Minister Madlener ziet meer toekomst in elektrisch vliegen dan in de trein

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan in de toekomst van de trein. Dat blijkt uit een interview met de PVV-minister in Luchtvaartnieuws Magazine van januari.

Het interview kwam deze week uit nog voor de stikstofuitspraak van de Haagse rechtbank op woensdag. “Elektrisch vliegen op korte afstanden wordt binnen afzienbare tijd mogelijk. Dat gaat voor heel veel milieuwinst zorgen. Waarom zou je dan door heel Europa spoorlijnen aanleggen’’, aldus de minister in Luchtvaartnieuws Magazine.

Er zijn momenteel nog geen elektrische vliegtuigen die reizigers vervoeren. Er zijn wel diverse elektrische vliegtuigen voor passagiersvervoer in ontwikkeling.

’Mensen niet dwingen trein te nemen’

Madlener zei onder meer ook de trein niet als alternatief te zien voor de luchtvaart maar als aanvulling. ’’Je kunt al die vliegtuigpassagiers niet dwingen in treinen te stappen. Zoveel zijn er niet, spoor evenmin; als je daarin zou willen voorzien, vernietig je het Europese landschap en veroorzaak je in het dichtbevolkte West-Europa heel veel geluidsoverlast.’’

’Vliegen kost veel minder infrastructuur’

Het grote voordeel van vliegen is volgens Madlener dat dit veel minder dure infrastructuur kost. ’’Alleen twee stukjes asfalt’, terwijl de aanleg van een nieuwe spoorlijn al gauw vele miljarden kost en decennia kan duren. Tegen de tijd dat een nieuwe hogesnelheidslijn klaar is, kan er al op grote schaal elektrisch gevlogen worden op korte afstanden.’’

Madlener heeft het spoor overigens niet in zijn takenpakket. De minister gaat wel over de luchtvaart. Staatssecretaris Chris Jansen, ook PVV, is verantwoordelijk voor het spoor en hij lag vorige week nog onder vuur in de Tweede Kamer over het ontbreken van vooruitgang in belangrijke spoorprojecten.

Internationaal treinvervoer zit in de lift

Het internationale treinvervoer zit de laatste jaren enorm in de lift. Steeds meer reizigers kiezen binnen Europa voor de trein in plaats van het vliegtuig. Hoge ticketprijzen en problemen met volle en storingsgevoelige infrastructuur zijn momenteel hobbels voor een verdere groei van het internationale treinverkeer.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 23 januari 2025 12:57

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug