Meerdere storingen hinderen treinverkeer op woensdag – update: trein ontruimd in Amsterdam
22 jan 2025 10:56
Diverse storingen, waaronder een ontruiming van een trein, hinderen woensdag het treinverkeer. Door een defect spoor rijden er de hele dag geen sprinters tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA. Verder zijn of waren er storingen tussen Akkrum en Leeuwarden, tussen Amersfoort en Ede-Wageningen, tussen Anna Paulowna en Den Helder en twee keer tussen Deventer en Rijssen.
Woensdagochtend rond kwart voor elf heeft de politie de intercity van Amersfoort Schothorst naar Breda ontruimd. Alle passagiers moesten volgens een politiewoordvoerder de trein uit nadat er een melding binnen was gekomen over een wapen. Passagiers verklaarden tegen de Amsterdamse omroep AT5 dat ze met de handen omhoog naar buiten moesten en dat ze werden gefouilleerd.
De politie heeft de trein doorzocht en tegen twaalf uur is de trein, een ICNG, leeg vertrokken. Er is geen wapen gevonden en niemand is aangehouden. Diverse ritten van andere intercity’s moesten tot na twaalf uur worden opgeheven.
Tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA duurt de storing de hele dag. Tot zeker tien uur woensdagavond rijden er geen sprinters. Reizigers wordt geadviseerd de metro te nemen. De intercity’s en internationale treinen rijden wel volgens schema over het traject.
Defecte spoorbruggen
Een gebroken spoorstaaf op de spoorbrug in Grou, ten zuiden van Leeuwarden, zorgt al sinds dinsdag voor problemen tussen Akkrum en Leeuwarden. ProRail werkt aan het herstel en tot zeker woensdagmiddag half twee rijden er helemaal geen treinen tussen Akkrum en Leeuwarden. Er worden snelbussen en taxibusjes ingezet.
Ook tussen Anna Paulowna en Den Helder is een spoorbrug kapot. Het treinverkeer tussen de twee plaatsen is woensdagochtend gestremd. Op de Valleilijn tussen Amersfoort Centraal en Ede-Wageningen was er last van gladde sporen. Op het traject reden in de ochtend minder treinen. Tussen Deventer en Rijssen was er in de ochtend enkele uren hinder door een sein- en wisselstoring. Die storing was rond tien uur verholpen. In de middag was er hier wederom een sein- en wisselstoring die tot in de avond duurt.
(c) Treinreiziger.nl
Er is al een tijd lang vrijwel om de dag een sein- en wisselstoring tussen Deventer en Almelo.
Ja, prorail is lekker bezig 🙂
Tja, dat krijg je als je met stikstofregelgeving spooronderhoud onmogelijk maakt (maar wel noodregels aanneemt voor wegprojecten).
https://www.treinreiziger.nl/tienminutentrein-in-gevarenzone-door-stikstof-en-pfas/
https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5381756/prorail-regels-ns-stikstof-bouwen-dassen-overwegen
En ook van die storingen als ‘gladde sporen’, wat een onzin. Het is geen herfst en er rijden al bijna 200 jaar treinen.
Maar het probleem is dat de infrastructuur in slechte staat is. Wissels, rails, seinen en bruggen kapot en software problemen.
En dat de eisen voor spoor strenger zijn geworden, vroeger mocht je veel langer door blijven rijden.
Tel daar bij op dat prorail steeds minder middelen en steeds meer bureauctratische beperkingen krijgt en we hobbelen snel achter duitsland aan qua spoor.
Goh, steeds minder middelen? Interessant. Hoeveel minder in 2023 dan in 2022 bijvoorbeeld?
Dat ze geen uitzondering voor stikstofvergunning meer krijgen, terwijl wegprojecten dat nog wel krijgen.
Geen idee hoe je dat precies in geld moet doorrekenen, maar ik denk dat we het er allebei wel over eens zijn dat dit het moeilijker maakt voor prorail om zijn werk te doen.
Prorail kan net als iedere andere partij gewoon de aanvraagprocedure voor stikstofvergunningen doorlopen. Overigens loopt het aantal projecten in de wegenbouw waar eventueel nog vrijstelling van de vergunningaanvraag werd geleverd inmiddels ook wel op zijn einde.
Voor het normale onderhoud aan het spoor, is helemaal geen stikstofvergunning nodig. Prorail wordt daarin helemaal niet belemmerd, maar ziet daarin vooral problemen in de kosten van materiaal en personeeelsgebrek.
Overigens is het natuurlijk helemaal niet zo dat Prorail over steeds minder financiële middelen beschikt. De solvabiliteit en liquiditeit zijn absoluut niet in gevaar.
Wat betekend dat prorail meer werk moet doen met hetzelfde budget. E.g. ze houden minder middelen over voor werk aan het spoor, omdat de bureaucratie toeneemt.
Het feit dat er vele uitzonderingen waren voor wegenprojecten, die meer stikstof uitstoten voor dezelfde extra capaciteit, maar er nul waren voor het spoor zegt al genoeg.
Tuurlijk stikstof is niet alleen voor spoor een probleem, maar het raakt spoor veel harder dan wegenbouw, met dank aan de opstelling van de regering rutte.
Overigens is deze zeker wel in gevaar, dat is het al voor jaren.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/prorail-heeft-meer-geld-nodig-om-het-spoor-veilig-te-houden-maar-daar-zit-den-haag-niet-op-te-wachten~b2ec7997/
Daarnaast wordt het nog erger omdat prorails budget niet genoeg gecorrigeerd wordt voor inflatie. De inflatie heeft de bouw simpelweg harder geraakt dan de rest van nederland.
https://www.rijksfinancien.nl/memorie-van-toelichting/2023/OWB/A/onderdeel/1472435
Het stikstofprobleem betreft voor ProRail voornamelijk projecten tussen 2025 en 2029. Dus niet het onderhoud. En dat is waar het in dit artikel om gaat. Je stelling dat stikstofwetgeving spooronderhoud onmogelijk maakt, is gewoon onwaar.
Projecten tussen 2025 en 2029 betreffen ook onderhoud. En het betekend dat er nu veel extra mankracht nodig is voor alle bureaucratie.
Er zit een vertraging voordat je het aan het aantal projecten merkt, omdat vergunningen jaren vantevoren afgegeven worden zodat er tijd is om de planning rond te krijgen. O.a. voor de buitendienststelling.
Maar het vreet nu wel al geld en mankracht op die beter besteed kan worden.
Ik zeg dat het het moeilijker en daarmee duurder maakt, niet onmogelijk. Een groot verschil.
Grappig hoe je ineens stil bent over of prorail wel genoeg geld krijgt.
En dat zuig je allemaal uit je duim?
Er rijden wel veel meer treinen, en dat is vaak precies het probleem. Die gladde sporen waren met een halfuurdienst waarschijnlijk geen probleem geweest.
Ik ben blij dat ik thuiswerk. Elke keer is er weer wat tussen bijlmer en utrecht. Ns laat de treinen vanaf amstel niet stoppen. En met de bus gaat niet, die zit elke keer propvol.
tussen bijlmer en utrecht reden ze wel hoor, ondanks alle problemen. Bijlmer centraal en utrecht arnhem waren de problemen.
Die storingen zijn te wijten aan de onderinvesteringen van de rechtse regeringen die eigenlijk afwillen van het openbaar vervoer. Schande! En jammer!
Ook op donderdag is er weer de dagelijkse sein- en wisselstoring tussen Deventer en Almelo.
Wat levert ProRail toch een topkwaliteit.