In 2013 rechtstreekse trein Amsterdam – Londen

De Duitse spoorwegen (DB) willen vanaf 2013 een rechtstreekse trein Londen – Amsterdam aanbieden. Nu moeten reizigers nog overstappen in Brussel op de Eurostar. Dat meldt de BBC.

  • Update. De plannen hebben vertraging opgelopen. Nu naar Londen? Zie Trein Londen pagina.

Op het moment is Eurostar de enige aanbieder van reizigersdiensten door de Kanaaltunnel. Met de komst van Deutsche Bahn komt daar straks verandering in. Vanuit zowel Amsterdam als Frankfurt wil de Deutsche Bahn drie treinen per dag naar Brussel laten rijden. In Brussel moeten de treinen vervolgens gecombineerd worden om gezamenlijk naar Londen door te rijden.

Afbeelding BBC

Toestemming
DB moet voor de kanaaltunnel nog goedkeuring krijgen. Deutsche Bahn is echter er van overtuigd dat dit goed zal komen. Voordat de Duitse spoorwegen toestemming krijt om door de kanaaltunnel te mogen rijden, moet het bedrijf aantonen dat de treinen veilig zijn.

Aantonen
Een eerste stap in deze richting werd zondag gezet tijdens een evacuatie test. Deutsche Bahn wil de nieuwe Velaro treinen van 200 meter lang inzetten. Doordat in Brussel twee treinstellen worden gecombineerd, hebben de treinen de minimale lente van 400 meter. Deutsche Bahn wil vervolgens met verscheidende testen aantonen dat  dit ook veilig is. 

Hogesnelheidslijn
De reis moet vanuit Amsterdam zo´n vier uur gaan duren, vanuit Frankfurt circa 5 uur. In Nederland heeft NS International (HSA) het alleenrecht om over de hogesnelheidslijn te mogen rijden. Daardoor zal Deutsche Bahn via het conversionele spoor moeten rijden..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.