In 2021 geen papieren spoorboekje (maar in 2022 wel)
13 nov 2020 11:30
Het papieren spoorboekje dat Rover en Treinreiziger.nl ieder jaar op de markt brengen, zal dit jaar vanwege de coronacrisis niet kunnen verschijnen. De partijen hopen volgend jaar het papieren boekje wel weer te kunnen uitbrengen.
Update: Spoorboekje 2022 gaat door.
Mogelijkheden 2022
Sinds 2013 brengen Rover en Treinreiziger.nl het papieren spoorboekje naar de boekhandel, nadat NS hier in 2010 mee gestopt was. Door de coronacrisis is het aantal treinreizigers echter tijdelijk enorm afgenomen. Bovendien is de reguliere dienstregeling volgend jaar vrijwel gelijk aan het huidige spoorboekje. Door de huidige omstandigheden is er geen sluitende business case voor het spoorboekje mogelijk.
Rover en Treinreiziger.nl bekijken nu de mogelijkheden om uitgave van het papieren boekje vanaf dienstregeling 2022 weer op te pakken. Als alle plannen doorgaan – wat door de coronacrisis nog onduidelijk is – wordt in dat jaar het aantal treinen fors uitgebreid. NS verwacht volgend jaar echter niet de gebruikelijke tabellen tijdig te kunnen aanleveren. Rover en Treinreiziger.nl onderzoeken nu de mogelijkheid of het spoorboekje ook op een andere manier geproduceerd kan worden.
50.000 spoorboekjes
De afgelopen jaren zijn er in totaal meer dan 50.000 spoorboekjes over de toonbank gegaan. Een deel van de gebruikers heeft geen of beperkt toegang tot internet, anderen vinden het spoorboekje vanwege het overzicht juist prettig. Ook is het boekje in trek bij verzamelaars.
Voor diegene, die het papierenboekje gebruiken kunnen het komend jaar het boekje van dit jaar gebruiken. Daarbij wordt het nut van zo een boekje danig beperkt door allerlei essentiele en beperkte dienstregelingen, die jegens Corona gevoerd worden. Aangezien dat de Corona en Coronadienstregelingen niet uit de lucht zijn is het feitelijk onmogelijk om voor een jaar een deugdelijk boekje op te zetten. Dus kijken op internet wordt hierdoor haast onmisbaar. Daarbij is de schade die Corona, maar ook het gepruts van de NS aangaande het spoor nog ook niet volledig overzienbaar.
ik kan mij wel vinden in het besluit het volgend dienstregelingjaar geen spoorboekje uit te brengen.
Voorlopig (veel) minder reizigers, dus minder behoefte een spoorboekje aan te schaffen.
Zelf koop ik elk jaar een spoorboekje vanwege de grote overzichtelijkheid van de dienstregeling, hetgeen je op internet en op de app nu eenmaal niet vindt.
Jammer, 2021 niet, hopelijk in 2022 weer een papieren spoorboekje.
het komende dienstregelingsjaar 2021, wat per 13 december ingaat, zijn er maar weinig veranderingen. Er komen tussen Leeuwarden en Groningen extra sneltreinen en ook tussen Groningen en Winschoten. Deze lijnen worden niet door NS , maar door Arriva gereden! Wel verdwijnt het station Sappemeer Oost tussen de laatst genoemde steden, om de extra sneltreinen te laten rijden.
Bij NS en andere vervoerders Connexxion en Q Buzz zijn er geen nieuwe stations die open gaan of bestaande die gesloten zullen worden. Ook komen er geen nieuwe namen voor bestaande stations of stations extra met de de toevoeging Centrum of Centraal. Connexxion houdt voorlopig zijn verbinding Amersfoort Centraal-Barneveld Zuid-Ede-Wageningen v.v. en rijdt dus nog steeds niet verder naar Arnhem Centraal. De Corona crisis zal ook nog wel even voortduren tot in het nieuwe jaar, dus zolang dat virus nog heerst kan men over nieuwe plannen en oplossingen blijven brainstormen. Laten we hopen dat we de komende tijd weer rustig met opbouw van reizigers in het OV verder kunnen gaan, al zal dat ook nog voorlopig met mondmasker op zijn! Als alles weer wat normaler is , zoals dat voor de Covid crisis was komt het heus wel weer goed. Maar geduld is een schone zaak en soms ook voor ieder moeilijk op te brengen is! Tijd komt raad!
Wat wel veranderd is (tijdens dit jaar) is de omklap van de sprinters naar Den Bosch en Tiel vanuit Utrecht door de verbouwing van Geldermalsen.
Beste allen,
Je zou ook kunnen denken aan een klein boekje naast het grote van 2020.
In het kleine staat dan alleen wat anders is dan dit jaar.
Je moet dan zelf ietsje meer moeite doen ipv in 1 boekje kijken ook kijken in het kleine boekje.
Deze kan gedrukt worden hoeft ook niet zoveel te kosten of copieen.
zodat deze naast de 2020 kunt leggen.
Emailen kan ook maar dan moet je op 2 verschillende plekken kijken is wat lastiger natuurlijk.
Hans, als je goed hebt kunnen lezen, dan komt er dus niets. Heeft dus ook geen zin om te blijven drammen om alternatieve vormen. Accepteren en gewoon door gaan met leven en reize, met digitaal reisadvies!
Bovendien is er zo weinig gewijzigd dat je het oude spoorboekje gewoon kunt blijven gebruiken. Tenminste als er geen bijzondere Coronadienstregeling is.
Niet als je in Tiel od Den Bosch woont en met de sstoptrein richting Ut reist, door omwisselen is de dienstregeling daar behoorlijk gewijzigd.
Sorry, maar in de Bravants-Gelderse grensregio is bijna alles gewijzigd
Rond Tiel: ja, daar zijn er wat wijzigingen, maar als ik mij niet vergis zijn die al doorgevoerd.
We zijn nu verliesgevend. We huren normaal een vormgever in, die ook het boekje drukklaar maakt. We hopen eerder op supporters die ons willen steunen dan dat we risico’s nemen op een potentieel heel verliesgevend traject. Er veranderd nauwelijks iets. De grootste veranderingen gebeuren ongepland vanwege corona (uitdunning) maar dat zou dan weer niet in het spoorboekje staan ….
@Hildebrand.
Eigenlijk zou NS een grote supporter moeten zijn.
Er zijn nog heel veel mensen die behoefte hebben aan gedrukte informatie.
Weet iemand of NS wel pdf-tabellen gaat publiceren?
Als het goed is, komen die wel beschikbaar
Jammer! Misschien een idee om het spoorboekje digitaal uit te geven?
De NS heeft de tabellen ervan al als PDF: https://www.ns.nl/reisinformatie/download-dienstregeling
Dit zijn de huidige tabellen, zie bijv. Den Bosch-Nijmegen.
@NL Rail: Niet het slimste antwoord na alle discussies. En weer door!🤣🤣🤣
Wil er op wijzen dat de niet-NS treinen wel vaak nog gedrukte dienstregeling aanbieden, zeker ARV in noorden=per lijn en Limburg=combiboekje. Dat kan je dus als wijzigingsblad als je dat wilt in je huidige boekje insteken.
Verkrijgbaar op de servicepunten in enkele stations aldaar.
Als er iets is wat ik onhandig vind dan is het wel een papieren spoorboekje. Vooral bij het plannen van een overstap dan is het bladeren en onthouden hoe laat jouw trein nu exact aan komt en wanneer de andere trein weer vertrekt. Ik snap niet dat er nog gebruik van gemaakt wordt. Maar er is blijkbaar nog steeds een markt voor.
De opmerkingen van Ann slaan nergens op. Ik kan in een spoorboekje iets sneller vinden met vooral alternatieve verbindingen over andere trajecten bij storingen (die geeft OV en NS niet op) dan met die vervelende digitale informatie (als het al werkt). Papier werkt altijd. De smartphone niet. En omdat ik het initiatief van de heer van Kuyeren ten zeerste waardeer ondanks mijn povere inkomen (alleen AOW zonder pensioen) ben ik supporter geworden. En 12,50 euro kunnen de meeste mensen toch missen. Een pilsje van 2,60 euro minder drinken. Scheelt per jaar honderden euros.
koop als gepensioneerd hoofd conducteur altijd het spoorboekje omdat ik dan, als ik met de trein op stap ga, altijd een dienstregeling bij me heb. helaas zijn er nog hele volksstammen die geen spoorboekje kunnen lezen, zoals ann. ik vind dit een tekortkoming in de schoolopleiding, op de lagere school werd bij ons wel onderricht gegeven in het gebruik van het spoorboekje, mijn vader, machinist bij ns, gebruikte nooit het spoorboekje, maar zijn tijdtafel, welke hij standaard in zijn tas had, omdat hij die bij het rijden van een trein nodig had om op tijd te rijden en te weten welke stations te stoppen of voorbij te rijden.