fbpx
Foto: ÖBB

Zwitsers willen in 2024 nachttrein Zürich – Rome / Barcelona

klok 15 sep 2020 10:40

De Zwitserse Spoorwegen (SBB) wil samen met de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) het nachttrein netwerk aanzienlijk uitbreiden. Het is de bedoeling dat het aantal nachttreinen van en naar Zwitserland stijgt van zes naar tien. Vanaf dienstregeling 2022 willen de Zwitsers een nachttrein Zürich – Amsterdam starten. In 2024 staan ook Rome en Barcelona op de planning.

Vorige week hebben SBB en ÖBB een overeenkomstige intentieverklaring getekend om samen het nachttreinnetwerk aanzienlijk uit te breiden. Het is de bedoeling dat het aantal nachttreinen van en naar Zwitserland stijgt van zes naar tien.

Nachttrein Amsterdam – Zürich

Treinreiziger.nl maakte eerder al bekend dat NS en SBB plannen hebben om per 2022 de nachttrein Zürich – Amsterdam te laten terug keren. Wat de SBB toen niet wilde bevestigen, doen ze nu wel. Als eerste stap in het uitbreidingsproces willen de spoorwegmaatschappijen in december 2021 een nieuwe dagelijkse Nightjet lanceren tussen Zürich en Amsterdam. Omdat de SBB en de OBB zelf geen nachttreinrijtuigen over hebben, willen de Zwitsers hiervoor materieel leasen van het Duitse RDC Asset GmbH.

In 2023 extra nachttrein naar Duitsland

In 2024 willen de Zwitsers de capaciteit van de nachttrein naar Berlijn en Hamburg aanzienlijk uitbreiden. Beide bestemmingen worden nu nog bediend met één nachttrein die onderweg splitst. Per dienstregeling 2023 is het plan dat er twee aparte nachttreinen komen: één naar Hamburg en één naar Berlijn. Het is de bedoeling dat de trein naar Berlijn gaat rijden via Leipzig en bovendien koersrijtuigen krijgt naar Praag (via Dresden). Nu al rijdt er overigens een nachttrein Zürich – Praag via Oostenrijk.

Barcelona en Rome in 2024?

Er zijn plannen om per 2024 een nieuwe lijn op te zetten van Zürich via Bern, Brig, Domodossola met Rome. Ook wordt er gesproken om per 2024 een nachttrein Zürich – Barcelona te realiseren. Deze zou in Zwitserland moeten stoppen in Bern, Lausanne en Genève. Toch is de komst van deze treinen nog het minst zeker, blijkt uit een persbericht. De SBB en OBB wijzen erop dat er nog geen afspraken zijn gemaakt met andere partnerspoorwegen. Die zijn wel nodig om de trein daadwerkelijk terug te laten keren.

De gewenste nachttreinen per 2024 van en naar Zwitserland

Subsidie

De geplande uitbreiding van het nachttreinnetwerk moet worden mogelijk gemaakt met subsidie. In Zwitserland wordt in het najaar gedebatteerd over de totale herziening van de CO2-wet na 2020. De wet voorziet in ondersteuning van grensoverschrijdende spoordiensten vanuit het klimaatfonds. Vorige week stemde het Zwitserse parlement voor ondersteuning van internationale treinen, waaronder nachttreinen. De gedachte is dat de verliezen van de nachttrein gecompenseerd zouden kunnen worden via dit fonds. Zonder een bijdrage uit het Klimaatfonds kan het netwerk niet worden uitgebreid, stelt de SBB.

ÖBB is de grootste aanbieder van nachttreinen in Europa. De Oostenrijkers willen nu de samenwerking met de Zwitsers gaan intensiveren. Eind 2022 worden de eerste nieuwe Nightjet treinen verwacht, die een stuk moderner zullen zijn dan de huidige rijtuigen. Zo zullen er minisuites komen, waarbij de reiziger meer privacy heeft.

17 gedachten over “Zwitsers willen in 2024 nachttrein Zürich – Rome / Barcelona”

  1. erno-berk schreef:

    Nachttreinen zijn capaciteitsvreters die een aanslag plegen op die in Duitsland toch al niet geweldige punctualiteit van het spoor. Ik zie ze liever niet komen naar Nederland. Bovendien kun je met de EC8/EC9 (Hamburg-Düsseldorf-Mannheim-Basel-Zürich) perfect naar Zwitserland treinen. Deze trein heeft ook nog een panoramarijtuig aan boord, wat erg leuk is in combinatie met de Linke Rheinstrecke waar deze trein over heen rijdt.

    1. Jasper Nouws schreef:

      Het hele ding is dat mensen niet willen overstappen, dus dat valt af, het kan natuurlijk altijd wel anders, maar ‘s avonds rijden er minder treinen waardoor er toch meer capaciteit is.

    2. FyraFlop34 schreef:

      Onzin. Deze treinen hebben niet meer effect op het spoornet dan een goederentrein. Het overgrote deel van de reis wordt tijdens de rustige momenten afgelegd.

    3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Rechtstreekse treinen hebben echt voor velen de voorkeur. De overstap naar EC8 (of 9?) op de heenreis is gerekend vanaf de ICE gewoon erg krap (7 a 8 minuten), dat gaat dus geregeld fout. Ze zijn met name lastig in te passen in de ochtend. Ik heb Zwitserse vrienden die nu minder vaak naar Nederland komen, omdat het moeilijker is om een paar dagen naar Nederland te komen (ze vliegen uit principe zo min mogelijk. Ik denk dat dit in Zwitserland nog iets sterker speelt dan in Nederland).

      1. erno-berk schreef:

        In Düsseldorf bestaat er ook aansluiting op de RE13 naar Venlo en in Duisburg op de RE19 naar Arnhem. In Münster bestaat er nog aansluiting op de RE64 naar Enschede en in Osnabrück is er ook nog aansluiting op de IC77 en de RB61 naar Hengelo (en verder Nederland in). Als ik naar Zuid-Duitsland ga, stap ik in Zevenaar/Elten/Emmerich/Empel op de RE19 (vertrek 7:44 uit Arnhem) naar Duisburg. Daar een uurtje broodjes eten en treintjes kijken en vervolgens met de EC9 naar het zuiden. Die hele ICE heb ik helemaal niet nodig. Vind het maar een dure trein die toch tot Oberhausen niet harder kan dan 160 km/h.

        1. SRB schreef:

          Het is vooral veel ‘ik’, ‘ik’ en nog eens ‘ik’ van jouw kant. Dat jij dingen vindt, prima. Maar laat de rest lekker zelf bepalen hoe ze willen reizen. De nachttrein voldoet aan een bepaalde vraag. Dat jij het daar niet mee eens bent is leuk en aardig, maar gelukkig is het niet aan jou om te bepalen hoe mensen vooral wel/niet moeten reizen

    4. Joost2 schreef:

      Of je pakt gewoon de directe ICE.

      1. erno-berk schreef:

        De ICE78 tussen Amsterdam en Frankfurt en de ICE43 tussen Amsterdam en Basel vind ik te duur. De extra reistijd met de EC8/EC9 richting zuiden is naar mijn mening zeer beperkt. Bovendien krijg je de mooiere Rijnroute ervoor terug en is de EC8/EC9 een stuk goedkoper dan de ICE78 of ICE43.

        1. Joost2 schreef:

          Dat is meer een optie voor de doorwinterde treinreiziger. Het grote publiek gebruikt liever de ICE, die helemaal niet zoveel duurder is.

        2. Jan Hendrik de Groot schreef:

          Dat klopt. Het prijsverschil is ca. 10 tot 20 Euro. Heb gekeken naar een willekeurige Datum (12.12) 1e klas voor een reis Duisburg- Basel via Bahn.de

    5. Daan schreef:

      Júíst het feit dat de punctualiteit in Duitsland niet zo goed is, maakt het voor de reiziger stressvol om te ‘gokken’ op een aansluiting in Duitsland, of je moet met opzet extra lange overstaptijden incalculeren, maar dat maakt de reis er niet sneller en aagenamer op.

    6. SRB schreef:

      ÖBB heeft bewezen de nachttrein weer een succes te kunnen maken. En dat allemaal binnen de capaciteit die er mogelijk is. Het is een welkome aanvulling op de internationale verbindingen en hopelijk volgen er nog vele anderen. Gelukkig ben jij niet bij machte zulke ontwikkelingen tegen te houden

  2. Baardstaart schreef:

    Ik hoop echt dat dit een succes wordt. Voor de verre afstandsreizigers zou een mooie combi moeten komen van dag en nachttrein. Toen ik nog kind was, waren meerdaagse reizen heel gewoon om op vakantie te gaan en ook nu zou een dag en nacht treinen ook een goede reis optie zijn om een aantal weken weg te zijn. Zelf heb ik rond 2004 met een paar vrienden een lange treinrit gemaakt (Utrecht – Belgrado) van 26 uur met een nachttrein / dagtrein combi.

    Dan zou op belangrijke start en eindpunten van nachttreinen ook een goed station zijn voor het overstappen van lange afstands dag en nachttrein.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      De meeste nachtrijtuigen zien zo ouderwets uit van buiten. Weet niet hoe het binnen is. Maar krijg het idee dat veel oude meuk is.

      Zelf ben ik geen liefhebber van reizen met nachttreinen. Kies liever voor dagtrein omdat je in een comfortabele stoel veel kan zien.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      Net een filmpje gezien van Duitse RDC Asset GmbH. Het zijn echt die oude rijtuigen. Ze zouden de nieuwe Talgo rijtuigen kunnen inzetten. Bijvoorbeeld tussen Barcelona – Zürich.

      Maar al staat aangegeven schijnt dat er nog geen afspraken met bepaalde spoorvervoerders. Denk dan vooral aan SNCF en RENFE. Maar wie weet dat het andere vervoerders zijn.

      En rijden ze vanaf Perpignan via de HSL naar Barcelona? Dan hoeven ze nachtrijtuigen met speciale breedspoor onderstellen te hebben.

  3. Dries Molenaar schreef:

    Wat een vreemd kaartje. Het is wel erg gestileerd als een metro-plattegrond. Alsof Zwitserland zover van de MIddellandse Zee zou liggen.

    1. N. schreef:

      De kaart is gestyleerd, maar na even een paar secondes op google maps gekeken te hbben, de plaatsing van Zwitserland is gewoon correct hoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.