fbpx

Petitie voor trein Nijmegen – Kleef

10 aug 2016 16:10

Er zijn nog geen concrete plannen om de spoorlijn Nijmegen – Kleve nieuw leven in te blazen. Daarom is de Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail-)Vervoer (VIEV) een petitie gestart die de provincie oproept om in actie te komen.

Arriva liet eerder al weten interesse te hebben om weer treinen te laten rijden over de spoorlijn, maar voordat dit kan moet de spoorlijn eerst opgeknapt worden. Daarvoor wil de provincie Gelderland vooralsnog geen geld vrij maken, tot verdriet van onder andere VIEV. Volgens de vereniging zou de vernieuwing gerealiseerd kunnen worden met het onderhoudsbudget van ProRail.

"De potentie voor deze personentreinverbinding is aangetoond in een onderzoek door Sintropher," zegt VIEV-voorzitter Maurice Niesten. Andere partijen bestrijden dat, waaronder de Gemeente Nijmegen. Die verwees eerder dit jaar al naar een uitgebreid onderzoek van 2011. Volgens dat onderzoek zouden er per dag 1700 tot 1800 grensoverschrijdende reizigers op het traject kunnen worden verwacht. De ene helft daarvan zijn reizigers die anders met de bus zouden gaan, de andere helft zijn nieuw verwachte reizigers. 

De gemeente Groesbeek was ook lange tijd tegenstander van een doorstart, maar liet tegenover De Gelderlander eerder al weten nu wel mogelijkheden te zien. "Met name een tramverbinding tussen Groesbeek en het centrum van Nijmegen kan op onze steun rekenen," aldus een woordvoerder destijds tegenover de regionale krant. "Wel blijven we kritisch. Want zo´n project gaat hoe dan ook veel overheidsgeld kosten. Daarnaast betwijfelen we of er voldoende animo is om het traject weer door te trekken naar Duitsland."

De spoorlijn Nijmegen – Kleef werd in 1865 geopend en was daarmee de eerste spoorlijn naar Nijmegen. De lijn is in het verleden zelfs nog gebruikt voor doorgaande internationale treinen, maar op 2 juni was het dit jaar alweer 25 jaar geleden dat de lijn gesloten werd.

Afbeelding van website VIEV, tram Nijmegen – Kranenburg zou ook tot de mogelijkheden behoren.

0 0 stemmen
Artikel waardering
1 Reactie
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hans Louw
5 jaren geleden

Het wordt tijd om deze lijn te heropenen. Het hoge overganstarief en de lage frequentie weerhield veel mensen ervan om van deze lijn gebruik te maken. Een tram is gemakkelijker vooreventuele baan aanpassingen en doortrekken naarXanten/Wesel. De Duitser willen wel deze lijn, maar NL werkt tegen.