Nachttrein Amsterdam – Wenen: van treintickets tot dienstregeling
25 feb 2024 2:04
Dagelijks rijdt er een nachttrein Amsterdam – Wenen. Deze trein heeft zit-, lig- en slaaprijtuigen. Het meeste comfort krijg je in de slaaprijtuigen. Dan krijg je een eigen privé-coupé, inclusief kleine wasbak. Zoek je naar voordelige tickets maar wil je ‘s nachts wel kunnen liggen? Dan zijn de ligrijtuigen de beste optie. Zo goedkoop mogelijk naar de Oostenrijkse hoofdstad? Boek dan een zitplaats. Treintickets kun je boeken bij NS International, maar misschien nog voordeliger is een stedentrip Wenen te boeken bij Treinrondreis.nl. Op deze pagina behandelen we alle details.
Wat vindt je op deze pagina?
- Praktische informatie over de accommodatie in de Nightjet
- Treintickets Amsterdam – Wenen
- Stedentrip Wenen
- Dienstregeling nachttrein Amsterdam – Wenen
- Compensatie bij vertraging
Slaaprijtuig
Zoals gezegd, het meeste comfort kun je in het slaaprijtuig verwachten. De nachttrein Amsterdam – Wenen heeft één slaaprijtuig met zeven standaard coupés en drie luxe coupés. Die zijn in de basis hetzelfde, met dat verschil dat de luxe coupés een eigen douche en toilet hebben. Als je instapt, vind je drie stoelen in de coupe. Wil je slapen? Dan worden deze omgebouwd tot bedden. Als je alleen reist, wordt er één bed gecreëerd. Reis je samen? Dan worden er twee (of indien van toepassing drie) bedden boven elkaar voor je klaargemaakt. Uiteraard zijn de bedden voorzien van beddengoed en een klein hoofdkussen. Zoals eerder genoemd is er een kleine wasbak aanwezig. In de ochtend kun je een ontbijt samenstellen, dit is uitgebreider dan in het ligrijtuig (maar minder uitgebreid dan bij een gemiddeld hotel). De luxe coupés (‘Deluxe’) zijn meestal als eerste uitverkocht. Sowieso is tijdig reserveren aanbevolen. Zeker rond vakanties en feestdagen is het slaaprijtuig in de nachttrein Amsterdam – Wenen soms al twee maanden voor vertrek volgeboekt. Een tweepersoonscoupé is beschikbaar vanaf € 220 en de prijs kan oplopen tot meer dan € 500. Dit is voor twee personen, voor een enkele reis, dus tussen de € 110 en € 189 per persoon. Dit is te boeken bij NS International (alleen vanaf Amsterdam, Utrecht of Arnhem). (NB: bij NS International krijgt u altijd een privécoupe in het slaaprijtuig. Bij andere aanbieders wordt soms ook een gedeelde coupé aangeboden.)
Samengevat:
- Meeste comfort
- Welkomstdrankje inbegrepen
- Opgemaakt bed, incl. deken, laken en klein hoofdkussen.
- Kleine handdoek
- à la carte ontbijt met gratis bijvullen van hete dranken
- Coupés van binnen af te sluiten, meestal ook van buitenaf.
Ligrijtuig
De slaaptrein Amsterdam – Wenen heeft ook twee ligrijtuigen. Deze rijtuigen worden ook wel couchettes genoemd en hebben coupés voor vier en zes personen. Vanwege corona zijn er geen gedeelde coupés voor zes personen. Ben je met minder dan vier personen? Dan deel je de coupe in de basis met anderen, tenzij je expliciet kiest voor een privé coupé. De ligrijtuigen worden ook wel couchettes genoemd. Als je instapt zit je op de onderste banken, waar je later op slaapt. De banken zijn vrij hard, maar prima om op te liggen. Wel is te merken dat de rijtuigen vrij oud zijn. De bedoeling is dat rond het voorjaar van 2022 nieuwere rijtuigen instromen. Er is een wasgelegenheid in het rijtuig, die deel je met de andere reizigers. In de ochtend is een klein ontbijtje inbegrepen: één broodje met jam en een koffie. Ook voor de ligrijtuigen geldt dat de vraag vaak groter is dan het aanbod. Tijdig reserveren is dus belangrijk. Een losse ligplek in een vierpersoonscoupé is beschikbaar vanaf € 59,90 (SparNight-tarief) per persoon en kan oplopen tot meer dan € 160 (Comfort-tarief).
Samengevat:
- Gedeelde coupés
- Privé coupé mogelijk
- Klein ontbijt inbegrepen
- Was- en toiletruimte in het rijtuig
- Deken, laken en klein hoofdkussen
Zitrijtuig
De nachttrein Amsterdam – Wenen heeft naast lig- en slaaprijtuigen ook twee zitrijtuigen. Deze raken het minst snel volgeboekt. Deze rijtuigen worden ook overdag ingezet en hebben geen speciale ligstoelen. Er zijn coupés van zes personen. De stoelen kunnen uitgeschoven worden. In de basis zijn zitrijtuigen gedeeld, maar je kunt ook kiezen voor een privé coupé. Ben je met zijn tweeën? Dan kun je in een eigen coupé ook redelijk liggen, al is het comfort uiteraard wel minder dan in het lig- of slaaprijtuig. Een ontbijt is niet inbegrepen. Een zitplek is al te boeken vanaf € 29,90 per persoon via NS International.
Samenvatting:
- Al vanaf € 29,90
- Geen ontbijt inbegrepen
- Gedeeld
- Uitschuifbare stoelen
4 dagen Trein + Hotel Wenen: v.a. € 199 p.p.
Treintickets Nightjet Wenen
Tickets voor de trein naar Wenen kun je boeken via NS International. Er zijn echter wel een paar belangrijke dingen die je moet weten: zo kun je bij NS International alleen online een treinticket bestellen vanaf Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal of Arnhem Centraal. De verkoop start normaal gesproken 180 dagen voor vertrek. Bij werkzaamheden of een wijziging in de dienstregeling (half december) kan dat korter zijn. Ook kun je bij werkzaamheden in de regel geen tickets kopen vanaf Arnhem Centraal maar wél vanaf Den Bosch. Lukt het niet met boeken of heb je andere wensen? Dan kunnen wij je helpen met ons initiatief Treinrondreis.nl. Verderop deze pagina kun je een aanvraag indienen.
Tarieven nachttrein Amsterdam – Wenen
De tarieven zijn per persoon en per enkele reis. Er zijn verschillende tarieven. Sinds december 2023 hanteert de Oostenrijkse spoorwegen variabele tarieven. Omdat de nachttrein erg populair is, zijn de tickets aanzienlijk duurder geworden. Wil je besparen? Dan is vroegboeken belangrijk, en probeer een datum te kiezen buiten het hoogseizoen. Boeken kan vanaf 6 maanden voor vertrek. In het hoog seizoen is de trein soms al drie a vier maanden voor vertrek uitverkocht. Plekken in het slaaprijtuig zijn bij de nachttrein naar Wenen het meest populair.
Het Sparschiene tarief is het goedkoopst, maar niet te annuleren of te wijzigen. Bovendien is het een ‘vanaf’ tarief. Meestal betaal je meer dan de hier genoemde tarieven. Er is ook een zogenoemd Sparschiene Komfort tarief. Hier kun je annuleren tot 15 dagen voor vertrek. De meeste flexibiliteit krijg je bij het Standard ticket, dan kun je tot 1 dag voor vertrek. Wat ons betreft is het Sparschiene Comfort meestal de beste optie.
De Interrail Pass is geldig in de Nightjet naar Wenen. Maar ook hier geldt: de hoogte van de Interrail toeslag is variabel. Op dagen die naar verwachting populair zijn betaal je meer. Dat geldt ook als trein al bijna vol is gereserveerd.
Het Interrail-tarief is alleen beschikbaar voor iedereen met een Interrailpas. Het is niet online te boeken bij NS International, maar wel beschikbaar via Treinrondreis.nl.
Stedentrip Wenen
Wil je een stedentrip naar Wenen maken? Dan is deze nachttrein ideaal. Vanaf € 199 per persoon boek je al een 4-daagse stedentrip naar de Oostenrijkse hoofdstad. Uiteraard inclusief ligplek in de nachttrein naar Wenen. Ook inbegrepen is een overnachting in het goed gewaardeerde 4-sterrenhotel Azimut, direct nabij het station. De metro brengt je in drie stops naar het oude historische stadscentrum. Deze stedentrip is te boeken via Treinrondreis.nl, onderdeel van Treinreiziger.nl.
Dienstregeling nachttrein Amsterdam – Wenen
De dienstregeling kan bij werkzaamheden afwijken.
NJ 40421 | NJ 40490 | ||
Amsterdam Centraal, v. | 19:00 | Wenen Hbf, v. | 20:10 |
Utrecht Centraal, v. | 19:33 | Wenen Meidling, v. | 20:17 |
Arnhem Centraal, v. | 20:08 | St. Pölten, v. | 20:44 |
Düsseldorf Hbf, v. | 21:15 | Linz Hbf, v. | 21:34 |
Keulen Messe/Deutz, v. | 21:45 | Wels Hbf, v. | 21:51 |
Würzburg a. | 2:26 | Passau Hbf, v. | 22:53 |
Nürnberg a. | 3:28 | Regensburg Hbf, v. | 23:56 |
Regensburg a. | 5:07 | Nürnberg Hbf, v. | 1:44 |
Passau Hbf, a. | 6:13 | Würzburg Hbf, a. | 2:46 |
Wels Hbf a. | 7:43 | Keulen Messe/Deutz, a.. | 6:53 |
Linz Hbf, a. | 7:43 | Düsseldorf Hbf | 7:23 |
St. Pölten Hbf, a. | 8:38 | Duisburg Hbf | 7:39 |
Wenen Meidling, a. | 9:11 | Arnhem Centraal, a. | 8:51 |
Wenen Hbf, a. | 9:17 | Utrecht Centraal a. | 9:29 |
Amsterdam Centraal | 9:59 |
Dienstregeling van de Nightjet Amsterdam – Wenen is handmatig overgenomen, fouten en wijzigingen onder voorbehoud. Door werkzaamheden wijkt de dienstregeling regelmatig af.
Geld terug bij vertraging
Het is goed om te beseffen dat de nachttrein naar Wenen bovengemiddeld vaak vertraging heeft. Een uur vertraging is niet zeldzaam en soms zelfs aanzienlijk meer. Vanaf +60 heb je recht op compensatie. De compensatie bedraagt 25% van de ticketprijs. Indien de vertraging 120 minuten of meer bedraagt, heb je zelfs recht op een compensatie van 50%.
Nachttrein naar Innsbruck
De trein Amsterdam – Wenen rijdt gecombineerd met de nachttrein Amsterdam – Innsbruck. Daarnaast wordt drie keer per week in Keulen de nachttrein Brussel – Wenen bijgeplaatst. In Nürnberg wordt de trein gesplitst in een deel naar Wenen en een deel naar Innsbruck. Uiteraard verblijf je in het juiste rijtuig zodat je niet de trein hoeft te verlaten. In Nürnberg wordt ook een treindeel uit Hamburg voor Wenen bij deze trein gevoegd.
Via Treinrondreis.nl biedt Treinreiziger stedentrips per trein aan. Bijvoorbeeld een stedentrip naar Wenen met de Nightjet. Al vanaf € 199 p.p. voor een 4-daagse reis.
Fiets, niet gevouwen of ingepakt mee?
Rob, je kunt de fiets in zijn geheel meenemen en hoeft niet ingepakt te zijn. Er is een apart compartiment waar je fiets kan hangen of staan.
Super! Dat had in het artikel wel even vermeld mogen worden.
Het antwoord is alleen onjuist. De bedoeling is wel dat deze optie er komt.
Waar kan ik boeken?
Nu nog via Hengelo naar Warschau!
In het verleden regelmatig met nachttreinen gereisd. Nooit echt kunnen slapen of uitrusten. Mijn zine ze niet aanbood van de Nightjet (ben overigens dol op reizen per trein als ik de tijd heb). Ik neem de KLM.
“In München wordt ook een treindeel uit Hamburg voor Wenen bij deze trein gevoegd.”
Moet dat niet in Würzburg of Nürnberg zijn? Vanuit Nürnberg via München naar Regensburg lijkt mij omslachtig en qua tijden ook niet echt kloppen.
P.s. Bij NJ 40490 staat dezelfde tijden bij Würzburg en Frankfurt Süd.
Excuses. Op de eerste plek werd het juist genoemd, Nürnberg. Op de tweede plek stond inderdaad per abuis München.
Ik ga ook de dienstregeling Wenen – Amsterdam na de kerst nog eens controleren.
Luxe als eerste uitverkocht Dan is de praktijk toch anders dan sommige mensen menen te kunnen stellen. Er zijn voldoende mensen die het geld er oor over hebben
Zeker. En het aanbod is natuurlijk ook vrij beperkt met 3 coupés.
Het laatste wat ik erover hoorde is niet bepaald rooskleurig.
Ik vernam dat het slaaprijtuig de laatste tijd steeds vaker geschrapt wordt. Zeker op de Nightjet naar Zurich rijdt deze vaker niet dan wel mee. Reizigers wordt dan ter plekke de keuze voorgehouden tussen akkoord gaan met een coupe in de couchette-wagon of annuleren. En achteraf reclameren voor iets waarmee je zelf akkoord bent gegaan, is altijd lastig.
Verder vernam ik dat de coupés in de couchette-wagon niet meer worden gereinigd in Amsterdam, waardoor dus slechts de helft ervan beschikbaar is.
Ook is het NS-personeel op de trein te duur en overbodig bevonden, waardoor per uiterlijk april geen Nederlandse ‘trainmanagers’ meer op de trein aanwezig zullen zijn, maar slechts personeel dat een standplaats heeft in Oostenrijk of Duitsland en werkt via Newrest. Zij worden betaald via een soort horeca-cao. Dat komt erop neer dat ze ongeveer 125 euro (netto) per enkele reis verdienen, op basis van vier enkele reizen per week, waarbij het risico bestaat op onverwachte (en onbetaalde) sleepovers in bijvoorbeeld Amsterdam, als de bezetting van de trein te laag is voor hun inzet.
Denk dat het vooral oudere mensen zijn van 70+ die 500+ per persoon betalen hoor….
Tja, al doet men het graag anders voor, Nederlandse bejaarden zijn de rijkste ouderen ter wereld. Het liefst reizen ze echter toch op kosten van de gemeenschap en gebruiken ze door de gemeenschap kortingsvoorzieningen of door andere burgers betaalde voorzieningen zoals de museumkaart. Je kan nergens naar toe of het ziet er grijs van de bejaarden. Vooral als iets op TV is geweest of met grote advertenties wordt aangeprezen.
Je zou je haast af gaan vragen, waarom er voor deze trein een subsidie wordt verstrekt, als de reizigers de enorme weelde aan luxe allemaal toch wel kunnen betalen. Gezien de enorme lage bezetting op het Nederlandse deel van het traject, gaat het inmiddels om zeker 50 euro per enkele reis.
Wat een nare tendentieuze uitspraak, bah !
de oudere hebben (hele) leven hard gewerkt, om nog paar jaar van hun leven genieten.
Of zij echt rijk zijn, geloof ik niet. Mijn ervaring is dat de meeste in armoed leven.
U wordt ook ooit oud (senior), maar u bent en blijft waarschijnlijk rijk, zodat u voorzieningen voor ouderen niet nodig zo hebben..
Dat is dan wel dom van de mensen die dat stellen, want dat was immers al zo voordat de trein werd doorgetrokken naar Nederland.
Kan treinrondreis ook regelen dat goede fietsen klaar staan bij het hotel in Wenen. De stad heeft een fietkaart met leuke routes.
Wellicht in de toekomst een slaaprijtuig erbij en een zitrijtuig eraf
We geven wel de optie fietstour incl. fiets. Voor de volledige duur een fiets huren, zou ook nog wel moeten lukken, maar we bieden nog niet de service dat deze afgeleverd bij het hotel wordt.
zijn er ook tandems waarbij de bestuurder ook gids is en waarbij de passagier niet hoeft mee te trappen? Ook graag vanaf het hotel. Een riksja is ook wel aardig maar de loper wordt zo snel moe en puft en steunt zoveel.
Een privé zitrijtuig is alleen te boeken voor 3 personen. Worden ze als je een losse zitplaats boekt ook maar met 3 (willekeurige) personen per coupé geboekt? Dan is het nog een redelijk alternatief als de couchettes zijn uitverkocht.
De privé coupe zitrijtuig is ook te boeken voor één persoon, maar tot maximaal 3 volwassenen. De prijs is hetzelfde. Als je losse zitplek boek kan de coupe volledig volgeboekt worden. De logica dat er vanwege corona maximaal 4 mensen in het ligrijtuig gaan maar in het zitrijtuig wel gewoon zes, ontgaat mij overigens ook.
Ik mis nog de vermelding dat er het aan het einde van het slaaprijtuig een douche is tbv diegenen die accommodatie in een standaard coupé geboekt hebben.
Dat is nog wel een goede tip
Heel leuk allemaal maar ik wacht nog steeds op mijn geld vanwege een gecancelde nachttrein vanaf Innsbruck (aug 2021). Zolang de NS en de OBB naar elkaar wijzen is deze trein geen optie meer voor mij
Gaat het om de hotelkosten? Of om het ticket? Waar heb je het ticket gekocht? Wat was daarbij het antwoord? Hier ook de nodige ervaring. De vergoeding voor annulering en vertraging is netjes afgehandeld, de extra hotelkosten loopt nog. Ik heb inmiddels mijn klacht ook kenbaar gemaakt bij de Oostenrijkste vervoersautoriteit.
Hotel/pensionkosten , slechts 70 euro voor 3 personen, ik heb het goedkoop gehouden voor OBB/NS.
Over omboeken heb ik ook geen klachten, we konden een dag later met overstappen in Munchen en Mannheim reizen. Tickets online gekocht via NS International.
Zij zeggen (na 3 maanden geen antwoord te hebben gegeven) dat ik mijn hotelkosten bij de OBB moet claimen. Het gaat mij niet eens om die 70 euro maar meer over het gebrek aan vertrouwen nu in de NS heb.
Je hebt bij NS geboekt dus zij moeten je klacht afhandelen en je terugbetalen. ÖBB had je ter plekke moeten helpen maar hebben dat niet gedaan. NS moet de kosten dan zelf op ÖBB verhalen.
Je kunt naar de Geschillencommissie OV als het nog niet te laat is. Of anders via de OV Ombudsman proberen.
In het kort heb je recht op:
– terugbetaling hotelkosten en kosten voor eten/drinken tijdens gedwongen verblijf.
– terugbetaling nieuwe tickets
– 50% compensatie over de oorspronkelijke prijs wegens meer dan 2 uur vertraging.
NS moet dit alles regelen.
Wat er nog niet bij staat is dat VorteilsCard- en BahnCard-houders bijna 25% korting op de comfort-tickets krijgen. In sommige gevallen kan dat oedkoper zijn dan een SparNight-kaartje. Je hebt dan ook nog de mogelijkheid je kaartje terug te geven, (zoals vermeld in et artikel). Het is raadzaam om bij een reis verder dan Wenen (bijv. Boedapest, Brno of Katowice) de aansluitende reis tegelijk in dezelfde boeking mee te nemen, (wat bij ÖBB vaker lukt dan bij NS-International). Als er wat misgaat met de aansluiting, heb je het recht in Wenen zonder bijkomende kosten een latere trein te nemen, anders is het: trein weg, dan ook geld weg en een nieuw (bijna altijd (veel) duurder kaartje voor de vervolgreis kopen!
Zo komen er rare prijsverschijnselen voorbij.
Boek je voor bijv 13 januari Amsterdam-Cluj Napoca, kost een SparNight met aansluitend kaartje single-Abteil € 329,40, terwijl een Komfort-ticket (+standaard kaartje) € 339 (en dus met BahnCard-korting € 297,50). Dat komt, omdat bij een SparNight de toeslagprijzen voor een slaapwagon kunstmatig opgedreven wordt, een Single-cabine kost dan geen € 140 meer, maar € 180. ÖBB moet, als RegioJet een echte sterke positie in Europa krijgt oppassen dat deze met hun dure toeslagprijzen zichzelf niet uit de markt gaat prijzen.
Een Probe-BahnCard 25 2e klas (€ 25,90 3 maanden geldig) laat zich vaak al bij een heen en terugreis met de nachttrein al terugverdienen. Daarbij zit ook gratis RailPlus, iets wat NS-International (bijna) niet meer gratis aanbiedt. Voor senioren en gezinnen kan een VorteilsCard bij ÖBB (ook met gratis RailPlus!) een goede koop zijn.
Ook vermeldenswaard: heb je een slaaptreinkaartje, heb je in Oostenrijk toegang tot de Lounge. In Duitsland alleen bij Slaapwagon De-Luxe.
Vorteilskarte is de Bahncard van de OeBB. Vooral voor senioren erg gunstig-en bovendien vaak een gratis of hele goedkope dag reizen in november-als het anders toch al uitermate rustig is. EN je hoeft hem niet-zoals BC van DB erg vroeg op te zeggen, je koopt hem als nodig.
Naar ik meen is juist de korting voor BC van DB opgeheven-althans daar was behoorlijk veel discussie-en uiteraard schandaalroepen! op DSO forum.
De LOUNGEs van OeBB zijn inderdaad echt super-in alle provinciehoofdsteden-ook toegankelik met 1e klas InterRail-wat DB ook al weer niet toestaat!
En-nog een tip: OeBB personeelskantines zijn er ook in/vlakbij alle HBFe-via google leicht te vinden-goedkoop kantine eten. Smiddags warme lunch.
Slaaptrein heen en terug naar Wenen is een heerlijke manier van reizen. Zeker met een groep. Een paar kanttekeningen: Het is ronduit vervelend dat er paspoortcontrole plaatsvindt in Passau. Zowel op de heen- als terugreis wordt in het holst van de nacht op de deur gebonkt het gaat grote licht aan. Bijzonder vervelend. Ook vervelend is dat de trein wordt gebruikt door bagagedieven. Klassiek verhaal, maar anno 2021 (22!) zou je toch verwachten dat dieven niet meer in de trein rondlopen. Een collega werd bijna beroofd en had ineens een hand vast van een dief toen hij zich omdraaide op zijn ligplek. De coupe was afgesloten maar op de een of andere manier had de dief een trucje. Omdat we meer dan twee uur vertraging hadden, heb ik een declaratie ingediend bij ÖBB maar nu, begin januari, heb ik nog steeds geen antwoord gehad. Al met al was het nog steeds een leuke reis, maar het kan (en moet!) nog een stuk beter
Is deze pagina nog up to date voor 2023? Of is er een nieuwe pagina met info over de nachttrein naar Wenen in 2023? Het lijkt erop dat er in 2023 niet vanaf Arnhem maar vanaf Den Bosch wordt gereden :/