Klacht.nl: NS lost klachten snel op

De Nederlandse Spoorwegen lost klachten die via klacht.nl worden verstuurd gemiddeld binnen twee dagen op. De website kreeg in 2013 ruim 1200 klachten voor NS. Voor de totale ov-sector kreeg de website 2451 klachten. Volgens klacht.nl wist NS 95 procent van de klachten op te lossen. Andere vervoerders slaagden daar veel minder goed in.

Klachten voor Connexxion, Syntus, Veolia en het GVB werden zelfs helemaal niet opgelost. Dat komt waarschijnlijk doordat deze vervoerders de klachten niet ontvangen. "Wij mogen klachten met e-mails in verband met de spam-wetgeving niet ongevraagd doorsturen naar het bedrijf. Daar moet het bedrijf zelf actie op ondernemen" zegt een woordvoerder van de website. 

Dat NS de klachten snel oplost verbaasd hem niet. "Bedrijven die via Social Media reageren op klachten, doen het vaak ook goed bij ons. NS reageert via Twitter bijvoorbeeld ook erg snel". De OV-sector staat op de zesde plek van sectoren met de meeste klachten. 54% van de ov-klachten die via klacht.nl binnenkomen, worden opgelost. "Daarbij geldt dat het bedrijf kan aangeven of een klacht wel of niet is afgehandeld. Als een klager het daarmee niet eens is, kan deze de status weer veranderen naar onopgelost".

In vergelijking met 2012 kreeg klacht.nl veel meer ov-klachten, maar dat betekend niet dat de dienstverlening slechter is geworden. "Wij zijn bekender geworden, waardoor we in het algemeen meer klachten ontvangen als in 2012."  

Share
Tags: Service

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug