fbpx

Spoorboekje 2022 weer op papier verkrijgbaar

Het papieren spoorboekje is terug van weggeweest. Vanaf vandaag is het online te koop via OVshop.nl, het boekje kost € 11,95 exclusief verzendkosten. Wees er snel bij, want op=op! Bestellingen gedaan voor 10 december worden circa 17 december thuisbezorgd.

Nieuwe opzet

Op 12 december gaat de nieuwe dienstregeling in en krijgen reizigers te maken met de grootste wijziging sinds 2017. Op meerdere trajecten gaan extra treinen rijden. Zo komen er op drie verbindingen nieuwe “tienminutentreinen” waar nu nog elk kwartier een trein rijdt. Er rijden straks meer treinen dan ooit in Nederland, maar het spoorboekje is aanmerkelijk dunner geworden. Dat komt door een nieuwe opzet van de tabellen.

De nieuwe opzet hangt ermee samen dat de tabellen dit keer niet worden aangeleverd door NS. Om het papieren spoorboekje toch te kunnen uitgeven is samenwerking gezocht met Treinposities.nl. “Roel Hemkes van Treinposities.nl heeft de ruwe reisinformatiedata weten om te zetten naar tabellen, dankzij zijn inzet kan het spoorboekje blijven bestaan” vertelt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl.

9e editie

Intercity’s en sprinters hebben in de nieuwe editie elk hun eigen tabellen. Het spoorboekje is dit keer exclusief verkrijgbaar via OVshop.nl. Naast de op veel punten gewijzigde dienstregeling  biedt het spoorboekje meer service-informatie voor reizigers dan de vorige edities. Denk daarbij bijvoorbeeld aan informatie over de regeling voor geld terug bij vertraging en een actueel overzicht van prijzen van abonnementen en tickets.

Reizigersvereniging Rover en Treinreiziger.nl geven het spoorboekje sinds 2013 uit omdat er toch behoefte aan een jaarlijkse uitgave was. NS stopte elf jaar geleden met de uitgave. Dit is alweer de 9e editie die de beide organisaties samen op de markt brengen, dit jaar voor het eerst samen met Treinposities.nl. Vorig jaar verscheen het spoorboekje in verband met Corona niet.

Foto bij dit artikel: archief (eerste editie)

21 gedachten over “Spoorboekje 2022 weer op papier verkrijgbaar”

  1. Ab Normaal schreef:

    Ik blijf het vreemd vinden dat de NS het niet lukt wat Rover/treinreiziger CS. het wel weer gelukt is. Chapeau jongens (en meisjes)!

    1. Anoniem schreef:

      Ik denk dat dit meer met economische redenen te maken heeft dan het niet kunnen/lukken.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      NS heeft inderdaad besloten in 2010 te stoppen met het spoorboekje uit te geven. Ze konden het toen nog wel doen, maar was een bewuste keuze om dat niet te doen. Ze hebben vervolgens nog wel jarenlang de tabellen aangeleverd. Maar er is niet meer geïnvesteerd in die software, omdat de noodzaak voor hen ontbrak. Daarom hebben we nu zelf software laten ontwikkelen, met dank aan Roel.

      1. Gabriel schreef:

        Fijn initiatief!

    3. Otto schreef:

      NS sleept natuurlijk bij alles een enorme karrenvracht aan overhead mee die ook betaald moet worden. Het is niet voor niets dat ze op regionaal lijnen niet kunnen concurreren.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Bij een groter bedrijf moeten er meer mensen wat van vinden. Bij ons is dat klein, en kunnen niche producten belangrijk zijn. Maar als je 5 miljard omzet draait, dan is het alleen maar een blok aan je been met informatie die je minder makkelijk up to date kan houden dan online. Daar staat tegen over dat spoorboekje wel andere voordelen heeft, zo kun je zelf bepalen welke overstaptijd je nodig hebt, en kun je wat eenvoudiger de opties zien als je bijvoorbeeld een aansluiting mist.

  2. Brabo schreef:

    Zeer benieuwd naar de nieuwe opzet van de tabellen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      We hebben daar eerlijk gezegd wel wat keuzes in moeten maken die misschien niet altijd ideaal zijn. Maar gezien de huidige omstandigheden ben ik trots – door met name de inzet van de inzet van de andere twee partijen – dat het toch gelukt is.

      1. Brabo schreef:

        Tabellen met kortere trajecten? Dat scheelt in het algemeen flink.

      2. Otto schreef:

        Ben ook benieuwd naar de nieuwe opzet. Ik zie het wel in de brievenbus verschijnen.

  3. Frans Eekhout schreef:

    Handig als “back-up” zo’n papieren spoorboekje al moet je de “updates” wel in de gaten blijven houden. Soms is de raadpleging sneller en makkelijker dan via internet en ben benieuwd hoe de nieuwe opzet zal zijn. Trouwens los van het boekje, als er zoveel nieuwe treinen gaan rijden, waar halen ze al dat extra rijdend personeel vandaan denk aan machinisten of moeten die gasten extra langere diensten draaien om bijvoorbeeld de 10 minuten frequentie te waarborgen, zomaar een vraag?

    1. Annemiek schreef:

      Ik probeer te verzinnen in welke gevallen je middels een spoorboekje sneller aan actuele/bruikbare reisinformatie kunt komen dan via de app. Het lukt me niet. Noem eens een voorbeeld?

    2. Tim schreef:

      Procentueel gaan er niet zoveel extra treinen rijden. Tussen Arnhem en Dordrecht twee extra treinen per uur op maandag-vrijdag overdag, dat tikt op het totaal over heel Nederland gerekend natuurlijk niet echt aan.

      Voor de frequentieverhoging tussen Leiden en Utrecht in de brede spits is zelfs helemaal geen extra trein nodig. En de extra intercity’s Haarlem-Alkmaar rijden nu ook al maar dan leeg. Verder zijn er wat kleine uitbreidingen maar ook wat versoberingen.

  4. Frans Eekhout schreef:

    …Bij het openslaan van een geletterde of genummerde tabel, kan ik soms in een oogopslag zien welke reis mogelijkheden ik heb. Kies ik voor de reisplanner dan laat die alleen datgene zien waarvoor men de route heeft aangegeven en rekening houden met de gekozen overstaptijd en hoef ik niet elke keer op een volgende optie te klikken. De reisplanner laat niet alle opties zien en heb menigmaal ontdekt dat er volgens de werkelijke dienstregeling vaak nog tussenoplossingen zijn die niet worden weergegeven op internet. Voor de meest actuele reisinfo is internet sneller en zeker als er storingen zijn, maar voor regulier gebruik – kan – een spoorboek een goed hulpmiddel zijn en wie er goed mee kan omgaan ook behulpzaam zijn voor je reisplanning voor als je meerdere plaatsen aandoet op een dag. Het spoorboekje en dienstregelingstabellen zijn complementaar aan en niet als vervanger van het internet. Ik hanteer beide systemen en maak daar uit mijn keuzes.

  5. Frans Eekhout schreef:

    …complementaar moet zijn …complementair, aanvullend…

  6. Chris schreef:

    Is deze zoals voorgaande jaren ook bij de ako te koop of deze keer alleen online?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dit keer (helaas) alleen online.

  7. Loek schreef:

    Helaas is het spoorboekje 2022 alweer uitverkocht. Dat is snel! Komt er nog een herdruk, want ik ben een groot liefhebber van het papieren spoorboekje. Zo krijg je in een oogopslag de structuur van de dienstregeling te zien. Hopelijk is er nog een herdruk?

  8. Henri Blotenburg schreef:

    Is het spoorboekje nog ergens te krijgen? Ik heb alle exemplaren sinds 1968 en zie tot mijn grote schrik en enige verbazing dat deze al is uitverkocht.

  9. Anton schreef:

    Spoorboekje uitverkocht…
    Komt er nog een tweede druk?

  10. G.C.van Straaten schreef:

    Onlangs het spoorboekje ontvangen: zo een 300 pagina’s dunner dan de vorige editie. Mogelijk komt dit ook door het veel kleinere lettertype dat gebruikt is. De voetnoten bij de tabellen kan ik zelfs met vergrootglas amper ontcijferen. Volgende keer dan ook graag een wat groter lettertype!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.