Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk
Een onafhankelijke consultant gaat kijken naar mogelijkheden om de Eurostar-treinen van Amsterdam Centraal naar Londen straks toch te laten rijden. Dat maakte het bedrijf eerder deze week bekend na een bezoek van Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave aan Amsterdam Centraal. De directe treinverbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen ligt er vanaf juni volgend jaar maandenlang uit.
Het probleem met de treinverbinding, de Eurostar, is dat de paspoortcontrole niet meer in de vertrekruimte in Amsterdam kan plaatsvinden vanwege een verbouwing aan Amsterdam Centraal. De Eurostar dreigt daardoor een periode van zeven tot elf maanden niet naar Amsterdam Centraal te kunnen rijden.
Cazenave sprak woensdag met onder meer de topman van ProRail en commercieel directeur Tjalling Smit van NS. Ook het ministerie van Infrastructuur was vertegenwoordigd, net als de Koninklijke Marechaussee en UK Borderforce. Een oplossing is woensdag niet gevonden.
Nu er geen directe oplossing is gekomen, wordt er een onafhankelijk consultant aangesteld. Staatssecretaris Vivianne Heijnen spreekt van een ‘ultieme poging’ om de maandenlange onderbreking van de treinverbinding tussen Amsterdam en Londen tegen te gaan.
Het genoemde onderzoek wordt de komende maanden uitgevoerd. Daarnaast wordt ondertussen ook gewerkt om de terminal in de Amstelpassage zo snel mogelijk gereed te krijgen. Er is eerder een second opinie geweest naar de situatie. Daarin werd het langer openhouden van de huidige terminal als serieuze, maar complexe optie gezien. Volgens ProRail is dit echter onveilig. Mocht er geen oplossing gevonden worden, dan wordt er gekeken of de overstapt in Brussel zo soepel mogelijk geregeld kan worden.
Dat de Eurostar in 2024 maandenlang niet naar Amsterdam kan rijden, is volgens verschillende bronnen geen verrassing. “Al vier jaar is dit knelpunt bekend, maar er is niemand die met de vuist op tafel slaat en echte keuzes maakt”, vertelde een betrokkene eerder aan Treinreiziger.nl. Rover-directeur Freek Bos zei eerder deze week tegen de Telegraaf dat hij al vijf jaar lang heeft gewaarschuwd voor deze problemen. Hij vindt het “onbegrijpelijk” dat er in al die jaren geen oplossing is aangedragen.
Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren is het vooral een politiek besluit om nu nog eens een ultieme poging te doen. “Maar de tijd tikt weg, dus als er nu nog maanden gesproken wordt, dan kan de conclusie straks bijna niet anders zijn dat er geen oplossing meer mogelijk is in het huidige tijdsbestek”. Volgens hem had de maandenlange onderbreking voorkomen kunnen worden als er niet oeverloos gepraat was, en het probleem eerder onderkend zou zijn.
This post was last modified on 17 juni 2023 14:08
Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…
Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…
Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…
Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…
De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…
Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…
Bekijk reacties
Waar geen wil is, is duidelijk ook geen weg.
M.a.w. volgens mij is het maken van een noodoplossing voor de douane check niet onmogelijk. Maar als men het niet wilt komt het er niet. Verder zou men ook kunnen controleren tussen Rotterdam en Brussel en in Brussel mensen uit de trein kunnen zetten als de papieren niet deugen. In trein controles worden vaker gedaan. Er zijn dus allerlei creatieve oplossingen mogelijk. En op de laatste plaats een paspoortcheck in Brussel, zoals het eerst ging als het gebouw er nog niet stond.
Daarbij is de HSL het enige stuk spoor dat duidelijk met internationaal treinverkeer in gedachte is aangelegd.
Waar een wil is meestal een weg ja, maar het aanleggen van zo'n weg gaat niet over één nacht ijs. Als men 3 jaar geleden aan de bel had getrokken, want toen zag men dit al aankomen, had men die oplossing nu af kunnen hebben. Maar een half jaar voor de overeenkomst tussen ProRail en NS over de huidige terminal afloopt is redelijk laat om aan te bel te trekken.
Nee, maar zo is het niet gegaan. Natuurlijk is er toen intern aan de bel getrokken en eindeloos over gepraat. Vorig jaar heeft de staatssecretaris voor het eerst gemeld dat dit de uitkomst zou kunnen worden, maar dat ze dat niet zou accepteren en daarom zou er een second ppinie komen.
Er had helemaal niets opgelost moeten hoeven worden. Dat Eurostar zou kunnen blijven rijden, op misschien hoogstens een of twee weken na, had een van de randvoorwaarden van het hele verbouwplan moeten zijn. Het huidige verbouwplan had dan naar de prullenbak verwezen moeten worden, omdat het niet aan die randvoorwaarde voldoet.
Het gaat niet om douane, vreemd dat mensen dat toch altijd denken... het gaat om de veiligheidscheck van de tunnel.
Tot voor kort reed er een trein vanuit Disneyland en vanuit Zuid-Frankrijk (soort Zon-Thalys) van Eurostar, naar Londen. Die trein werd uitzonderlijk bij aankomst gecontroleerd. De capaciteit op St Pancras staat onder druk en daarom wordt deze trein nu geschrapt, maar helemaal onmogelijk is een controle bij aankomst niet (het gebeurt ook regelmatig als steekproef). Het probleem vanuit Nederland is dus niet per sé de douane maar vooral de veiligheidseisen van de Eurotunnel, met name mbt explosieven. De bagage moet dus door een scanner, en dat kun je niet doen in een rijdende trein. Tenzij je heel goede speurhonden hebt.
De Eurostar topvrouw sprak met 5 partijen. Dat kan een probleem zijn. Zeker als ze het niet afstemmen op mekaar. De details zijn niet bekend.
Jammer dat ze onderling niet kunnen uitkomen. Om welke redenen ook. En dat een onafhankelijke consultant nodig is.
Voor de treinreizigers is het wat vervelender. Degenen die bij Brussel Zuid/Midi de weg kennen weten dat een overstap op Eurostar Brussel - Londen weinig tijdsverlies is. De Eurostar Amsterdam - Londen staat in Brussel Zuid/Midi ook ruim een half uur stil.
De Eurostar Amsterdam - Londen wordt er niet aantrekkelijker op. Juist deze Eurostar moet niet teveel problemen hebben. Want de concurrentie van vliegtuig en boot tussen Nederland - Londen is moordend. Grote kans dat ze alsnog de vliegtuig pakken. Gelijk hebben ze.
En dan zijn dit nog niet eens alle 5 de betrokken partijen. Er zijn straks ook nog meerdere aannemers bij betrokken die invloed hebben op dit proces. Maar aangezien nog niet alle aanbestedingen afgerond zijn kunnen die aannemers hun zegje nog niet doen, dat is ook een van de onzekerheden in het hele proces nu.
Overigens wil ik niet zeggen dat het eenvoudiger was geweest als NS en ProRail nog één waren geweest. Dan had je waarschijnlijk ook intern verschillende afdelingen gehad met eigen belangen. Ook binnen de huidige organisaties heb je nog altijd eilandjes die niet goed met elkaar samenwerken. Wel wat het eigendom eenvoudiger geweest waarschijnlijk, nu speelt de situatie dat ProRail eigenaar is van de perrons en stijgpunten naar die perrons maar NS eigenaar is van de Amstelpassage.
Aannemers hebben in dit stadium helemaal geen invloed op het proces, maar helemaal niet na aanbesteding. Er komt een opdracht die gegund wordt. Tijdens het aanbestedingstraject kunnen marktpartijen vragen om inlichtingen. Door sturende vragen te stellen, kun je als aannemer enigszins invloed uitoefenen. Maar aangezien deze informatie in de NvI komt, kunnen andere marktpartijen het ook gebruiken. Na aanbesteding moeten de partij aan wie het werk gegund is gewoon de klus uitvoeren.
Het zit Eurostar niet mee richting Amsterdam. Al vele jaren geleden kondigde ze aan dat ze een verbinding Amsterdam - Londen wilde. De basislijn blijft Londen - Brussel.
Technische, bureaucratische, financiële en bestuurlijke hindernissen waren er. Het begon nu eindelijk te draaien. Maar nu deze problemen waar 6 partijen inclusief Eurostar bij betrokken is.
Het einde is nog niet in zicht. Deze terminal was al tijdelijk. De volgende terminal vanaf 2025 zal ook niet definitief zijn. Want als de nieuwe station Amsterdam Zuid met Eurostar terminal opgeleverd wordt zal het daarna toe verhuizen. Maar dat is toekomstmuziek. Want volgens de huidige prognoses zal de nieuwe station Amsterdam Zuid pas in 2036 zijn. Dat kan makkelijk uitlopen.
Het maakt de Eurostar Amsterdam - Londen niet aantrekkelijker op. Alle krediet verspelen ze op deze manier als ze zo blijven doorgaan.
Kunnen geen terminal op het busstation naast perron 15 maken met een tijdelijke oversteek naar het perron dan hoeft er niemand door het station maar kan je met de roltrappen en de liften naar het busstation
Ben geen Amsterdammer. Dit is zo een voorbeeld. Als men echt iets wilt is er zeker een oplossing mogelijk. Ik verdenk eerlijk gezegd van pure onwil.
Probleem is dat de sporen 14 en 15 buiten dienst gaan vanwege werkzaamheden. De Eurostar vertrekt dan tijdelijk vanaf spoor 13, maar ProRail vind het niet veilig dat reizigers de bouwplaats moeten oversteken om bij de trein te komen. Dan moet de aannemer dus genoegen nemen met een kleinere bouwplaats, alleen de aanbesteding loopt volgens mij nog dus er is nog helemaal geen aannemer die hier iets over kan zeggen.
Kan indien spoor 14 en 15 niet wordt gebruikt deze spoorbak niet tijdelijk worden overkluisd aan de a-zijde voor de bouw van een tijdelijke terminal in een tent. Aan de b-zijde is men aan het werk voor de uitbreiding van de oosttunnel en de bouw van een nieuwe fietsenstalling.
In wat voor wereld leven we, het regelen van een tijdelijk onderkomen bij centraal.
Zet er een tent neer, en handel de reizigers aan.
Of verplaats naar een ander station, Naar Utrecht.
Tjonge of het opkwam als poepen,jullie weten dit al meer dan een jaar. Wij hebben geen vakmensen op belangrijke posten zitten, maar hobbyisten.
Klopt. SpaceX bouwt zijn grootste raket zelfs in tenten en hier in NL kunnen geen douanepost in een tent zetten. Dit zegt precies iets over de intenties van de desbetreffende organisaties. SpaceX barst van een ambitieuze houding en daarom lopen 10 jaar voor op rakettechniek en onze omgang met de Eurostar en de wens van meer milieuvriendelijker openbaar vervoer boven auto en vliegen getuige van een mentaliteit waar geen wil is, is ook geen weg.
Krijg sterk de indruk dat SpaceX eerder een Starship op Mars zet dan dat wij hier in Nederland OV als belangrijk zien. Laat duidelijk zien wat ambitie is.
Space X zal nog wel met een knal eindigen. Geen goed voorbeeld. en er gaat niemand naar mars.
Laat Eurostar en Thalys tijdelijk of definitief op station Amsterdam Zuid stoppen. Nog beter om beide treinen via eerst de Hanzelijn naar Zwolle en eventueel bestaand spoor naar Groningen te verlengen.Als de Lelylijn er komt dan kan de route met een stop in Heerenveen een optie voor de Friezen daar. Maak perrons daar langer en zorg voor douanekantoren en speciale wachtkamers voor zaken en internationale reizigers. Zo wordt Noord Nederland direct met België en Frankrijk verbonden. Ook een extra lijn Breda Utrecht zal de huidige HSL kunnen vervangen bij stremming en Breda kan ook een stop voor deze treinen kunnen worden.
Ik neem aan dat u die perronverlengingen, dat douanekantoor en die speciale wachtkamers in Heerenveen zelf gaat financieren? De Friezen zullen u dankbaar zijn! Maar goed, even zonder gekheid: u hebt altijd sympathieke ideeën, maar gespeend van enige realiteitszin. Laten we vooral vol inzetten op het behouden van fatsoenlijk binnenlands ov, want dat staat momenteel hevig op de tocht. Voor het traditionele busvervoer op het platteland is het eigenlijk al te laat (als ik hier in Noord-Holland Noord naar de bezetting van de stads- en streekbussen kijk, ben ik al blij als er meer dan twee mensen in zitten; lege bussen bij vertrek van station Alkmaar zijn ook geen uitzondering). Het is inmiddels allang na twaalven.
Zwolle is ooit voorzien als startpnt voor veel HSL gebruikende treinen. Daarboven Noord ging het allemaal niet. Men moet een lang perron hebben en voor Eurostar moet het ook afgeschermd zijn
Als we dan toch bezig zijn, leg dan een HSL over de Afsluitdijk aan…
De Eurostar als mede Thays kunnen tijdelijk of definitief bij Amsterdam Zuid stoppen. Als beide treindiensten via Hanzelijn naar Zwolle gaan dan profiteert ook Zwolle van een internationale trein. Van hier kan over bestaand spoor nog naar Groningen gereden worden.Als de Lelylijn er mag komen dan via deze route, waarvan Heerenveen een stop voor Friesland kan worden.Zo profiteert Noord Nederland ook van een directe verbinding met België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Als er een extra snelle lijn Utrecht Breda er ook komt kan Breda een echt HSL station worden en kan een stremming op de huidige HSL Zuid ook ontlast worden.
Een van de eisen van de veiligheidscontrole is dat het perron vanaf waar de Eurostar vertrek 30 minuten voor vertrek wordt afgesloten. Dat is op veel stations niet haalbaar. Maar het grootste probleem lijkt me de tijd, men heeft te lang gewacht met een alternatief waardoor er nu eigenlijk te weinig tijd meer is om iets te bouwen.
De bouw van het vaste kleine gebouwtje kostte al veel meer tijd dan nodig. Gelijk een alternatief opzetten is echt te ingewikkeld.
Het voordeel is dat het personeel er wel is. Zou men iets bedenken dan kan dat wel bemand worden.
Het makkelijkst zou toch zijn voor Schiphol iets te bedenken. Boven een ruimte en wachtplek. Wanneer de trein er is via een gang en roltrap naar beneden en subiet instappen. Dat moet in 15 minuten kunnen.
Thalys en Eurostar willen helemaal niet naar Zwolle.
Een internationale terminal op Amsterdam zou pas mogelijk zijn als Amsterdam Zuid een derde perron krijgt. Dat zou pas kunnen als het Zuidasdok gereed is. Dat duurt nog minstens tien jaar, als dat niet een stuk langer is.
Ja, het internationale treinverkeer... Als zoiets als dit al onoverkomelijk is, houdt het gewoon een beetje op. Er is geen wil. Laat iedereen lekker met de auto of het vliegtuig gaan; veel soepeler, minder gezeur, goedkoper ook nog. De politiek wil niet, de spoorwegmaatschappijen willen niet, er is geen enkele flexibiliteit en geen enkel improvisatievermogen. Laat maar en richt je op het redden van het binnenlandse ov. Dat gaat ook nog heel moeilijk worden.
Het is en, en. Binnenland en internationaal. Zo zorgt de HSL richting Brussel, Parijs en Londen. ook voor een snelle binnenlandse verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam
Het is toch te gek voor woorden dat Brussel Zuid en Paris Nord geen problemen hebben maar in Nederland kan geen enkel station de Eurostar opvangen ?
Want op de eerstgenoemde stations gelden dezelfde strenge veiligheidseisen en daar kunnen ze het wel ?!?
Is Nederland dan zo'n bananenrepubliek wat spoor betreft ?
Op Brussel-Zuid vertrekken de treinen uit een soort kooi. Als de trein naar Londen verrekt gaat er een poort op het spoor open. Is de trein vertrokken dan gaat de kooi weer dicht.
Op Amsterdam Centraal zou ruimte geweest zijn voor een internationale terminal. In 2009 is tussen Amsterdam Centraal en het IJ een nieuw busstation in gebruik genomen. Dit busstation had even opgeschoven kunnen worden naar het IJ en in de tussen gelegen ruimte had een prachtige internationale treinterminal kunnen worden gerealiseerd.
Dat iets dat men zo lang tevoren wist tot dit resultaat leidt is puur een gebrek aan wil en urgentie. Inventiviteit lijkt ook ver weg. Jammer zo zijn alle mooie woorden over internationaal treinverkeer in één keer waardeloos geworden