Kamer geeft staatssecretaris dertien opdrachten voor internationaal treinverkeer – steun European Sleeper – trein naar Scandinavië – hergebruik grenstrajecten

De Tweede Kamer heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen flink wat huiswerk gegeven om vooruitgang te brengen in het internationale treinverkeer. De Kamer nam dinsdagmiddag met een grote meerderheid dertien moties aan om Aartsen onderzoek te laten doen en gesprekken aan te gaan met vervoerders en andere landen over internationale treinreizen.

De moties komen voort uit een debat vorige week en een bijeenkomst voor de zomer in de Kamer over het initiatiefvoorstel ’Alle seinen op groen’ van Tweede Kamerlid Marieke Koekkoek (Volt). Dit voorstel wil allerlei drempels wegnemen voor internationale treinreizen van en naar Nederland. Het gaat dan onder meer over het opzetten van nieuwe verbindingen, ruimte vinden en behouden op het spoor, reizigersrechten en kaartverkoop.

Trein naar Scandinavië

De staatssecretaris moet zich met vervoerders gaan inspannen voor een treinverbinding naar Scandinavië. Volgens de aangenomen motie van Kamerleden Suzanne Kröger van GroenLinks-PvdA en Laurens Dassen van Volt biedt de opening van de Fehmarnbelttunnel tussen Duitsland en Denemarken in 2029 kansen voor een forse verbetering voor het treinvervoer.

Volgens een tweede aangenomen motie van dezelfde Kamerleden moet Aartsen met vervoerders en infrabeheerders in overleg gaan met het doel belemmeringen voor nachttreinen weg te nemen. De Kamer wil hier voor 1 januari uitkomsten over hebben.

Steun voor European Sleeper naar Barcelona

De Kamer wil de nachttrein Amsterdam – Barcelona van het Nederlandse European Sleeper vooruit helpen. Volgens een motie van Dassen en Koekkoek moet de staatssecretaris met de betrokken landen afspraken maken om de verbinding snel te kunnen starten en hij moet de lease of aanschaf van het benodigde treinmaterieel mogelijk gaan maken.

Meer zekerheid voor behoud verbinding

Een belangrijke drempel voor het starten van internationale verbindingen is het gebrek aan zekerheid dat vervoerders hebben om een verbinding meerdere jaren te blijven rijden. Zonder die zekerheid is het vrijwel onmogelijk om financiering te krijgen voor personeel en materieel. Volgens een aangenomen motie van Hester Veltman (VVD) en Olger van Dijk (NSC) moet de staatssecretaris met in ieder geval Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gaan praten om om kaderovereenkomsten mogelijk te maken waarin spoorvervoerder wel zekerheid krijgen.

Trajecten in grensregio’s herstarten

Ook een motie van Olger van Dijk en Laurens Dassen over spoortrajecten in grensregio’s haalde het met een ruime meerderheid. De Kamer wil voor het einde van het jaar een overzicht en afspraken met Duitsland en België over eventuele heringebruikname van verlaten spoortrajecten.

In het aangenomen voorstel worden trajecten als Nijmegen – Kleef, Roermond – Mönchengladbach en Maastricht – Hasselt genoemd als trajecten waar ooit treinen reden en waar het oude spoor nog – deels – aanwezig is. De Kamer wil nu zien welke van die trajecten kansrijk zijn om weer gebruikt te worden.

Eerder van tevoren kaartjes kopen

Ook op het gebied van kaartverkoop eist de Kamer nu voortgang. Volgens een motie van Kröger, Van Dijk, Veltman en Dassen moet de staatssecretaris zich in Europa niet alleen inspannen om een Europees kaartjesverkoopsysteem in te voeren maar zich er ook voor gaan inzetten dat internationale kaartjes verder vooruit te boeken zijn. Zo is het momenteel niet eens mogelijk om internationale treinreizen te boeken voor na half december, een enkele uitzondering zoals European Sleeper daargelaten.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 30 september 2025 17:12

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

6 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug