Kennemerlijn half november week lang gestremd
04 nov 2025 14:21
Het treinverkeer op de Kennemerlijn tussen Santpoort Noord en Uitgeest is vanaf zaterdag 15 november een week lang gestremd door werkzaamheden. De stremming komt in een periode waarop de lijn lokaal tot beroering leidt.
NS zet van 15 tot en met 22 november bussen in langs de stations op de Kennemerlijn. Het treinverkeer ligt stil omdat ProRail en aannemer Dura Vermeer aan het werk gaan op station Beverwijk. Oude sporen en wissels worden hier verwijderd of vervangen. Ook verhuist een overweg. Het werk moet ruimte maken voor een nieuwe busbaan. Ook komt er een nieuwe railinzetplaats voor onderhoudsvoertuigen.
Verdubbeling reistijd
De bussen gaan rijden tussen de stations Santpoort Noord, Driehuis. Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest. Met de trein is de reistijd van Santpoort Noord naar Uitgeest normaal zestien minuten. Voorlopig gaat NS uit van een reistijd van 34 minuten met de bus. De bustijden zijn al in de NS-planner verwerkt. Op zondag 23 november moeten de treinen weer volgens schema rijden.
Lokale vrees voor voortbestaan
De Kennemerlijn is in 1867 geopend en loopt van station Haarlem tot station Uitgeest waar de lijn aansluit op de Zaanlijn. In oktober uitte het Velsense VVD-raadslid Bas Koppes nog de vrees dat stations, langs de lijn, op termijn worden opgeheven vanwege teruglopende reizigersaantallen. Volgens een NS-woordvoeder is hier geen sprake van zolang de huidige concessie nog loopt (tot 2033).
(c) Treinreiziger.nl
Als de Kennemerlijn wordt opgeheven raakt Amsterdam Centraal een bypass voor de Zaanlijn naar de Kop van Noord-Holland kwijt.
Deze lijn moet gewoon openblijven, ook handig bij omleidingen, wanneer de Zaanlijn gestremd is. Bovendien wordt er aan vernieuwing van station Beverwijk gewerkt, zonde als dat na al die noeste arbeid straks zal gaan sluiten. Bovendien kan het helemaal niet, want hoe kun je de treinen van de Hoogovens of Tata Steel anders laten rijden! met wegveerkeer levert het weer meer stikstof en verkeersdrukte op, wanneer het door vrachtwagens vervangen moet worden. Jammer dat de IJmuiderlijn ooit opgeheven is en nu deels een busbaan is. Lovers Rail heeft er ooit gereden en had plannen om deze voormalige spoorlijn door te trekken naar het strand. Was het een lightrail geworden dan kon je frequenter en vaker rijden, zoals nu ook bij de voormalige NS lijn naar en van Hoek van Holland Strand is gebeurd! Deze is enkele jaren wel verlengd tot bijna op het strand en nu kan men dagelijks in alle seizoenen met de huidige metrolijn B van onder meer Rotterdam Alexander, Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum er heen. Deze treinstations hebben ook regelmatige treinverbindingen, zodat je uit alle windrichtingen frequent en comfortabel kan overstappen.
Wat heeft Hoek van Holland te maken met werkzaamheden bij Beverwijk?
Hij vertelt t verhaal en t proces ervan beetje domme kut antwoord van jou Jochem klompdommer.
Het is geen antwoord maar een vraag. En wat vind je er dan dom en kut aan als ik vragen mag? De correlatie tussen allerlei ov-aanbod in de Rotterdamse regio en werkzaamheden bij Beverwijk ontgaat mij en ik zou het prettig vinden die correlatie wel te zien.
Het verhaal over sluiting van de Kennemerlijn komt mij voor als een staaltje volksverlakkerij. Een raadslid spreekt de vrees uit voor sluiting, zodat zijn wethouder dit kan ontkennen en zo de beschermengel van het openbaar vervoer kan spelen. Gezien de lopende investeringen in de lijn is sluiting gewoon onzin, en het raadslid zou dat moeten weten.
Sowieso moet Beverwijk bereikbaar blijven voor de Hoogovens. Linksom via Haarlem of rechtsom via Uitgeest.
De Hoogovens lopen ook een beetje op hun laatste benen. Tata wil er geen geld meer insteken en de omwonenden vragen om sluiting.
Volgens mij lezen een aantal mensen het artikel niet goed. Er staat dat er wordt overwogen om een aantal stations op te heffen. Dat zou een hele goede zaak zijn wat mij betreft. Het is vrij ridicuul natuurlijk dat een dorp als Santpoort 2 stations heeft, te weten Santpoort Noord en Santpoort Zuid, tel daar dan nog bij dat station Driehuis hemelsbreed misschien 1,5 km van Santpoort Noort verwijderd is. Over een stukje van 12 km tussen Beverwijk en Haarlem zitten 4 tussenstops, dat is gewoon te veel en daarom haken treinreizigers ook af.
Misschien een soort metro van maken
Heerlijk weer trein vervangende bussen fotograferen. Dat is wat anders dan dat gezeik over wel of geen sluiting te lezen
Mensen in NL moeten eens gaan reizen met de trein in Duitsland, dan piepen ze wel anders, vertragingen, niet te zuinig. Hier ben je 18 minuten langer onderweg, nou, nou. Zaterdag was ik 2 uur langer onderweg, lang leve het OV in NL.