fbpx

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

05 dec 2024 17:28

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt in het jaarverslag 2023 wel zich zorgen te maken omdat het vaker tot gevaarlijke situaties leidt.

In het jaarverslag Spoorveiligheid laat de inspectie weten dat treinen in 2023 29 keer ‘het gevaarpunt’ bereikten. Dat is evenveel als in 2022 toen machinisten 114 keer een rood sein negeerden. Dit betekent dat het negeren van een rood sein relatief vaker tot een gevaarlijke situatie leidt en dat baart de inspectie zorgen. De ILT houdt daarom de onderzoeken naar deze situaties van ProRail en de vervoerders scherp in de gaten.

Nieuwe treinen te soepel voor detectie

Ook noteert de ILT in het jaarverslag dat nieuwe treinen soms niet meer zichtbaar zijn voor het beveiligingssysteen op het spoor. De wielen van nieuwe treinen lopen veel soepeler en worden zo minder goed opgemerkt door de treindetectie van het hoofdspoor. Op basis van deze detectie worden wissels, seinen en overwegen bediend.

Omdat er steeds meer nieuwe voertuigen instromen nemen ook de risico’s toe. Inspectie, vervoerders en ProRail zijn bezig met oplossingen waar ook al geld voor is vrijgemaakt. Het is al bekend dat het detectiesysteem is verouderd en aan de vervanging door het Europese systeem ERTMS wordt al gewerkt, al duurt de invoering hiervan nog jaren.

Meer slachtoffers

Op het spoor vielen in 2023 meer slachtoffers. Dat komt vooral door het ongeluk in Voorschoten vorig jaar. Bij dat ongeluk reed een goederentrein tegen een kraan op het spoor. Een reizigerstrein botste daarna op de brokstukken en ontspoorde. Een kraanmachinist overleed en 31 mensen raakten gewond. In totaal kwamen tien mensen om het leven in 2023 bij een treinongeval, 56 mensen raakten gewond.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Koen
1 maand geleden

Misschien goed te vermelden dat de dodelijke slachtoffers geen treinpassagiers waren.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Koen

Nou ja er is één treinmachinist omgekomen. Maar dat kwam omdat een boer dacht nog snel met zijn trekker het spoor te kunnen oversteken. Wat ook niks met de beveiliging te maken heeft.

Maar ja atb eg, is een oud systeem dat in de jaren 50 voor oude, zware treinen is ontworpen. En het is toch echt tijd om het te vervangen met etcs, wat een stuk beter werkt.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Volgens mij was dat ongeluk niet in 2023 en was de beveiliging juist wel een probleem, omdat die ontbrak.

dagreiziger
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Bij dat ongeluk in Vooschoten reed die passagierstrein (een VIRM) 140 km/h en als er werkzaamheden zijn of er een kraan moet passeren zou de snelheid op dat stuk hooguit 40 mogen zijn.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik heb het over de machinist van db cargo die op een trekker botste dit jaar.

Het ongeluk bij voorschoten was vorig jaar, en daar was de communicatie inderdaad wel een probleem.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

En het gaat hier over 2023.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dan nog, daar was het probleem niet de beveiliging zelf, maar interne communicatie.
De trein had maar 40 mogen rijden maar reed 140.
Er had een tijdelijke snelheidsbeperking in ingevoerd moeten worden, maar dat is niet gebeurd, en dat dat niet is gebeurd is een menselijke fout en niet een van het beveiligingsysteem.

S.O. de Mieter
1 maand geleden

29 potentiële botsingen met een ander spoorvoertuig!
Wat de precieze omstandigheden waren zegt het rapport niet, behalve dat in 12 gevallen slordig rangeerwerk de oorzaak was. Lijkt me wel iets om je zorgen over te maken.

S.O. de Mieter
1 maand geleden

Dat de treindetectie bij sommige treinen niet goed werkt is natuurlijk ook iets om je zorgen over te maken. Het is de basis van ons treinbeveiligingssysteem!

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Is het ook, en een teken dat we moeten opschieten met etcs, wat een stuk beter werkt (vooral bij moderne treinen).

Overigens is het wel zo, dat er 10 treingerelateerde doden zijn, en er ondertussen 684 mensen in het verkeer verder zijn omgekomen.

Dus misschien moeten we ons iets meer druk maken om de wegen.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Ik heb moeite met deze redenatie.
De ravage na een spoorwegongeval kan enorm zijn.
Deze rood sein- passages moeten zoveel mogelijk worden voorkomen en een trein die niet goed detecteert is gevaarlijk. Hoe kan het dat dit soort treinen gewoon rondrijden?

Gert-Jan Hondelink
1 maand geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Ik ben het met je eens, maar desondanks kan ik de redenatie van Daan wel volgen. Over ongevallen in het wegverkeer wordt nauwelijks in de media bericht, want iets wat regelmatig plaatsvindt, is geen nieuws. De veiligheid van het treinverkeer maakt dat van elk ongeval op de spoorweg uitgebreid verslag wordt gedaan. De onveiligheid van het wegverkeer heeft ons daarentegen met stomheid geslagen.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Oke, hoezo is iets waar dagelijks mensen aan doodgaan en dagelijks vele bijna ongelukken zijn geen probleem, maar iets waar maar eens in te twee weken een riskante situatie is wel?

Ik volg die redanatie niet.
Daarnaast lees mijn eerdere bericht, er is een oplossing voor die treinen, namelijk etcs?
Ondertussen mag iedereen die door rood rijd vrolijk doorrijden…

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Antwoord aan de heer Hondelink en Daan,
In aanmerking nemende dat;
–         er op de weg heel wat meer verplaatsingen plaatsvinden dan over het spoor,
–         bijna iedere idioot tegenwoordig over een rijbewijs kan beschikken,
–         het toezicht op het gedrag van weggebruikers hopeloos te kort schiet,
–         het verder ook niet heel moeilijk is om op de weg het leven te verliezen,
ben ik van mening dat vervoer over het spoor zo veilig mogelijk plaats moet vinden.
Een ongeluk met een trein kan zich beperken tot een ontspoorde wagen maar kan zich ook uitstrekken tot een in de spits volgepakte dubbeldekker of een trein vol met chemicaliën.
Denkt u zich eens in dat die wegpiraten zomaar een baan bij de spoorwegen zouden kunnen krijgen!
Verder gaat het hier alleen over geregistreerde sts-passages, niet over onopgemerkte.
Een uitgeklede inspectie kan niet overal tegelijk zijn en niet iedere inspecteur is ‘gepokt en gemazeld’ in het spoorbedrijf dus ze kijken wel, maar zien niet alles.