Home

Limburg verwerpt nieuw plan IJzeren Rijn

Limburg ziet niets in de nieuwste Belgische plannen voor het weer in gebruik nemen van de IJzeren Rijn. Dat is de spoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Die lijn is al sinds 1991 buiten gebruik, maar de Belgen willen het tracé weer opengooien via Roermond en Venlo. De kosten bedragen zo’n 770 miljoen euro.

Dat blijkt uit een internationale studie, zoals toegelicht door de Vlaamse minister Ben Weijts (Mobiliteit) op de radio. De Vlaamse regering gaat nu overleggen met onder meer Nederland om tot een akkoord te komen over deze zogenoemde “Derde Weg”, melden Belgische media. Rijden via Venlo scheelt volgens dit rapport de helft aan kosten in vergelijking met andere tracés.

Nadat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) eerder maandag stelde dat de kosten ook in dit nieuwe plan zes keer hoger zijn dan de verwachte baten, verwerpt Limburg de plannen om dezelfde reden. Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg en de provincie Limburg vinden verder dat het nu voorgestelde tracé een flinke impact heeft op leefbaarheid en natuur. Bovendien heeft Limburg er alleen maar nadeel van.

“Ons standpunt ten aanzien van de IJzeren Rijn is al jaren helder: als regio zitten we niet te wachten op doorgaande goederentreinen door onze kernen, onze inwoners ondervinden alleen de lasten,” zegt de Roermondse wethouder Raja Fick, voorzitter van het samenwerkingsverband. “Zo’n grote investering voor alleen maar doorgaande treinen door de stad is voor Venlo een no-go,” reageerde de Venlose wethouder Jos Teeuwen.

Vlaanderen dringt er al lange tijd op aan dat het traject nieuw leven wordt ingeblazen, maar Nederland heeft daar problemen mee omdat de oorspronkelijke negentiende-eeuwse route door kwetsbare natuurgebieden loopt.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 17 januari 2018 09:02

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug