Keolis (D) laat Flirt-treinen onderzoeken. Treinuitval Hengelo – Bielefeld

Dinsdagavond heeft Keolis Deutschland met onmiddellijke ingang alle treinstellen van het type Flirt3 uit dienst genomen. Vanwege een veiligheidsincident zijn alle treinstellen voor onderzoek naar de werkplaats in Münster en Hamm-Heessen gebracht. Door het incident rijden er geen treinen tussen Hengelo en Bad Bentheim.

Uit dienst

“Achtergrond is schade aan een kabelverbinding van een batterijnetwerk, waarbij risico op smoor- en brandschade zou kunnen ontstaan”, zegt Christian Bischoff, hoofd Vlootmanagement van Keolis. Het betreft de in totaal vijf nieuwe treinstellen van het Hellweg netwerk evenals de acht Flirt-treinstellen van het Teutoburger-Wald netwerk. De ingezette treinstellen worden in Rheine en Münster uit de dienst genomen. In aansluiting daarop worden deze naar de werkplaatsen in Münster en Hamm-Heessen gebracht.

Tot 3 februari

Het uit de dienst nemen van de treinstellen leidt er vanavond reeds toe dat treinen in kleinere samenstellingen rijden of in bepaalde gevallen uitvallen. In totaal moeten 11 van de 13 treinstellen naar de werkplaats worden gebracht. Samen met de treinfabrikant Stadler, welke onmiddellijk personeel voor een veiligheidsonderzoek beschikbaar heeft gesteld, worden alle onderzoeken en daar mogelijk uit ontstane reparaties, naar verwachting zondag 3 februari afgerond. Zijn de treinstellen onderzocht en in orde bevonden, dan worden deze successievelijk weer in de treindienst ingezet.

Treinuitval

Keolis zegt in een persbericht het ten zeerste te betreuren dat er vanaf vanavond capaciteitsafwijkingen en treinuitval optreden op de lijnen RB 50, RB 61 en RB 65/66. Volgens de NS Reisinformatie rijden er geen treinen tussen Hengelo en Bad Bentheim als gevolg van een defecte bovenleiding. Waarschijnlijk is die informatie niet terecht, want volgens de actuele vertrektijden rijden de internationale treinen Amsterdam – Hannover – Berlijn wel. Keolis zet tussen Hengelo en Bad Bentheim bussen in.

Onbetrouwbaar

De treindienst Hengelo – Bad Bentheim – Osnabrück – Bielefeld is zeer onbetrouwbaar. Deze treindienst, ook wel aangeduid met RB 61, heeft de afgelopen 12 maanden een gemiddelde uitval van maar liefst 17,6%. Zo viel in december 24% van de ritten uit. In januari staat de teller op 17% (exclusief vandaag).

This post was last modified on 3 februari 2019 19:32

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug