fbpx
Foto: De eerste nachttrein naar Praag in Nispen, bij Roosendaal. Foto: Treinreiziger.nl

Nachttrein naar Praag in gedrang

European Sleeper vreest de nachttrein van Brussel naar Berlijn en Praag vanaf de zomer stop te moeten zetten. In een persbericht meldt European Sleeper dat er hiaten in de dienstregeling dreigen die het onmogelijk maken de trein te laten rijden.

European Sleeper luidt de alarmbel omdat de vervoerder vanaf juni op het Duitse spoor in de problemen komt en bij de Duitse infrastructuurbeheerder Deutsche Bahn tegen een muur oploopt. Werkzaamheden op het spoor, een ingewikkeld dienstregelingsproces en een gebrek aan coördinatie tussen Duitsland en andere landen dreigen gaten te slaan in het tijdschema van de trein die vanaf Brussel naar Rotterdam en Amsterdam rijdt en dan verder gaat naar Duitsland.

Strikte regels voor gesprek

Hoewel de nieuwe dienstregeling al in december van start gaat, heeft European Sleeper van Deutsche Bahn nog geen duidelijkheid over de nieuwe dienstregeling gekregen. Algemeen directeur Elmer van Buuren verwacht pas te weten waar het bedrijf aan toe is tegen de tijd dat de dienstregeling ingaat. ”We proberen in gesprek te gaan met de infrastructuurbeheerder maar hier zijn strikte regels aan verbonden,’’ zegt Van Buuren in een reactie aan Treinreiziger.nl.

Met alleen een dienstregeling in Duitsland is European Sleeper er nog niet. Volgens Van Buuren is het probleem dat er een gebrek aan coördinatie is tussen de Duitsland en de andere landen. ’’Als Duitsland een kloppende dienstregeling heeft gemaakt dan kunnen ze niet zeggen hier is de onze dienstregeling, succes ermee.’’

Inspanning nodig

European Sleeper hoopt nog steun te vinden bij andere partijen, zoals de politiek, om het tij te keren. ’’We proberen duidelijk te maken dat als je een verbinding start, dat je daarmee door wilt’’, zegt Van Buuren. In het persbericht meldt de vervoerder dat er een inspanning nodig is ’om het totale aanbod aan treinen te optimaliseren, zodat passagiers verschillende dag- en nachtdiensten kunnen combineren om het continent te doorkruisen’.

European Sleeper begon in mei 2023 met de trein naar Praag. Komende winter rijdt de vervoerder een nachttrein van Brussel naar Venetië. En er is ook nog een nachttrein van Amsterdam naar Barcelona gepland die vermoedelijk in 2026 van start kan gaan.

Eerder Eurostar

European Sleeper is nu binnen een week de tweede internationale treinvervoerder die de alarmbel luidt omdat de voortgang van de treindienst in het gedrang komt. Afgelopen week waarschuwde Eurostar nog de treinverbindingen naar Parijs en Londen vanaf Amsterdam stop te moeten zetten vanwege de werkzaamheden op Amsterdam Centraal en snelheidsbeperkingen op de HSL.

© Treinreiziger.nl

5 4 stemmen
Artikel waardering
34 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
10 dagen geleden

Duidelijk dat DB het vervoeren van passagiers een lagere prioriteit geeft dan het voldoen aan de zelf verzonnen regels en procedures. Stel je voor dat men zomaar treinen zou laten rijden. Het is toch een wonder dat het vroeger zonder procedures en gesprekken allemaal zomaar functioneerde.

N...
10 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Vroeger waren het allemaal enkele overheids-bedrijven die geen juridische en financiele verantwoording moesten afleggen aan elkaar. Tegenwoordig moet DB Infra zowel richting de Duitse staat, als richting een heleboel vervoerders verantwoording afleggen…

treingraag
10 dagen geleden
Antwoord aan  N...

2 miljard tekort werd inderdaad gewoon weggestreept zo rond 2000.. Zelfs 2 keer meen ik.
Goeie tijd was dat. Nachttreinen overal en af en aan. Gelukkig meegemaakt.

Paul Lamote
10 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het lijkt wel een kopie van ProRail.

Lothar
10 dagen geleden

Hallo zusammen!
Es gab auch früher sehr komplizierte und umfangreiche Fahrplankonferenzen, die nicht immer für alle “gut” waren.
Nur damals waren die Eisenbahnen nach dem Krieg kaputt. Spielten nachher politische Interessen eine Rolle. So sollte der Eisenbahnverkehr möglichst viele Devisen in den “Osten” bringen.
Und heute sind die Netze kaputt gespart und bis zum letzten Gleis geschrumpft. Und es soll immer mehr Verkehr geben!

Fabian
10 dagen geleden
Antwoord aan  Lothar

Dit is een Nederlands forum, dus men schrijft hier Nederlands, en geen Duits.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Fabian

Hier is met brugklas Duits toch wel doorheen te komen.

Harry
9 dagen geleden
Antwoord aan  Fabian

Wat een botte reactie

Frits Jansen
6 dagen geleden
Antwoord aan  Harry

En anders heb je altijd nog gratis Google translate. Als bejaarde kan ik daar ook best mee omgaan.
Als je een PVV-achtige xenofobie hebt hoor je hier helemaal niet thuis.

Rainer Robert
9 dagen geleden
Antwoord aan  Fabian

Wat een enorm hufterige reactie. Waardeer de interesse en wees blij met een gefundeerde reactie!

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door Rainer Robert
Fabian
7 dagen geleden
Antwoord aan  Rainer Robert

Hufterig? Het is gewoon een constatering. Jouw reactie is hufterig door het woord alleen al te gebruiken.

Baardstaart
10 dagen geleden

Juist de zomer dat er de meeste vraag is naar dit soort treinen. Zeker omdat hier een serieuze markt voor is.

Dat de puinhoop bij DB nog groter is dan op het Nederlandse spoor is helaas algemeen bekend en dit soort treinen worden hier helaas het slachtoffer van.

Dit zal dus uiteindelijk leiden tot meer vliegverkeer en dat is juist iets waar men graag alternatieven voor ziet.

daan
10 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Tja Duitsland en België hebben hun zaken toch een stuk minder op orde qua rail. En daar loop je snel tegenaan als je een internationale trein wilt laten rijden.

Maar ook wel tekenend, dat ondanks alle extra onderhoud die hier nodig is vanwege de slappe bodem en de ouderwetse bovenleiding. Prorail het toch nog flink beter doet dan veel andere europese landen.

Paul Lamote
10 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Alleen groene actiegroepen willen minder vliegverkeer.

Annemiek
10 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het helpt niet bepaald dat de kopstukken van die actiegroepen zelf om de haverklap in het vliegtuig zitten.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Zoals ooit die greenpeace directeur die in Luxemburg woonde en iedere week met het vliegtuig naar Amsterdam kwam en dan in een duur hotel kroop, van de donateurs centjes. Al die documentaire makers en reisprogramma’s zitten ook met hele prodcutieteams in het vliegtuig en in het hotel. Toch schijn het de goedkoopste programma’s te zijn tov de overige.
Ook komisch/treurig Melania Trump die $250.000 spreekgeld verlangt voor een stukje alo alo Engels en crackpot beweringen op een Trump rally. Terwijl de burgers het geld met tien en twintig bij elkaar brengt. Hoewel het drinkgeld van Mel door één donateur werd voldaan. Is men helemaal gek geworden. De andere Trumpjes verlangen ook spreekgelden, vaak van $100.000+

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door Dries Molenaar
Sander
9 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Je gaat nu wel heel erg off topic.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Sander

Dat lijkt maar zo. Het gaat over de schuinmarcherende directeur met krankzinnige beloning en gedrag in een met kleine donaties gesteunde organisatie waar Melania dito gedrag vertoont waar het circus ook op kleine donaties draait hoewel er ook lui zijn die groot doneren. Zoals Musk die echter niet blijkt los te komen met zijn beloftes. Anderen dragen wel miljoenen bij. Zoals de Kochjes voorheen en die pillenboeren die 100.000-den doden op hun slechte Fentanyl geweten hebben.

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door Dries Molenaar
David Nijenhuis
9 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat let de overheid om Greta Thunberg de toegang tot ons land te ontzeggen, op momenten dat die droeftoeters van Wij-Stinken-Naar-Rebellen weer eens de boel plat willen leggen? Hopelijk dat JA21 het wetsvoorstel niet-meer-onherkenbaar-demonstreren erdoorheen krijgt, dan krijgen dat soort Woke-groeperingen het een heel stuk moeilijker, (en dat is wat we met zijn allen toch echt voor moeten zorgen, wil ons land nog niet meer ontsporen!).

daan
9 dagen geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Vrij verkeer van personen binnen de eu. Ze heeft een zweeds paspoort.

Maar laren we eerst wat doen aan de boeren die constand de boel blokkeren of asbest rondstrooien. China haalt haar babymelk maar vortaan ergens anders vandaan.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Beter dat de eigenaar dit soort ontsporingen aanpakt. En niet alleen met doorstrepen.

David Nijenhuis
7 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Elk lidstaat kan – indien nodig voor de nationale veiligheid – ongewenste personen de toegang ontzeggen, ongeacht of ze vrij reizen binnen de Schengen-zone hebben. De PVV heeft nu mede de macht en kan nu (Godzijdank) meer doen om ons land zoveel mogelijk woke-vrij te krijgen.

Rol
9 dagen geleden

Forum Train Europe organiseert elk jaar dienstregeling conferenties waar gezamenlijk met de infrastruktuur managers de door de internationale vervoerders aangevraagde dienstregelingen worden geharmoniseerd en een gecoördineerde dienstregeling wordt afgegeven. Als je niet voor die route kiest maar het zelf beter denkt te weten, tja, dan mag je de nationaal afgegeven dienstregelingen zelf coördineren

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door Rol
David Nijenhuis
9 dagen geleden

Deze onderneming maakt de kaartjes duurder en duurder en de betrouwbaarheid van de drgl is echt Knudde met de pet op! Ondertussen verdienen de topbestuurders iets van 7-8 miljoen Euro/jaar met geld wat van de reiziger is en waarmee genoeg andere efficiënte dingen gedaan kunnen worden! Wie kijkt naar wat een enkeltje Hengelo-Hannover in de IC (of – nog erger: Arnhem-Köln of Köln-Frankfurt in de ICE) kost, begrijpt dat zulke woekerprijzen echt niet meer kunnen! De Duitse politiek moet ingrijpen en DB-Fernverkehr terugkopen, of anders via politieke weg een gewijzigde spoorwegwet invoeren en zo een prijsplafond op kaartjes opleggen. Datzelfde moet ook gebeuren met een zog. Duitse Balkenende-norm. Dan kunnen de aandeelhouders ook geen miljoenenbonussen aan falende topdirecteuren uitkeren.

Annemiek
9 dagen geleden

Volgens mij is het allemaal niet zo onredelijk. Het gaat (weer) vooral om werkzaamheden op het stuk tussen Dresden en de Tsjechische grens. Door de S1 in te korten tot Bad Schandau komt er ruimte voor 7 betrouwbare Regiojets per richting van/naar Praag. Als de European Sleeper daar nog bij komt, betekent dit 12 ipv 14 Regiojets per dag, plus 1 European Sleeper. Om te voorkomen dat het niet alsnog een puinhoop wordt, moeten treinen wel op tijd rijden en dat is een enorm risico met de European Sleeper. Ik kan me wel een beetje voorstellen dat ze daar geen zin in hebben.

Erno-Berk
9 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Mogen de plaatsen tussen Bad Schandau en Schöna geen directe verbinding met Dresden hebben? Dat lijkt mij wel iets belangrijker dan RegioJet-treinen te laten rijden tussen Berlin en Praha, naast de tweeuurlijkse Eurocity. Als er geen plaats is tussen Dresden en Praha voor RegioJet en de European Sleeper dan moeten de Regiojet en European Sleeper maar verdwijnen.

Annemiek
9 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ik maak die afweging niet. Volgens mij zijn de paar haltes bij de buurtschappen tussen Bad Schandau en Schöna niet zozeer van belang voor de bewoners, maar meer voor de recreanten (wandelaars) en mensen die sigaretten en bier zonder statiegeld gaan kopen in Hrensko. Als je door die incidentele reizigers met bussen te vervoeren een intercity tussen belangrijke steden mogelijk maakt, denk ik dat de keuze voor de Regiojet te billijken valt.

David Nijenhuis
7 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Als er geen plek voor de ES is, moet de ES maar zolang via Nürnberg en Cheb omgeleid worden, (desnoods via een spoedaanvraag bij DB Netz). In het Westen van Tsjechië zijn er veel kuurbaden, en ontelbare wandel- en fietsroutes. Van Cheb kan er bijv via Karlovy-Vary gereden worden, (een toeristische plaats bij uitstek). Met halteren in Ustí n. Labem Strekov hoef je geen kop te maken om verdewr naar Praag te gaan. Dresden en Sächsische Schweiz zijn van daaruit prima te bereiken. De trein is zonder Berlijngangers heus wel vol te krijgen en anders haak je gewoon 1 ligwagon en 2 zitwagons ervan af. Zeg in de treinwereld niet te gauw dat iets niet kan, want waar en wil is, is een weg!

Erno-Berk
6 dagen geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Nürnberg-Cheb/Schwandorf-Plzen is niet geëlektrificeerd en bovendien is Marktredwitz-Cheb-Plzen en Amberg-Schwandorf-Plzen enkelsporig. Daar past geen uiterst vertragingsgevoelige trein als de EuroSleeper bij, dus als er op de route via Dresden geen plaats is voor de EuroSleeper is het gewoon einde voor de EuroSleeper.

Eend
9 dagen geleden

Het probleem in Duitsland is dat jaren nauwelijks in het spoor is geïnvesteerd. Bovendien werken Duitse onderhoudsbedrijven voor het spoor erg langzaam. In China gaat alles veel sneller en beter georganiseerd bij het spoor.

Everardo
9 dagen geleden

Het duurt nog 20 jaar voordat de trein gaat concurreren met vliegtuig. De EU is steeds met de verkeerde dingen bezig en wordt geremd door gevestigde belangen.

Nieuwwester
8 dagen geleden
Antwoord aan  Everardo

Afstemming door de EU wordt node gemist…

David Nijenhuis
8 dagen geleden

Waar blijft de creativiteit? Als Berlijn-Praag eruit ligt, vraag je toch een pad aan via Nürnberg-Cheb/Furth im Wald? Er staan heus nog wel een paar dieselloks BR 215/218 of 234/241 om daarmee het bovenleidingloze trajectdeel op te gaan. Genoeg reizigerspotentieel voor het westen van Tsjechië, en wil je persé Ustí nad Labem aandoen, kun je vanuit Cheb ook via Karlovy-Vary (ook een prachtige plaats om aan te doen!) en in Ustí nad Labem Streckov ben je met een vlotte overstap zo op het hoofdstation en kun je de Sächische schweiz ook wel bereiken. Kortom, die nachttrein komt in de zomer ook zonder Berlijn-gangers heus wel vol!

Erno-Berk
6 dagen geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Nürnberg-Cheb/Schwandorf-Plzen is niet geëlektrificeerd en bovendien is Marktredwitz-Cheb-Plzen en Amberg-Schwandorf-Plzen enkelsporig. Daar past geen uiterst vertragingsgevoelige trein als de EuroSleeper bij, dus als er op de route via Dresden geen plaats is voor de EuroSleeper is het gewoon einde voor de EuroSleeper.