Inspectie niet tevreden over noodplan gestrande treinen

Het noodplan dat aangeeft hoe te handelen in geval van een gestrande trein voldoet niet. Dat stelt de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) woensdag, die hierover met ProRail en alle reizigersvervoerders op het spoor (Connexxion, Arriva, Syntus, Veolia en NS), in overleg gaat.

De IVW had de partijen gevraagd wat hun plan van aanpak is als een trein strandt. De Inspectie wilde dit weten omdat treinreizigers van de Nederlandse Spoorwegen vorige maand zo´n drie uur lang zonder verwarming vast kwamen te zitten in een weiland tussen Zaandam en Purmerend.

Plan van aanpak
De Inspectie stelde toen dat het niet om een incident ging en dat spoorbedrijven te weinig doen om gestrande treinen weer snel op gang te krijgen. Alle spoorbedrijven, ook degenen die niets met het incident te maken hadden, moesten daarom voor 10 januari inzicht geven in hun plan van aanpak.

Calamiteitenplan Rail
De bedrijven verwezen naar het Calamiteitenplan Rail, dat al bestond toen de NS-trein vorige maand vast kwam te zitten. Met de verwijzing is de Inspectie niet tevreden. "Het is weinig concreet en geeft geen inzicht in de vraag of er verbetering heeft plaatsgevonden", zegt een woordvoerder. Wel is volgens haar vooruitgang geboekt. Zo is het plan op enkele punten al aangepast.

Nog nooit gebeurd
Vervoersbedrijf Arriva wees erop dat het bij die onderneming nog nooit is voorgekomen dat een reizigerstrein langer dan twee uur vast kwam te zitten. Dat is wat de Inspectie betreft de maximale duur dat een trein met passagiers stil mag staan.

Moeilijke omstandigheden
De vervoerders wijzen ook op de moeilijke omstandigheden bij het incident van afgelopen maand. De trein stond enkele kilometers van de openbare weg. Om bij de bussen te komen zouden de reizigers dus een flink eind moeten lopen in extreem koud weer.
"We moesten ook aan de veiligheid van de reizigers denken", zegt een NS-woordvoerder. "We begrijpen natuurlijk wel dat het niet leuk was voor de reizigers, maar veel keus hadden we niet." Toch gaat de NS graag met de Inspectie in overleg. "Misschien dat we samen wel punten tegen komen die voor verbetering vatbaar zijn."

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug