fbpx
Foto: NS

Jongerendagkaart verdwijnt voor gratis daluren kortingsabonnement

24 jun 2025 16:00

De NS schrapt de Jongerendagkaart en biedt jongeren (12 tot en met 17 jaar) in plaats hiervan straks 40 procent korting in de daluren. De wijziging gaat al per 1 juli in.

Volgens de NS zijn jongeren, die de trein vaak gebruiken voor kortere afstanden, hiermee goedkoper uit. Jongeren die langere afstanden reizen, zijn wel duurder uit. Met de Jongerendagkaart kunnen jongeren nu nog voor 8,50 euro een dag onbeperkt reizen in de daluren. Het kaartje koste vorig jaar nog 7,95 euro.

Jongeren moeten abonnement aanvragen

Was de Jongerendagkaart een eenmalig kaartje, voor de dalurenkorting moeten jongeren nu een Dal Voordeel abonnement aanvragen via NS.nl of de NS app. Normaal kost dit abonnement 71,40 euro per jaar, maar voor jongeren wordt dit nu gratis.

Kosten hoger dan verwacht

De NS introduceerde de Jongerendagkaart in 2020. Volgens het spoorbedrijf werd dit kaartje in korte tijd populair. “Daarmee kost de Jongerendagkaart NS veel meer dan oorspronkelijk beoogd. Dat past helaas niet meer bij de huidige financiële situatie van NS”, zo stelt de NS.

De NS meldt dat het bedrijf later dit jaar jongeren 20 procent extra korting wil geven op de NS Prijs Tijd Deals. Voor deze vorm van vroegboekkorting voor rustige treinen is geen abonnement nodig.

Geen veranderingen voor kinderen

Het Kids Vrij-abonnement voor kinderen van vier tot en met elf jaar en het Railrunnerkaartje van 2,50 euro voor dezelfde doelgroep blijven onveranderd.

(c) Treinreiziger.nl 

5 1 stem
Artikel waardering
180 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
MoDe
15 dagen geleden

Mooi dat jongeren nu een gratis kortingsabonnement kunnen krijgen en er niets veranderd aan kidsvrij en railrunners. Wat gaat NS doen voor de 65’+ers? Krijgen die voortaan de leeftijdskorting die ze bij het overige krijgen of ook een gratis kortingsabonnement?

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  MoDe

De Nederlanders gaan voor het NL-Ticket oftewel Klimaatticket.
Te financieren door:
– verlaging Co2- subsidies;
– CO2 heffing op iedere liet CO2 brandstof van 0,33 E per literve
– verhoging 2e belastingschijf met 0,5 % daar deze inkomensgroep de afgelopen 40 jaar constant CO2 uitgestoten heeft wat mede tot de klimaatdestructie heeft geleid.

Baardstaart
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Wil je automobiliteit verminderen dan zou je er voor moeten zorgen dat de alternatieven goed beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn alsmede ook een groeiende groep ex-automobilisten kunnen opvangen. Helaas is het OV in Nederland hiertoe niet in staat. En wanneer de overheid oproept om reizigers in de randstad de auto te laten staan ivm NATO top heb je een onverlaat, die de boel heeft gesaboteerd en andere storingen. Dit schiet dus niet op.

WimV
12 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Wat het met de NATO top te maken heeft weet ik niet.
Sinds het begin van de jaartelling is die pas 1 x gehouden in Nederland.

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Volgens mij is er helemaal geen brede stroming van ‘de Nederlanders’ die daar helemaal voor gaan. Volgens mij hebben de meeste Nederlanders amper interesse in het openbaar vervoer en al helemaal niet als daar maar belastinggeld naartoe moet.

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Reactie asociale minderheid.

De bikkelharde realiteit
14 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Fijn dat je hier de asociale minderheid wilt vertegenwoordigen. Iemand moet het doen, hopelijk zijn ze je dankbaar daarvoor.

heijma
14 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Klopt! Als fotograaf ben ik geen zins van plan met min spullen te gaan slepen in een trein laat staan ander openbaar vervoer.
Ik lees met grote verbazing dat u het als maar heeft over een CO 2
Grap die in het leven is geroepen om mensen geld uit hun zakken te kloppen.
Laten we eerlijk zijn als iedereen CO 2 zou moeten besparen dan kan dat pas over 50 of meer jaren.helaas is er zo weinig capaciteit in de energie voor zieningen dat het niet een mogelijk is om de bouw en auto’s zonder uitstoot te laten werken of rijden.
Dus hou eens op met die broodje aap verhalen over klimaat neutraal leven en pak de trein enz.

Als je hier in geloof wordt het tijd dat men zich echt gaat realiseren dat men niet en al zeker niet de eerste 50 jaar zonder fossiele brandstoffen kan omdat men niet eens kan bouwen laat staan een kerncentrale bouwen.
Pas als die faciliteiten gebouwd zijn met behulp van in uw ogen vervuilende machines en auto’s en bouwmateriaal neem ik u serieus,nu zie ik het als een verdienmodel om mensen op te schepen met veel te dure treintickets laat staan dat ze optijd rijden of niet zijn uitgevallen.
Tip trap uw dute directie er uit en investeer dit in uw bedrijf en de gewone man of vrouw die indienst zijn van de NS .
En ga kwaliteit leveren en niet met 80% lege boemeltjes rijden.die energie vreten en misschien slecht èèn uur per dag rendabel zijn.
Goedkopere treintickets zouden de trein en het openbaar vervoer aantrekkelijker maken en investeren in je klanten zoals jonge mensen lijkt me een goed idee want als die kortingkaart of een goedkopedagkaar niet meer te koop is blijven ze ook in de toekomst weg en gelijk hebben ze.

WimV
12 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

MAAR belastinggeld,
of MEER belastinggeld?

Leoos
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Blijf maar lekker dromen met je NL-ticket of klimaatticket of hoe je het ook wil noemen.
Er is gewoon te weinig draagvlak voor onder De Nederlanders, en zeker niet in het huidige politieke klimaat, financieel is het niet op te brengen, en het Nederlandse spoorwegnet is daar totaal niet op berekend.

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  Leoos

Kijk in Europa, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg, Spanje enz.

Jur
15 dagen geleden
Antwoord aan  Leoos

‘financieel niet op te brengen’: in principe betalen de meeste mensen zich bijzonder scheel aan de auto, hetgeen voornamelijk Import is en een fractie is van wat men kwijt zou zijn per fiets/ov. Het grootschalig overstappen van auto naar OV levert grote besparing op, en de besteding zit grotendeels in salaris dat blijft in binnenland.

Het klopt dat het spoor niet direct een toeloop aankan van meer dan tientallen procenten. Maar we hebben natuurlijk wel enorm veel wegen waar lange bussen over kunnen rijden met slechts minieme kosten en ruimte bezetting in vergelijking met de dure autos. In de loop der tijd zou je spoor kunnen uitbreiden. De autowegen en 9 miljoen autos waren ook niet in 1 dag gebouwd…

Gaat natuurlijk allemaal niet zo gebeuren (draagvlak is er inderdaad niet naar), maar het kan wel en zou wel degelijk voordeliger zijn.

Leoos
15 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

Met dat het financieel niet op te brengen is doelde ik niet op de reizigers, maar op de overheid. Bijna gratis OV moet ergens van betaald worden, en als veel mensen zouden overstappen zou die zelfde overheid veel belastinginkomsten mislopen vanwege verminderd autogebruik/-bezit.

Een auto is inderdaad een dure “hobby”, maar ondanks die kosten en oa. regelmatig in de file staan zien veel mensen de auto nog steeds als vrijheid, zelfstandigheid en gemak.

Bussen zouden inderdaad een relatief makkelijke en snel uit te voeren oplossing kunnen zijn.
Maar de uitbreiding van het spoor zou veel te lang in beslag nemen om die toename te kunnen ondervangen.
De ontwikkeling van het wegennet en het aantal auto’s is ook een proces van decennia geweest, en dat zal met een eventuele uitbreiding van het spoorwegnet niet anders zijn.

Ruud
14 dagen geleden
Antwoord aan  Leoos

En al zou het geld, dat er niet is, er wel zijn…..

In Amsterdam gaat het metronet op de schop vanwege personeelsgebrek. Bij de NS is het, ondanks de volgens velen hier riante overbetaling van het personeel, inmiddels opnieuw puzzelen om het rijdend materieel te bemensen. Ook van meerdere andere vervoerders komen op deze website regelmatig berichten langs over tekorten aan personeel.
Dus je kunt OV wel gratis maken, maar er is nauwelijks voldoende personeel te vinden om het huidige aanbod de komende jaren, als de grijze golf met pensioen gaat, te vervangen.
En dan komen alle voorstanders van gratis OV natuurlijk weer met die eene fantastische oplossing VOOR ALLES: Mensen moeten het OV gaan gebruiken op momenten dat ze het OV helemaal niet nodig hebben. Beetje dezelfde discussie die aan het ontstaan is rond het electriciteitsnet: Vriendelijk verzoek om overdag in huis alle lampen, wasmachines, stofzuigers etc aan te zetten terwijl u niet thuis bent zodat u dan s’avonds geen stroom meer nodig hebt.

Laatst bewerkt op 14 dagen geleden door Ruud
Veen
15 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

Als we nu met vele miljarden per jaar zouden beginnen dan heeft het OV ook in 2050 meermalen te weinig kapaciteit om het autoverkeer grotendeels te vervangen. Een knelpunt dat de uitbreiding van het treinverkeer peperduur maakt is dat rondom de grote stations tot het randje met gebouwen vol geperst is. Kijk maar naar de Zuidas waar een beetje uitbreiding vijf miljard kost of uiteindelijk tien of vijftien miljard.

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Dan, in 2050, wordt iedereen individueel per zelfrijdende auto vervoerd.

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  MoDe

Nee, natuurlijk gaat NS geen extra voordeeltjes uitdelen aan 65+-ers. Er moet juist meer geld binnenkomen, niet minder.

Wat denk je dat de bakker doet als hij bijna failliet is? In elk geval niet zijn producten onder de kostprijs verkopen.

Dries Molenaar
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

65plus is juist een doelgroep, zoals woonwerkverkeer, en zou zoveel mogelijk het volle tarief moeten betalen. Nederland heeft de rijkste bejaarden ter wereld, hoewel die veelal zoveel geld hebben dat ze, tussen de luxe treinrondreizger reizen door, met luxe volvo of benz op pad kunnen. Dat parkeren zal ze de nek niet breken. Behalve als ze uitglijden.

Laatst bewerkt op 15 dagen geleden door Dries Molenaar
FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Asociale minderheid reactie.

Dries Molenaar
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Nou nou, zo komt u aan al die minnetjes.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Bejaarden maken weinig noodzakelijke reiszen en gaan als ze vol moeten betalen met de auto. Het is een andere markt dan woon-werk/school vervoer.

Ameling Algra
13 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ik ken dit onderzoek niet. Hoe definiëren ze in dit onderzoek wanneer een reis noodzakelijk is? Mag voor een bejaarde bezoek aan familieleden misschien als noodzakelijk worden gezien? En heeft dit onderzoek misschien de groep bejaarden gemist die niet (meer) kan of wil autorijden? Dat het een andere markt is, lijkt me een open deur overigens. Een aantrekkelijke voor NS, meer buiten de spits.

treingraag
15 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Kul over de ouderen. En doorgeredeneerd is dan alle jeugd rijk want uitverkochte evenementen zijn duur dus niks gratis NS abo.

Frits
15 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik zie aan uw text dat u geen last heb van vooroordelen.
Het gros van de gepensioneerden kunnen net rondkomen van hun inkomen.

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat voor voordeeltjes, iedereen betaalt mee aan het OV: Tieners, studenten, werkenden, werkzoekenden, uitkeringsgerechtigden ( 18 – 670
Jaar), 65 +- ers.

Wouter
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wil een bedrijf extra omzet/inkomen krijgen dan kunnen ze de prijzen verhogen of meer goederen/diensten afzetten.

In sommige gevallen wil het wel eens helpen om een voordeeltje te geven waardoor mensen misschien meer gaan reizen wat misschien extra omzet met zich meebrengt. Zo brachten de treinkaartjes in fysieke winkels zoals de Kruidvat de NS op sommige momenten extra omzet.

Of treinkaartjes in fysieke winkels of een voordeeltje uitdelen aan 65+-ers de oplossing is weet ik niet maar het zou een serieuze oplossing kunnen zijn om te kijken of ze de omzet op sommige momenten ermee kunnen optimaliseren.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Wouter

Tegenover de opbrengst van de Kruidvatkaartjes stond ook inkomstenderving.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Een gratis dalurenkaart voor senioren zou best kunnen in ruil voor het afschaffen van de Keuzedagen. Het zou mij niet verbazen als NS dat gaat invoeren.

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

En nog legere treinen.

Ameling Algra
13 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ik snap dat de inschatting van het denkniveau van NS na de jongerenkaart niet hoog is. Maar welk doel zou NS dienen met zo’n aanbod? Lijkt me een tamelijk bizarre slag in de lucht. Als keuzedagen te duur zijn, kan je ze ook wat duurder maken.

Mevrouw de Tiet
15 dagen geleden
Antwoord aan  MoDe

Ken je me nog? Ik werd door jullie shitgedrag gebanned van de IQ 0 community

Martinistadjer
15 dagen geleden
Antwoord aan  MoDe

NS Flex Dal Vrij kost voor de 65+ers slechts €54,95 per maand. Lijkt mij niet veel.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

Dat heeft alleen zin voor bejaarden die heel veel met de trein reizen. De meesten maken slechts af en toe een tripje en hebben meer aan korting.

Laatst bewerkt op 15 dagen geleden door Paul Lamote
Ameling Algra
13 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Al weer dat onderzoek naar het reisgedrag van wat je bejaarden noemt. |k word daar nu wel erg nieuwsgierig naar. 65-plussers zullen net als andere mensen een afweging maken op grond van hun reisgedrag en de eventuele extra mogelijkheden. De keuzedag kan eventuele incidentele langere reizen goed afvangen – mijn moeder nam daarom destijds twee dal-voordeelabonnementen. De vrijheid om niet te hoeven plussen en minnen of de keuzedag bij een middellange rit moet worden ingezet kan een reden zijn om voor Dal Vrij te kiezen. Maar kennelijk wijst dat onderzoek anders uit.

Alders
13 dagen geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

Slechts 54,95?
ik vind dat knap duur.

FFA
15 dagen geleden

Breng de tienertoer terug.
Klimaatticket voor tieners.
5 dagen binnen 15 dagen voor 9,95 E.
Te gebruiken in de Daluren. Maand juli en Augustus.
De jongeren zijn niet verantwoordelijk voor de klimaatkatastrofe.
De jongeren moeten strijden voor een klimaatticket van 19 E per maandmobiliteit voor 0,64 E per dag.
De veroorzakers van de klimaatkatastrofe, de CO2 uitstoters, dienen 0,33 E per liter CO2 brandstof, CO2 heffing te betalen.
De vervuiler betaalt een liberaal/ progressief uitgangsprincipe.
Ben in Zuid- Europa onderweg en ervaar met miljoenen anderen dagelijks de klimaatkatastrofe: temperaturen van 35 C plus iedere dag. Niet te harden.

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Dus je wilt met die laatste zinnen graag kwijt dat je het verschil niet begrijpt tussen het weer en het klimaat?

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

40 jaar geleden werd wetenschappelijk aangetoond dat de klimaatkatastrofe begin jaren 2000 haar gezicht zou laten zien.
Inmiddels 20 jaar verder twintiger jaren, 20 ste eeuw vertoont het klimaat extreem weersituaties. Droogte, extreem regen, smelten gletsjers, permafrost, poolkappen enz.
Klimaat gaat over periodes van hoe gedefinieerd, 20, 30, 40 jaar.
Weer is hetgeen je vandaag of de komende dagen krijgt.
Je kent niet gerenommeerde wetenschappers. Of je wilt het niet en blaat maar asociale minderheid fake wetenschappelijke betogen.

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Je bevestigt dus wat ik zeg. Als je nu stelt dat het tijdens je rondreis iedere dag warmer is dan 35 graden, dan heb je het over het weer, of in jouw termen de weercatastrofe. Dat het daar nu warm is, zegt niets over het klimaat. Ik geef ook verder geen waardeoordeel over het klimaatprobleem, dus ik begrijp je reactie niet.

Maar goed, als je mensen mee wilt krijgen in jouw gedachtegang, moet je mensen waarvan je denkt dat ze anders denken juist proberen te overtuigen. Dat doe je absoluut niet op de vijandige manier waarop je je hier voortdurend manifesteert. Dan oogst je slechts virtuele middelvingers en wellicht vooral medelijden.

Dries Molenaar
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Tienertoer was wel leuk, 10 dagen op pad, meer dan je bestemmingen wist te verzinnen. LAter omgezet naar beperkte aantallen reisdagen. Net als interrail, daar kun je ook niet meer de hele maand mee op de trein zitten.

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Er zijn wel degelijk Interrailpassen waarmee je zelfs tot drie maanden onafgebroken met de trein kunt reizen.

Dries Molenaar
15 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik zal eens kijken, wie weet.

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Succes! Ik geloof dat ze momenteel met een korting van 20% verkrijgbaar zijn.

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Vandaar 5 dagen tiener binnen 10 dagen in daluren voor 9,95 E in juli en augustus.
1,95 E/ dag.
Toegankelijk voor iedermans beurs en gewenning aan klimaatticket.
Wie gunt niet ieder kind een avontuurlijke ontdekkingstocht/ kennismakingsreis op CO2 minimale belasting?
Okay de asociale minderheid natuurlijk niet, de CO2- uitstoters.
Gelukkig schaart de rest zich bij de sociale meerderheid.
En laatste hebben visie, hart voor mens, natuur en klimaat.

Frits
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Goede text, alleen de laatste drie regels haalt de geloofwaardigheid van het eerste deel onderuit.

Ameling Algra
13 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

een of andere tienertoer zou een aardig alternatief zijn voor de jongerenkaart. Minder inzetbaar in drukke perioden, meer in de vakanties waarin woon-werkverkeer wegvalt. Maar zulke creativiteit is van de huidige NS niet te verwachten denk ik. Mijn buitenlandse kennissen zijn verbaasd over het ontbreken van geschikte kortlopende abonnementen voor de toerist die ook geen kaartjesgedoe wil. Het ontbreken van zulke aanbiedingen is een van de redenen waarom NS bij een recent onderzoek als een van de laagste spoorwegmaatschappijen scoorde. Ver onder bijvoorbeeld Italië. Je ziet de krampachtigheid van NS ook bij de Eurocity Direct. Ik kan die gebruiken noch met Interrail, noch met mijn NS-kortingen. Op de Belgische Eurocity zijn beide geldig, op de Eurostar niet mijn NS-voordeelkaart maar wel weer de Interrail. Overigens minder relevant want wie te bestemder plekke wil aankomen neemt sowieso niet de Eurocity Direct.

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Je buitenlandse kennissen kunnen prima terecht bij Interrail.

visseling
15 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Onzin alweer-ik heb, als NL lekker profiterend van de 50% korting wegens 50jr bestaan, zelfs 2 mnd aan een stuk een InterRail gehad-en er diverse kortere reisjes mee gemaakt.
Kijk eerst eens-makkelijk zat- gewoon op de site van interrail (wordt al jaren beheerd door zeer na bij NS staande afdeling, zetelend ook in HGB3 of nabij) wat er allemaal te koop is. Enne- ook nog met 20% korting voor een paar dagies-pas te benutten na 1/9!!
Voor die 10ertoer er kwam, moest ik als 10er een gewoon 8-daags abonn kopen voor 40 NLG-wat meer was wat ik destijds als zomerhulp op een kantoortje in 1 week verdiende. Later kwam 10er toer voor half geld-dus 20 guldens voor 8 dagen.
Ik meen dat om de prijs niet te hoeven verhogen, werd het aantal dagen beperkt-dus net als die dure A-merken doen: minder waar voor hetzelfde

Jasper
15 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Jawel, je hebt verschillende kaarten, sommige een maand onbeperkt, andere voor enkele dagen in een maand

Ameling Algra
13 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Met tienertoer is mijn reizen ook begonnen – en dan voorzichtige uitstapjes naar het buitenland (Aken en Antwerpen). Het was trouwens 8 dagen, en later 4 uit 10. Maar dat is een detail natuurlijk. Interrail bestaat overigens ook in continue varianten. Per dag flink wat voordeliger en je hoeft niet bij elke kleinere trip af te wegen of je een reisdag gebruikt. Is een persoonlijke keuze en een verstandig bedrijf speelt daarop in.

Baardstaart
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

1) Het stimuleren van het OV is een goede zaak, maar de stimuleringsacties moeten wel in lijn liggen met de beschikbare capasiteit. Verder is OV infra en materialen niet gratis, dus als de reiziger niet betaalt zal de staat moeten betalen. Verder is helaas meer dan bewezen dat het OV nog steeds geen goed alternatief voor de auto. Telewerken wordt dit steeds meer wel.
2) Er zijn genoeg mensen, die duizende kilometers vliegen om te kunnen genieten van 35C aan het strand.
3) Volgens mij hou je ervan om overal met de trein naar toe te reizen. Iedere keer dat je post heb je weer een andere trein beet.
4) De mens is zeker een enorme viespeuk op onze planeet, maar besef ook dat er genoeg andere oorzaken, die kunnen leiden tot stevige klimaatveranderingen, waar de mens geen invloed op heeft. Dat neemt niet weg als we fatsoenlijke alternatieven voor fosiel hebben (en ik denk eerder aan thorium en kernfusie energie en niet onbetrouwbare bronnen zoals zon en wind) we wel van het fossiel af moeten.

Passepartout
15 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Op zich is een extra reiziger in de daluren wel ‘gratis’. Infra en materieel genoeg en genoeg lege stoelen. Er hoeft alleen een extra kaartje geknipt en 75kg extra worden vervoerd dus een pietsie elektriciteit extra. Een reiziger die anders niet zou reizen voor een euro meer is dus meer winst.
Groot voordeel van een daluren abo is dat het ook bij de regionale vervoerders geldig is. Als je aan een niet-NS lijn woonde kan je als jongere nu mooi 2 kaartjes kopen en is het voordeel snel verdwenen.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Dat het gratis abonnement ook bij andere vervoerders geldig is heb ik nergens gelezen.
Omdat het nieuwe abonnement hals over kop wordt ingevoerd heb ik daar twijfel over.

Die andere vervoerders zullen voor acceptatie een zekere compensatie van NS willen hebben i.v.m. inkomstenderving. Bij die vervoerders betalen de tieners nu nog vol tarief.

Laatst bewerkt op 15 dagen geleden door Paul Lamote
Ameling Algra
13 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Voor de jongerenkaart viel de samenwerking met Arriva weg omdat ze een groter deel uit de ruif wilden dan NS voor de samenwerking over had. Voor de voordeelurenkaart geldt dat niet. Die verrekent gewoon aan elke maatschappij de kilometers door het in- en uitchecken (waar doen we dat anders voor). En NS neemt de kosten van de kaart zelf voor zijn rekening.

Joost2
15 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Zeker niet gratis. Als er extra reizigers zijn is er extra materieel nodig. Ja, of je moet mensen laten staan, maar daar wordt het OV ook niet echt aantrekkelijker van.

Joost2
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Nu weer in Zuid-Europa… Het moge duidelijk zijn dat FFA zelf onderdeel is van de klimaatkatastrofe met al zijn gereis.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Ik denk dat hij gewoon thuis op een zolderkamertje zit.

Annemiek
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Er zit wel degelijk vaak een mannetje in de ICE (op het traject waar hij zegt dagelijks te reizen) dat voortdurend exact in de taal spreekt zoals hij hier schrijft. De gelijkenis is zodanig treffend, dat ik de kans enorm acht dat hij het is.

Ameling Algra
13 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hij schrijft een beetje in de stijl van vroeger en sommige ouderen spreken ook zo. Grappig dat je die grappige ouderwetse stijl in deze post overneemt. Of zijn jij en FFA misschien dezelfde persoon?

Ameling Algra
13 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Misschien moet iedereen die op dit forum gaat, even verantwoorden waar hij zit?

Baardstaart
15 dagen geleden

Aan een kant probeert de NS te bezuinigen door een voor hen onrendabel kaartje af te schaffen en aan de andere kant wil de NS toch jongeren aan zich proberen te binden door een gratis dal voordeel abonnement.

Joost
15 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is ze denk ik om de meereizende jongeren te doen. Met kinderen van 13 en 15 betaal je dan voortaan de volledige afstand en niet meer max 8,50. Een dagje Maastricht-Utrecht wordt twee keer zo duur. Dat voordeelabo is niet nuttig als je dat zelf al hebt, of een Weekend Vrij, en anders is het groepsretour

Passepartout
15 dagen geleden
Antwoord aan  Joost

Ja, en dat begrijp ik dus niet. Met het gezin met de trein is echt heeeeel onaantrekkelijk. Terwijl in de daluren wil je best twee pubers gratis meenemen als paps en mams daardoor ook instappen en wel betalen. Nu gaat iedereen die zich een auto kan veroorloven met de auto en voor wie zich geen auto kan veroorloven wordt een bezoekje aan oma iets waarvoor je moet sparen.
Ik wil me best (zoals in de regio Milaan bijvoorbeeld) registreren als ‘reizende familie’ om misbruik tegen te gaan maar mogen dan alsjeblieft mijn thuiswonende kinderen gratis mee? Ik wil zo graag met de trein, het levert NS twee kaartjes op, maar het systeem stuurt me hier echt de auto in.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

De twee pubers nemen ook gewoon twee zitplaatsen in beslag.

Joost
15 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Welke zitplaatsen? Die ze toch nooit controleren? Sorry maar ik woon in België, kom twee keer per maand in Nederland, één keer gecontroleerd sinds corona, vijf jaar…

Joost
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Is pure economie (prijselasticiteit), de NS concurreert met een andere vorm van vervoer (auto) waarbij die pubers niet moeten bijbetalen. Kinderkorting in het algemeen is niet bedoeld om gezinnen te “helpen”. Het is een vorm van yield management waardoor je überhaupt die klanten nog binnenhaalt, anders gaan ze met de auto of niet. En dat doe je dan in de rustige uren waardoor het niet ten koste gaat van vol betalende reizigers. Geldt ook voor een zwembad met kinderkorting, als een gezin vier voltarief kaartjes moet betalen gaan ze misschien wat anders doen, etc

Baardstaart
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Klopt. Maar het gevolg hiervan is dat kinderen van een gezin met een auto nooit een trein van binnen zien en dus ook geen kennis maken met het OV. Ergens een gemiste kans.

Passepartout
13 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Zitplaatsen in hele rustige treinen (in de daluren). In de spits alle begrip dat elke reiziger apart een kaartje moet kopen. Zouden ze op de weg ook moeten doen, elke auto apart betalen in de spits.

Arjan krabbenbos
15 dagen geleden

Met kortingen trekt NS ook meer reizigers aan en verdienen hier meer geld mee . Alleen zijn dat flexibele tarieven, vanwege de Flex- abonnementen waar je uit kiezen kan. 60 plussers hebben 7 vrije reisdagen per jaar , kinderen van 0 tot 4 jaar gratis en Railrunners ( dat bestaat nog steeds!) voor 2,50 Euro ????
Als het Nederland Ticket wordt ingevoerd zullen de Flex abonnementen misschien verdwijnen, maar over dat eerste hoor je niet zo veel meer. Misschien ook een idee: een minimaticket met misschien een samenwerking met voedsel -en kledingbanken! Dat zijn dezelfde organisaties die met minder bedeelden samenwerken.
Ook meer internationale info over huidige tickets en abonnementen, alsmede toekomstige ontwikkelingen zijn belangrijk. We leven nog steeds in een onrustige wereld met oorlogen in het Midden Oosten, Oekraïne en waar je moet op blijven focussen op nieuwe vluchtelingen. Misschien kan de Tienertoerkaart weer terugkeren voor jongeren. Jammer dat dit verdwenen is, maar de Interrail kaart was ooit tot 25 jaar en bestaat nu nog steeds! Thans in allerlei vormen, prijzen , 1ste Klasse of Tweede Klasse en tijdsduren.

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

De onderwegpas voor minima komt eraan.
Let op de asociale minderheid is hierop tegen.
Onze mobiliteit moet anders ingevuld worden.
Lopen, fietsen,bus naar supermarkt, werk binnen 10 km
verder, met bus, tram, metro, trein.
Vakantie met trein, elektrische bus, elektrische huurauto eventueel gedeeld met ander koppel maakt het ook leuker, interessanter. (natuurlijk geen asociale minderheden bij elkaar want per definitie dat wordt nooit wat)
Genieten niet ten kosten van medemensen, natuur en klimaat je moet het maar willen/ kunnen.

De bikkelharde realiteit
14 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Ik mag toch hopen dat alle mensen zonder baan dan ook niet verder dan 10 km van hun woonadres mogen reizen. Anders is het einde zoek: gratis vervoer en ongelimiteerde hoeveelheid tijd is een voor het OV een dodelijke combinatie.

visseling
15 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Hoewel ik-ook zelf senior en genietend van gratis OV in HU=Hongarije of DPP in Praha als ik daar ben, zijn die 7 keuzedagen al veeeeeeeeele jaren NIET meer gratis, al weet ik best dat vele hardleerse leeftijdsgenoten het nog steeds zo noemen. Je betaalt er-niet heel er gveel-extra voor bovenop het daarnaast verplichte dal-kortingsABO-wat al weer vele van die hardleerse senioren niet eens echt beseffen. Inmiddels ben ik-als ik behoefte heb aan reizen met NS, het voordelige senior-dal-ABO-wat nu net ietsje minder kost per maand als het DE-ticket, wat ik dan ook heb, maar heel wat meer biedt.
Inmiddels geldt DE-ticket ook als deelbetaling voor het DE traject van de vele en drukbezette INTernationale bussen LUX-DE, zodat die dan effectief ook gratis-zonder extra bijbetalen-benut kunnen worden-wat ik heden deed.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

Het zou me niet verbazen als de Keuzedagen ook gaan verdwijnen en ook alle 65+’ers straks een gratis dalurenkaart kunnen aanvragen. De tijd dat je voor een paar euro half Nederland kunt door crossen is voorbij. Gezien de eisen van de vakbonden en de financiële situatie bij NS kan het niet meer.

Laatst bewerkt op 15 dagen geleden door Paul Lamote
Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Je bedoelt: gezien het overheidsbeleid kan een gedifferentieerd tariefbeleid voor NS niet meer. En omdat de treinen straks steeds leger rondrijden buiten de spits kan NS weer klagen dat het te duur wordt.

De Heer Pornostar
15 dagen geleden

Tegenwoordig leven we om te leven. Ik reisde toen ik 17 was hiermee naar Maastricht , erg jammer voor hen. Zij gaan dan 20 euro ofzo betalen enkeltje??

Reiziger van de Trein
15 dagen geleden
Antwoord aan  De Heer Pornostar

60% van €31,20 = €18,72 ik vind dat nog schappelijk om heel eerlijk te zijn.

Het is trouwens haast onmogelijk om goedkoper uit te zijn met een kortere afstand behalve als de prijs sowieso al lager was dan de jongerendagkaart zelf…

Met een retourtje kan je misschien net tussen 2 sprinterstations reizen voor dezelfde prijs.

Laatst bewerkt op 15 dagen geleden door Reiziger van de Trein
FFA
15 dagen geleden

En hoe betalen tieners dat dan?
Van 20 E maandgeld als ze dat al krijgen?
Of moeten ze voor een hongerloontje maar gaan werken.
Tieners als jullie wat willen, ga staken, laat je niet uitbuiten en nix gegund worden door de asociale minderheid, die vreemd genoeg in het parlement de meerderheid hebben.
Ontwaak.
Staak!

Dries Molenaar
15 dagen geleden
Antwoord aan  De Heer Pornostar

Als 17jarige al aan het werk in het Zuiden?

visseling
15 dagen geleden

Wat hier in de vele bijdragen niet gemeld is, verbaast me wel wat: wordt dat weer-wat wel verwacht zou kunnen worden gezien hoe de tendens is laatste tijd, weer dat FLEX of vooruit geregeld met reizen op saldo? Met FLEX krijg je natuurlijk allerlei problems met banken, veel van die jongeren hebben nog geen betaalrek. want nog niet nodig. of nog niet tekeningsbevoegd. Of ouders moeten garant staan op een of andere manier. Gelet op de vele vragen en reacties over problems in het stilgelegde NS-community za dat dus tot hoge bergen problemen gaan leiden, dunkt me.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

Er zijn nog maar weinig tieners zonder bankrekening. Wel is de vraag hoe de ouderlijke verantwoordelijkheid wordt geregeld bij wanbetaling. Waarschijnlijk moet een van beide ouders bij de aanvraa garant staan.

Ameling Algra
13 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dit is toch vast allang geregeld want ook nu hebben scholieren vaak een flex-abonnement omdat ze dat kunnen stopzetten in de vele maanden waarin maar af en toe les wordt gegeven.

Sandor
15 dagen geleden

Tjongejonge NS. Dit betekent dat mijn dochter vanaf volgende week letterlijk twee keer zo veel moet betalen om haar vriend in Groningen te bezoeken. Terwijl Groningen ook al heel lang niet normaal te bereiken is. Wat een amateuristisch k*tbedrijf! S.v.p. zo snel mogelijk nog meer concurrentie op het spoor. Hoe minder NS hoe beter.

Sandor
15 dagen geleden
Antwoord aan  Sandor

Echt knap hoe je ook de nieuwe generatie nu al de trein uitjaagt

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Sandor

Voor (bijna) niets gaat natuurlijk alleen de zon op.

Meer concurrentie zal niet helpen, de concurrentie had meteen al door dat dit financieel waanzin was en heeft er daarom ook nooit aan mee gedaan.

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Volgens mij heeft Sandor het niet over concurrentie. Arriva cs concurreren niet maar rijden op andere lijnen. ‘t Is trouwens maar de vraag of het financieel waanzin was. Die reizen worden straks vast niet voor een vier keer zo hoog bedrag betaald maar gewoon niet gemaakt of weer met pa en ma in de auto. En zijn jongerenkaartjes NMBS (€7,70, op elk tijdstip van de dag) ook financiële waanzin of verstandige maatregelen om jongeren met een krappe beurs op de trein te richten?

Paul Lamote
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

De meeste jongeren gaan de basisschool snel zelfstandig reizen en steeds minder met pappie en mammie (die gaan meestal niet mee naar de disco).

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

O, dat onderzoek kende ik nog niet.

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Is wel een extra pluspunt van de jongerenkaart. Fijn als ze wat zelfstandiger worden.

Paul Lamote
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Arriva c.s. hebben het jongerenticket sowieso nooit geaccepteerd omdat ze het financiële waanzin vonden. Ieder weldenkend bedrijf snapt dat dit niet kan.

De bikkelharde realiteit
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Help ons even, hoe had jij de zin

S.v.p. zo snel mogelijk nog meer concurrentie op het spoor. Hoe minder NS hoe beter.

dan precies uitgelegd?

Bert Sitters
15 dagen geleden
Antwoord aan  Sandor

De tienerdochter van mijn buurvrouw is stapelverliefd op een jongen uit Milaan. Ze wil hem liefst ieder weekend bezoeken. Wie moet dit betalen?

Drs.P
14 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Tip: lowcost airline!

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Dan betalen u en ik.
1. CO2 subsidies;
2 gezondheid, natuur, klimaat.

Luka vdS
15 dagen geleden

Wacht, in dit bericht staat dat de jongeren dagkaart tot en met 17 is, in de app staat tot en met 18. Komt het dal voordeel dan nu ook voor 18 jarigen?

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Luka vdS

De maximale leeftijd gaat van 18 naar 17.

Just
15 dagen geleden

Ik denk dat de NS ook stopt, omdat er erg veel misbruik werd gemaakt van de jongerenpas door reizigers boven de 18. Dat geeft dan weer veel discussie in de trein.

Passepartout
15 dagen geleden
Antwoord aan  Just

Dat is in het weekend denk ik wel 50% van de boetes, vaak gezien. Oeps. Legitimatie vergeten. Maar ik ben echt 17 hoor! Ik krijg nou toch geen boete he?

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Dan lijkt me de remedie toch wel dramatisch. Discussies zijn eenvoudig te voorkomen door niet in discussie te gaan. Als er al gecontroleerd wordt…. Of door de jongerenkaart verplicht te koppelen aan de persoonlijke ov-chipkaart. Met zijn uitsluitende app-levering was het toch al een buitenbeentje.

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

En dat is dus exact wat NS hier doet. Niet in discussie gaan. Maar juist jij bent hierin het toonbeeld van iemand die daar niet mee kan omgaan. Iedere treinreiziger weet dat het uitschrijven van een UVB aan een onwillige reiziger altijd discussie oplevert. Dat probleem lost NS hiermee op bij de bron.

Het is sowieso wat raar dat degenen die getroffen worden de weg naar dit topic niet weten te vinden, maar hun ouders wel.

Jasper
15 dagen geleden

Ik vind dit zelf echt ruk, van mijn 16de tot mijn 18de gretig gebruik van gemaakt. De reden waarom ik zo’n kaart kocht was vooral voor de lange afstand. Juist waar die kaart handig voor was, die lange afstand. De korte afstand maakte mij niet uit, erg jammer.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Jasper

Maar tegen die prijs een dagkaart en dan op neer van Groningen naar Eindhoven is natuurlijk niet vol te houden voor NS. Overigens had NS wel van te voren kunnen bedenken dat dit financieel niet kon, Arriva c.s. hadden dat gelijk al door.

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

En wie bezet dan die zit/ staanplaats?
Niemand!
De kostprijs van een zit/ staanplaats is ongeveer 5,54E.haal je de manegementlagen en adviesburos weg, 4,76 E per zit/ staanplaats bij een algemene bezetting van plusminus 80 % van de treinencapaciteit.
Dus vullen die bakken met goedkopere tickets.

De bikkelharde realiteit
14 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Ik ben erg benieuwd wat de onderbouwing is van deze zeer nauwkeurige getallen.

Als je vervolgens gaat verkondigen dat je maar 64 cent of 1 euro 95 zou hoeven betalen terwijl de kostprijs van een enkele reis Groningen – Eindhoven blijkbaar een veelvoud daarvan is dan raakt de vervoerder rekenkundig aan de bedelstaf.

Teleurstelling
15 dagen geleden

Ronduit schandalig voor als je in omgeving Tilburg woont. Deze jongeren kaarten waren nou juist super mooi voor de lange afstanden. Een dagje naar Amsterdam of ergens anders is nu niet meer te doen voor mijn dochter. Ik kan het niet betalen! Voor de korte afstanden zijn deze kaartjes niet nodig. NS zou op zijn minst deze jongeren dal kaarten kunnen behouden en gewoon ook de mogelijkheid kunnen geven om voor de korte afstanden de kaartjes voor de helft van de prijs aan te bieden. Ik snap wel waarom niemand met het openbare vervoer wil gaan. Maak het betaalbaar voor iedereen.

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Teleurstelling

NS moest die goedkope kaartjes uit eigen zak subsidiëren en stopt daarmee. Wat daar schandalig aan is ontgaat me.

Marthijn
15 dagen geleden

Ik vind dit echt jammer. Ik heb zelf weekend-vrij. Laatst met mijn 2 dochters een dagje Rotterdam gedaan vanuit Eindhoven. Normaal kostten hun 2 dagkaarten 17 euro. Nu met de korting 53,76. Dat vind ik veel te veel. Dan komt NS op hun nieuwssite met als voorbeeld een enkele reis Assen – Groningen. Moeten die mensen niet terug?

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Marthijn

Dat de meeste tieners gebruikten ze voor lange afstanden en dat was nou net het (financiële) probleen. Wellicht is een groepsticket in uw geval nu goedkoper

Marthijn
15 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ik heb net gekeken voor Eindhoven – Rotterdam: 72 euro. 18 euro enkele reis. Dan kun je bijna een weekend Vrij voor nemen.

Paul Lamote
14 dagen geleden
Antwoord aan  Marthijn

Groepsticket kopen.

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Hoezo deze suggestie? Voor twee personen is dat 72 euro. Dat heeft Marthijn correct uitgerekend. En zelfs al zijn er soms nog hier en daar voordeeltjes blijven, dan is het toch zo dat veel, jongeren fors nadeel hebben en de trein uit worden gejaagd. En dat de invoering onfatsoenlijk snel gebeurt.

Jasper Dekkers
15 dagen geleden

Heel jammer dat NS dit zo kort van tevoren pas laat weten. Mijn dochter gaat een tussenjaar doen en wordt 18, ze heeft allerlei trips al gepland voor de komende maanden door heel Nederland en nu gaat dat haar ineens heel veel meer geld kosten. Waardeloze communicatie. NS zou jongeren juist moeten stimuleren om de trein te nemen, dan is de kans groter dat ze later ook met het OV blijven reizen, toch?

Paul Lamote
15 dagen geleden
Antwoord aan  Jasper Dekkers

Sorry, maar er bestaat geen recht op bijna gratis vervoer. Uw dochter kan ook dat tussenjaar overslaan en gelijk gaan studeren, dan krijgt ze een studentenkaart.

Het afbouwen van cadeautjes dient overigens om te voorkomen dat de gewone kaartjes enorm verhoogd moeten worden (vanwege de salariseisen van het personeel).

Laatst bewerkt op 15 dagen geleden door Paul Lamote
FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Heeeel bedraagt de toename van de lonen in de totale exploitatiebegroting, Paul, Lamote?

Joost2
14 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Hoe het zit in de begroting weet ik niet, maar wel hoe het zit in het resultaat. Hieronder het aandeel personeelskosten ten opzichte van de totale kosten van NS:
2019: 36,1%
2021: 40,2%
2022: 43,9%
2023: 44,8%
2024: 44,9%

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Bedankt joost2.
Oh, een stijging van 0,1 %!

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Het scheelt wel bijna 300 miljoen euro sinds 2022.

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ik lees dit niet in het persbericht van NS. Wel dat de jongeren meer reisden dan verwacht. Niet dat het nu te duur is vanwege de nieuwe CAO. Het abrupt beëindigen van zo’n kaart is iets dat gewoon onfatsoenlijk is. Om dan iemand aan te geven dat hij/zij ook gewoon kan studeren (vanwege de studentenkaart?) is dat misschien ook.

Ab Normaal
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dat neemt niet weg dat een fatsoenlijke communicatie wel mag. Het laat vooral weer eens zien dat de NS geheel niet in de belevingswereld van reiziger zit, maar rabiaat vast houd aan zijn eigen onnavolgbare systemen.
Nogal een vreemde redenering, dan zou een vliegtuigmaatschappij ook geen goedkope kaartjes meer mogen aanbieden.

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Jasper Dekkers

Ze moet een Dal- Vrij abonnement nemen, 124 E / maand.
Dat is dan 4 E per dag.
En zij en u moeten bij de verkiezingen op een partij stemmen voor gratis of klimaatticket.

Paul Lamote
15 dagen geleden

Wat wellicht weinigen opvalt: voor de 18-jarigen die nu nog gebruiken maken van de jongeren dagkaart komt geen gratis abonnement. De leeftijdsgrens wordt verlaagd wat overigens wel logischer is omdat 18-jarigen volwassen zijn

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ze zijn vaak nog niet volwassen, wel meerderjarig. Maar als argument is het niet steekhoudend. Waarom bij de railrunner een grens van twaalf? Is puberteit ook al bij wet geregeld?

Paul Lamote
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

4 t/m 11 is de basisschoolleeftijd en dan reizen kinderen nog met de ouders mee. Daarna gaan ze meer zelfstandig reizen.

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Met de railrunner mag je OOK zelfstandig reizen. En zo’n redenering geldt ook voor 18-jarigen. Waren het onnozele lieden die dat destijds bedachten? Wie in het VO zit, heeft nog geen studenten-OV. De langste standaard route in het VO maakt dat je pas na je achttiende verjaardag een andere voordelige reisoptie krijgt. Dus niet gek om t/m 18 te kiezen. Wel gek om dat nu ineens van 18 naar 17 te wijzigen.

Priscilla
15 dagen geleden

Jongeren met een studenten ov hebben hier dus niets aan. Zij krijgen al korting als ze geen vrij reizen hebben. Hoe gaat ns hun tegemoet komen?

Annemiek
15 dagen geleden
Antwoord aan  Priscilla

Niet.

Paul Lamote
14 dagen geleden
Antwoord aan  Priscilla

Waarvoor zouden die tegemoet gekomen moeten worden????

Reinout
15 dagen geleden

M’n 2 dochters reizen regelmatig van Den Haag naar Groningen voor familiebezoek. Dat kaartje kostte €8,50 pp. en dat wordt nu met korting €19 pp. Meer dan een verdubbeling! Waar de ‘retour’ trip normaal voor hen/2 jongeren €34 kostte. Wordt dat nu €76. Bedankt NS!

Paul Lamote
14 dagen geleden
Antwoord aan  Reinout

Een reisje Den Haag-Groningen (toch niet ook nog retour hoop ik) voor €8.50 is dus precies het probleem. Iedereen snapt dat dat financieel niet kan.

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Hoezo?
Leg uit?
Onderbouw het met cijfers!

De bikkelharde realiteit
14 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Hierboven beweert iemand dat de kostprijs van een enkele reis Groningen – Eindhoven 5 euro en 54 cent is. Dan is de kostprijs van een retour Den Haag – Groningen toch altijd veel meer dat 8 en een halve euro?

Abz
12 dagen geleden

Tja, doe maar nog een rekening dan: Als minder mensen reisen wordt het alleen nog duurder per person! Met de jongeren dagkaart mocht je alleen in de daluren reisen (reis mag niet in eens tijdens de spits beginnen/eindigen). Dan is de trein sowieso nooit vol.

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Een reisje Blankenberge-Visé kan wel voor 7,70. Duitsland heeft zijn Deutschlandticket. Allebei zonder spitsrestricties. Wat maakt dat het bij ons anders is?

Ab Normaal
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Subsidie vanuit de overheid. Iets wat in Nederland niet kan door de wetgeving.

Reinout
15 dagen geleden

Veel jongeren hadden al plannen gemaakt voor deze zomer met de trein (met de Jongeren Dagkaart). Schandalig dat de NS dit zo laat communiceert! Jullie laten de jeugd zo echt in de kou staan.

Paul Lamote
14 dagen geleden
Antwoord aan  Reinout

Alsof die plannen vallen of staan met de prijs van het treinkaartje. Wel eens gekeken wat een dagje Efteling per persoon kost?

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Kunnen 75 % of meer van de jongeren zich niet permitteren, dagje Efteling.
Praat je wel met mensen, jongeren, ouderen?

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

En heb je wel eens gekeken hoe je dagje efteling eruit ziet als je buiten de spits moet reizen? Daar gaat dit dus niet om.

Bert Sitters
15 dagen geleden

Vervoer kost nu eenmaal geld. Een autorit is duurder.
Al die cadeautjes moeten wel betaald worden.
Prima als de overheid wil bijdragen dat mensen met een te laag inkomen niet in sociaal isolement geraken, maar daar is inkomenspolitiek voor nodig. Dat kan niet op het bordje van een vervoerder worden geschoven.

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Waarom spreekt u van cadeautjes?
Het gaat om noodzakelijke CO2 minimale mobiliteit voor iedereen/ iedermans beurs.
De CO2 subsidies (46 miljard Euro per jaar) en geen belastingverhoging zijn cadeautjes aan zij die verzuipen in cadeautjes die ten koste gaan van hun medemens, natuur en klimaat.

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er is overheidspolitiek voor nodig. Van een overheid die beseft dat OV betaalbaar moet zijn voor iedereen en dus vooral ook voor jongeren. Zo’n overheid hebben we nu niet maar dan hoeft NS het nog niet af te breken.

Paul Lamote
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

En waar moet NS al die goedkope aanbiedingen dan van betalen als het personeel ook nog de ene na de andere loonsverhoging eist? Trouwens bij H&M, McDonalds , etc. kunnen jongeren toch ook niet bijna gratis terecht.

Ameling Algra
13 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Schande, dat het personeel de inflatie gecompenseerd wil zien… NS moet een goede afweging maken: sommige aanbiedingen renderen op termijn omdat voooral lege stoelen worden gevuld en nieuwe klanten worden gewonnen die na hun 18e bij het OV blijven hangen. Die afweging is misschien niet helemaal goed gegaan, dan kan je natuurlijk met een ander tarief komen. Of de overheid ziet het maatschappelijk belang in, zoals bij het Deutschlandticket. Maar een redelijke invoeringstermijn zou je van een redelijk bedrijf toch mogen verwachten. Invoering binnen een week is wel ongehoord. Overigens kunnen jongeren wel bijna gratis shoppen bij Primark en Temu.

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Ik denk dat NS over een goede dataset beschikt waarmee de effecten van een maatregel ingecalculeerd kunnen worden. Blijkbaar beschik jij over een betere, waardoor je kunt bepalen dat de afweging niet goed is gegaan?

De bikkelharde realiteit
13 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Als vervoerder heb je je huiswerk niet gedaan als er lege stoelen worden verplaatst. Dan rijden er duidelijk te veel treinen en is het kostennivo daardoor te hoog.

Stoelen vullen met personen die minder dan de kostprijs betalen is een vorm van water naar de zee dragen: de hoge kosten (en verliezen) blijven en mensen gaan denken dat het normaal is om te reizen tegen een afbraaktarief. Het is de snelste manier om het OV om zeep te helpen. Behalve FFA streeft denk ik niemand dat laatste hier na.

FFA
15 dagen geleden

Jongeren moeten gewoon de NS boycotten.

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Jongeren krijgen een prijsstijging van meer dan 400 % voor de kiezen ipv 8,50 E voor een dagkaart in de daluren gaan ze nu een kleine 36 E betalen voor dezelfde reis, daguitstapje.

FFA
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Ik ga mijn NS abonnement uit solidariteit opschorten totdat NS OV voor iedermans beurs mogelijk maakt.
Generatie-solidariteit.

Drs.P
15 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

En hoe gaat u dan reizen? Toch niet met milieuvervuilende auto?

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Gewoon met de trein.
Dagelijks zoals ik nu ook doe.
al meer dan 50 jaar ( waaronder tienertoer jaren)
Btw ik zit meestal, grotendeels buiten NL.
Momenteel in Avignon.

Annemiek
14 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Er zijn dagelijks honderden mensen die een abonnement opzeggen of er eentje nemen. Ik denk niet dat je protest in dat licht enig effect zal hebben.

Roos
15 dagen geleden

Weer een reden om de auto te nemen als de kinderen meegaan. NS, wat doe je allemaal om iedereen uit de trein te krijgen ?

Jonathan
15 dagen geleden

“Leuke” actie van de NS om zo het treinreizen voor jongeren veel minder aantrekkelijk te maken.

Jeroen
15 dagen geleden

Op de NS-app is de Jongeren Dagkaart Dal nog steeds te bestellen voor data na 30 juni. Betekent dit dat de zomerplannen voor onze zelfstandige jongeren toch niet in het water vallen, zolang ze maar hun tickets bestellen vóór 1 juli? Tot dusverre kan ik hierover niets vinden op het web. Anyone?

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Jeroen

tickets bestellen voor juli lukt. Dus ook maar snel gedaan voor ze erachter komen. Voor augustus lukt niet.

Ameling Algra
14 dagen geleden

Heel jammer dat die kaart verdwijnt. Ik stuurde ‘m altijd naar achternichtjes die kwamen logeren. Nét 18 dus het alternatief geldt voor hen niet!! Ook op de leeftijd is een jaar beknibbeld. Schandalig is het moment van invoeren, binnen een week pal voor de zomervakantie waarvoor de reisplannen al gemaakt zijn. Wie roept dat dit nu eenmaal een gevolg is van de financiële situatie van de NS, moet maar eens kijken wat de jongeren in de buurlanden voor mogelijkheden hebben. Daar willen ze kennelijk jongeren niet de trein uit jagen.
PS het lukte me nog om een ticket te kopen voor een achternichtje van 18 op 3 juli.

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Nog even ter vergelijking. Bij de NMBS kost een ticket voor jongeren t/m 25 jaar eender welk traject € 7,70. Ook even bij de oosterburen gekeken, daar is een grote variatie aan mooie aanbiedingen. In sommige deelstaten heel voordelig reizen voor scholieren tijdens de schoolvakanties. En dat zijn dan nog niet eens de landen die snappen dat je het OV moet stimuleren, zoals Luxemburg, Zwitserland en Oostenrijk

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Hier regeert de asociale minderheid.
Hebben lak aan (mede-)mens, natuur, klimaat.

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Het is een slecht doordachte maatregel waarover volgens de klantenservice maanden is vergaderd :). Als het doordacht was, hadden ze wel voor een paar weken of meer invoeringstijd gezorgd. Nu kun je pas op 1 juli het ”alternatief” bestellen en dan moet je nog een weekje wachten op je gratis ov-chipkaart. Klantenservice suggereerde om nu al de ov-chipkaart te bestellen. Dat kost dan wel € 6,50 extra…. Overigens is de chatbot niet op de hoogte van deze maatregel.

Paul Lamote
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Je kunt tot 1 juli nog wel dagkaarten bestellen voor na die datum.

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ja, zoals ik al aangaf. Ik bedoelde hier vooral om aan te geven hoe ondoordacht de maatregel is zonder fatsoenlijke overgangstijd. Als je nog niet weet of je 4 of 5 juli gaat, kost het je wel twee dagkaarten trouwens want na 1 juli is het vast verdwenen als NS zich niet tijdig realiseert dat je een maatregel tijdig moet aankondigen.

De bikkelharde realiteit
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Het is vooral ondoordacht dat de verkoop van die Jongerendagkaart niet is stopgezet voordat het persbericht is gepubliceerd. Nu lokken ze alsnog een aankoopgolf uit.

Het beeindigen van deze kaartsoort heb je te danken aan de asociale minderheid die het heeft verziekt voor de goedwillende meerderheid. Op deze site is al eerder geschreven over de massale fraude met de Jongerendagkaart: https://www.treinreiziger.nl/fraude-bij-ns-dagkaarten-conducteurs-geintimideerd-en-bedreigd/

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Ondoordacht? Misschien vindt NS dit effect wel prima.

Natascha
14 dagen geleden

Hierdoor ga ik stoppen met
Mijn treinabbo…als mijn kinderen niet meer kunnen meereizen voor 8,50€ is het echt te duir ik pak de auto wel weer dan

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Natascha

Breng je kinderen naar Amsterdam.
Aantal km x 0,61 E stel 100 km = 61 E is 1,5 uurbrengen en dan wat naar huis terug nog eens 61 E en dan kinderen ophalen is wederom 200 km x 0,61 E maakt 244 E plus tidbeslagvan een uur of 5.
Met NS daluurkorting kost het een kleine 18 E per kind.
Je hebt ook samenreiskorting Natascha.
Maar ja je bent verknocht, verblind aan je smerige auto, je kinderen en kleinkinderen zullen je dat niet gauw vergeten, vergeven.
Dat je domme beslissingen neemt ten koste van mens, natuur, klimaat,

Annemiek
14 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Gast, doe eens normaal. Wat is er mis met jou?

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wil mensen opleggen wat ze mogen zeggen, denken.
Jij trotse autobezitter/ rijder die altijd afgeeft op het OV in het bijzonder NS en de vakbonden!

Raymond
14 dagen geleden

Dat het financieel wellicht teveel ‘kost’ snap ik in eerste instantie. Je zou dan natuurlijk ook gewoon het tarief kunnen verhogen naar bijvoorbeeld 12 of 15 euro. Ook vraag ik mij af of er nu niet meer mensen afhaken dan dat er toch nog verdiend had kunnen worden met de jongerendagkaart, desnoods tegen een hoger tarief (elasticiteitsberekening).
Zoals door anderen gezegd: Het moment van aankondiging is wel erg snel: Dat had NS ook per september kunnen doen. Ik snap dat er iets verandert (vanwege de onhoudbaarheid), maar of het een slimme actie is op langere termijn betwijfel ik. Het had natuurlijk ook handiger geweest als die Prijsdeals specifiek voor jongeren gelijk al zou ingaan: dat zou de pijn verzachten. Of geef jongeren 60 pct korting met het gratis abo, dan wordt er wel betaald per kilometer, maar tegen een best schappelijk tarief.
Dit lijkt dan een tweede verslechtering in korte tijd, naast net niet meer spontaan kunnen aanzetten van het flexabo (maar 30 dagen moeten wachten vanuit basis.)

Paul Lamote
14 dagen geleden
Antwoord aan  Raymond

Ik denk dat je zoveel mogelijk af moet van dagkaarten tegen een vaste prijs en beter korting op de kilometerprijs kunt geven. Dagkaarten tegen vaste prijs trekken voornamelijk mensen die het hele land doorkruisen.

FFA
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

En hoeveel tel je er dagelijks?
Kom je wel in de trein?
Laat staan in het gehele land?

Ameling Algra
14 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ja, en daar kun je verschillend over denken. Het gangbare marketingsconcept is dat een ”onbeperkte” kaart klanten trekt die anders minder uitgeven maar dus misschien wel meer gaan reizen. Vandaar bijna overal zowel nationaal als internationaal kaarten die een beperkte tijd vrij reizen mogelijk maken. NS jammert al tijden over te weinig reizigers in de daluren. Ik hoop niet dat marketing van NS Lamote volgt want dan verdwijnt ook mijn dal vrij en de railrunner, om er maar een paar te noemen.

De bikkelharde realiteit
14 dagen geleden
Antwoord aan  Ameling Algra

Dat werkt misschien in de supermarkt: een goedkoop lokkertje om er voor te zorgen dat klanten de winkel bezoeken en vervolgens ook alle andere inkopen daar gaan doen zodat de winst daarvan het verlies op dat goedkope artikel ruimschoots overstijgt.
Hoe zie je dat bij NS voor je? Gaan die jongeren dan ineens masaal kaartjes vol tarief aanschaffen omdat ze toch al in de trein zijn beland met een goedkoop kaartje? Waarom zouden ze als ze ook nogmaals een kaartje voor een afbraakprijs kunnen kopen?

Anne
13 dagen geleden

Jammer. Jongeren maken tegenwoordig juist makkelijk online contact met gelijkgestemde jongeren die verder weg wonen. Mijn tienerdochter reist met veel plezier het hele land door om die vrienden in het echt te ontmoeten. Ze leert daardoor dat de trein een normaal en aangenaam vervoermiddel is. Als ze niet meer goedkoop kan reizen zal ze gaan uitkijken naar het moment dat ze een rijbewijs heeft, helaas.

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Anne

Ik denk niet dat er een echte noodzaak bestaat om vanwege de betaalbaarheid goedkope tickets te verkopen aan jongeren die blijkbaar wel de ruim 3000 euro voor een rijbewijs kunnen ophoesten.

Maarten Keijzers
13 dagen geleden

Superslechte actie van de NS! Die jongerendagkaart is dus zo succesvol dat ze hem weer afschaffen? Deze kaart is geweldig en moet blijven. Een hele generatie jongeren maakt laagdrempelig kennis met reizen met de trein en met zelfstandig het land verkennen. Ik zou toch denken dat dat exact is wat we nodig hebben: een generatie die de weg naar de trein weet te vinden en straks wellicht minder vaak voor de auto kiest. De huidige tarieven, ook met korting, zijn voor veel jongeren niet te betalen. Wellicht wel voor lokaal reizen naar school, maar niet voor reizen naar bijvoorbeeld familie of steden verder weg.

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Maarten Keijzers

Dus je wilt eigenlijk de generatie blijven misleiden door te doen alsof de trein een voordelige optie is voor triviale reisjes?

FFA
13 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Daarom gelijk Duitsland: Klima-Deutschlandticket of beter Luxemburg: gratis OV.
Het is gewoon een nationale, politieke keuze.
Het kan in Europa.
Trouwens wat zijn triviale reisjes?
Wie ben jij om dat te zeggen/ bepalen.
Er zijn generaties misleidt en worden misleid om hun mobiliteit aan CO2-uitstoot te krijgen en houden.

Ameling Algra
13 dagen geleden

Ik kreeg vandaag een mail van NS. Attent, dacht ik, dat ze vaste klanten op de hoogte stellen van hun besluit om per direct de jongerenkaart te schrappen. De titel luidde: weg = weg. Dat ”spoort” aardig met de reactie van NS op de petitie van Luka Maas: dat heeft geen zin want het besluit is al genomen. De krant zette de NS-reactie wel netjes tussen aanhalingstekens.

WimV
12 dagen geleden

Wonderlijk dat er ineens zo’n kudde klimaat ontkenners en anderen politieke onderbuikers boven komen drijven bij dit onderwerp.

Bardeaux
11 dagen geleden

“Normaal kost dit abonnement 71,40 euro per jaar, maar voor jongeren wordt dit nu gratis.”

Gratis?! Ik heb het abonnement zojuist afgenomen. Het kost €5,95 PER MAAND om gebruik te kunnen maken van de 40% daluren korting….

Hoezo ‘gratis’?

Annemiek
9 dagen geleden
Antwoord aan  Bardeaux

Is het al 1 juli?