fbpx

Nauwelijks nieuwe beloftes in nieuwe spoorconcessie

De nieuwe spoorconcessie bevat vooral al eerder aangekondigde verbeteringen, maar nauwelijks nieuwe beloftes. Dat blijkt uit de concept concessie die woensdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

In 2011 kondigde NS al aan dat per 2015 overal minimaal 2x per uur een trein zal stoppen en dat er in de weekenden extra late treinen bijkomen. Die beloftes zijn nu formeel gemaakt in de nieuwe concessie. Verder belooft NS opnieuw dat er begonnen wordt met het spoorboekloos rijden: iedere tien minuten een trein. Alhoewel die belofte nu concreter is dan ooit, wordt daar al jaren over gesproken. Zo beloofde toenmalig NS directeur Aad Veenman in "pakweg 2007" metro achtige frequenties. 

Op een aantal trajecten, bijvoorbeeld tussen Haarlem en Alkmaar wil NS de komende periode het aantal treinen juist verminderen. "Al 30 jaar lang rijden hier vier treinen per uur. Nu staat dat treinaanbod voor het eerst ter discussie. De concessie maakt het niet onmogelijk om zoiets door te voeren" reageert Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Hij wijst er verderop dat treinreizigers op de hogesnelheidslijn in de nieuwe concessie minder snel hun geld terug krijgen. "Het motto de reiziger op 1, 2 en 3 – zoals NS nu steeds verkondingd – spreekt mij erg aan. Maar helaas zie ik die ambitie onvoldoende terug komen in de concessie. Dat is teleurstellend. Dat wil niet zeggen dat de concessie geen positieve elementen bevat."

Gedurende de nieuwe concessie gaat NS investeren in nieuwe sprinters en intercity´s. De nieuwe sprinters moeten vanaf 2018 beschikbaar komen, intercity´s stromen drie jaar later in. Wifi blijft gratis. Daarnaast heeft NS een "inspanningsverplichting" om een treinverbinding Eindhoven – Düsseldorf en Eindhoven – Aken te onderzoeken. Ook dat was al in 2011 aangekondigd.

In 2011 was er nog sprake dat er ook toeslagvrije internationale hogesnelheidstreinen zouden komen (Breda – Antwerpen), met het floppen van de Fyra is dat plan van de baan. Evenals een toeslagvrije HSL intercity tussen Almere via Schiphol en Rotterdam.

Wel nieuw is het systeem dat NS behalve boetes ook beloningen kan krijgen. De maximale boete wordt verhoogd naar 6,5 miljoen euro. Maar als NS beter presteert dan in het vervoersplan belooft, dan kan het bedrijf een bonus krijgen van 10 miljoen euro. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.