De kosten voor het beheer en onderhoud van de spoorlijn Heerenveen-Groningen worden hoger geschat dan eerst verwacht. Dit blijkt uit nader onderzoek uitgevoerd door het projectbureau. Precieze cijfers zijn nog onduidelijk. Er komt een vervolgonderzoek.
Bij het vervolgonderzoek wordt er gekeken naar vragen die nog bij de provincies en gemeenten leven. Deze gaan onder andere over welke buslijnen blijven bestaan om passagiers naar de stations te krijgen. Naar verwachting is het vervolgonderzoek in het voorjaar afgerond.
Kosten en besparingen
Voor de aanleg van de spoorlijn is er een budget van € 577 miljoen beschikbaar. In 2009 berichtte de provincies dat de spoorlijn mogelijk € 123 miljoen duurder uit zou vallen. ´´We worden nu specifieker en merken dat het meer kost´´, liet een woordvoerder destijds weten. Inmiddels is duidelijk dat marktpartijen denken dat het budget van € 577 miljoen toch voldoende kan zijn. Dan zou de spoorlijn niet direct voor 200 km per uur geschikt gemaakt worden maar voor 140 km per uur, zoals gebruikelijk in Nederland.
Zorgen
Nu blijkt echter ook de onderhoud en beheerskosten duurder uit zullen vallen. De kosten hiervan moeten ook door de provincies betaald worden. Werkgeversorganisaties hebben zorgen of de spoorlijn er echt gaat komen. "Het lijkt alsof de zaak de verkeerde kant op is gekanteld", zei Riek Siertsema van MKB-Noord donderdag in het Dagblad van het Noorden.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…