fbpx

Intercity direct vanaf woensdag weer deels hervat

klok 08 apr 2014 23:25

De Nederlandse Spoorwegen hervatten woensdag gedeeltelijk de dienstregeling van Intercity direct, de voorloper en tijdelijke opvolger van de omstreden Fyra. De trein rijdt normaal elk half uur tussen Amsterdam en Breda. Morgen rijdt de trein volgens een uursdienst.

Ook de spitstreinen Amsterdam – Rotterdam vervallen. Vandaag werden alle Nederlandse Traxx locomotieven voor de hogesnelheidslijn aan de kant gezet vanwege technische problemen. Vanochtend bleek dat drie locomotieven problemen kenden met de stroomtoevoer. De Canadese fabrikant Bombardier adviseerde vervolgens om alle soortgelijke locomotieven meteen te inspecteren. Volgens bronnen zouden de problemen veroorzaakt zijn door slijtage van de stroomafnemers. Die zouden door de verschillende soorte spanningen van de bovenleiding (HSL rijdt op 25.000V 50Hz wisselstroom, rest van het net op 1.500V gelijkstroom) sneller slijten. 

Treinreiziger.nl kon dinsdag geen woordvoerder van Bombardier te pakken krijgen. Medewerkers van de fabrikant in Amsterdam waren niet op de hoogte van de problemen.  

Volgens een woordvoerder van NS zijn diverse locomotieven inmiddels geïnspecteerd. Er zijn genoeg Traxx locomotieven beschikbaar om woensdag weer een uursdienst te kunnen rijden. De getroffen locomotieven zijn overigens niet van NS zelf, maar worden geleased.

In de Tweede Kamer is geschokken gereageerd op de defecten. Inmiddels is er door Stientje van Veldhoven (D66) een debat aangevraagd. "Dit roept herinneringen op aan alle vertraging en kosten die de probleemtrein Fyra meebracht. Ik wil van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) horen hoe zij ervoor zorgt dat de reiziger niet opnieuw de dupe wordt. Daarom is een debat nodig´´, aldus Van Veldhoven.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV vindt dat NS opnieuw heeft gefaald. De organisatie wijst erop dat het bedrijf een concessie plicht heeft. Dat het onderhoud door Bombardier wordt uitgevoerd en de treinen geen eigendom zijn van NS verandert daar niets aan, aldus Voor Beter OV.

Rover noemt de Intercity direct inmiddels Intercity Defect; een woordgrap die al direct werd bedacht toen de naam werd geïntroduceerd. De organisatie wijst er echter ook op dat de Traxx locomotieven in Europa veel worden gebruikt. 

Foto: Een Traxx locomotief met nog de oude naam Fyra.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.