Kan de Eurostar Amsterdam blijven aandoen? ‘ultieme poging’

Een onafhankelijke consultant gaat kijken naar mogelijkheden om de Eurostar-treinen van Amsterdam Centraal naar Londen straks toch te laten rijden. Dat maakte het bedrijf eerder deze week bekend na een bezoek van Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave aan Amsterdam Centraal. De directe treinverbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen ligt er vanaf juni volgend jaar maandenlang uit.

Het probleem met de treinverbinding, de Eurostar, is dat de paspoortcontrole niet meer in de vertrekruimte in Amsterdam kan plaatsvinden vanwege een verbouwing aan Amsterdam Centraal. De Eurostar dreigt daardoor een periode van zeven tot elf maanden niet naar Amsterdam Centraal te kunnen rijden.

Geen oplossing gevonden

Cazenave sprak woensdag met onder meer de topman van ProRail en commercieel directeur Tjalling Smit van NS. Ook het ministerie van Infrastructuur was vertegenwoordigd, net als de Koninklijke Marechaussee en UK Borderforce. Een oplossing is woensdag niet gevonden.

Nu er geen directe oplossing is gekomen, wordt er een onafhankelijk consultant aangesteld. Staatssecretaris Vivianne Heijnen spreekt van een ‘ultieme poging’ om de maandenlange onderbreking van de treinverbinding tussen Amsterdam en Londen tegen te gaan.

Het genoemde onderzoek wordt de komende maanden uitgevoerd. Daarnaast wordt ondertussen ook gewerkt om de terminal in de Amstelpassage zo snel mogelijk gereed te krijgen. Er is eerder een second opinie geweest naar de situatie. Daarin werd het langer openhouden van de huidige terminal als serieuze, maar complexe optie gezien. Volgens ProRail is dit echter onveilig. Mocht er geen oplossing gevonden worden, dan wordt er gekeken of de overstapt in Brussel zo soepel mogelijk geregeld kan worden.

Geen verrassing

Dat de Eurostar in 2024 maandenlang niet naar Amsterdam kan rijden, is volgens verschillende bronnen geen verrassing. “Al vier jaar is dit knelpunt bekend, maar er is niemand die met de vuist op tafel slaat en echte keuzes maakt”, vertelde een betrokkene eerder aan Treinreiziger.nl. Rover-directeur Freek Bos zei eerder deze week tegen de Telegraaf dat hij al vijf jaar lang heeft gewaarschuwd voor deze problemen. Hij vindt het “onbegrijpelijk” dat er in al die jaren geen oplossing is aangedragen.

Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren is het vooral een politiek besluit om nu nog eens een ultieme poging te doen. “Maar de tijd tikt weg, dus als er nu nog maanden gesproken wordt, dan kan de conclusie straks bijna niet anders zijn dat er geen oplossing meer mogelijk is in het huidige tijdsbestek”. Volgens hem had de maandenlange onderbreking voorkomen kunnen worden als er niet oeverloos gepraat was, en het probleem eerder onderkend zou zijn.

This post was last modified on 17 juni 2023 14:08

Share

Recent Posts

‘Alleen samenwerking maakt internationale treindiensten succesvol’ – drie maatschappijen achter snelle treindiensten Duitsland – Italië

De nieuwe hogesnelheidsverbindingen die vanaf 2026 ingesteld worden tussen Duitsland en Italië zijn het resultaat…

14 uur terug

Spoorwegmuseum stoot eerste generatie dubbeldekker en ander materieel af

Het Spoorwegmuseum in Utrecht stoot treinmaterieel af waaronder een DDM-1 dubbeldekker, locomotieven en een slaaprijtuig.…

18 uur terug

Vanaf 2026 nieuwe Frecciarossa’s tussen Duitse en Italiaanse steden

Trenitalia gaat in samenwerking met Deutsche Bahn en ÖBB hogesnelheidstreinen rijden tussen Duitse en Italiaanse…

2 dagen terug

NS trekt ook de stekker uit eigen platform NS Community

De NS stopt ook met het eigen internetplatform de NS Community. Op dit platform konden…

2 dagen terug

Mat ’64: nostalgisch voor sommigen, een kwelling voor de rest

Hiep hiep hoera, Mat ’64 is terug in dienst! Weliswaar alleen op de Valleilijn en…

3 dagen terug

Ook de NS stopt nu met X

De NS stopt met social mediaplatform X, het voormalige Twitter. Vanaf 1 juni zal de…

3 dagen terug