Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt in het jaarverslag 2023 wel zich zorgen te maken omdat het vaker tot gevaarlijke situaties leidt.

In het jaarverslag Spoorveiligheid laat de inspectie weten dat treinen in 2023 29 keer ‘het gevaarpunt’ bereikten. Dat is evenveel als in 2022 toen machinisten 114 keer een rood sein negeerden. Dit betekent dat het negeren van een rood sein relatief vaker tot een gevaarlijke situatie leidt en dat baart de inspectie zorgen. De ILT houdt daarom de onderzoeken naar deze situaties van ProRail en de vervoerders scherp in de gaten.

Nieuwe treinen te soepel voor detectie

Ook noteert de ILT in het jaarverslag dat nieuwe treinen soms niet meer zichtbaar zijn voor het beveiligingssysteen op het spoor. De wielen van nieuwe treinen lopen veel soepeler en worden zo minder goed opgemerkt door de treindetectie van het hoofdspoor. Op basis van deze detectie worden wissels, seinen en overwegen bediend.

Omdat er steeds meer nieuwe voertuigen instromen nemen ook de risico’s toe. Inspectie, vervoerders en ProRail zijn bezig met oplossingen waar ook al geld voor is vrijgemaakt. Het is al bekend dat het detectiesysteem is verouderd en aan de vervanging door het Europese systeem ERTMS wordt al gewerkt, al duurt de invoering hiervan nog jaren.

Meer slachtoffers

Op het spoor vielen in 2023 meer slachtoffers. Dat komt vooral door het ongeluk in Voorschoten vorig jaar. Bij dat ongeluk reed een goederentrein tegen een kraan op het spoor. Een reizigerstrein botste daarna op de brokstukken en ontspoorde. Een kraanmachinist overleed en 31 mensen raakten gewond. In totaal kwamen tien mensen om het leven in 2023 bij een treinongeval, 56 mensen raakten gewond.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 6 december 2024 10:09

Share
Tags: Veiligheid

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug