Nieuws

Kilometer Kampioen Koen blikt terug: “Dit had ik ook niet verwacht”

Zaterdag wist Koen Nijbroek in 24 uur maar liefst 1979 kilometer met de trein af te leggen. Daarmee is hij de Kilometer Kampioen van 2017 geworden. De ingrediënten van het succes? Een zeer doordachte en strakke planning. Maar ook geluk. Koen blikt met Treinreiziger.nl terug op zijn onvergetelijke ervaring. Hoe zag zijn dag eruit?

“Eigenlijk had ik zelf ook niet verwacht dat alles helemaal goed zou gaan,” zegt Koen. In 2015 deed Koen ook mee aan de wedstrijd en had hij juist verschillende keren pech. Maar deze keer was het geluk met Koen. Aan de reis gingen weken van puzzelen aan vooraf. Vrijdagavond was het dan zover. Uit voorzorg kwam hij een uur voor zijn start met de auto naar startstation Den Bosch. “Ik wilde absoluut voorkomen dat mijn schema nog voor de wedstrijd in de war werd gegooid. De start is heilig.” Een niet volledig ongegronde angst, want sommige deelnemers moesten hun schema bijstellen omdat ze vóór de start al vertraging opliepen.

De eerste twee aansluitingen dacht Koen zonder moeite te kunnen halen. Maar dat bleek anders te verlopen. De eerste trein kwam met 5 minuten vertraging aan in Utrecht, de aansluitende trein had toen al 2 minuten weg moeten zijn. “Maar met groep deelnemers in geel-dragende t-shirtjes renden we als Max Verstappen door de net schoon gemaakte en daardoor zeer gladde hal van Utrecht,” blikt Koen terug. En Koen heeft samen met nog ruim tien andere deelnemers geluk: tegen alle verwachtingen in blijkt de trein er nog te staan. Maar door het late vertrek in Utrecht kwam direct de volgende aansluiting in gevaar. En dus werd het in Rotterdam weer rennen.

In de ochtend kiest Koen er voor om naar Sittard te gaan. “De gemiddelde snelheid ligt daar vrij hoog, dus dat is de moeite waard.” Na Sittard gaat de reis binnen 3 minuten weer terug richting Eindhoven, dus de kilometers tikken lekker door. “Sommige deelnemers gingen het mooie zuidelijke deel van Limburg verkennen. Dat klinkt aanlokkelijk, maar is strategisch geen goede keuze,” legt Koen uit. Hij gaat weer terug richting Rotterdam, en opnieuw wordt het zeer spannend. “In dertig seconden wisselden we samen met tien andere deelnemers van perron. En 10 seconden later knalden de deuren dicht. Voor de derde keer kroop ik door het oog van de naald.”

En bij die derde keer blijft het niet. Later in Enschede gaat het volgens Koen met slechts 5 seconden speling goed. En Koen bleef geluk houden. Later op de dag in Utrecht zou hij een kwartier overstaptijd hebben naar Arnhem. “Vlak voor Utrecht had ik door dat we wel erg mooi strak op schema reden dat ik me begon af te vragen of ik niet héél hard kon rennen om een trein eerder te halen. Om 14:23:30 gingen de deuren open te Utrecht, 1 minuut te vroeg, en normaliter is dat ook het moment dat de deuren dichtgaan van de trein naar Arnhem die om 14:24:00 zou vertrekken,” zegt Koen. Maar weer wist hij in 30 seconden door het drukke Utrecht te worstelen. “En als door een wonder waren de deuren nog open! Een paar seconden later kwam de trein in beweging, en ineens hoefde ik me geen zorgen meer te maken over de twee minuten overstappen die me nog stonden te wachten in Arnhem en later ‘s Hertogenbosch.”

In de avond werd het nog wel even spannend, maar elke keer bleef het goed komen. Aan het einde mocht Koen met maximaal twee minuten vertraging in Zwolle aankomen. En ook dat kwam goed.
Dit is de planning van Koen. Hij heeft de volgorde van uitvoering iets gewijzigd. Hij is na zijn bezoek aan Groningen eerst naar Leiden gegaan, in plaats van Amersfoort. Na Leiden is hij weer teruggegaan naar Zwolle en toen alsnog een slag naar Amersfoort. Om uiteindelijk in Zwolle te eindigen. In Utrecht lukte het Koen om een trein eerder naar Arnhem te pakken. Iets waar hij veel geluk mee heeft gehad. Daardoor kwam hij een kwartier voor te liggen op schema. Daardoor werd de aanvankelijk krap geplande overstap in Den Bosch toch ruim. Eigenlijk legde Koen zelfs 1982 kilometers af. Maar vanwege de regels telden er drie niet mee.

This post was last modified on 21 juni 2019 14:14

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug