fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Kan de Eurostar Amsterdam blijven aandoen? ‘ultieme poging’

Een onafhankelijke consultant gaat kijken naar mogelijkheden om de Eurostar-treinen van Amsterdam Centraal naar Londen straks toch te laten rijden. Dat maakte het bedrijf eerder deze week bekend na een bezoek van Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave aan Amsterdam Centraal. De directe treinverbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen ligt er vanaf juni volgend jaar maandenlang uit.

Het probleem met de treinverbinding, de Eurostar, is dat de paspoortcontrole niet meer in de vertrekruimte in Amsterdam kan plaatsvinden vanwege een verbouwing aan Amsterdam Centraal. De Eurostar dreigt daardoor een periode van zeven tot elf maanden niet naar Amsterdam Centraal te kunnen rijden.

Geen oplossing gevonden

Cazenave sprak woensdag met onder meer de topman van ProRail en commercieel directeur Tjalling Smit van NS. Ook het ministerie van Infrastructuur was vertegenwoordigd, net als de Koninklijke Marechaussee en UK Borderforce. Een oplossing is woensdag niet gevonden.

Nu er geen directe oplossing is gekomen, wordt er een onafhankelijk consultant aangesteld. Staatssecretaris Vivianne Heijnen spreekt van een ‘ultieme poging’ om de maandenlange onderbreking van de treinverbinding tussen Amsterdam en Londen tegen te gaan.

Het genoemde onderzoek wordt de komende maanden uitgevoerd. Daarnaast wordt ondertussen ook gewerkt om de terminal in de Amstelpassage zo snel mogelijk gereed te krijgen. Er is eerder een second opinie geweest naar de situatie. Daarin werd het langer openhouden van de huidige terminal als serieuze, maar complexe optie gezien. Volgens ProRail is dit echter onveilig. Mocht er geen oplossing gevonden worden, dan wordt er gekeken of de overstapt in Brussel zo soepel mogelijk geregeld kan worden.

Geen verrassing

Dat de Eurostar in 2024 maandenlang niet naar Amsterdam kan rijden, is volgens verschillende bronnen geen verrassing. “Al vier jaar is dit knelpunt bekend, maar er is niemand die met de vuist op tafel slaat en echte keuzes maakt”, vertelde een betrokkene eerder aan Treinreiziger.nl. Rover-directeur Freek Bos zei eerder deze week tegen de Telegraaf dat hij al vijf jaar lang heeft gewaarschuwd voor deze problemen. Hij vindt het “onbegrijpelijk” dat er in al die jaren geen oplossing is aangedragen.

Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren is het vooral een politiek besluit om nu nog eens een ultieme poging te doen. “Maar de tijd tikt weg, dus als er nu nog maanden gesproken wordt, dan kan de conclusie straks bijna niet anders zijn dat er geen oplossing meer mogelijk is in het huidige tijdsbestek”. Volgens hem had de maandenlange onderbreking voorkomen kunnen worden als er niet oeverloos gepraat was, en het probleem eerder onderkend zou zijn.

0 0 stemmen
Artikel waardering
69 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
1 jaar geleden

Waar geen wil is, is duidelijk ook geen weg.

M.a.w. volgens mij is het maken van een noodoplossing voor de douane check niet onmogelijk. Maar als men het niet wilt komt het er niet. Verder zou men ook kunnen controleren tussen Rotterdam en Brussel en in Brussel mensen uit de trein kunnen zetten als de papieren niet deugen. In trein controles worden vaker gedaan. Er zijn dus allerlei creatieve oplossingen mogelijk. En op de laatste plaats een paspoortcheck in Brussel, zoals het eerst ging als het gebouw er nog niet stond.

Daarbij is de HSL het enige stuk spoor dat duidelijk met internationaal treinverkeer in gedachte is aangelegd.

Michiel
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Waar een wil is meestal een weg ja, maar het aanleggen van zo’n weg gaat niet over één nacht ijs. Als men 3 jaar geleden aan de bel had getrokken, want toen zag men dit al aankomen, had men die oplossing nu af kunnen hebben. Maar een half jaar voor de overeenkomst tussen ProRail en NS over de huidige terminal afloopt is redelijk laat om aan te bel te trekken.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michiel

Er had helemaal niets opgelost moeten hoeven worden. Dat Eurostar zou kunnen blijven rijden, op misschien hoogstens een of twee weken na, had een van de randvoorwaarden van het hele verbouwplan moeten zijn. Het huidige verbouwplan had dan naar de prullenbak verwezen moeten worden, omdat het niet aan die randvoorwaarde voldoet.

Joost
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het gaat niet om douane, vreemd dat mensen dat toch altijd denken… het gaat om de veiligheidscheck van de tunnel.

Tot voor kort reed er een trein vanuit Disneyland en vanuit Zuid-Frankrijk (soort Zon-Thalys) van Eurostar, naar Londen. Die trein werd uitzonderlijk bij aankomst gecontroleerd. De capaciteit op St Pancras staat onder druk en daarom wordt deze trein nu geschrapt, maar helemaal onmogelijk is een controle bij aankomst niet (het gebeurt ook regelmatig als steekproef). Het probleem vanuit Nederland is dus niet per sé de douane maar vooral de veiligheidseisen van de Eurotunnel, met name mbt explosieven. De bagage moet dus door een scanner, en dat kun je niet doen in een rijdende trein. Tenzij je heel goede speurhonden hebt.

Hanzeboog
1 jaar geleden

De Eurostar topvrouw sprak met 5 partijen. Dat kan een probleem zijn. Zeker als ze het niet afstemmen op mekaar. De details zijn niet bekend.

Jammer dat ze onderling niet kunnen uitkomen. Om welke redenen ook. En dat een onafhankelijke consultant nodig is.

Voor de treinreizigers is het wat vervelender. Degenen die bij Brussel Zuid/Midi de weg kennen weten dat een overstap op Eurostar Brussel – Londen weinig tijdsverlies is. De Eurostar Amsterdam – Londen staat in Brussel Zuid/Midi ook ruim een half uur stil.

De Eurostar Amsterdam – Londen wordt er niet aantrekkelijker op. Juist deze Eurostar moet niet teveel problemen hebben. Want de concurrentie van vliegtuig en boot tussen Nederland – Londen is moordend. Grote kans dat ze alsnog de vliegtuig pakken. Gelijk hebben ze.

Michiel
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

En dan zijn dit nog niet eens alle 5 de betrokken partijen. Er zijn straks ook nog meerdere aannemers bij betrokken die invloed hebben op dit proces. Maar aangezien nog niet alle aanbestedingen afgerond zijn kunnen die aannemers hun zegje nog niet doen, dat is ook een van de onzekerheden in het hele proces nu.

Overigens wil ik niet zeggen dat het eenvoudiger was geweest als NS en ProRail nog één waren geweest. Dan had je waarschijnlijk ook intern verschillende afdelingen gehad met eigen belangen. Ook binnen de huidige organisaties heb je nog altijd eilandjes die niet goed met elkaar samenwerken. Wel wat het eigendom eenvoudiger geweest waarschijnlijk, nu speelt de situatie dat ProRail eigenaar is van de perrons en stijgpunten naar die perrons maar NS eigenaar is van de Amstelpassage.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michiel

Aannemers hebben in dit stadium helemaal geen invloed op het proces, maar helemaal niet na aanbesteding. Er komt een opdracht die gegund wordt. Tijdens het aanbestedingstraject kunnen marktpartijen vragen om inlichtingen. Door sturende vragen te stellen, kun je als aannemer enigszins invloed uitoefenen. Maar aangezien deze informatie in de NvI komt, kunnen andere marktpartijen het ook gebruiken. Na aanbesteding moeten de partij aan wie het werk gegund is gewoon de klus uitvoeren.

Hanzeboog
1 jaar geleden

Het zit Eurostar niet mee richting Amsterdam. Al vele jaren geleden kondigde ze aan dat ze een verbinding Amsterdam – Londen wilde. De basislijn blijft Londen – Brussel.

Technische, bureaucratische, financiële en bestuurlijke hindernissen waren er. Het begon nu eindelijk te draaien. Maar nu deze problemen waar 6 partijen inclusief Eurostar bij betrokken is.

Het einde is nog niet in zicht. Deze terminal was al tijdelijk. De volgende terminal vanaf 2025 zal ook niet definitief zijn. Want als de nieuwe station Amsterdam Zuid met Eurostar terminal opgeleverd wordt zal het daarna toe verhuizen. Maar dat is toekomstmuziek. Want volgens de huidige prognoses zal de nieuwe station Amsterdam Zuid pas in 2036 zijn. Dat kan makkelijk uitlopen.

Het maakt de Eurostar Amsterdam – Londen niet aantrekkelijker op. Alle krediet verspelen ze op deze manier als ze zo blijven doorgaan.

Allert Bosman
1 jaar geleden

Kunnen geen terminal op het busstation naast perron 15 maken met een tijdelijke oversteek naar het perron dan hoeft er niemand door het station maar kan je met de roltrappen en de liften naar het busstation

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Allert Bosman

Ben geen Amsterdammer. Dit is zo een voorbeeld. Als men echt iets wilt is er zeker een oplossing mogelijk. Ik verdenk eerlijk gezegd van pure onwil.

Michiel
1 jaar geleden
Antwoord aan  Allert Bosman

Probleem is dat de sporen 14 en 15 buiten dienst gaan vanwege werkzaamheden. De Eurostar vertrekt dan tijdelijk vanaf spoor 13, maar ProRail vind het niet veilig dat reizigers de bouwplaats moeten oversteken om bij de trein te komen. Dan moet de aannemer dus genoegen nemen met een kleinere bouwplaats, alleen de aanbesteding loopt volgens mij nog dus er is nog helemaal geen aannemer die hier iets over kan zeggen.

TtC
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michiel

Kan indien spoor 14 en 15 niet wordt gebruikt deze spoorbak niet tijdelijk worden overkluisd aan de a-zijde voor de bouw van een tijdelijke terminal in een tent. Aan de b-zijde is men aan het werk voor de uitbreiding van de oosttunnel en de bouw van een nieuwe fietsenstalling.

Robett
1 jaar geleden

In wat voor wereld leven we, het regelen van een tijdelijk onderkomen bij centraal.
Zet er een tent neer, en handel de reizigers aan.
Of verplaats naar een ander station, Naar Utrecht.
Tjonge of het opkwam als poepen,jullie weten dit al meer dan een jaar. Wij hebben geen vakmensen op belangrijke posten zitten, maar hobbyisten.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Robett

Klopt. SpaceX bouwt zijn grootste raket zelfs in tenten en hier in NL kunnen geen douanepost in een tent zetten. Dit zegt precies iets over de intenties van de desbetreffende organisaties. SpaceX barst van een ambitieuze houding en daarom lopen 10 jaar voor op rakettechniek en onze omgang met de Eurostar en de wens van meer milieuvriendelijker openbaar vervoer boven auto en vliegen getuige van een mentaliteit waar geen wil is, is ook geen weg.

Krijg sterk de indruk dat SpaceX eerder een Starship op Mars zet dan dat wij hier in Nederland OV als belangrijk zien. Laat duidelijk zien wat ambitie is.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Space X zal nog wel met een knal eindigen. Geen goed voorbeeld. en er gaat niemand naar mars.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Laat Eurostar en Thalys tijdelijk of definitief op station Amsterdam Zuid stoppen. Nog beter om beide treinen via eerst de Hanzelijn naar Zwolle en eventueel bestaand spoor naar Groningen te verlengen.Als de Lelylijn er komt dan kan de route met een stop in Heerenveen een optie voor de Friezen daar. Maak perrons daar langer en zorg voor douanekantoren en speciale wachtkamers voor zaken en internationale reizigers. Zo wordt Noord Nederland direct met België en Frankrijk verbonden. Ook een extra lijn Breda Utrecht zal de huidige HSL kunnen vervangen bij stremming en Breda kan ook een stop voor deze treinen kunnen worden.

Martin
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Ik neem aan dat u die perronverlengingen, dat douanekantoor en die speciale wachtkamers in Heerenveen zelf gaat financieren? De Friezen zullen u dankbaar zijn! Maar goed, even zonder gekheid: u hebt altijd sympathieke ideeën, maar gespeend van enige realiteitszin. Laten we vooral vol inzetten op het behouden van fatsoenlijk binnenlands ov, want dat staat momenteel hevig op de tocht. Voor het traditionele busvervoer op het platteland is het eigenlijk al te laat (als ik hier in Noord-Holland Noord naar de bezetting van de stads- en streekbussen kijk, ben ik al blij als er meer dan twee mensen in zitten; lege bussen bij vertrek van station Alkmaar zijn ook geen uitzondering). Het is inmiddels allang na twaalven.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Zwolle is ooit voorzien als startpnt voor veel HSL gebruikende treinen. Daarboven Noord ging het allemaal niet. Men moet een lang perron hebben en voor Eurostar moet het ook afgeschermd zijn

Poezenbeest
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Als we dan toch bezig zijn, leg dan een HSL over de Afsluitdijk aan…

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

De Eurostar als mede Thays kunnen tijdelijk of definitief bij Amsterdam Zuid stoppen. Als beide treindiensten via Hanzelijn naar Zwolle gaan dan profiteert ook Zwolle van een internationale trein. Van hier kan over bestaand spoor nog naar Groningen gereden worden.Als de Lelylijn er mag komen dan via deze route, waarvan Heerenveen een stop voor Friesland kan worden.Zo profiteert Noord Nederland ook van een directe verbinding met België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Als er een extra snelle lijn Utrecht Breda er ook komt kan Breda een echt HSL station worden en kan een stremming op de huidige HSL Zuid ook ontlast worden.

Michiel
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Een van de eisen van de veiligheidscontrole is dat het perron vanaf waar de Eurostar vertrek 30 minuten voor vertrek wordt afgesloten. Dat is op veel stations niet haalbaar. Maar het grootste probleem lijkt me de tijd, men heeft te lang gewacht met een alternatief waardoor er nu eigenlijk te weinig tijd meer is om iets te bouwen.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michiel

De bouw van het vaste kleine gebouwtje kostte al veel meer tijd dan nodig. Gelijk een alternatief opzetten is echt te ingewikkeld.
Het voordeel is dat het personeel er wel is. Zou men iets bedenken dan kan dat wel bemand worden.
Het makkelijkst zou toch zijn voor Schiphol iets te bedenken. Boven een ruimte en wachtplek. Wanneer de trein er is via een gang en roltrap naar beneden en subiet instappen. Dat moet in 15 minuten kunnen.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Thalys en Eurostar willen helemaal niet naar Zwolle.
Een internationale terminal op Amsterdam zou pas mogelijk zijn als Amsterdam Zuid een derde perron krijgt. Dat zou pas kunnen als het Zuidasdok gereed is. Dat duurt nog minstens tien jaar, als dat niet een stuk langer is.

Martin
1 jaar geleden

Ja, het internationale treinverkeer… Als zoiets als dit al onoverkomelijk is, houdt het gewoon een beetje op. Er is geen wil. Laat iedereen lekker met de auto of het vliegtuig gaan; veel soepeler, minder gezeur, goedkoper ook nog. De politiek wil niet, de spoorwegmaatschappijen willen niet, er is geen enkele flexibiliteit en geen enkel improvisatievermogen. Laat maar en richt je op het redden van het binnenlandse ov. Dat gaat ook nog heel moeilijk worden.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin

Het is en, en. Binnenland en internationaal. Zo zorgt de HSL richting Brussel, Parijs en Londen. ook voor een snelle binnenlandse verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam

dagreiziger
1 jaar geleden

Het is toch te gek voor woorden dat Brussel Zuid en Paris Nord geen problemen hebben maar in Nederland kan geen enkel station de Eurostar opvangen ?
Want op de eerstgenoemde stations gelden dezelfde strenge veiligheidseisen en daar kunnen ze het wel ?!?
Is Nederland dan zo’n bananenrepubliek wat spoor betreft ?

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Op Brussel-Zuid vertrekken de treinen uit een soort kooi. Als de trein naar Londen verrekt gaat er een poort op het spoor open. Is de trein vertrokken dan gaat de kooi weer dicht.
Op Amsterdam Centraal zou ruimte geweest zijn voor een internationale terminal. In 2009 is tussen Amsterdam Centraal en het IJ een nieuw busstation in gebruik genomen. Dit busstation had even opgeschoven kunnen worden naar het IJ en in de tussen gelegen ruimte had een prachtige internationale treinterminal kunnen worden gerealiseerd.

P.M. van den Berghe
1 jaar geleden

Dat iets dat men zo lang tevoren wist tot dit resultaat leidt is puur een gebrek aan wil en urgentie. Inventiviteit lijkt ook ver weg. Jammer zo zijn alle mooie woorden over internationaal treinverkeer in één keer waardeloos geworden

Bert Sitters
1 jaar geleden

Haal er een Amerikaanse defensiespecialist bij die een expert is in het beveiligen van ingewikkelde militaire complexen. Die heeft ongetwijfeld weinig tijd nodig voor een adequate oplossing op Amsterdam Centraal.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Lekken genoeg bij de yanks, denk maar an die jongen van 18 die pas is gepakt.
Het gaat om een bedacht formeel probleem. Prorail will het werkvolk en werkplek scheiden van passagiers.
Het is de volkomen desinteresse die elders ook speelt, een brandje ver van het spoor en alles gaat plat, een beetje stof en de Schipholtunnel gaat een halve dag dicht, enz enz.
Een beetje werk, en hup het halve station gaat een jaar op slot.

dries molenaar
1 jaar geleden

Vier jaar bekend? En de nieuwe Eurostar ruimte is nog maar net een jaar in bedrijf. Dat had men dan ook wel kunnen laten en beter iets opgezet dat dan tot na de verbouwing zou opereren. Zoals rijden op Zuid, Watergraafsmeer, Arena, Schiphol, Hoofddorp. Alles met een perron van 380m.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@Meneer Molenaar
Naar al uw bestemmingen willen buitenlandse reizigers niet naar toe. Die willen naar Amsterdam Centraal. Station Schiphol gaat echt niet lukken. Is veel te krap. Wat voor kunstjes met vliegwerk u daar ook denkt uit te halen.
Bovendien als de Eurostar eindigt op Schiphol kan men net zo goed vanuit Londen vliegen. Hoofddorp: wie in Londen heeft daar ooit van gehoord?

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Voor de buitenlanders is het gewoon een metro-ritje. Korter dan van CdG of al die vliegvelden buiten London die er bij liggen als Bruxelles-Charleroi and Amsterdam-Eindhoven airport.

Het ontgaat u dat het voor de duur van de CS sluiting is? Maar wie weet, en bevalt het goed op Zuid WTC, Duivendrecht, Arena of een ander. Daar kan men echt met de metro, heel normaal. Of loopt iedereen vanaf CS?

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Met koffers overstappen naar de metro is totaal niet ideaal. Vandaar dat overstappen op het Gare du Nord in Parijs een crime is.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Charleroi is een vliegveldje voor voornamelijk goedkope vakantievluchten.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dus iedereen loopt van CS naar zijn BnB?

Chareleroi wordt als Bruxelles airport aangeboden om te maskeren dat het ver weg is. TOch gaat iedereen er naar to.
Zou theoretisch de ICE, TGV en Eurostar op Zuid WTC rijden dan is dat voor veel vertrekkers een opluchting vanwege de veel betere bereikbaarheid. Voor de aankomers is het ook voor velen een verbetetring omdat je zo de metro in kan en voor vele anderen gewoon ook een loopafstand zal zijn naar hun goedkope BnB adresje.

T. Dijkema
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Zuid WTC is toch de ideale opstap? Geef je meteen aan dat je voor de zakelijke markt een uitstekend alternatief biedt om snel en geriefelijk naar het centrum van Londen te reizen. Bovendien wordt op Amsterdam Zuid door de meeste intercity lijnen gestopt. In 2018 verscheen omtrent dit onderwerp in Trouw: https://www.trouw.nl/nieuws/de-internationale-treinreiziger-komt-vanaf-2030-op-amsterdam-zuid-aan~b51faf5a/?referrer=https://www.google.com/

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

dijkema, er is al vijf jaar verstreken na dit Trouw artikel. En er is maar weinig bereikt, 2030 staat zo voor de deur. Het Eurostar gebouwtje kostte al veel zweet en tranen en moet nu een jaar dicht, volgens prorail.
Uitstappen is niet zo’n probleem op Zuid. Bij instappen moet zo’n perron een tijd afgesloten zijn. Dan zou men een hek moeten plaatsen om links en rechts van het perron te scheiden, tijdens een sluiting moet het dicht en de Eurostar mensen moeten ergens wachten en dan naar het perron gelaten worden. Dit nu vier keer per dag. Straks vijf keer.
Beter zou men op CS het perron 15 naar buiten verlengen middels steigermateriaal en de trein zoveel mogelijk buiten laten staan.
Hopelijk leest de consultant van het ministerie mee.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@Meneer Molenaar.
Kijk eens op google maps en zie de enorme concentratie aan hotels rond Amsterdam Centraal; van eenvoudig op een boot tot vijfsterren. Het Ibis Hotel is zelfs over de sporen 1- 4 van Amsterdam Centraal heen gebouwd. Hotelgasten die per trein reizen kijken op de kaart van booking.com en kiezen bewust voor een hotel bij Amsterdam Centraal.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@T.Dijkema
Inmiddels is sinds 2018 de realisatie van het Zuidasdok flink uitgesteld. Zonder Zuidasdok kan niet begonnen worden met de aanleg van een derde perron op Amsterdam Zuid.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

sitters, u weet blijkbaar steeds precies wat de buitenlanders willen. Hotels staan door heel de stad en men verblijft tegenwoordig veel in BnB, door heel de stad en buurgemeentes heen. Zoals AMsterdam-Purmerend of Amsterdam-Amstelveen, Amsterdam-Badhoevedorp enz.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@ meneer Molenaar. Ik bezoek tel van bijeenkomsten in Amsterdam waarop deelnemers uit het buitenland komen. Dan hoor je zo wat de wensen zijn.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@ meneer Molenaar.
Hotels en andere accommodaties zijn door heel Amsterdam en omgeving, maar kijk op de kaart: er is een duidelijke concentratie rond Amsterdam Centraal.

Bert Sitters
1 jaar geleden

De Eurostar kan ook verplaatst worden naar spoor 1. Dit kan gemakkelijk afgesloten worden door een hek op het perron tussen de sporen 1 en 2. Boven de trap aan de zijkant voor het begin van spoor 1 kan een tijdelijk gebouw geplaatst worden voor de grensformaliteiten. De treinen naar Zandvoort gaan dan naar een ander spoor.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Gewoon een stukje doorrijden op spoor 2 en het perron overdwars even op slot gooien. Dan kunnen ze daar de wachtkamer wel gebruiken voor de controles.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De Koninklijke wachtkamer, want ons staatshoofd is daar nooit.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ons ongekozen staatshoofd Bilderbergbilly wordt net als zijn opa Bernhard absoluut niet warm of koud van het reizen per trein.

Henny Tuite
1 jaar geleden

Kijk als iedereen die een plaatsbewijs heeft gewoon kan instappen op Amsterdam. Dan gaat de douane ook mee en hebben zij de tijd om tot aan Rotterdam iedereen te controleren. Geen plaatsbewijs dan hup op Rotterdam eruit. In Amsterdam zet je dan b.v. alleen een scan neer voor de bagage.
Vroeger kwam er in Breda de douane in de trein en die ging er in Belgie weer er uit. Dus waarom nu dan niet. Het kan simpel maar dat woord is dus verdwenen in onze redenering.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henny Tuite

vroeger was vroeger.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henny Tuite

het zal wel meer om identificatie gaan dan om een vervoersbewijs

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henny Tuite

@Henny, volgens mij verwissel jij Breda met Roosendaal.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Het huidige busstation naast de treinsporen bij A’dam CS is er mede gekomen omdat een ondergrondse variant te duur was, ik heb er ooit een ontwerptekening van gezien en bovengronds minder duur. De plaats die het nu inneemt zou dus voor (internationale) treinen benut hebben kunnen worden.
En waarom niet een tijdelijke halte in Utrecht Centraal, zijn er daar dan geen mogelijkheden om de Eurostar te laten eindigen en vertrekken ?
Of ‘s-Hertogenbosch als tijdelijke oplossing op de plaats van perron 1 meen ik waar ooit autotreinen van vertrokken, de oprij paden staan er nog. Voor verder vervoer laat je ze verder reizen met de aldaar frequent rijdende intercity treinen naar A’dam C ?
Ik dacht dat wij in Nederland en Europa “knappe koppen” hadden die vindingrijk genoeg waren om te anticiperen op problemen die opgelost kunnen worden, of is men anno 2023 met alle social media en internet niet meer zo “knap” of pienter meer ? ? ? …

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het gaat vooral om het VK dat liever niet bij Europa hoort en niet om NL en Europa.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Utrecht heeft geen HSL

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat is voor die 40km na Rotterdam ook niet zo belangrijk. Eigenlijk had ze toen der tijd beter de HSL tot Barendrecht gehouden en in de Randstand het rondje Randstad viersporig gemaakt met middensporen voor 160/200 km/h. Dan hadden we er veel eerder wat aan gehad. Straks is driekwart of meer van dit rondje alsnog aangelegd. Rotterdam-Den Haag. Laan van N.O.I. tot Leiden. SChiphol-Zuid-Utrecht. Wat ontbreekt er nog. Rotterdam Utrecht en Breukelen-Woerden.
Als dat er zou zijn kan er links en rechtsom gereden worden en zo kan Den Haag HS ook TGV krijgen. Utrecht blijft lastig omdat het zelf niet aan dit rondje ligt.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dat is nooit gebeurd.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

ja, maar het was duidelijk veel beter geweest. Gezien de schade en kosten van de HSL. Wat is de tijdwinst van de HSL vanaf Blijdorp tot Hoofddorp ten opzichte van een modern vierspoor met max 160km/h? En is dat 7 miljard Euro waard anno 2007.
Zoals de schooljuf in de parlementaire enquete al voorrekende, nee.
Bovendien had men dan ook makkelijker fietsen mee kunnen laten nemen.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Utrecht ligt wel centraal in NL en als TIJDELIJKE halte met van die prefabcabines voor de controle kun je er nog iets van maken.
Het hoeft niet perse aan een HSL te liggen, zelfs het doorgaande spoor in Leiden C is geschikt voor 160 km/u om TGV Thalys sneller te laten rijden, kijk maar naar de snelheidsborden driehoek groen met het getal 16 erop. In de rest is het meestal 13 of 14 oftewel Vmax 130 of 140.
VK wil niet bij Europa horen wel de vruchten plukken en niet de lasten.
> Het gaat om tijdelijke oplossingen en niet eeuwig durende, dus waarom niet meer daadkracht tonen en minder besluiteloosheid dat op steeds meer terreinen in onze samenleving in NL voor komt.

Als Utrecht of Den Bosch te ver ligt van R’dam of A’dam dan is dat onzin. Het Nederlandse spoorwegnet werd weleens vergeleken met een wat uit vergrote metronet zegt men in het buitenland, In Den Bosch kunnen ze tegelijk enkele Bossche Bol gaan halen voor in de trein en dat kennen die Engelsen juist niet, jammie, jammie…

Bert Sitters
1 jaar geleden

Men koopt in Londen echt geen duur kaartje Eurostar om bij bakker Jan de Groot een Bossche Bol te gaan eten.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De Bossche bollen uit de Stationsstraat aldaar zijn wel super. De rest in NL is toch maar gerommel.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Laten die niet Nederlanders eens kennis maken met onze lekkernijen want ze kennen meestal alleen de tulpen, klompen en menige rode buurt, maar een Bossche bol, Deventer koek, Limburgse vlaai en nog meer culinair genoegen, daar mogen ze best een Eurostar ritje voor over hebben. Zoals wij bij de Engelsen “fish and chips” leren kennen en in Duitsland curry worst, zo verbindt een trein meerdere culturen en alle kenmerken. En ik, die lust wel een Bossche bol, maak er soms zelfs een stop voor in Den Bosch op weg van Limburg naar Amsterdam of Groningen of waar dan ook, lekkerrrrrr….

jeroen albers
1 jaar geleden

vlak voor de hsl ligt een prachtig groot station wat hoofddorp heet. hier is ruimte genoeg om met bijv portacabins of iets dergelijks of wellicht een tent een tijdelijke terminal te maken. vanaf hier is het en gooi naar alle amsterdamse stations en via station schiphol is het vanuit heel nederland heel goed bereikbaar

Rogier de Wit
1 jaar geleden

Bert Sitters gaf de suggestie hierboven al, en Dominee Gremdaad ook (https://www.youtube.com/watch?v=f7kDqCtwquE).. Gewoon de leegstaande fietsenstalling nabij spoor 1 ombouwen tot Eurostar terminal, en vervolgens een loopbrug aanleggen naar spoor 15. Klaar!

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

@Jeroen Albers, je heb een goede suggestie, sterker nog er is ook nog een busstation met diverse bus verbindingen zoals Lijn 300 naar Schiphol.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Buslijn 300 tussen Haarlem en Amsterdam ArenA heeft in de spits acht bussen per uur en voor deze drukste buslijn van Europa (?) zijn nog altijd geen plannen voor ver(snel)tramming.
Vergelijk dit eens met de Arriva-lijn tussen Sneek en Stavoren, waar het aantal dagelijkse reizigers is gedaald tot ver onder de duizend.

Joris
1 jaar geleden

Gewoon anders en praktisch omdenken. Zo moeilijk is het niet. Maak van Sloterdijk Hemboog of Muiderpoort richting Diemen tijdelijk de terminal en laat stoptreinen daar tijdelijk niet stoppen of rijden. Of blijf gewoon op Amsterdam CS en stop de ambtenaren bij Prorail in hun dwanfmatig bureaucratisch en overdreven veiligheisdenken. Paris Nord wordt nog veel drastischer verbouwd en daar lossen ze het gewoon op. Bij Rorail maken ze altijd problemen en komen nooit oplossingen!

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joris

de perrons zullen te kort zijn. De hemboog is wel aardig, Gelijk goed beveiligd hoewel met wel moet rekenen dat er verstekelingen over de baan naar boven zullen kruipen.

Alfred Morris
1 jaar geleden

Is het misschien een idee om Den Haag i.p.v. Amsterdam te hebben als eindpunt voor de Eurostar, door Perron 1 van Den Haag HS hiervoor te gebruiken???