fbpx

Inspectie niet tevreden over noodplan gestrande treinen

19 jan 2011 14:50

Het noodplan dat aangeeft hoe te handelen in geval van een gestrande trein voldoet niet. Dat stelt de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) woensdag, die hierover met ProRail en alle reizigersvervoerders op het spoor (Connexxion, Arriva, Syntus, Veolia en NS), in overleg gaat.

De IVW had de partijen gevraagd wat hun plan van aanpak is als een trein strandt. De Inspectie wilde dit weten omdat treinreizigers van de Nederlandse Spoorwegen vorige maand zo´n drie uur lang zonder verwarming vast kwamen te zitten in een weiland tussen Zaandam en Purmerend.

Plan van aanpak
De Inspectie stelde toen dat het niet om een incident ging en dat spoorbedrijven te weinig doen om gestrande treinen weer snel op gang te krijgen. Alle spoorbedrijven, ook degenen die niets met het incident te maken hadden, moesten daarom voor 10 januari inzicht geven in hun plan van aanpak.

Calamiteitenplan Rail
De bedrijven verwezen naar het Calamiteitenplan Rail, dat al bestond toen de NS-trein vorige maand vast kwam te zitten. Met de verwijzing is de Inspectie niet tevreden. "Het is weinig concreet en geeft geen inzicht in de vraag of er verbetering heeft plaatsgevonden", zegt een woordvoerder. Wel is volgens haar vooruitgang geboekt. Zo is het plan op enkele punten al aangepast.

Nog nooit gebeurd
Vervoersbedrijf Arriva wees erop dat het bij die onderneming nog nooit is voorgekomen dat een reizigerstrein langer dan twee uur vast kwam te zitten. Dat is wat de Inspectie betreft de maximale duur dat een trein met passagiers stil mag staan.

Moeilijke omstandigheden
De vervoerders wijzen ook op de moeilijke omstandigheden bij het incident van afgelopen maand. De trein stond enkele kilometers van de openbare weg. Om bij de bussen te komen zouden de reizigers dus een flink eind moeten lopen in extreem koud weer.
"We moesten ook aan de veiligheid van de reizigers denken", zegt een NS-woordvoerder. "We begrijpen natuurlijk wel dat het niet leuk was voor de reizigers, maar veel keus hadden we niet." Toch gaat de NS graag met de Inspectie in overleg. "Misschien dat we samen wel punten tegen komen die voor verbetering vatbaar zijn."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *