Fraude bij NS Dagkaarten: conducteurs geïntimideerd en bedreigd
10 feb 2023 20:10
Op grote schaal worden op scoiale media ‘gratis dagkaarten’ aangeboden. Dat blijkt uit onderzoek van het AD. Via WhatsApp, Telegram en Instagram worden de QR-codes van de treinkaartjes massaal gedeeld om er zwart mee te kunnen rijden.
ID-kaart controleren
Met een dagkaart kan kriskras door Nederland gereisd worden. Daardoor is een QR-code op een bepaalde dag vaker te gebruiken. Daar wordt misbruik van gemaakt door de QR-code na aankoop met derden te delen. Voor conducteurs is het niet duidelijk of een treinticket elders al gescand is, vertelt FNV Spoor-voorman Henri Janssen aan het Algemeen Dagblad.
De dagkaarten staan op naam en reizigers moeten zich kunnen legitimeren, waardoor fraude niet mogelijk zou moeten zijn. In de praktijk wordt er vaak niet naar een ID-kaart gevraagd. Als daar wel naar wordt gevraagd, loopt de fraudeur tegen de lamp.
Intimidatie
NS is de fraudeurs met regelmaat op het spoor, blijkt uit het onderzoek van het Algemeen Dagblad. Bij een vermoeden dat een conducteur of een NS-medewerker in de groep aanwezig is, wordt de groep ontbonden en een nieuwe aangemaakt. “De volgende keer: screen iedereen die in de nieuwe groep komt. Check telefoonnummers en controleer waar ze werken”, zegt een van de initiatiefnemers in een spraakbericht.
Ook wordt opgeroepen foto’s te verspreiden van conducteurs die fraudeurs aanpakken. “Het maken en verspreiden van foto’s van conducteurs tijdens het werk is uiterst intimiderend en bedreigend” zegt Janssen namens de FNV.
Zichtbaarheid
Het is belangrijk dat de conducteur zichtbaar is en vaak controleert zodat zwartrijders weten dat ze gepakt kunnen worden, zegt Treinreiziger.nl-redacteur Hildebrand van Kuijeren in de krant. “Goed dat er conducteurs zijn die dit opmerken en handhavend optreden. Om dit aan te pakken is het belangrijk dat de zichtbaarheid van de conducteur significant beter wordt, en hij de juiste ondersteuning krijgt om de fraude te herkennen en aan te pakken.”
Jongerendagkaart
Volgens NS wordt er vooral gefraudeerd met de goedkope jongerendagkaart, die alleen als e-ticket via de NS-app verkrijgbaar is. De dagkaart kost slechts €7,95 en is bedoeld voor jongeren tussen de twaalf en achttien jaar.
“Het is hartstikke vervelend”, zegt NS-woordvoerder Oscar van Elferen tegen De Telegraaf. “We nemen er wel maatregelen tegen, maar welke precies, dat willen we niet prijsgeven. Je wilt mensen niet wijzer maken dan nodig. De oplossingen liggen vooral op technisch gebied.”
De conducteur ontmoet reizigers uit alle lagen van de bevolking. Dat is het aspect van een conducteur. Dat kan een leuk aspect zijn.
Helaas zijn er ook negatieve aspecten bij. Agressieve zwartrijders. En nu dit bericht dat frauderende treinreizigers conducteurs bedreigen. Triest.
Helaas iets wat in onze verharde maatschappij voorkomt. Wat gebeurt met deze conducteurs neigt naar anarchisme. Deze mensen hebben geen respect voor de wet en lappen de regels aan de laars. En degenen die hem aanspreken worden bedreigd.
Dat kan en mag niet. De eisen voor een conducteur moet hoger worden. In feite moeten ze ook een beveiliger worden. Alleen treinreizigers controleren volstaat niet meer.
Het station Maarheze heeft als enige(!) station professionele beveiligers om zwartrijders te weren. Die beveiligers staan daar alle dagen vanaf de vroege uurtjes tot in de late avonduren.
Je mag pas het station betreden wanneer je een geldig vervoersbewijs kan tonen.
Dat zouden ze op alle(!) stations moeten doen en wat mij betreft tevens ook controle op alcohol en wapens, het messenverbod dus.
Dan wordt het werk voor het rijdend personeel een stuk veiliger en prettiger.
Blijft over: handhaving van de regeltjes voor stiltecoupe en reizen in de 1e klas.
Waar ga die enorme hoeveelheden personeel vandaan halen en waar ga je die van betalen? Eerst even nadenken voor je iets roept.
Etickets zijn de ideale formule om te frauderen. De controle is zo lek als een zeef.
Natuurlijk moet dan ook mevr stokbosveen gecontroleerd worden en niet alleen de anderen.
maar dat hebben we in grote meerderheid gewild. Geen bemande stations meer, overal metershoge controle-klapdeuren, geen papieren kaartjes meer op een extra servicetoeslag na. De grootste treinfanaten en visionairs liepen voorop in de parade om dit er doorheen te jassen en wie daarop iets had aan te merken was een hersenloze boomer. Nou zeg mij het maar, was het voor of na het papieren kaartje beter?
pardon moest een reactie zijn op die van Otto. Tevens: ten tijde van het papieren kaartje in plaats van, voor.
Hoi punt (.). Je hebt niet een punt.
– Allereerst is het eticket geïntroduceerd voor het afschaffen van het papieren kaartje.
– Ten tweede, ook bij papieren kaartjes is er fraude. Vooral bij de duurdere tickets, zoals Interrail. Wellicht op kleinere schaal, maar toch.
– Ten derde: bemenste stations zouden dit probleem niet voorkomen hebben, hoog uit niet introduceren van het eticket.
– Ten vierde: de conducteur is er nog steeds, en zijn taak is ook om te controleren, dat gebeurt te weinig, en daardoor wordt frauderen interessanter.
– Ten vijfde: je kan de fraude ook bestrijden door betere beveiliging. Ook bij papieren kaartje werd er gekozen voor maatregelen om frauderen te voorkomen.
– Ten zesde: overal personeel, hoe zorg je dat openbaar vervoer betaalbaar blijft? En waar haal je het personeel vandaan?
@. & Hillenbrand
1) Het is een onzin dat iedereen dit gewild heeft. Meningen worden gemaakt door reclame/promotie/propaganda (hoe je het wilt noemen) via de media en hun reclame kanalen. Er wordt een sfeer gecreerd waarin iedereen die zou willen, maar het is ernstig de vraag of dit zo is. Denk van niet.
2) Fraude zal altijd zijn en blijven en je moet er wel wat aan doen, maar als je fraudebestrijding tot een hoofdoel maakt keert dit wel tegen de goed willende en dus betalende reiziger. Hiermee wordt de dienst ook onaantrekkelijker voor de willende reiziger. De torenhoge poortjes vind ik echt geen prettig aanzicht hoor en als je kwaad wilt of het systeem kapot is kan je altijd nog tailgaten. Heb weleens meegemaakt dat het poortje niet open gaat na uitchecken en ik kreeg het advies om te tailgaten. (Kort op een ander door een poortje)
3) Service en security medewerker met automaten, die briefgeld slikken kan er wel voor zorgen dat mensen zonder verstand van zaken wel aan een kaartje kunnen komen ipv buitengesloten te worden. Heb dit in Spanje meegemaakt en ik hoefde bij de securitymedewerker aan te kloppen en hij zette het kaartje in de automaat waarna ik met cash kon betalen. Een absolute digileek kan in Nederland het vergeten op het spoor. – En dan nog dat omchecken wat meer dan eens fout gaat.
4) Bij regiolijnen werken ze met service en controle teams en die zie je vaker dan conducteurs bij de NS. Weet niet waarom conducteurs veel minder controleren, maar ondertussen is de kaartverstrekking moeilijker geworden en de mogelijkheid tot coulance bij de conducteur minder. Service verlening qua kaartjes verstrekking wordt moeilijker. Aan de andere kant is de maatschappij behoorlijk verhard en verzuurd. Meer mogelijkheden tot coulance en met 2 conducteurs door de trein zou de situatie verbeteren.
5) Naast betere fraude bestrijding zoals vroeger door beveiliging op kaartjes en kleurbare inkt is betere service ook een manier om to zorgen dat reizigers met ticket de trein in gaan. Uiteindelijk worden alle mensen, die verkeerd zijn ingecheckt ook als zwartrijders gezien.
6) Deze vraag leidt tot een negatieve spiraal in het OV. Te hoge prijzen jagen reizigers weg en vervolgens wordt de dienst weer te duur en wordt de boel afgeschaald en de prijs verhoogd. Je zou moeten zorgen dat mensen graag met het OV reizen en als mensen het prettig vinden en de service goed is uiteindelijk mond op mond reclame de beste methode. Zeker als je als overheid vindt dat we om wille van het milieu en het klimaat vaker met het OV reizen. Fatsoenlijk OV is ook een politieke keuze. Ondertussen wordt het steeds drukker op de weg en heeft Nederland een van de oudste wagenparken in Europa en de bussen zijn bijna leeg. Stuk voor stuk buslijnen, die op de nominatie staan om uitgekleed of geschrapt te worden
@Stokbosveen:11 februari 2023 om 11:32
Ik zat vanavond in die trein van Eindhoven naar Weert en vroeg de conducteur of het nu wat rustiger was geworden. Hij antwoordde, dat het nog niet voorbij was, maar het ging wel de goede kant op.
—
Anoniem:11 februari 2023 om 13:52
Ik denk dat in Maarheeze het COA voor de kosten opdraait.
Vandaag gezien op NOS Journaal. Treurig dat het zo ver gekomen is. Dit is een maatschappelijke probleem.
En dan het wordt teruggevoerd op omliggende factoren zoals slechte klantenservice, afstand van NS top naar klant en andere redenen is begrijpelijk.
Maar dat rechtvaardigt niet om af te reageren op conducteurs. Ze zijn geen voetveeg! Maar blijkbaar zijn er bepaalde individuen die in conducteur een voetveeg zien.
En dan al die opzwepende negatieve reacties over conducteurs. Dat leidt tot negatieve beeldvorming. Soms zal het opgaan. Maar om conducteurs geheel te stigmatiseren geeft een voedingsbodem voor agressie.
Fraude met groepstickets? Gewoon op alle kaartjes naam en geboortedatum zetten, je weet immers van te voren wel wie met je meereizen, toch?. NS moet gaan lobbyen bij het ministerie van Veiligheid en Justitie voor zwaardere straffen tegen wie conducteurs het werk moeilijk maken (en het leven zuur). Wat er onder meer gebeurt is doxing (en dat is binnenkort strafbaar!). Voor de grotere stations is het gemakkelijk op te lossen, daar heb je zo een aantal S&V-lieden paraat die snel kunnen ingrijpen maar voor de kleine stations kunnen daders gemakkelijk ermee wegkomen. Tip: zorg dat je in de kleinere plaatsen mensen van S&V woonachtig hebben die op oproep inzetbaar kunnen zijn, als daar de situatie uit de hand dreigt te lopen (iets soortgelijks wat je met artsen ook hebt, die kunnen ook snel paraat zijn voor spoedoperaties en dergelijke). Tevens moeten daders worden veroordeeld voor het betalen van de kosten die erbij komen kijken, (werkt volgens mij beter dan een celstraf, en al helemaal dan een nietszeggend taakstrafje, oid). Keolis is zo slim om in de Blauwnet-treinen dmv stickers reizigers te wijzen op overlastboetes (die boven de € 300 liggen!). Waarom doet NS dat nog (steeds) niet?
Er werd niet gefraudeerd met groepstickets, er werd gebruik van gemaakt op een manier die de marketeers van NS weliswaar niet voor ogen hadden, maar die volgens de voorwaarden gewoon was toegestaan. Overigens belemmert het vermelden van meer persoonsgegevens het samenstellen van willekeurige groepen niet. Het maakt juist het bedoelde gebruik lastiger, omdat veel bestaande groepen wel elkaars naam, maar niet noodzakelijk elkaars geboortedatum etcetera kennen.
“NS moet gaan lobbyen bij het ministerie van Veiligheid en Justitie voor zwaardere straffen tegen wie conducteurs het werk moeilijk maken (en het leven zuur).”
Dan hoop ik dat V&J die NS-lobbyisten de deur uit lacht met de mededeling dat ze eerst maar eens moeten zorgen voor een serieus te nemen pakkans.
@Johan. De grootste partij die fraudeerde met de oude groepsretours, was NS, door niet aan de overige vervoerders af te dragen wat NS aan hen verschuldigd was. Dat is ook de grootste reden dat andere vervoerders niet participeren in de Jongeren Dagkaart.
Het ging hierbij met name om groepsretours die werden verkocht met de vertrek/bestemming Buitenpost en Valkenburg. Dit zijn bestemmingen die door gebruikers werden ingevuld om sneller groepen van 10 mensen samen te stellen. Vooraf was afgesproken dat andere vervoerders zouden worden gecompenseerd op basis van de verkochte trajecten op de tickets. In de praktijk filterde NS deze reizen er allemaal uit om zodoende niets af te dragen aan andere vervoerders. De ontwerpfout van NS, werd zodoende afgewimpeld op de andere vervoerders.
Trajecten die veel verkocht werden, waren bijvoorbeeld Valkenburg (ook te gebruiken vanaf Heerlen en Maastricht) – Den Helder en Buitenpost (ook te gebruiken vanaf Groningen en Leeuwarden) – Heemstede Aerdenhout (te gebruiken naar vrijwel alle stations in/rond Amsterdam en Schiphol/Leiden/Haarlem).
Ik ken sommige Trein Boa’s. Deze jongens en meisjes zijn gewoon bang om soms op te moeten treden. Ze hebben NIETS alleen een paar handboeien. Ik zou ook niet met beren vechten als ik niet eens een pepperspray had om te helpen met een verzet.
Mensen zijn ontoerekeningsvatbaar. Vooral de mens tegenwoordig. Je moet die mensen van de NS gewoon beter uitrusten. Dan heb je ook dat probleem niet meer.
Elke zaterdag en zondag rij ik met mijn eersteklas-weekendvrijabonnement flinke afstanden. Er zijn weekenden dat er echt niemand langskomt. Terwijl de conducteur in de lege cabine zit te netflixen of te appen, kan ik politieagentje spelen in de stiltecoupé.
Hoe minder controle, hoe meer zwart- en grijsrijders, met meer kans op agressie en uiteindelijk conducteurs die helemaal niet meer rondlopen. Ze komen alleen in actie als een reiziger naar de meldkamer sms’t (06-13181318).
Meer controles en af en toe met zijn tweeën kan het tij keren. De directie weet dondersgoed watconducteurs doen. Er zit toch een teller op hun scanner?
Die fraude met dat jongerenkaartje is simpel op te lossen. NS geeft het zelf al aan: nadrukkelijk vermelden bij de aanschaf dat het alleen geldig is in combinatie met een identiteitskaart.
Vreselijk mensen die politieagentje spelen in de stiltecoupe. Type mens waar ik een schurft hekel aan heb.
Inderdaad, echter wel het gevolg van conducteurs die hun werk niet doen, en een bedrijf wat dat toestaat.
(en natuurlijk gevolg van mensen die zich niet bewust zijn van dat ze in een stiltecoupé zitten, of wat dat inhoudt, maar ja dat kan gebeuren).
En zoals je kunt lezen in Wim’s verhaal heeft ie er zelf ook een schurft hekel aan om mensen aan te moeten spreken op gedrag. Dus je zit samen in een perpetuum mobile. Kan je inderdaad het internet mee vol schrijven
U bent liever de eenzame vandaal en belieft geen interventie.
In het Koot en Bie filmpje ging het even mis toen van Kooten feitelijk tegen de trein schopte. Toen vonden ze daar nog wat van. Tegenwoordig kun je een trein op het station met graffiti bekladden in de minuut dat hij stil staat. Het personeel duikt weg en maakt op zijn best een foto.
@Ronald
Misschien zie je het ‘politieagentje’ wat ruim, maar ik beperk me toch echt tot bellen en praten. Ik gebruik daarbij de volgende zin: ‘U heeft het vast over het hoofd gezien, maar u zit in de stiltezone’. Niks belerend of betuttelend.
In 9 van de 10 gevallen is het afdoende en ik bedank ze dan ook vriendelijk. Daar heb ik de conducteur echt niet voor nodig.
Bij de overige 10% is het gezag van een conducteur nodig.
dan blijft nog 9% van de 10 over
mazzel met Uw schurft. Opmerkelijk dat U opbouwende reizigers zo weg zet.
Benieuwd wat voor tiepje U bent schat zo corona ontkenner en of Forumman?
Laat forum en corona er graag buiten. Het is inderdaad een opmerkelijke reactie. Elkaar vriendelijk aanspreken zou moeten kunnen. Beetje rekening houden met elkaar mistaat ook niemand.
Ik ben er trots op.
Ik heb een schurfthekel aan sociaal gehandicapte mensen die vinden dat ze met hun omgeving niets te maken hebben en daar ook niet op aangesproken willen worden. Gewoon van te voren opletten waar je gaat zitten. Net als de 1e klas zijn de stiltezones aan de buitenkant en de binnenkant van de treinen duidelijk gemarkeerd. En anders moet je naar Specsavers.
@Ronald, dat heet sociale-controle, niks mis mee. Ik heb eerder de grootste schurft aan mensen die mensen alles te kunnen doen waar ze maar zin in hebben. Tegen dat soort mensen wil ik zeggen: “blijf lekker thuis, als je je niet weet te gedragen!” Dat is niet alleen voor de samenleving beter maar ook voor diegene zelf!”.
helemaal gelijk
Ergernis nummer 1: zelf een geldig vervoerbewijs hebben en dan overlast ervaren in de 1e klas. Vanavond reisde ik van Hoorn naar Amsterdam CS, zat in de 1e klas toen er drie lawaaierige jongens met capuchon op binnenkwamen en hun telefoons gingen opladen. Ondertussen luid aanwezig, Facetimen op de telefoon. Die hadden zeker weten geen 1e klas vervoerbewijs! Ik ben naar de bovenverdieping 1e klas vertrokken, daar bleek een jongen verdwaasd in een stoel te liggen, stinkend naar alcohol. Toen naar een ander gedeelte van de trein gelopen en daar gezeten. Maar de hele rit naar Amsterdam geen personeel gezien. Jammer!
Wanneer ik met de trein reis, gebruik ik ook standaard de eerste klasse. Afgelopen week reisde ik van Groningen naar Antwerpen en terug. Deze keer was er zelfs op het Belgische deel van het traject geen controle. Het is me wat, dat dezelfde HC vanaf Groningen tot Rotterdam meerijdt om zes keer de sluitprocedure te doen voor zeven delen ICM, maar dat hij belast wordt met zoveel extra taken (waar je als doorsnee reiziger geen weet van hebt) dat er in die zware halve werkdag geen mogelijkheid bestaat om even door de trein te lopen.
Op de terugweg was er wel controle tussen Amersfoort en Zwolle. Exact de zeven personen waarvan ik al wist dat ze niet betaald hadden voor de eerste klasse, werden verzocht elders een plekje te zoeken. Blijkbaar beschik ik over een speciale gave, want volgens de NS’ers op Twitter kun je onmogelijk aan iemand zien wat voor plaatsbewijs iemand heeft. Maar ik denk dat HC’s die intuïtie zelf kunnen opbouwen. Ze hoeven daarvoor alleen maar wat vaker te controleren. De meeste reizigers in de eerste klasse hebben direct door als er iets niet klopt.
Klopt. Natuurlijk zijn het vooroordelen. Maar ook gehad in de trein Gouda – Utrecht. Ik had toen ook een tweet de wereld ingestuurd. Maar daar hadden wel wat mensen problemen mee. https://twitter.com/treinreiziger/status/1598028345509400577?t=4qTtDl1EfjAdUiUshW1HyA&s=19
Ik haal ze er ook feilloos uit. Niet op uiterlijk, maar op gedrag. Zolang de conducteur die gasten geen boete geeft, blijven ze 1e klas reizen. ‘U moet die blauwe stoelten hebben. ‘Ó sorry’, en grijnzend verlaten ze de coupé.
Anecdotes genoeg. Ik ging eens met Thalys van Rdam naar Parijs. 1e klas. Eén persoon zat luidruchtig in een telefoon te schreeuwen. Een conducteur kwam vrij snel binnen. De schreeuwer vertrok direct. Een moeder en dochter bleken in het geheel geen Thalys kaartje te hebben. Er werd met veel protest verbaal gemaakt of iets dergelijks. Dochter beweerde dat ze naar Antwerpen wilden en dat moeder niet kon lezen. Wonderbaarlijk hadden ze dan wel de Thalys gevonden. Wellicht dat de dochter wel lezen kon? De trein ging natuurlijk niet meer stoppen. Het zou toch aardig zijn om zulke passagiers er dan nog op Zuid uit te zetten. Anders zou Noorder Kempen wel wat zijn.
@Hildebrand
Die tweet verbaast mij dus niets. De nieuwe lichting treinreizigers die de NS aanboord met dit spotgoedkope kaartje is naar mijn ervaring bepaald geen verrijking van een OV reis.
Op het traject Amsterdam Utrecht kort geleden meegemaakt dat een groepje “jongeren” doodleuk in de coupe ging zitten roken. Daardoor wellicht meer alert erop, maar ik zie meer en meer rokende “groepjes” op de perrons.
Niemand in de coupe heeft actie ondernomen. Ik ook niet, ben ergens anders gaan zitten. Slaapt volgens mij ook niet lekker als jij er de oorzaak van bent dat een conducteur in elkaar geslagen wordt en het geeft ook nog eens heel veel oponthoud.
Och.. U weet het allemaal zo goed te vertellen. Wellicht kunt u bij de Staatsspoorwegen beginnen om daar dan écht een verschil te maken, in plaats van onder werkelijk ieder bericht hier, elke naar eer en geweten gehandelde mensen over een kam te scheren en af te zeiken. Terwijl zij dagelijks het beste beentje voor proberen te zetten.
Wellicht als U vroeger wat beter uw best op school had gedaan, dan had U nu een auto met chauffeur gehad. In plaats van met de oh zo slechte spoorwegen te moeten reizen, want als dat werkelijk allemaal zo slecht is als u doet voor doen. Waarom reist U er dan nog mee.. LOL
Ik zou zeggen, drink nog wat azijn voor de komende zeik reacties die U nog gaat plaatsen hier. Of probeer is van het leven te genieten en hard werkende mensen in hun waarde te laten. Of mogen we soms ook eens met U meekijken terwijl U niks zit te doen achter een bureautje en moraal/typridder zit te spelen..
Fijne avond! Xoxo
@Hildebrand
Ik zou precies hetzelfde hebben gedacht als ik in jouw reissituatie had gezeten. Die hebben in ieder geval géén 1e klasvervoerbewijs. Vooroordeel? Ach, misschien wel maar 99% van de gevallen weet je het gewoon wel zeker en blijkt het ook vaak wel uit opmerkingen. Onlangs trof ik ook een dakloze (vermoed ik, hij vroeg om een euro), die duidelijk nogal verward was en de coupé binnenkwam lopen en tegen me wartaal uitsloeg; joint achter zijn oor . Die stak hij niet aan gelukkig en hij viel me verder niet meer lastig, maar fijn was het niet dat hij in de stoel achter me tegen zichzelf ging zitten praten. Er kwam geen personeel langs. Nee, ik mag dan niet denken dat deze meneer geen 1e klas vervoerbewijs/abonnement heeft gekocht van Utrecht Amsterdam. Foei dat ik dat denk. Ik ga mijn 1e klasabonnement omzetten naar een 2e klas. Dit soort situaties kunnen een keer gebeuren, maar het is echt iedere keer wel weer iets anders. Die scholieren die om 15.00 uur van school komen en gewoon 1e klas gaan zitten, omdat de 2e zo goed als vol is, voeten op de bank en dan gaan zitten rumoeren en schreeuwen, dat is ook heel normaal tegenwoordig. Oh ja, nee… misschien hebben die toch wel een 1e klas vervoerbewijs – wat een vooroordelen weer…. haha
Mijn 1e klas abbo heb ik na corona ingewisseld voor een 2e klas en ik heb er nog steeds geen spijt van als ik door de meestal volle 1e klas loop met hetzelfde gevoel over “grijs rijden” als velen hier. Het goede voor de NS is in elk geval dat het aantal 1e klas reizigers sinds Corona enorm is toegenomen. Met redelijk hetzelfde reisschema zat ik voor Corona elke week wel een keer (deels) helemaal alleen. De 1e klas is inmiddels altijd redelijk gevuld.
Hoewel ik uiteraard geen link kan leggen met deze fraude zijn de groepen jongere reizigers die inmiddels voor alle reizigers veelvuldig overlast gevend aanwezig zijn mij ook al ruim voor dit artikel opgevallen met 1 opvallend kenmerk:
Herkennen meer mensen dat openlijk roken op de perrons inmiddels ook geen uitzondering meer is? Met als (voor mij) dieptepunt dat een groepje van 4 a 5 “jongeren” ca. drie weken geleden gewoon tijdens de reis in de trein zat te roken. En nee, het groepje was wel zo dominant agressief aanwezig dat niemand er wat van durfde te zeggen en ik (net als de meeste andere passagiers) maar naar een andere coupe ben gegaan. Er was gelukkig plaats genoeg in de trein.
Beste Wim Lubbers, hoe meent u te kunnen weten of een conducteur zit te Netflixen of Appen? Overigens: bij de politie zoeken ze nog toppers. Idee voor u?
En een SNG kun je gewoon horen wat een conducteur (of de achteruitrijdende machinist) in de afgesloten cabine doet, terwijl je in de eerste klasse zit. Over het algemeen is dat gewoon filmpjes kijken. Niet zelden doen machinisten dat ook terwijl ze de trein bedienen.
Jaren geleden is in Groot-Brittannië is een machinist betrapt op het lezen van een krant door een treinspotter vanaf een viaduct.
@Netflixende en Appende HC
Ik geef alleen maar 2 voorbeelden van wat je kunt doen als je tussen Maastricht en Enkhuizen of tussen Rotterdam en Groningen alleen maar uit de cabine komt om de trein weg te fluiten. Gewoom wat voorbeelden, meer niet.
Hij zou natuurlijk ook bezig kunnen zijn met emailen.
of deze site bekijken en passende reacties plaatsen
Het probleem.van conducteurs is dat ze bijna alleen hun eigen gedrag kennen. En nauwelijks zien wat hun duizenden collega’s doen. Behalve wanneer ze samen een stiltecoupé in de ICdirect in beslag nemen.
Als klant zie ik dat wel. En dat is bij NS: verdomd weinig werken tegen een forse beloning. Sorry voor de goedwillende, actieve conducteurs maar die kom ik veel te weinig tegen.
Jij ziet als klant net zo min wat ze doen, hebben gedaan of nog moeten doen, behalve een enkel fragment waarop jij ze ziet (en dan kan je nog niet altijd zie of een conducteur dienst heeft of niet).
De eerste reacties van kantoorpersoneel dat als ‘hulpconducteur’ meewerkt zijn al veelzeggend: “Conducteur zijn is toch een stuk zwaarder dan dat ik altijd vanuit mijn kantoorstoel had gedacht”.
Dat verspreiden van foto’s van conducteurs die kaartjes controleren is natuurlijk kwalijk, maar zinloos als álle conducteurs gewoon hun werk zouden doen.
Ja dat klopt als een bus
Helaas is onveiligheid wel de reden waarom zovele conducteurs hun werk niet doen, en waarin ze zich niet gehoord voelen. Is kip en het ei
Het is een soort trauma wat bevroren/verlamd gedag oplevert en wat een olifant in het NS-huis is geworden (synoniem voor blinde vlek: de olifant in de kamer die niet gezien/benoemd wordt, maar die daardoor het hele leven beheerst, zoals de alcoholistverslaafde in het gezin zijn alles beinvloed).
Conducteurs (vakbonden) krijgen steevast hun zin, zonder dat het hun bevriezing/verlamming verhelpt.
Integendeel het bevestigt ze alleen in hun trauma, het idee van niet gehoord worden, onveilig zijn, en dus in hun gedrag om het werk niet te doen. Is vicieuze cirkel die ook het bedrijf NS gijzelt en besmet.
Alles in OV draait eigenlijk hierom. De OV-chipkaart 25 jaar geleden, en de poortjes zijn niet ontworpen voor het publiek, de reizigers, maar voor de veiligheid van het personeel.
OV is een omgekeerde wereld waar NS/Ministerie/politiek zich niet bewust van is.
OV is er voor hun (medewerkers), niet voor de mobilisten. Die staan niet op plaats 1 (2 of 3). Zolang die olifant in de kamer niet steeds volledig gezien wordt is het onmogelijk dat er een reiziger op 1, 2 of 3 staat.
Het is een belangrijke oorzaak van alle obstructie en inwikkeling in OV.
Inwikkeling lijdt tot verstikking, stilstand. En die is eigenlijk al jaren zichtbaar, en nu dankzij Covid-gebeurtenis is zichtbaar dat OV
Ik heb diep respect voor de conducteurs die de dagkaart-fraudeurs opsnorren, zijn teken van vitaliteit in een omgeving van bevriezing en pavlov-reacties als van Henri Janssen.
De pavlov-reactie ‘zie je wel we zijn onveilig /doen ons best en niemand hoort ons’, slachtoffergedrag no.1, die je ook ziet bij NS (of politiek) zelf.
Er lijkt slechts 1 oplossing inderdaad Johan, degene die je noemt: alle conducteurs moeten hun werk gaan doen, kaartjes controleren, degene die niet willen wisselen met nieuwe mensen (van kantoor), en ik roep alle mede-reizigers op om elke conducteur die we zien op perron of in de trein te bedanken “dank je wel dat je onze kaartjes gaat controleren”, (en bijvoorbeeld ” ik waardeer je inspanning in onveilige omgeving, ik sta achter je”).
Met zijn allen de conducteurs laten zien dat ze niet alleen zijn, en dat de realiteit anders is dan ze denken (dat hun trauma-bewustzijn denkt).
En realiseer dat we zelf in hun situaties waarschijnlijk soortgelijk trauma-gedrag zouden hebben, dat zijn sterke onbewuste overlevingsreacties waar we zelf veel minder invloed op hebben dan we denken. Juist de mensen met de grootste kritiek op anderen blijken vaak het sterkst door de mand te vallen als ze zelf getroffen worden.
Het is alleen maar psycologisch dreiging. Feitelijk zijn er geen groepen die conducteurs thuis zullen opzoeken. Voor hen is het sop niet waard. Het is een poging te intimideren en het lukt.
sorry, ik zie enige niet afgemaakte zinnetjes
Inwikkeling lijdt tot verstikking, stilstand. En die is eigenlijk al jaren zichtbaar, en nu dankzij Covid-gebeurtenis is zichtbaar dat OV verlamd is, in alle geledingen, ook de NS-top die volledig verlamd reageert op veranderde omstandigheden, als een konijn wat in de lichten van de koplamp staart.
En de grap is dat ze het altijd zullen blijven ontkennen, zich achter omstandigheden of elkaar verschuilen en zeggen dat ze er zo hard aan werken.
De olifant wordt niet benoemd, want ze zijn er zelf mee doordesemd, van hoog tot laag.
Is geen onwil, integendeel aan goede bedoelingen geen gebrek, maar kenmerk van trauma. OV moet snel uit haar lijden verlost worden, en dat kan alleen met liefdevolle harde hand.
Stel bijna voor dat reizigers het werk van conducteurs gaan overnemen, of beter nog samen met de conducteur hun ronde doet.
Oproep aan reizigers: loop voor vertrek naar de conducteur en vraag of je met hem mee zijn ronde door de trein mag doen.
Geeft steun, ze staan er niet alleen voor, geeft samen plezier, en helpt ze ongemerkt over drempel.
Het maken van een treinreis is voor mij de laatste jaren een een vervelende activiteit geworden. Het aanbod van diverse (kortings) kaarten bij de NS en diverse andere verkooppunten zoals het Kruidvat, doet mij als ADHD-er vaak duizelen. Ondanks dat ik hoger ben opgeleid, blokkeer ik volledig en kies dan voor een dure optie die alles dekt. Moet toch eenvoudiger kunnen.
Als QRcodes rondzwerven via de Whatsapp, Telegram en Instagram (allen heb ik niet) dan lijkt dat het makkelijk is om de QR codes buiten de app te gebruiken. Verder zou men net als de andere QR codes zoals de papieren kaartjes op naam gesteld moeten worden en consequent bij iedere controle naar de ID vragen. Dit ook heel duidelijk communiceren. Verder zou agressie tegen hulpverleners en controle personeel hard aangepakt moeten worden.
Welke idioot bij NS besluit om allerlei zeer fraudegevoelige reisoproducten te gaan verkopen?
De reisproducten zijn op zich niet fraudegevoelig. Het ligt aan de sporadische kaartcontrole.
Dit valt in theorie te controleren maar niet in de praktijk.
Ik zou niet weten waarom niet. Gewoon de naam vergelijken met die op het legitimatiebewijs.
De poortjes zouden ook de ID-kaart Rfid chip kunnen lezen en dan maar zien of dat past bij de koper van de kaart.
De beveiliging kan omhoog, eens. Het zou helpen als ook per barcode geregistreerd wordt waar deze gebruikt is. Maar goede controle helpt ook. Vervelende is dat de conducteurs doe vaak controleren te maken krijgen met de agressie. En dat is niet motiverend om vaker te gaan controleren.
Gezien de reactie van de NS-woordvoerder kent de naieviteit bij NS kennelijk geen grenzen.
Tijdens de lockdowns die we hadden zag op sommige trajecten de conducteur vele malen vanwege dat ik een vouwfiets bij me hebt. Controleren ho maar.
Op traject Rotterdam en Amsterdam 3 controle in 1 week en al die maanden voor en na die week op andere trajecten geen controle met 1 uitzondering, 6 boa’s op station Gouda (r net)
Wie bedenkt zoiets? Men heeft helemaal geen idee van de mogelijkheden van de tegenpartij (de frauderende jeugd)
De technische achtergrond van de marketing mensen die dit bedenken is vermoedelijk nul. Ze willen alleen maar meedoen met iedere trend zonder de impact daarvan te kunnen inschatten.
Toen dit jongerenticket destijds werd ingevoerd moest dat volgens NS via etickets omdat dat de jongeren beter aansprak. Zonder ook maar enig benul te hebben van hoe fraudegevoelig dit was. Na het eerdere debacle met het oude groepsretour zou je denken dat NS qua fraude iets geleerd zou hebben maar helaas dus.
Vorig jaar werd ik een keer in Nederland gecontroleerd door een conducteur in opleiding. Onder begeleiding van een mentor die diverse tips en aanwijzingen gaf. Ik reisde toen op de “Outbound” van een elektronische Interrail Pass. De bijbehorende app van Interrail (de Railplanner) toont dan na enig geklik zo’n grote QR-code die de conducteur dan kan scannen. Dat werd gedaan en alles was in orde. Die QR-code is een soort van “dagkaart”.
De mentor gaf echter nog een tip aan de leerling: “Let er op dat het klokje rechtsboven de QR-code wel loopt”. En dat is natuurlijk een slimme oplossing om kopiëren van QR-codes moeilijker te maken. Ik zeg niet voorkomen, want met geduld en voldoende technische knowhow zijn alle technische antifraude-maatregelen uiteindelijk te omzeilen. Nadeel van deze oplossing is wel dat je de NS-Dagkaart dan alleen nog maar binnen de NS-app zou moeten kunnen aanschaffen. En waar je in diverse landen (o.a. Duitsland en Zweden) gewoon vervoersbewijzen in de plaatselijke app kan kopen, loopt NS in deze behoorlijk achter.
De Jongeren Dagkaart is volgens NS exclusief via de NS app te koop https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html maar je krijgt gewoon een e-mail met een knop/link om hem in de app te importeren. Die link kan je gewoon delen natuurlijk.
Als je wilt kan je zo’n ticket ook gewoon als pdf krijgen, via https://www.ns.nl/producten/s/jongerendagkaart dus wat nou exclusief via de app? Er moet gewoon een limiet komen op het aantal downloads/imports, plus controle op id natuurlijk.
@Erik, over de geoutillieerdheid van Online-verkoop van kaartjes. NS had uit kostenoverwegingen gekozen voor een niet al te goed beveiligingsoptie, waardoor annuleren na aankoop niet mogelijk is. Een vervoerder als Deutsche Bahn had er destijds voor gekozen de dure beveiligingsoptie van begin af aan in te stellen, (logisch, want vanwege de doorgaans grotere afstanden, veel duurdere kaartjes en het grotere aantal reizigers per dag (vanwege een bevolkingsomvang van 4-5x vergeleken met die van Nederland) gaat er in Duitsland ook een beduidend grotere bedrag in om. Hierdoor kan Duitsland de optie: “annuleren voor (en zelfs op vertrekdag) aanbieden. Zo’n leesapparaat van een DB-conducteur kan ook beduidend meer dan die van een NS-collega, (welke precies, dat weet ik niet, maar de verschillen schijnen legio te zijn). Het is natuurlijk niet helemaal waterdicht, maar frauderen is daar aanzienlijk moeilijker dan bij ons (en daarvoor hoeft Duitsland niet eens de stations van tourniquettes te voorzien). Daar wordt gewoon in elke trein meerdere malen gecontroleerd.
Het reizen op bijv. een geannuleerd ticket is daar ook opgenomen in het wetboek van Strafrecht en wie daarop betrapt wordt krijgt vrijwel meteen een proces aan de broek, (tenzij je bereid bent ter-plekke een kaartje tegen verhoogde prijs te bekostigen, dat is daar: dubbele ritprijs met een minimum van € 60, waar je met IC – en ICE al helemaal – gauw tegenaan zit!). Natuurlijk gebeuren in Duitsland ook dingen die het daglicht niet kunnen verdragen, maar denk je in een ICE, of IC proletarisch te kunnen reizen, of uit je plaat te kunnen gaan, (als er weer iemand is die te diep in het glaasje heeft gekeken!) tien tegen 1 dat je daar de volgende halte door de spoorwegpolitie wordt opgewacht. Dat gaat daar ook een stuk gemakkelijker, omdat elke IC en ICE met minimaal 2, meestal 3-4 conducteurs uitgerust is en daar soms ook politie-agenten onoperationeel/in hun vrije tijd meereizen, maar meteen in actie komen als het daar uit de hand loopt), des te gekker is dat de regionale treinen meestal nog met 1 conducteur zijn uitgerust en juist daar gebeuren vaak gekke dingen.
ALEX (rijdt in Beieren van München naar Hof en omgekeerd en ook naar Furth im Wald en verder naar Praag) hanteert daarentegen een heel klantvriendelijk boete-systeem: iedereen krijgt na het instappen de laatste kans om zichzelf alsnog van een geldig kaartje te voorzien, (bijv. als de kaart- of stempelautomaat defect is, of de aansluitende bus was wat later). Hij/zij hoeft alleen maar naar een speciaal punt in de trein te gaan: “ALEX-Treff”, (waar je koffie/thee en versnaperingen kunt kopen). De conducteur/-trice gaat na elke halte daarheen en wacht 5 minuten op reizigers die zich melden en maakt ongestemdelde kaartjes alsnog in orde of verkoopt aan reizigers enkeltjes, retourtjes (of rondreiskaartjes) tegen stationstarief, (zolang er niet louter binnen een Verkehrsverbund gereisd wordt, bijv. binnen de Agglomeratie München, daar geldt altijd de plicht: “alleen instappen met geldig ticket”!), (behalve als aantoonbaar is dat de kaartautomaat defect is, dan worden evt. gegeven boetes naderhand kwijtgescholden). Is hij of zij klaar met de verkoop of heeft na die 5 minuten niemand zich gemeld, wordt er aan de controle begonnen. Wie dán nog zonder geldig (of ongestempeld) kaartje wordt aangetroffen, betaalt wél onherroepelijk het verhoogde tarief (minimaal € 60), ofwel ein-Sechziger, zoals het daar zo mooi wordt genoemd.
Onbegrijpelijk verhaal, gezien de bijna volstrekte afwezigheid van hc’s in de trein, met uitzondering dan van de lege mcn-cabines waar ze hun slopende werkdruk succesvol zitten te bestrijden. Doorbetaald door reizigers, NS en de belastingbetaler. Een droombaan!
Het kan nog een hele kunst zijn om een conducteur tijdens de rit te spreken te krijgen. Terwijl NS de conducteur als reisbegleider wil inzetten.
Zo zal het met bedreigen ook niet erg lukken.
@ K. van Sambeek. Dat heeft de samenleving te wijten aan de vakbonden (FNV en VVMC), die door de jaren heen veel te veel macht naar zich hebben toegestrokken (met Eilert als – zeg maar – grootste schurk binnen het zogeheten boeventronie, als ik even zo vrij mag zijn dat zo te formuleren!). Hierdoor kunnen conducteurs in de trein dingen doen, waarbij elke doorsnee-werknemer bij andere beroepstakken bij equivalente daden binnen de kortste keren op z’n minst voor een functioneringsgesprek komt te staan en bij herhaling zijn of haar baan kwijtraakt, of – in een gunstiger geval – overgeplaatst wordt, (kaartcontrole behoort tot een van de basisfuncties waarvoor een conducteur wél betaald krijgt en dat hoort deze naar behoren uit te voeren). Gevaarlijk werk? Komaan, jij hebt als conducteur voor deze functie gekozen, denk ik dan bij mezelf. Je gaat tenslotte ook geen slager worden als jij bang bent om je in je vingers te snijden, of met gevaarlijke apparaten moet omgaan, toch?! Ga ik als postbode bijv. 10 brieven niet of verkeerd bezorgen en ik doe dat een paar keer, vlieg ik er geheid uit, (en gelijk heeft mijn baas!). Waarom moet het rijdend-personeel telkens maar weer de privileges toe-eigenen waar ze simpelweg geen recht op hebben?!
Begrijp me niet verkeerd: staken is een goed recht, maar soms lijkt het erop dat er wel erg snel naar het middel gegrepen wordt. De politiek zou met wet- en regelgeving moeten komen die de macht van de vakbonden dusdanig inperkt opdat conducteurs wel gedwongen worden minimaal zo vaak te controleren en ingrijpen als er dingen gebeuren die tegen de tarief- en huisregels ingaan en alleen nog maar stakingrecht geeft als daar écht aanleiding toe is (een buschauffeur verdient bijv. 2700 netto/maand en dan nóg gaat een FNV niet akkoord met de royale handreikingen die de werkgevers geboden hebben!). Áls het dan echt een keer voorkomt dat een staking echt onafwendbaar is, (bijv. omdat de werkroosters toch wel erg krap geworden zijn, of de lonen de laatste tijd totaal niet met de indexering zijn meegegaan!), dan is dat natuurlijk geen probleem en daar zouden genoeg reizigers wél begrip voor op kunnen brengen. Alleen, zouden er beter betaalstakingen o.i.d. georganiseerd moeten worden. Dan krijgen reizigers – die geen enkele partij in de kwestie zijn – er geen last van, maar dan voelt een werkgever dat net zo goed!
NS drukt bepaalde bevolkingsgroepen en mensen met een beperkt budget in een moeilijke situatie. Verlaag de prijzen aanzienlijk van eerste en tweede klas reizen gedurende daluren, dan zul je zien dat dit niet of nauwelijks gebeurd. NS heeft de data waarop treinen gewoonlijk minder druk zijn, vul die. 50 euro voor heen en terug met de trein van west naar oost Nederland p.p. is niet acceptabel. Nogmaals verlaag je prijzen NS.
Hoe wil je de prijzen verlagen met de volledig uit de hand lopende loonkosten op het spoor? NS gaat dankzij de feest-CAO dit jaar al voor honderden miljoenen de rode cijfers in.
Wie is de eigenaar van de NS?
Wie wilt dat we vaker het OV aka de trein nemen ipv de eigen auto?
Wie is de eigenaar van Prorail waar alle vervoerders infra kosten betalen?
Juist de overheid.
Als de overheid iets aan de reizigers afstotend OV beleid wilt doen kunnen ze het doen, maar ze hebben er geen enkel belang bij, omdat OV alleen geld kost en eigen auto de overheid op allerlei manieren veel geld oplevert. De overheid jankt wel over klimaat/milieu en vervoersarmoede, maar eigenlijk vinden ze het allemaal wel goed. De enige manier om iets te veranderen is zoveel auto’s de weg op te krijgen dat heel dit land vastloopt. Dit heet gewoon de overheid hun zin geven en pas dan gaan ze inzien dat OV toch belangrijk is. Rijbewijslozen moeten proberen om in aanmerking komen voor gehandicapte voorzieningen, metname goedkope deeltaxi’s omdat in zo een maatschappij rijbewijsloosheid een handicap is.
Begint het subsidie gezeur weer. Laat NS maar eerst eens zelf de overbodige conducteurs in de sprinter afschaffen om de kosten wat beter in de hand te houden.
Als het OV extra geld krijgt verhogen de vakbonden en het personeel gewoon hun looneisen van 17% naar 25%. Zo dom is de overheid nou ook weer niet.
Euro 5 is al te veel als ze wat te roken willen halen in A’dam, mensen blijven meelopen door de poortjes of malverseren anders.
Het artikel is moeilijk te volgen: “Bij een vermoeden dat een conducteur of een NS-medewerker in de groep aanwezig is, wordt de groep ontbonden en een nieuwe aangemaakt.” Welke groep? Een groep fraudeurs/reizigers? Dat is uit de tekst niet duidelijk. Hoe kan een conducteur in een groep zitten? Zijn conducteurs bij de fraude betrokken?
Zoals ik het artikel lees, worden die QR-codes uitgewisseld in groepen op WhatsApp, Telegram en Instagram. Blijkbaar probeert NS ook in die groepen te “infiltreren” om wat tegen die fraude te kunnen doen.
Als de beheerders van zo’n groep het vermoeden hebben dat een NS-medewerker lid is geworden an hun groep, dan heffen ze de groep op zodat de NS niet langer inzicht kan krijgen in de uitgewisselde QR-codes.
Whatsapp/Telegram/Instagram. Hier gaat het hele artikel over. Tickets die worden gedeeld in groepen op deze kanalen.
Het registreren van het aantal controlehandelingen dat de conducteur verricht en hem/haar daar op afrekenen zou de controlekans flink verhogen. Maar dat zal vast wel weer niet mogen van de vakbonden.
Dat is al jaren geleden voorgesteld maar is toen inderdaad door de vakbonden verboden.
In Duitsland zie je in de 1e klas duidelijke stickers met de tekst dat reizen in de 1e klas alleen mag met een 1e klas kaartje en dat je anders het prijsverschil + 50 euro betaalt. Heb dat ooit aan NS gemeld en toen was de reactie dat ze dat niet gingen doen omdat het een ongastvrije uitstraling geeft. Hetgeen bevestigt dat de NS niets snapt van hun eigen product en hun eigen klanten.
Typische NS-reactie waar men denkt dat het overal Utopia is.
Het hangt wel een beetje af van wie je bij NS spreekt. De klantenservice is voor het grootste gedeelte uitbesteed aan Webhelp. Alles wat die mensen zeggen aan de telefoon of via sociale media moet je met een flinke korrel zout nemen.
Een poosje geleden sprak ik iemand in de Nederlandse top van Webhelp en heb ik er eens naar geïnformeerd. Een groot deel van de personen die de belhel van NS bemensen, weet helemaal niets over treinreizen en is louter in staat te vertellen wat hen geleerd is of wat in een scriptje staat. Ze hebben geen idee van de werkelijkheid. Een groot deel werkt vanuit Lissabon, Paramaribo of thuis in Nederland. De kans is groot dat ze nooit een NS-trein van binnen zien en vrijwel alle klanten weten meer over treinreizen dan de mensen van dat deel van de klantenservice. De mensen van de klantenservice weten daadwerkelijk niet beter dan dat de conducteur minimaal ieder uur langskomt, dat je de conducteur eenvoudig kunt opzoeken en dat alles in de trein ordentelijk verloopt etc. etc.
Bij belwerk is de incentive al snel het binnenhalen bonussen middels sales. Bij klantenservicewerk is die incentive er normaliter nauwelijks. Mensen die wat kunnen aan de telefoon, eindigen niet bij NS. Bij NS is het lang zo geweest dat mensen die hun abonnement wilden opzeggen tijdens dat gesprek direct een mooi aanbod kregen. Dat gold als makkelijke sale en de incentive was 3 sales en de rest van je shift betaald vrij. De medewerkers van Webhelp maakten daar misbruik van. Mensen die over hele andere zaken belden, kregen bijvoorbeeld actief een korting op hun Dal voordeelabonnement aangeboden.
Ondertussen was de klantbeoordeling een deel van de incentive om bonussen binnen te halen. In plaats van wat de bedoeling van NS was, werd dat al snel simpelweg vragen wat de klant wilde en dat snel honoreren om zodoende positieve klantbeoordelingen binnen te harken. Dat daarbij onterecht grote kortingen worden gegeven, claims onterecht worden toegekend en UvB’s onterecht worden kwijtgescholden, kan de medewerkers van Webhelp geen bal schelen. De incentive werkt immers de andere kant op. En NS zelf is alleen geïnteresseerd in de kosten. Pas nu dat in 2022 helemaal uit de hand is gelopen, probeert NS in te grijpen.
Het zou natuurlijk ook eens handig zijn om te kijken naar de opbrengsten en niet alleen naar de kosten. Door stringente controles en boetes kan je de opbrengsten ook behoorlijk laten stijgen. Daarnaast als het “tuig” uit de trein wordt geweerd zullen er oo weer reizigeras terugkeren.
De ervaring leert dat dat niet leidt tot veel extra inkomsten maar dat de betrokkenen dan vooral wegblijven. Rotterdam rekende zich destijds toen de metro poortjes kreeg ook rijk, het aantal reizigers daalde 7% en er waren nauwelijks extra inkomsten.
Er zijn controleurs genoeg alleen doen ze hun werk niet.
@Annemiek 13 februari 2023 om 17:43
Is dat wat er a/d hand is?
Ik vroeg me al langer af wat er met NS Klantenservice gebeurd was. Vroeger moest je ook soms lang wachten, maar kreeg je altijd een deskundige (en als het meezat, coulante) medewerker aan de lijn. Iemand die snel begreep wat het probleem was en of en hoe-ie dat kon oplossen.
Nu is het huilen met de pet op. Je had het niet beter kunnen beschrijven 🙁
Interessante reacties van Johan II en Annemiek hierboven. Ik ben zelf al jaren actief op de NS community en sinds NS de klantenservice aan Webhelp heeft uitbesteed is het serviceniveau ook op de NS community met rasse schreden achteruit gegaan. Over die Olifant in de kamer zoals Johan II treffend beschrijft zijn op de community ook al boekwerken vol van geschreven. NS reageert echter nooit op dergelijke topics. Gevolg is natuurlijk wel dat de laatste tijd veel klanten weglopen van het treinprodukt. Je wordt vaak vervoerd in smerige treinen, personeel zie je bijna nooit (en ik spreek echt wel uit ervaring). Roken op perrons is standaard en zelfs de afgelopen tijd roken in de trein al weer meegemaakt. Scheefzitters, rumoer in de stiltecoupés. NS houdt de spreekwoordelijke schouders op. Zie hier waartoe ons eens trotse spoorbedrijf naar is afgegleden. Ik trek al die reclames van zet Flex aan inmiddels ook niet meer.
Reclames zijn altijd licht overdreven, maar bij het produkt NS is er mijns inziens sprake van pure misleiding.
@HenkLubbers Helaas heb je gelijk.
Na het zoveelste incident geef ik na 40 jaar treinenthousiast te zijn geweest de moed op.
En gek genoeg doet dat toch een beetje pijn.
Gelukkig woon ik niet ver van de grens. De mobib kaart zit al in mijn zak, goedkoop parkeren bij de grote Belgische stations 😉
Ik ken sommige Trein Boa’s. Deze jongens en meisjes zijn gewoon bang om soms op te moeten treden. Ze hebben NIETS alleen een paar handboeien. Ik zou ook niet met beren vechten als ik niet eens een pepperspray had om te helpen met een verzet.
Mensen zijn ontoerekeningsvatbaar. Vooral de mens tegenwoordig. Je moet die mensen van de NS gewoon beter uitrusten. Dan heb je ook dat probleem niet meer.
Maak de treinkaartjes dan niet zo asociaal duur. De NS staat gelijk aan veevervoer voor dieren, allemaal in een wagon gepropt. Als het openba vervoer meer financieel acceptabel is dan zullen meer mensen gewoon een kaartje kopen. Ter vergelijking Nederland is het op een na duurste land in kosten voor openbaar vervoer ten opzichte van het gemiddeld inkomen.