de stad te tuffen met zo’n kaartje, Ik vond het wel leuk om deze sightseeing rit mee te maken al piepend door de nauwe straten van Amsterdam kreeg je de tijd wel mee om.
Dat Nederland het oudste wagenpark van Europa zou hebben, is met afstand onwaar.
Vandaag wederom voor 1,60 E door Duitsland met trein gereisd. Heb ook S-bahn gereisd. En 2 koppen koffie a 1,50 E ieder genuttigd.
Geen overvolle RE, bezettingsgraad 30 – 70 %.
Afgelopen week in Luxemburg 0,0 E voor OV, koffie echter 3,50 E voor een kopje. Maar alleh, gisteren kostte de koffie 2,20 E te Brussel.
Wat moeten we in vredesnaam steeds met die oninteressante info?
Annemiek.
gratis OV voor iedereen!
is financierbaar.
Is mogelijk zie voorbeelden in EU.
En het is een tegenwicht toegen CO2 – uitstoters die de kosten bij de algemeenheid (belastingbetalers) leggen welk een veelvoud is van investeren in OV.
Als je deze gedachte visie niet wil/kan vatten.
Dan dragen jou bijdragen bij tot fake oplossingen.
Nogmaals OV moet mobiliteit voor iedereen zijn. OV is CO2-uitstoot mijdend.
Ik denk dat je een beetje in de wat bent.
omdat je de feiten moet kennen inzake OV in EU.
Application for free card for low income households in Amsterdam
Have tried several times to apply for the free card but to no avail, how can I get in touch? Best Regards Mavis