fbpx

MerwedeLingelijn halve week gestremd

18 jul 2025 8:51

De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli opgeknapt. Er rijden geen treinen. Qbuzz zet bussen in langs de route.

ProRail gaat op meerdere plekken langs de 49 kilometer lange MerwedeLingelijn aan de slag. Niet alleen aan het spoor zelf wordt gewerkt, ook het schouwpad naast het spoor wordt onder handen genomen. ProRail doet ook onderhoudswerk aan bruggen en overwegen. Behalve dat het spoor gestremd is, sluit ProRail ook verschillende overwegen af.

Bussen ingezet

Qbuzz rijdt bussen tussen Dordrecht en Geldermalsen. De bussen stoppen op alle tussenliggende stations. Het schema van de bussen is al ingevoerd in de reisplanner van Qbuzz.

De MerwedeLingelijn bestaat al sinds 1883. Sinds 2006 behoort de spoorlijn niet meer tot het hoofdspoornet maar tot het regionale openbaar vervoer van Zuid-Holland. Qbuzz heeft sinds 2018 de concessie om de treinen te rijden tussen Dordrecht en het Gelderse Geldermalsen.

5 3 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
4 maanden geleden

Hopelijk beginnen ze ook met het klaar maken van het spoor voor de langere CAF treinen, die er over een paar jaar op dit traject komen.

Passepartout
4 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ze zijn nog in de fase van locatie selectie. Laatst is er een buurtconsultatie geweest.

Arjan krabbenbos
4 maanden geleden

Het smalle perron van station Beesd zal ook wel wat breder mogen! Anders wel een verplaatsing dichter bij het centrum met een zijperron . Ook met betere verlichting en zit/ schuilgelegenheden.

Passepartout
4 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Mwah doorgaans passen alle 3 de passagiers prima op dat kleine perron hoor… Het is leuk voor de mensen in Beesd dat de trein daar stopt maar ik vraag me af of er stations bestaan met minder reizigers… de vervangende bussen heb ik in ieder geval nog nooit zien remmen daar; die kregen via de porto door dat er niemand stond te wachten en konden een stukje afsnijden.

JW Slijm
4 maanden geleden

Denk er om dat tot Gorinchem de bus niet op alle stations stopt.

kees boer
4 maanden geleden

ik zal het erg fijn vinden dat in die treinen ook een toilet komt

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  kees boer

Lijkt me niet echt nodig.

Bert Sitters
4 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

De heer Lamote kan blijkbaar zeer goed langdurig zijn plasje ophouden. Hij kan zich totaal niet inleven in reizigers die daar wel serieuse problemen mee ondervinden.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Bert Sitters
Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ik kan ik in de bus ook driekwartier mijn plas ophouden

Jan
4 maanden geleden
Antwoord aan  kees boer

Hoort gewoon standaard op elke route en in elke trein.
Hopelijk komt er een nieuwe regel / wet: Elke trein heeft 1 a 2 toiletten.

Is er een toilet defect? Dan mag die trein niet rijden op deze en andere routes. Ze mogen pas weer rijden, als het toilet 100% gemaakt is.

@Paul Lamote: Erg jammer, dat u niet aan andere mensen kunt denken.

Paul Lamote
4 maanden geleden
Antwoord aan  Jan

Waarom? Als bussen en metro ‘s zonder toilet kunnen zie ik niet in waarom dat bij stoptreinen niet kan.

W Nederpelt
3 maanden geleden
Antwoord aan  kees boer

Komt in de nieuwe treinen, vanaf 2027.

Arjan krabbenbos
4 maanden geleden

De huidige Stadler GTW treinen, zonder toiletten, worden per 2027 vervangen door nieuwe CAF treinstellen met WC! Ook de perrons aan dit enige Q Buzz spoor worden verlengd en aangepast voor het toekomstige materieel! Ook is er de bedoeling om eind 2025 een nachttrein te laten rijden van Dordrecht, Rotterdam Centraal, Rotterdam Alexander ,Gouda ,Woerden en Utrecht Centraal Het gaat om een enkele rit heen en weer van vrijdag op zaterdagnacht.

Paul Lamote
4 maanden geleden

Waarom moet deze spoorlijn zo ontzettend vaak buiten dienst voor onderhoud?