De NS heeft een oneerlijk voordeel bij de verkoop van kaartjes ten opzichte van concurrerende kaartjesverkopers. Dit heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) geoordeeld en daarbij de staatssecretaris voor openbaar vervoer opgedragen strengere regels op te stellen voor de NS.
Zeven zogeheten MaaS (Mobility as a Service)-aanbieders (Tranzer, Gaiyo, Shuttel, Reisbalans, Mobility Mixx en uMOB) hadden een rechtszaak aangespannen tegen de staatssecretaris omdat ze vinden dat de huidige regels onvoldoende zijn om te voorkomen dat de NS haar machtspositie misbruikt. Ze vinden de bestuursrechter van het CBb aan hun zijde. Het CBb oordeelt dat er een reëel risico is op concurrentievervalsing omdat de spelregels niet genoeg zijn om een gelijk speelveld te verzekeren.
MaaS-aanbieders verkopen kaartjes voor reizen met verschillende vervoermiddelen, waaronder dus de trein, maar ook ander ov en deel- of lease-auto’s. Onder meer bedrijven maken hier gebruik van, maar ook 9292 kan door deze bedrijven tickets verkopen, alsook Treinreiziger.nl. De bedrijven kunnen niet volgens dezelfde voorwaarden werken als de NS en claimen dat ze kaartjes veel goedkoper kunnen aanbieden als ze wel vanuit een eerlijkere positie kunnen werken.
De NS is de belangrijkste leverancier van de bedrijven. Maar het spoorbedrijf is ook de belangrijkste concurrent omdat de NS zelf ook MaaS-diensten aanbiedt met de NS Business Card en NS Go. De NS heeft momenteel het grootste marktaandeel in de MaaS-markt. De bestuursrechter van het CBb vindt dat het ministerie in de concessie voor het hoofdspoornet onvoldoende regels heeft opgesteld om te voorkomen dat de NS misbruik maakt van de machtspositie van het spoorbedrijf.
In een tussenvonnis draagt het CBb de staatssecretaris op om in de concessie de regels aan te passen zodat er een eerlijker speelveld komt. De staatssecretaris moet onder meer kijken of het inkooptarief, dat de NS de andere bedrijven biedt, de concurrentie belemmert en zo nodig zelf een tarief aan de NS opleggen. Het CBb geeft de staatssecretaris tot uiterlijk 1 september de tijd de concessie aan te passen en tot 1 oktober om wat te doen aan het inkooptarief.
Na 1 oktober 2025 doet het CBb definitief uitspraak in de zaak.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 2 juli 2025 22:01
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…