Meer geld voor veiliger maken van stations – geld vooral voor camera’s

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil 4,6 miljoen euro extra uittrekken om de sociale veiligheid op stations te verbeteren. Uit het jaarlijkse onderzoek naar stationsbeleving blijkt dat reizigers 55 van de 394 stations in Nederland een onvoldoende geven voor veiligheid.

In het onderzoek, waarin alle stations samen gemiddeld het cijfer 7,2 kregen, blijken sociale veiligheid en wachttijdbeleving aanzienlijk slechter te scoren dan het algemene cijfer. Op 55 stations voelen reizigers zich na 19.00 uur niet veilig. In 2023 waren dit 50 stations. Het aantal meldingen van agressie, overlast en vandalisme op stations is in 2024 ook gestegen, zo staat in de voortgangsrapportage 2024 van de Stationsagenda van ProRail, NS en het ministerie.

Vernielingen statiegeldjagers

Volgens de rapportage heeft de invoering van statiegeld ’een negatieve impuls’ gegeven aan het vandalisme. Statiegeldjagers breken geregeld afvalbakken open om er statiegeldblikjes en -flesjes uit te halen. Behalve dat ze de bakken vernielen laten ze ook troep achter. Inmiddels worden er nieuwe afsluitingen op prullenbakken gezet die het openbreken moeten voorkomen.

In 2024 hebben meer stations camera’s gekregen en het ministerie wil het plaatsen van camera’s versnellen. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer dat hij ProRail een extra subsidie van 7,9 miljoen wil geven waarvan 4,6 miljoen besteed moet worden aan de veiligheid. Het meeste van die 4,6 miljoen moet gaan naar camera’s, de rest is voor het planten van groen, hekken en het verbeteren van zichtlijnen.

Acht ton voor wachtende reizigers

Een bedrag van 800.000 euro is aangewezen om het leven van wachtende reizigers te verzachten door meer comfort en beschutting te bieden op stations. Reizigers geven gemiddeld de ’wachttijdbeleving’ op de stations het cijfer 6,22. De rapportage meldt dat ’wachten per definitie zorgt voor ontevredenheid’, maar dat er ook veel kansen voor verbeteringen zijn. Die verbeteringen zijn vooral mogelijk op middelgrote stations. Zo worden er meer StationsHuiskamers geopend. Op grote stations (Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Arnhem Centraal) zijn deze juist gesloten omdat er voldoende andere horecavoorzieningen zijn.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 3 maart 2025 16:36

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug