Foto: Stefan Verkerk / ProRail
Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur moet de tracébesluiten voor uitbreiding en aanpassingen van de sporen Arnhem – Utrecht overdoen. De minister heeft voor haar spoorwegtracébesluiten een verkeerd uitgangspunt gebruikt, waardoor de trillingshinder van het spoorlijn mogelijk niet correct is berekend.
Dat heeft de Raad van State woensdag bepaald in twee zaken die waren aangespannen door omwonenden van de spoorweggedeelten. De hoogste bestuursrechter vernietigde de tracébesluiten in 2011 ook al vanwege onduidelijkheid over de trillingshinder die de nieuwe sporen veroorzaken. De minister nam toen een nieuw besluit, waartegen de bezwaarmakers opnieuw in beroep kwamen. Binnen 26 weken moet er weer een nieuw besluit liggen.
De uitspraak heeft geen gevolgen voor de omvangrijke klussen bij Utrecht en Arnhem, want de hoogste bestuursrechter bepaalde ook dat het werk gewoon mag doorgaan en dat de treinen mogen blijven rijden. Utrecht Centraal en Arnhem ondergaan een grootscheepse verbouwing om de stations geschikt te maken voor het treinverkeer en de reizigersstromen in de toekomst. Er wordt al jaren aan de klussen gewerkt.
(c) ANP
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…