Ministerie wil schadevergoeding en zet juridische stappen tegen bouwer hsl

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een schadevergoeding van het consortium Hollandse Meren dat de viaducten op de hogesnelheidslijn (hsl) tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Door ontwerpfouten bij tien viaducten moeten treinen op de hsl met beperkte snelheid rijden.

Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer heeft de Tweede Kamer per brief gemeld dat het ministerie onlangs juridische stappen heeft genomen tegen het consortium, dat bestaat uit bouwmaatschappijen Ballast Nedam, Boskalis, Strukton, Vermeer en Volker Wessels Stevin. Het ministerie wil een schadevergoeding om te voorkomen dat ’de aanzienlijke kosten die bij het herstel van de geconstateerde gebreken aan de HSL-Zuid komen kijken, uiteindelijk voor rekening van de belastingbetaler komen’, aldus Aartsen.

Ministerie wil ook gesprek

De staatssecretaris schrijft dat het ministerie het bouwconsortium heeft gevraagd om binnenkort met het ministerie te gaan praten over het herstel van de viaducten. ’’Ik vertrouw er vooralsnog op dat het bouwconsortium de ernst van de situatie onderkent en bereid is tot medewerking.’’

Kosten op half miljard geschat

Het herstel van de viaducten is complex en volgens spoorbeheerder ProRail gaat de klus ongeveer een half miljard euro kosten. Naar verwachting is het werk pas in 2031 klaar en mogen de treinen pas dan weer de beoogde snelheid van 300 kilometer per uur rijden.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 25 augustus 2025 18:15

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug