Deze week werd bekend dat de directe intercity tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal in 2029 wordt geschrapt. Kamerlid Stieneke van der Graaf (CU) heeft Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Van Veldhoven.
Ze wil weten waarom dit besluit is genomen en hoeveel reizigers erdoor worden getroffen. Daarnaast wil het Kamerlid weten hoe wordt voorkomen dat dit besluit ook andere landelijke verbindingen en verbindingen over de grens (Amsterdam – Berlijn) onder druk zet.
Stieneke van der Graaf: “Het besluit om de directe intercity van Amersfoort naar Amsterdam Centraal te laten vervallen heeft mij – en de reizigers – verrast. Bijna elke dag maken honderden studenten en andere reizigers gebruik van deze verbinding.”
Van Veldhoven stelde op Twitter dan 70.000 reizigers profiteren van de OV SAAL plannen, en dat er slechts 1.500 reizigers op achteruit zouden gaan. Waarschijnlijk gaat de bewindsvrouw ervan uit dat een deel van de reizigers die nu naar Centraal reizen, evengoed naar Zuid kunnen reizen. De getroffen reizigers naar Amsterdam Centraal zijn straks afhankelijk van sprinters en zijn daardoor langer onderweg.
Volgens Van der Graaf krijgt de bereikbaarheid van de regio Amersfoort een flinke knauw. “De gemeente Amersfoort en de provincie Utrecht hadden daarom bovendien betrokken moeten worden bij dit besluit. Wat de ChristenUnie betreft is er meer ambitie nodig op het gebied van openbaar vervoer en moeten we meer investeren in kortere reistijd en capaciteitsuitbreiding.”
Overigens is er niet alleen in Amersfoort ophef ontstaan over de plannen van de staatssecretaris. Ook in Weesp is de lokale politiek teleurgesteld. Plannen om de sporen uit te breiden van zes naar acht gaan niet door, omdat volgens de staatssecretaris de huidige capaciteit toch voldoet.
This post was last modified on 25 oktober 2020 08:16
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…