Spoorfabrikant Alstom heeft in Polen een nieuwe montagehal geopend om de nieuwe intercitytreinen van NS te produceren. Over drie maanden rolt naar verwachting al de eerste nieuwe intercity uit de fabriek. Voorlopig niet om reizigers te vervoeren, maar om uitgebreid getest te kunnen worden. Vanaf december 2020 zullen de gloednieuwe treinen daadwerkelijk reizigers gaan vervoeren.
Met circa 500 man werkt Alstom aan de nieuwe treinen. Nu nog zes dagen in de week, maar binnenkort zelfs zeven dagen in de week. Wie in de fabriek in Katowice rondloopt, moet wel wat inlevingsvermogen hebben om de toekomstige intercity te herkennen. Toch zal het niet lang meer duren voordat de eerste testtrein uit de fabriek rolt. Al in maart 2019 zal de eerste trein in het Tsjechische Velim getest worden.
“De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de productie”, vertelt projectdirecteur Hans Blaauw van Alstom. “Dat is nu een proces wat maanden duurt, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de treinen in 15 dagen in de nieuwe montagehal worden gemonteerd”, legt Blaauw uit. Dat is ongeveer de helft van de tijd die nodig is van de volledige productietijd van een rijtuig. Want voordat de trein naar de nieuwe montagehal kan, wordt eerst het casco van de trein in een andere hal in elkaar gelast.
De treinen die nu als eerste worden gemaakt, zullen niet als eerste aan NS worden geleverd. “We bouwen nu eerst zeven testtreinen, vier 5-delige en drie 8-delige treinstellen. Die gaan veel testritten maken. Op basis van de eerste testresultaten kunnen we de productie van de andere treinen verbeteren. De achtste trein die we maken, zal daarom als eerste aan NS geleverd worden” legt Blaauw uit. De zeven testtreinen zullen na de testperiode weer terugkeren naar de fabriek om te kunnen worden aangepast. Dan pas zullen de testtreinen ook stoelen krijgen.
Dat de treinen straks als gele NS-trein zullen dienen, is nu nog allerminst duidelijk. De van aluminium gemaakte treinen zijn zwart gespoten. “De treinen worden niet geel/blauw gespoten, maar geel/blauw bestickerd”, legt de Alstom-directeur uit. Daarvoor is gekozen, omdat het onderhoudsvriendelijker is. Zo kan graffiti sneller worden verwijderd. Alleen de deuren van de treinen in aanbouw verraden dat het NS-treinen worden, die zijn al wel geel. De neus van de trein wordt overigens zwart. “Dat past mooier in het ontwerp en dat benadrukt de snelheid”. Vanwege de geel / zwarte neus wordt de trein door treinliefhebbers ook wel ‘De Bij’ genoemd.
Roel Okhuijsen is bij NS verantwoordelijk voor alle nieuwe treinen. Voor hem is het een bijzonder moment, nu de treinen daadwerkelijk in productie zijn. “Eerst heb je de procedure rond het contract, daarna heb je de engineering (de ontwerpfase, red.) waarin er allemaal gesprekken zijn en keuzes gemaakt moeten worden. Dan zeg je, dit wordt het, en dan is het schitterend om te zien dat het nu echt zo gaat worden”, vertelt Okhuijsen. De productie ligt van de nieuwe treinen ligt op schema, ‘maar het blijft altijd spannend’.
Tegelijkertijd met de ICNG voor NS, werkt Alstom in Katowice aan een redelijk vergelijkbare trein (POP) voor de Italiaanse spoorwegen (FS). De ICNG en de POP worden in dezelfde hallen gebouwd en gemonteerd. “De treinen zijn op hetzelfde platform gebaseerd, maar niet volledig hetzelfde”, zegt Blaauw. De casco’s van NS zijn te herkennen aan de plek waar de koersinformatieborden komen, die krijgen de Italiaanse treinen niet. Bovendien zullen de NS treinen dankzij de hogere perronhoogte in Nederland volledig gelijkvloers worden, waardoor de ramen door heel de trein op gelijke hoogte zitten. Bij de FS treinen is dat niet zo. Technisch zijn er nog wel meer verschillen. Zo kan de ICNG 200 kilometer per uur rijden, terwijl het Italiaanse broertje maar 160 kan.
In totaal heeft NS 79 ICNG-treinstellen besteld voor in Nederland. De eerste treinen zullen vanaf december 2020 ingezet worden op de hogesnelheidslijn, later zullen de treinen ook elders worden ingezet. Ook heeft NS twee treinstellen besteld die geschikt zijn voor het Belgische spoorwegnetwerk. Door nu alvast twee treinen te bestellen, wordt het mogelijk om later een vervolgorder te plaatsen en die snel geleverd te krijgen. De huidige rijtuigen die rijden richting België kunnen ingezet worden tot uiterlijk 2025. NS en NMBS hebben nog geen besluit genomen wat de opvolger wordt.
Als de ICNG instroomt, zal dat betekenen dat andere treinen gefaseerd uit zullen stromen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de eerste generatie Koplopers. “Die staan op de nominatie om uitgefaseerd te worden”, legt Okhuijsen namens NS uit. Als dat zover komt, zullen die treinen als reserve paraat blijven, zodat bij een onverwachte hoge groei er voldoende materieel achter de hand is. Ook de intercityrijtuigen op de HSL zijn aan vervanging toe, en zullen uitgefaseerd gaan worden.
Als de reizigersgroei daarom vraagt heeft Okhuijsen ook de mogelijkheid om de komende tien jaar meer ICNG-treinen te bestellen. “We bekijken elk half jaar de prognoses voor de komende tien jaar”, legt hij uit. Dat betekent niet dat NS nu al volledig al het materieel koopt dat mogelijk over tien jaar nodig is. “Maar je maakt het mogelijk dat je het kunt bestellen, als dat later nodig is”. Het grote voordeel van een herbestelling is dat treinen relatief snel geleverd kunnen worden. Maar voor nu is het wachten op het eerste echte treinstel. Nog twee jaar geduld dus. Dan gaan de nieuwe treinen immers pas echt in dienst.
Een bak van de ICNG, te herkennen aan de toekomstige koersinformatie
Een bak van de POP, zonder koersbord, en de ramen zitten niet op gelijke hoogte
De toekomstige machinistencabine
Het rijtuig is van binnen nog kaal, wel hangen er al camera’s in de trein.
This post was last modified on 8 december 2020 21:43
Een directe treinverbinding van Brussel naar Venetië klinkt als een droom voor treinliefhebbers. En dat…
De storingen, die zondag flinke hinder veroorzaakten voor het treinverkeer rond Amsterdam, zijn ontstaan omdat…
Op meerdere trajecten in de Randstad rijden zondag nauwelijks treinen door meerdere storingen aan wissels…
De eerste nachttrein van Zwolle via Lelystad, Almere, Amsterdam Centraal naar Schiphol Airport is in…
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft de verkoop geopend voor de zomer. Alle ritten met de…
De 24-uurs treinstaking in België die zondagavond begint, heeft ook impact op het Nederlandse spoor.…