Wie eens een keer niets wil doen, ik bedoel, echt niets, kan ik de Hurtigrute aanbevelen. U verplaatst zich per luie stoel, met als belangrijkste activiteiten ademhalen en op gezette tijden eten en drinken. Dat alles maakt de Noorse postboot tot het leukste ov ter wereld. Is de Hurtigrute openbaar vervoer?
Dit is een colomn van Karolien van Wijk.
Ten eerste; de overeenkomst tussen definities van openbaar vervoer en konijnen op Schiermonnikoog is dat het zijn er te veel zijn en dat ze allemaal een beetje suf kijken, dus daar gaan we verder niet op in. Ten tweede; veel lezers zullen de Hurtigrute associëren met een cruise-achtig gebeuren voor senioren met te veel geld en een milde reislust. Dat kan inderdaad, want daar verdient de maatschappij een hoop geld aan. Maar dat neemt niet weg dat het ov is.
We gaan even terug naar het eind negentiende eeuw. Wie vanuit Zuid-Noorwegen een briefje stuurde naar z’n tante in Hammerfest moest een week of zeven geduld hebben voor de brief aankwam. Noorwegen bestaat uit onhandelbare bergen in combinatie met een erbarmelijk klimaat en wegen waren er nauwelijks. Maar, water is er zat en de Noorse regering zette een vaarroute van Bergen naar Kirkenes uit, waarmee het eerder genoemde briefje binnen een week zou arriveren. Alleen de Vesteraalens Dampskipsselskap durfde het aan.
Nu is de Hurtigrute een miljoenonderneming die nog steeds dezelfde 34 havens afvaart. Wie mee wil, kan natuurlijk een pakket kopen, maar klikken op Haven-naar-haven en bij een gunstige koers in kronen afrekenen kan de prijs flink drukken. Alles aan boord is Noors; het eten, het personeel, de sfeer, het breiwerk.
Naast toeristen nemen de schepen vracht mee, auto’s en Noren die toevallig van de ene onpraktisch gelegen haven naar de andere afgelegen uithoek moeten. Toeristen brengen geld in het laatje, zeker als ze pakketreizen afnemen en aan boord intekenen op prijzige excursies. Wat dacht u van een stadswandelingetje met gids door Ålesund van omgerekend 99 euro per persoon? De grijze toerist gaat graag mee, kassa voor de Noren.
Maar de 34 havens liggen vast. Niet meer stoppen in Torvik omdat er nooit iets gebeurt staat niet ter discussie. Zo houden plaatsen als Torvik deze belangrijke verbinding. En de reiziger? Die strekt zich nog eens lekker uit in de lounge, leest een boek, breit of mijmert wat. Over een uur leggen we aan in Tromsø, voorlopig moet er niks.
Treinreiziger.nl heeft de ambitie vaker opinieartikelen / columns te plaatsen. Karolien van Wijk reist momenteel door Scandinavië, zie haar persoonlijke blog.
This post was last modified on 19 mei 2025 16:09
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…