Intercity direct vanaf woensdag weer deels hervat

De Nederlandse Spoorwegen hervatten woensdag gedeeltelijk de dienstregeling van Intercity direct, de voorloper en tijdelijke opvolger van de omstreden Fyra. De trein rijdt normaal elk half uur tussen Amsterdam en Breda. Morgen rijdt de trein volgens een uursdienst.

Ook de spitstreinen Amsterdam – Rotterdam vervallen. Vandaag werden alle Nederlandse Traxx locomotieven voor de hogesnelheidslijn aan de kant gezet vanwege technische problemen. Vanochtend bleek dat drie locomotieven problemen kenden met de stroomtoevoer. De Canadese fabrikant Bombardier adviseerde vervolgens om alle soortgelijke locomotieven meteen te inspecteren. Volgens bronnen zouden de problemen veroorzaakt zijn door slijtage van de stroomafnemers. Die zouden door de verschillende soorte spanningen van de bovenleiding (HSL rijdt op 25.000V 50Hz wisselstroom, rest van het net op 1.500V gelijkstroom) sneller slijten. 

Treinreiziger.nl kon dinsdag geen woordvoerder van Bombardier te pakken krijgen. Medewerkers van de fabrikant in Amsterdam waren niet op de hoogte van de problemen.  

Volgens een woordvoerder van NS zijn diverse locomotieven inmiddels geïnspecteerd. Er zijn genoeg Traxx locomotieven beschikbaar om woensdag weer een uursdienst te kunnen rijden. De getroffen locomotieven zijn overigens niet van NS zelf, maar worden geleased.

In de Tweede Kamer is geschokken gereageerd op de defecten. Inmiddels is er door Stientje van Veldhoven (D66) een debat aangevraagd. "Dit roept herinneringen op aan alle vertraging en kosten die de probleemtrein Fyra meebracht. Ik wil van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) horen hoe zij ervoor zorgt dat de reiziger niet opnieuw de dupe wordt. Daarom is een debat nodig´´, aldus Van Veldhoven.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV vindt dat NS opnieuw heeft gefaald. De organisatie wijst erop dat het bedrijf een concessie plicht heeft. Dat het onderhoud door Bombardier wordt uitgevoerd en de treinen geen eigendom zijn van NS verandert daar niets aan, aldus Voor Beter OV.

Rover noemt de Intercity direct inmiddels Intercity Defect; een woordgrap die al direct werd bedacht toen de naam werd geïntroduceerd. De organisatie wijst er echter ook op dat de Traxx locomotieven in Europa veel worden gebruikt. 

Foto: Een Traxx locomotief met nog de oude naam Fyra.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug