fbpx

Minister Madlener ziet meer toekomst in elektrisch vliegen dan in de trein

22 jan 2025 17:34

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan in de toekomst van de trein. Dat blijkt uit een interview met de PVV-minister in Luchtvaartnieuws Magazine van januari.

Het interview kwam deze week uit nog voor de stikstofuitspraak van de Haagse rechtbank op woensdag. “Elektrisch vliegen op korte afstanden wordt binnen afzienbare tijd mogelijk. Dat gaat voor heel veel milieuwinst zorgen. Waarom zou je dan door heel Europa spoorlijnen aanleggen’’, aldus de minister in Luchtvaartnieuws Magazine.

Er zijn momenteel nog geen elektrische vliegtuigen die reizigers vervoeren. Er zijn wel diverse elektrische vliegtuigen voor passagiersvervoer in ontwikkeling.

’Mensen niet dwingen trein te nemen’

Madlener zei onder meer ook de trein niet als alternatief te zien voor de luchtvaart maar als aanvulling. ’’Je kunt al die vliegtuigpassagiers niet dwingen in treinen te stappen. Zoveel zijn er niet, spoor evenmin; als je daarin zou willen voorzien, vernietig je het Europese landschap en veroorzaak je in het dichtbevolkte West-Europa heel veel geluidsoverlast.’’

’Vliegen kost veel minder infrastructuur’

Het grote voordeel van vliegen is volgens Madlener dat dit veel minder dure infrastructuur kost. ’’Alleen twee stukjes asfalt’, terwijl de aanleg van een nieuwe spoorlijn al gauw vele miljarden kost en decennia kan duren. Tegen de tijd dat een nieuwe hogesnelheidslijn klaar is, kan er al op grote schaal elektrisch gevlogen worden op korte afstanden.’’

Madlener heeft het spoor overigens niet in zijn takenpakket. De minister gaat wel over de luchtvaart. Staatssecretaris Chris Jansen, ook PVV, is verantwoordelijk voor het spoor en hij lag vorige week nog onder vuur in de Tweede Kamer over het ontbreken van vooruitgang in belangrijke spoorprojecten.

Internationaal treinvervoer zit in de lift

Het internationale treinvervoer zit de laatste jaren enorm in de lift. Steeds meer reizigers kiezen binnen Europa voor de trein in plaats van het vliegtuig. Hoge ticketprijzen en problemen met volle en storingsgevoelige infrastructuur zijn momenteel hobbels voor een verdere groei van het internationale treinverkeer.

(c) Treinreiziger.nl 

4 4 stemmen
Artikel waardering
87 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Max
27 dagen geleden

Zit een kern van waarheid in, deze vervoersoplossingen moeten elkaar aanvullen. Vliegen is vaak sneller en efficiënter, zeker op lange intra-Europese afstanden. Met de trein is het naar mijn smaak meer een ervaring en perfect voor een stedentrip. Zo voorkomen we ook dat internationale treinen en spoornetwerken overbelast raken. Fijn dat er breder gedacht wordt dan tot nu toe het geval was!

Daan
27 dagen geleden
Antwoord aan  Max

Hsl amsterdam antwrpen hsl amsterdam osnabruck en hsl amsterdam arnhem-oberhauden aaleggen is goedkoper dan schiphol bouwen.

En dan hebben we het nog geneens over capaciteit, een trein kan tot 1200 man meenemen (2 6delige virms gekoppeld of 2 gekoppelde tgv duplez) terwijl een vliegtuig in de 200-400 range zit.

De bikkelharde realiteit
27 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

De nieuwe luchthaven van Berlin heeft een slordige 7 miljard gekost.
Voor dat bedrag leg je nog niet eens dat piepkleine stukje lagesnelheids Lelylijn door uitgestorven gebied aan dus al helemaal niet drie lijnen die elk langer zijn en door bewoond gebied lopen.

Voor wat betreft capaciteit, Schiphol heeft vorig jaar 66.8 miljoen reizigers verwerkt.

NS weet rond de 10% van dat aantal de grens over te helpen als de groei afgelopen jaar heeft doorgezet.

Laatst bewerkt op 27 dagen geleden door De bikkelharde realiteit
De bikkelharde realiteit
27 dagen geleden

Misschien kan de moderator even kijken naar de instellingen van het forum want ik krijg steeds een foutmelding als er bronvermeldings linkjes in staan.

daan
27 dagen geleden

voor dat bedrag had je wel een hsl zuid aangelegd.
Plus in 2023 koste de lelylein nog maar 6 miljard…
Ns is een nationale vervoerder. Ga het dan vergelijken met eurostar, die op 18 miljoen zit, met nog maar een fractie van de bestemmingen van schiphol.

De bikkelharde realiteit
27 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Voor het bedrag dat de HSL Zuid heeft gekost zou je hem 20 jaar later niet meer aan kunnen leggen. En in 2023 is er ook geen Lelylijn aangelegd.

NS rapporteert als verantwoordelijk vervoerder van Thalys en Eurostar in NL toch echt zelf deze cijfers.

Laatst bewerkt op 27 dagen geleden door De bikkelharde realiteit
Daan
26 dagen geleden

Berlijn zou je nu ook niet meer kunnen bouwen en schiphol steekt 4 miljard in een verbouwing.
Plus de 2023 prijs is nog steeds relevant.

Daan
26 dagen geleden

Dezelfde ns die in 2022 15.8 miljard passagiers vervoerde?

Laatst bewerkt op 26 dagen geleden door Daan
Allan Kleiweg
26 dagen geleden
Antwoord aan  daan

De budgettering van de Lelylijn (Lelystad – Groningen) is een complex verhaal. In december 2021 heeft het Kabinet Rutte IV besloten tot, op termijn, de aanleg van de Lelylijn. De financiering tot 2038, 3,1 miljard is gereserveerd. Met dit geld kunnen voorbereidende werkzaamheden worden uitgevoerd. Zoals bodemonderzoek, grondaankoop, tracé-ontwerp, voorstudies voor de te bouwen kunstwerken (bruggen, tunnels, viaducten e.d.). Men heeft in 2021 besloten de nieuwe Lelylijn als semi-HSL-lijn aan te leggen. Dit maakt het mogelijk om in de toekomst, het gebruik van de infrastructuur aan te passen aan de eventuele toekomstige eisen des tijds. 
 
Niemand heeft beweerd dat de gehele Lelylijn zou kunnen worden aangelegd voor het bedrag van 3,1 miljard euro. Dat was slechts bedoeld om het hele project op een goede manier in beweging te krijgen. Helaas waait de politieke wind inmiddels uit een andere hoek. Het project loopt vertraging op, maar staat zeker niet stil. Vaak helpt de besluitvormers als een project in delen wordt gebudgetteerd en gerealiseerd. Uiteindelijk kost dat meer dan alles in één groot project plaatsen, maar de kleinere brokken zijn meestal beter verteerbaar voor het Parlement.

Daan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Ik heb het nooit gehad over dat het voor 3 miljard zou kunnen. Ik heb het over alle onderzoeken voor dit kabinet, die de kosten rond de 6 miljard schatten. Op deze kosten heeft rutte ook bewust maar de helft/3 miljard vrijgemaakt, in de hoop de regio de andere helft te kunnen laten betalen.
Dat het een semi-hogesnelheidslijn wordt is officieel nooit besloten, en zeker geen eis die vast ligt. Helemaal omdat de kosten flink oplopen daardoor, hoge snelheid gaat simpelweg niet samen met de nederlandse zwakke bodem en de 1500v bovenleiding.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/719421/onderzoek-lelylijn-goedkoper-dan-versnellen-bestaand-spoor

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/16276764/lelylijn-is-financieel-risico-in-verslag-plasterk-provincie-verbaasd-over-geschatte-kosten

Laatst bewerkt op 26 dagen geleden door Daan
Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

electrische vliegtuigen zijn vooralsnog beperkt tot 2 tot 4 personen.
Op zijn best zou je over vijf jaar een 10-15 persoons vliegtuig kunnen verwachten. Leuk in Noorwegen waar men veel korte afstand vliegt die wel lang zouden zijn over de weg.

Johan
27 dagen geleden

Ik zie meer toekomst in de trein dan in Minister Madlener.

Kees
27 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Als uw alleen treinen wilt binnen Europa dan MOET je een hogesnelheidstrein naar ELKE bestemming aanleggen waar ik nu ook met de vliegtuig naartoe kan is dat goed??
Ik ga geen 2 tot 3 dagen reizen en overstappen en grote kans op vertragingen… En dan is je vakantie alweer voorbij

Jur
26 dagen geleden
Antwoord aan  Kees

Het voordeel van snel spoor is niet alleen dat je snel aan de andere kant van de eu bent. Je bent met snel spoor ook snel op afstanden vanaf pak ‘m beet 30 km. De winst van snel spoor strekt zich uit van dagelijks verkeer, weekend verkeer t/m vakantie verkeer. De hsl Amsterdam-Parijs is niet alleen aangelegd om naar Parijs te gaan… Je bent daarmee ook in 38 minuten van Amsterdam naar Rotterdam…

Joost2
27 dagen geleden

Het enige positieve verhaal dat we uit dit verhaal af kunnen leiden is dat Madlener min of meer toegeeft dat e uitstoot van vliegtuigen voor milieuschade zorgt. Verder staat hij redelijk ver van de werkelijkheid. ‘Afzienbare tijd’ is een rekbaar begrip, maar ik zie op korte termijn in ieder geval geen perspectief voor elektrisch vliegen.

Van de website van Transavia:
“De Nederlandse startup Venturi heeft grotere plannen. Zij bouwen aan een super stille elektrische 44-zitter, die ruim 550 kilometer kan vliegen in slechts anderhalf uur tijd. Zij verwachten in 2029 de eerste toestellen af te leveren.”

550 kilometer in 1,5 uur met maximaal 44 passagiers lijkt me nog niet een toestel dat kan concurreren met de trein.

Joris
27 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Dan maar met de gewone vliegtuig?? Want als vanaf vandaag iedereen verplicht de trein moet nemen naar Parijs, Barcelona of Berlijn is dat ONMOGELIJK dus moet je eerst miljarden investeren in rails en dat gaat niet gebeuren

Joost2
27 dagen geleden
Antwoord aan  Joris

Niemand moet verplicht met de trein en die situatie gaat er ook nooit komen. Wat ik alleen aangeef is dat de perspectieven voor de nabije toekomst voor het elektrisch vliegen helemaal niet zo rooskleurig zijn. Een toestel met een actieradius van 550 kilometer met 44 passagiers is een forse achteruitgang voor luchtvaartmaatschappijen. 550 kilometer is ongeveer de afstand Amsterdam – Berlijn. Dat vliegt KLM nu met Embraers, Airbus321’s of Boeing 737’s. Toestellen met 100 à 200 passagiers. De personeelskosten in de keten blijven grotendeels gelijk. Je hebt nog steeds bagageafhandelaars, piloten en stewards nodig. Personeelskosten die door een kleiner aantal passagiers opgebracht moeten worden via de ticketprijs. Dus het lijkt me duidelijk dat luchtvaartmaatschappijen helemaal niet zitten te wachten op elektrisch vliegen op het moment dat 44 passagiers bij een actieradius van 550 kilometer het maximaal haalbare is.

En natuurlijk is het spoor ook niet zaligmakend. Maar dhr. Madlener loopt al sinds 2006 in de Haagse politiek rond. Als er in die 19 jaar wat voortvarender te werk was gegaan, stond het spoor er nu beter voor. Onze treinverbindingen met de oosterburen zijn in al die tijd nauwelijks verbeterd bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt op 27 dagen geleden door Joost2
Passepartout
27 dagen geleden
Antwoord aan  Joris

Er is genoeg spoorcapaciteit op die verbindingen. Extra treinen kopen en gaan met die banaan. Maar met de trein naar Barcelona is wel een hele lange zit. Waarom er nog vliegtuigen vliegen naar Parijs is mij een raadsel. Een duplex TGV van Schiphol naar Charles de Gaulle kan die stroom makkelijk aan!

Andre
26 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

De stroom kan het aan, maar het de HSL-Zuid infrastructuur het aan. Er zitten nu al scheuren in het ontwerp. De Duplex is veel zwaarder.

Daan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Andre

De tgv m duplex is juist lichter, omdat het een aluminium frame heeft ipv een stalen frame zoals de thalys.
De eerste tgv duplexen wegen evenveel als de thalys (allebei 385 ton), maar alstrom beweert dat de nieuwe tgv m een stuk lichter is (al kon ik geen specifiek nummer vinden)(maar de motorwagens zijn 4m korter, en dat moet toch wel wat gewicht schelen, lijkt me).

De elektronica ondertussen kleiner en lichter geworden. En als klap op de vuurpeil is belgie al zo ver met emtrs dat de nieuwe treinen alleen maar emtrs nodig hebben en tbl niet meer nodig is, wat weer een beveiligingssysteem scheelt. (En emtrs is toch al nodig voor de hsl).

Laatst bewerkt op 26 dagen geleden door Daan
Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Vreemd dat BE al op weg is met ERTMS terwijl hier de eerste proeven over vijf jaar zouden zijn. Wat een afgang. Duidelijk verkeerde lui op de bok.

dagreiziger
25 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Dat verbaast mij ook waarom Amsterdam-Parijs (lees Schiphol – CDG) nog steeds geen rechtstreekse treinverbinding heeft. Heeft denk ik alles met de bureaucratie en regeltjes te maken.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Joris

Met wat meer en langere treinen zou het goed kunnen. Het hoeft niet allemaal HST te zijn. Als het allemaal niet meer goedkoop en makkelijk is haken gen-Z en de millenials ook sofort ab. Nu de havermelk ook duur is geworden hoeven ze dat ook niet meer. Jammer dat het van die waardeloze collega’s blijven.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Die Venturi zal er in 2029 niet zijn. Is men al ergens aan het proefvliegen? Desnoods met een generator als passagier. Dan kan men het ontwerp alvast testen en dan hoef je alleen de accu’s te plaatsen. Tijdens proef zal men wel met zandzakken moeten vliegen als dood gewicht ipv de accu’s 🙂

Anton
23 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Zo’n elektrische 44 zitter lijkt mij ook niet echt interessant om te concurreren met de trein! Zo’n klein elektrisch vliegtuig lijkt me meer een milieuvriendelijke oplossing voor vervoer tussen de ABC eilanden Aruba, Bonaire en Curacao! En eventueel tussen de Canarische eilanden goed inzetbaar!

Michiel
27 dagen geleden

Naar Spanje en Italië zal de trein het waarschijnlijk nooit winnen op gebied van snelheid, maar voor afstanden van 300 tot 400 kilometer is de trein nog wel kansrijk naar mijn idee. Richting Keulen zou het vliegtuig niet echt logisch zijn, zeker niet voor reizigers die eerst in tegengestelde richting naar Schiphol zouden moeten reizen

Eend
26 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Een hogesnelheidstrein kan Amsterdam naar Barcelona makkelijk in 10 uur afleggen. Een vereiste is wel dat er goede restauratie rijtuig en comfortabel zijn. In China zijn er ook hogesnelheidstreinen zowel nacht als overdag van Hong Kong naar Beijing. Dit zijn afstanden boven 2000km.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Het bereik van HST is wel wat groter dan 400km. Inderdaad zou het helpen als er één stop voor de grens zodat mensen in de goede richting kunnen aanreizen en zo flink winnen.
Thalys du Soleil deed er toch ook maar zeven uur over tot de Côte de Azur. Twee uur erbij en je ben in Barcelona. Met het vliegtuig blijft er ook niet veel over op een reisdag. In de trein zit je een stuk beter.

Laatst bewerkt op 26 dagen geleden door Dries Molenaar
Daan
25 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

ja, nog steeds is Amsterdam – Marseille in iets van 6 uur 45 minuten met de thalys/eurostar.

Baardstaart
27 dagen geleden

Niet te geloven dat men in deze e-onzin blijft geloven. Mensen vragen zich niet af hoeveel accu’s of inefficient opgewekt waterstof (5x meer inefficient dan de accu’s) er nodig is om deze natte vliegdroom van klimaatgelovigen te realiseren. En waar halen we al die electriciteit vandaan om die flinke hoeveelheid energie die nodig is om een e-plane omhoog te krijgen en dan ook nog de auto/bussen/vrachtwagens en de verwarming, die ook allemaal electrisch moeten. En windmolens en zonnepanelen heb je ook geen zak aan met het mistige en relatief windstille weer van de laatste tijd. Het is echt onzinnig te denken dat we al onze stroom uit zon en wind kunnen halen. Snap niet dat er geen bredere kritiek is op de uitvoerbaarheid op de energietransitie. Er er nu niemand, die echte vragen durft te stellen? En de PVV was toch klimaatsceptisch?
Als een waanbeeld de realiteit ontmoet is het altijd de realiteit die wint, maar ondertussen heb je wel de boel naar de klote geholpen met mogelijk zeer enstige gevolgen.
Er is een vorm van vliegverkeer die groener is dan de rest waarin ik wel geloof en dat zijn zeplins, maar sinds de Hindeburg is dit helemaal uit. Deze hebben een aantal vrij zwakke motoren nodig om vooruit te komen; alleen de grote vraag is hoeveel energie heb je nodig om helium uit de lucht te trekken. En helium is het een na kleinste element waardoor het moeilijk vast te houden. Hetzelfde geldt ook voor waterstof.
Maar dan is de trein helemaal nog niet zo een slecht alternatief als het gaat om milieubewust vervoer van mensen en goederen. Als mensen de treinrit als prettig ervaren en betaalbaar is trekt de trein sowieso meer publiek. En op de echt lange treinritten, zoals nachttreinen kan je een paar uur vertraging meteen inbakken opdat mensen wel hun vervolgvervoer kunnen halen.

Daan
27 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ja, maar hij gelooft er ook niet in. Alleen het is een ideale smoes om alsnog in vliegvelden te investeren en echte maatregelen (zoals je afvragen waarom er nog 5 keer per dag van schiphol naar dusseldorf en 4 keer per dag naar brussel gevlogen wordt) uit te stellen.

Zelfde met de bbb die maar in innovaties blijft geloven (prijskaartje is €75.000 per boer per jaar, maar details).

Oprecht in het lab “kerosine” maken (wat kan je hebt vooral co2 water en stroom nodig) is nog een betere oplossing. Maar daar wordt dan weer niet in geinvesteerd.

Laatst bewerkt op 27 dagen geleden door Daan
Chris V
27 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Precies. Laten we niet doen alsof dit plan echt een “natte vliegdroom van klimaatgelovigen” is, zoals @Baardstaart het noemt (daarmee waarschijnlijk politiek links bedoelend). Het is een manier voor klimaatsceptici om de energietransitie tegen te werken, maar wél lekker voortvarend en innovatief over te komen.

Tonny
27 dagen geleden

gezien de structurele buitendienststellingen van spoor in Europa (zie andere recente artikelen op deze site), is dit een zeldzaam coherent standpunt voor een PVV-politicus

Laatst bewerkt op 27 dagen geleden door Tonny
Bestse
27 dagen geleden

“Aanleg van een nieuwe spoorlijn al gauw vele miljarden kost en decennia kan duren.”. Dit is precies de reden dat er algemeen meer geïnvesteerd moet worden in het spoor. De Nederlandse spoorstroomvoorziening kan in de praktijk treinen niet harder laten gaan dan 160km/h. (jaja, een tgv kan 220km/h als er daarna 15 minuten geen treinen rijden…). Wanneer de overheid al jaren geleden zich had voorbereid zoals sommige oost-europese landen doen, door alle nieuwe treinen met meerdere systemen uit te rusten en door bij nieuwe sporen of spoorupgrades de snelheid te verhogen en de bovenleiding voor te bereiden op andere spanningen. Nu zitten we met de langzaam kokende peren en moeten er telkens nieuwe kookplaatjes langs het spoor worden geplaatst.

Kom eens met een toekomstvisie overheid! Ja het kost geld, maar 3kv is op korte termijn terug te verdienen (Prorail, 2016) en bespaart daarnaast (groene stroom) voor zo’n 100.000 woningen. Bovendien zijn snelheden mogelijk tot 250km/h. Zal dat vaak gereden worden, denk het niet, maar als op Amsterdam-Utrecht, met elke 5 minuten een intercity per richting, consequent 200 gehaald kan worden (waar het baanvak ondanks alle letterlijke hobbels geschikt voor zou moeten zijn) maakt dat zowel nationaal als internationaal verschil.
wanneer de ice vanaf Bijlmer (waar die al met 140 zou moeten kunnen rijden) snel door kan versnellen naar de 200 en tussen Utrecht en Arnhem ook hogere snelheden mogelijk zijn wordt het internationale treinen steeds competatiever

Daan
27 dagen geleden
Antwoord aan  Bestse

“Wanneer de overheid al jaren geleden zich had voorbereid zoals sommige oost-europese landen doen, door alle nieuwe treinen met meerdere systemen uit te rusten en door bij nieuwe sporen of spoorupgrades de snelheid te verhogen en de bovenleiding voor te bereiden op andere spanningen. Nu zitten we met de langzaam kokende peren en moeten er telkens nieuwe kookplaatjes langs het spoor worden geplaatst.”

Prorail was er mee begonnen, om alle nieuwe bovenleiding geschikt te maken voor alle bovenleidingspannen. De hanzelein, amsterdam-utrecht, en stukken tussen den bosch en eindhoven en bij delft zijn geschikt voor alle 4 spanningen.
Ook de betuweroute is met 25kv geëlektrificeerd met het idee om vooruit te lopen op de ombouw van de rest van het net.

Ook de virms en slt sprinters zijn zo ontworpen dat ze makkelijk naar 25kv omgebouwd kunnen worden. Ook alle nieuwe viaducten worden er geschikt voor gemaakt

Probleem is, je hebt een lange adem nodig, plus de afgelopen rechtse kabinetten die het spoor verder verwaarloosden.
En nu, heeft prorail alles 25kv klaarmaken opgegeven vanwege geldgebrek/dat ze nooit de vvd kunnen overhalen in de investering.
Met als gevolg dat de extra kosten om amsterdam-utrecht of de hanzelijn 25kv klaar te maken voor niks zijn.

De bikkelharde realiteit
27 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Rechtse kabinetten? Daar ga je bij PvdA, D66 en CU vast geen vrienden maken…

daan
27 dagen geleden

Welke partij leverde elke keer de premier?

De bikkelharde realiteit
27 dagen geleden
Antwoord aan  daan

In ruil voor het uitvoeren van het verkiezingsprogramma van de overige partijen…

Daan
26 dagen geleden

Dat rekingrijden er nooit zou komen, bezuinigingen op zorg, onderwijs, ov, gemeentes, en het geld gebruiken voor belastingvoordelen voor de rijkere heft van nederland is ook echt links beleid.

Paul Lamote
26 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Welke bezuinigingen op zorg en onderwijs? Daar gaat ieder jaar alleen maar meer geld naar toe.

Daan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Niet als je het corrigeert voor inflatie.

Daan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Die van 2 miljard dit jaar?
Maar ook onder rutte ging het bedrag achteruit, als je het voor inflatie corrigeert.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Duidelijk dat e-tol zoals toegepast op de Blankenburg tunnel geschikt is als traject-tol systeem. Prijsdifferentiatie is ook zo geregeld. Waar wacht men op.

Daan
25 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Oh ja, het kan prima.
Maar men wacht op een kabinet zonder de VVD, die hebben altijd als voorwaarde dat rekeningrijden er nooit zal komen.

Ber Sitters
25 dagen geleden

Rutte wist alles toch slinks naar zijn hand te zetten. Ging er iets mis, dan kregen andere partijen de Zwarte Piet.

Ber Sitters
26 dagen geleden

Zij mochten meedoen, maar trapten iedere keer om de beurt in de valkuilen van Rutte.

Dries Molenaar
26 dagen geleden

er zijn bijna alleen rechtse kabinetten. Af entoe is er een linksige partij aanwezig maar altijd zijn er CDA voorlopers en VVD voorlopers in het bestuur. Zelfs met 12 zetels weet men zich nog een plaatsje te veroveren. Tussen de idioten vallen ze dan op als stabiel en rustig 🙂

dagreiziger
26 dagen geleden
Antwoord aan  Bestse

Snelheid is niet het belangrijkste.
Dat aanleg van nieuw spoor of opknappen van bestaand spoor decades duurt, heeft vooral te maken met de enorme bureaucratie en het nationalisme voor nationale spoorwegmaatschappijen waarbij regeringen hun maatschappij (NS in NL dus) koste wat het koste kan de hand boven het hoofd houden. Waar een wil is is een weg, maar de wil is er gewoon niet in de politiek.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

het is vooral ook de burgerij die iedere verbetering tegen houdt. Geen trein erbij en geen spoor erbij.

Ber Sitters
25 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

NS is niet verantwoordelijk voor het aanleggen van spoor, of beter gezegd voor het niet aanleggen van benodigd spoor om een goed alternatief te zijn voor de auto of het vliegtuig.

Ber Sitters
25 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Snelheid bepaalt vaak de keuze. Comfort, betrouwbaarheid, regelmaat en veiligheid zijn eveneens belangrijk.

HUS1995
26 dagen geleden
Antwoord aan  Bestse

Ik ben met u mee eens, @Bestse!

KarimB
27 dagen geleden

Ja heeft elke stad aan bijv nu de HSL of de spoorlijn richting Duitsland nu een luchthaven? Airport Almelo, Airport Breda, Airport Deventer of Airport Arnhem… Nee!! Zo lang je dat niet hebt is dit toch een non discussie die weer lekker Randstedelijk word bekeken. Je gaat toch niet eerst 2 uur met de trein om dan t vliegtuig te pakken die weer over je huis heen vliegt..

Leuk dat het allemaal elektrisch kan. Maar hoe gaan al die mensen die de zelfde reis maken allemaal met de koffers op een luchthaven komen? Met de auto… Of ga je als je bijv naar Hannover moet niet gewoon direct met de auto?

Zo ongelofelijk dom weer…

Passepartout
27 dagen geleden
Antwoord aan  KarimB

Eens! Breda Airport bestaat overigens gewoon.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

een bietenveld bij Seppe of Gilze-Rijen? Woensdrecht is ook dichtbij en kan wel grote vliegtuigen aan.

De bikkelharde realiteit
27 dagen geleden
Antwoord aan  KarimB

Als je een HSL naar Berlin gaat aanleggen dan is de kans ook ongeveer 0% dat in plattelandsgemeenten als Deventer en Almelo een internationale hogesnelheidstrein gaat stoppen. Net als nu ook met Breda het geval is.

daan
27 dagen geleden

Hetzelfde breda waar nu door de hsl intercities naar brussel stoppen? Hetzelfde breda dat nu anderhalf keer sneller met amsterdam verbonden is? Hetzelfde breda dat nu een snellere kwartierdienst naar rotterdam heeft?

De bikkelharde realiteit
27 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Dat is de HSL stoptrein naar de wereldstad Noorderkempen. Zelfs de Benelux blaast er nu voorbij en dat kun je nog niet eens een hogesnelheidstrein noemen.

Daan
26 dagen geleden

Dus? Reistijd naar brussel, amstsdsam en vooral antwerpen zijn flink omlaag gegaan vanaf breda.
En rotterdam heeft nu een kwartierdienst. Het gaat om het resultaat, breda is erop vooruit gegaan.
En dat in ruil voor een hsl die toch gebundeld licht aan de snelweg en geen extra overlast geeft, de auto’s blijven meer lawaai maken.

Misschien moet je iets vaker naar de realiteit kijken?

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

De HSL had bij Breda gewoon rechtdoor moeten blijven gaan en bij Prinsenbeek een buiten station moeten krijgen op de kruising met de lijn naar Roosendaal. Met een flinke parkeerplaats had dat nog wat geweest. Niemand gaat met de auto naar het centrum om daar de trein te nemen.

Daan
25 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Opzich had dat ook gekund, dan had de snelle benelux er ook kunnen stoppen.
Maar ik zou alsnog wel beide aansluitingen op de hsl aanleggen.
Dat de intercities eindhoven-den haag nu via de hls kunnen heeft broodnodige ruimte vrijgemaakt voor goedere (en andere treinen) op de spoorlijn dordrecht-lage zwaluwe.
En op termijn is het een betere optie om de nmbs beneluxtrein via breda door te trekken naar eindhoven, en daar is wel de tweede afrit van de hsl voor nodig.

Ber Sitters
25 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De fiets of OV.

Ber Sitters
25 dagen geleden

Natuurlijk moet een hogesnelheidstrein niet in Almelo stoppen.

treingraag
27 dagen geleden

Stond ooit te Eindhoven Airport naast auto met draaiende motor op overdekt afhaal parkeerplaatsje, zeker 20 minuten, laat maar draaien. Mag wel eens op gelet worden en aangestuurd. Ook vliegvervuiling soort van. Verder blijf ik vliegen maar een link gebeuren vinden.

Annemiek
27 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

Soortgelijke zaken kun je ook gewoon waarnemen op iedere K&R bij een treinstation in Nederland.

En wat was je daar zelf aan het doen?

Laatst bewerkt op 27 dagen geleden door Annemiek
Ber Sitters
26 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Waar K&R voor staat?
Maar het eerste kan ook met de motor uit.

Tom
24 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Kiss & Ride

Ber Sitters
23 dagen geleden
Antwoord aan  Tom

Inderdaad, zoenen kan ook met de motor uit.

Ber Sitters
27 dagen geleden

De minister staat ver buiten de realiteit en ziet ze vliegen.
Mensen die last hebben van vlieglawaai moeten maar verhuizen, aldus de minister.
Weet de minister om hoeveel mensen dat gaat?
Bij gebruik van de Oostbaan hebben grote delen van Amsterdam-Centrum, Amsterdam-West, Amsterdam -Zuid ernstige overlast. BIJ gebruik van andere banen zijn andere dichtbewoonde gebieden de klos. Wil deze populist al deze gebieden ontvolken om ruimte te maken voor zijn hobby.
Waar wil de minister deze mensen plaatsen? We hebben gigantische woningnood. Moeten natuurgebieden opgeofferd worden? Krijgt de BBB nog minder ruimte voor de agrarische sector.
Elektrisch vliegen zit nog in de experimentele fase. Wellicht kleine vliegtuigjes. Hoeveel van die dingen moeten vliegen om de capaciteit van een gekoppelde Eurostar te bereiken?
“Even twee strookje asfalt aanleggen”
Kijk eens wat een simpele nieuwe A-pier op Schiphol kost en hoe lang de bouw nu al aan de gang is.
Kies je voor de lijn-Madeler, dan is een tweede Schiphol in Zee op z’n minst noodzakelijk. Kijk eensnaar deze kosten en de ruimtelijke consequenties. Want al eze passagiers moeten aan- en afgevoerd worden.
Voordeel van een trein is een veel fijnmaziger bereik Een vlucht naar Berlijn doet alleen maar Berlijn aan. Terwijl de trein onderweg diverse keren stopt. Er gaan ook vluchten naar Hannover. Je kunt niet gemakkelijk even landen om vervolgens snel door te vliegen naar Berlijn. Bij de trein gaat dat om enkele minuten oponthoud om reizigers uit te laten stappen en nieuwe passagiers op te nemen.
De minister heeft het over dwang.
Nu nemen reizigers het vliegtuig, omdat er geen goede treinalternatieven zijn, terwijl deze wel mogelijk zouden kunnen zijn.
Dit is de zoveelste ongeschikte “minister” of staatssecretaris in dit kleuterklasje.

Ber Sitters
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

De man heet Madlener. Ellendige automatische spellingscorrectie.

HUS1995
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Inderdaad, @Bert Sitters!

Ber Sitters
27 dagen geleden

Over ruimte gesproken.
Schiphol verwerkt jaarlijks 66 miljoen reizigers
Amsterdam Centraal verwerkt jaarlijks echter ongeveer 200 miljoen reizigers.
Terwijl Schiphol echter vele en vele malen groter is: bijba een complete stad, waar overigens geen mensen wonen.

TtC
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Dat is niet helemaal waar. Het buurtschap Schiphol telt in 2024 130 inwoners.

Ber Sitters
26 dagen geleden
Antwoord aan  TtC

Dat is zo goed als niets op een “stad” van dergelijke omvang.

S.O. de Mieter
26 dagen geleden

Deze man is duidelijk geen techneut.
Een vliegtuig heeft vaak al meer gewicht aan kerosine nodig dan dat het toestel zelf weegt.
Als je dezelfde hoeveelheid energie in de vorm van batterijen mee wilt nemen is ieder vliegtuig alleen al door de enorme afmetingen van die batterijen te klein en moet het tuig (vliegen kan natuurlijk niet) zich op een grote hoeveelheid rupsbanden verplaatsen om niet door de startbaan te zakken.
Elektrisch taxiën oké, elektrische lijnvluchten, droom lekker verder!

Paul Lamote
26 dagen geleden

Ik lees weer veel kritiek op de politiek maar wat doen onze OV-bedrijven zelf eigenlijk om meer reizigers in de trein te krijgen? Vooralsnog zie ik ze alleen maar de personeelskosten en de tarieven om de haverklap verhogen.

Daan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

https://www.railtech.be/nl/innovatie/2024/09/16/ns-installeert-baanbrekend-systeem-om-rollend-materieel-te-monitoren/

Vooral zulke dingen, om het onderhoud meer te automatiseren en goedkoper te krijgen.

Maar wat vind je dat ze moeten doen?

Paul Lamote
26 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Kosten omlaag.

De personeelsquote ligt momenteel boven de 50% wat voor een kapitaal intensief bedrijf als NS veel te hoog is. Kortom meer reizigers vervoeren met lagere personeelskosten is een eerste vereiste.

Verder afschaffen van het overbodige PHS.

Daarnaast is het tarievensysteen ondoorzichtig door allerlei complexe abonnementen en dat houdt de reiziger uit de trein. Liever lagere gewone tarieven zonder verplicht abonnement zodat je gewoon op een bankpas kunt reizen zonder failliet te gaan.

Verder de chaotische materieelinzet vereenvoudigen.

Laatst bewerkt op 26 dagen geleden door Paul Lamote
Daan
25 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

En hoe kosten omlaag? Kan prima door de bovenleidinsspanning te verhogen en de stroomkosten te verlagen, maar dat mag niet van den haag, ondanks decennia van aandringen van ns en prorail.

Ze hebben al een personeelstekort, je weet dat dat erger wordt als je de lonen verlaagd?
PHS is niet overbodig, als je een trein in de spits in de randstad neemt.
En waar moet de ns haar geld vandaan halen met de lagere ‘gewone; tarieven?

Ber Sitters
26 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het gaat hier over treinen of vliegen naar internationale bestemmingen op kortere afstand.
Een belangrijke misser is de gebrekkige spoorinfrastructuur. Van Amsterdam naar Keulen en Amsterdam naar Hann
over had natuurlijk al lang HSL moeten liggen. De trein is nu te langzaam en het oude spoor is te storingsgevoelig. Er wordt hier en daar wat opgelapt, maar dat zorgt weer voor uitval en omleidingen.
Zo blijven veel reizigers naar Hannover, Bremen, Hamburg, Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt en Stttgart kiezen voor de auto of het vliegtuig.

Paul Lamote
25 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Voor dat handjevol internationale treinen moet je sowieso geen vele miljarden investeren, de overheid heeft wel andere prioriteiten. Laat mensen naar Berlijn of München maar met het vliegtuig gaan, dan kan de trein zich richten op afstanden tot 300-400 km.

Laatst bewerkt op 25 dagen geleden door Paul Lamote
Ber Sitters
25 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

U leest niet goed. Ik noem München niet. De meeste steden die noem valen in uw categorie van 300 – 400 kilometer. Ik kijk wat ruimer.
Parijs ligt op ruim 500 km.
Deze verbindingen kunnen ook Twente en de Stadsregio Arnhem Nijmegen dichter bij de Randstad brengen.

Daan
25 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

maar vele miljarden voor een paar vrachtwagens (verlening a15) mag wel?
Plus het is wel wat meer dan een handjevol treinen, je kan er ook normale treinen over laten rijden, wat meer ruimte geeft voor goederen.
Ik hoef neem ik aan niet uit te leggen waarom goedkoper transport van goederen vanaf nederland naar de rest van europa goed is voor de nederlandse economie.

Dries Molenaar
26 dagen geleden

Duidelijk waarom deze man nooit ergens een normale baan heeft kunnen houden.

Ber Sitters
26 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De man heeft deze eeuw alleen maar politieke functies gehad voor diverse partijen en groeperingen.

Henk Angenent
23 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Madlener is een geradicaliseerde VVD’er met de herseninhoud van een watervlo en de intelligentie van een regenworm. Die staatssecretaris Jansen is geen haar beter.