Nieuwe dienstregeling: vooral meer treinen bij Arriva & lijnnummers

Dit weekend is de nieuwe dienstregeling ingegaan. Bijzonder dit jaar: de meeste wijzigingen zijn niet bij NS, maar bij Arriva. Zo zijn er meer treinen gaan rijden op de lijnen Groningen – Leeuwarden, Groningen – Winschoten en in de spits Leeuwarden – Sneek.

Meer treinen

Tussen Leeuwarden en Sneek rijdt nu in de spits elk kwartier een trein, in plaats van elke 20 minuten. Tussen de Friese en Groningse provinciehoofdstad zijn er meer snelle treinen bijgekomen. Overdag rijdt er voortaan elk half uur een sneltrein. Het ene half uur wordt gestopt in Zuidhorn en Feanwâlden, het andere half uur in Buitenpost en Feanwâlden. De sneltreinen zijn ongeveer tien minuten sneller dan de stoptrein. De stoptrein op zijn beurt is tot tien minuten versneld door verbeteringen in de infra.

Van Groningen naar Winschoten komen er in de brede spits sneltreinen bij. Deze gaan 1x per uur rijden en stoppen alleen te Groningen Europapark, Scheemda en Winschoten. De sneltreinen zijn 6 minuten sneller dan de stoptreinen. Door de introductie van de snelle spitstrein is Sappemeer Oost nu definitief gesloten. Voor reizigers betekent dit ruim een kilometer extra fietsen of lopen. Als de spoorlijn naar Duitsland is hersteld, moet de sneltrein gaan doorrijden naar Leer.

De wijzigingen maken deel uit van de nieuwe concessie, die nu is ingegaan. Arriva mag tot 2035 het vervoer verzorgen op de regionale spoorlijnen van Groningen en Friesland

Lijnnummers

Behalve meer treinen introduceert Arriva nu ook in Noord-Nederland lijnnummers. In Limburg hebben de treinen van Arriva al eerder een lijnnummer gekregen. Waar het in Limburg bij de introductie om S-nummers ging (S1 t/m S5), gaat het in Groningen en Friesland om RE en RS-nummers. RE staat voor RegioExpress (voorheen sneltrein) en RS voor RegioSprinter (voorheen stoptrein). Limburg heeft tegenwoordig de S-nummers ook vervangen door RE- en RS-nummers.

Eemshaven

De beoogde extra treinen naar de Eemshaven zijn tot nader bericht uitgesteld. De treinen blijven vooralsnog alleen rijden in aansluiting op de boot van en naar Borkum. De bedoeling was dat tot 20:00 uur alle treinen door zouden rijden naar het meest noordelijke station van Nederland. Arriva zegt dat er nu overleg is met de provincie Groningen en ProRail om te kijken of de dienstregeling later alsnog kan worden uitgebreid. De treinpaden om door te kunnen rijden naar de Eemshaven zijn al wel aangevraagd.

Nieuwe treinen

In de oorspronkelijke plannen was het de bedoeling dat ook de nieuwe trein Wink in dienst had moeten komen. Dat is uitgesteld. “Als gevolg van de situatie rondom corona stromen de Wink-treinen in het voorjaar 2021 in de dienstregeling in” legt de vervoerder uit. Door de huidige situatie zijn de treinen niet alleen later geleverd, maar ook zijn de verplichte toelatingsritten verschoven.

De gerenoveerde Spurt-treinen worden al wel ingezet. Die treinen tonen nu ook een drukte-indicator aan de buitenkant.

Apeldoorn – Winterswijk

De meeste wijzigingen in het spoorboekje van Arriva vinden plaats in Noord-Nederland. Toch zijn er ook wijzigingen elders in Nederland. Zo worden de stoptreinen Apeldoorn – Zutphen en Zutphen – Winterswijk in het weekend 1x per uur vervangen door een sneltrein Apeldoorn – Zutphen – Winterswijk. De kleine stations worden daardoor minder goed bediend en ook rijden de treinen straks minder goed gespreid. Voor doorgaande reizigers naar de Randstad ontstaat er echter een betere aansluiting.

Wijzigingen bij NS

Bij NS zijn er nauwelijks wijzigingen. Wel zijn de treintijden Utrecht – Baarn gewijzigd, en werden al eerder de treintijden van de Sprinters Utrecht – Tiel en Utrecht – Den Bosch een kwartier gedraaid. Een enkele trein Amsterdam – Berlijn wordt versneld. Op die momenten kunnen niet alle reguliere aansluitingen in Weesp geboden worden. Daarnaast rijden er op zondag minder Sprinters tussen Arnhem en Nijmegen en meer Sprinters tussen Nijmegen en Den Bosch. Zie ook het artikel: Dienstregeling 2021.

Elk jaar worden de gele vertrekborden (in jargon vertrekstaten) bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling gewijzigd. Fotograaf Stefan Verkerk was erbij.

Uitgelicht

This post was last modified on 22 december 2020 22:29

Bekijk reacties

  • @redactie: "Overdag rijdt er voortaan elk uur een sneltrein. Het ene half uur wordt gestopt in Zuidhorn en Feanwâlden, het andere half uur in Buitenpost en Feanwâlden." - Daar hoort natuurlijk "voortaan elk half uur een sneltrein" te staan.

  • Geen verassing dat dienstregeling amper gewijzigd is. Covid- 19 is bepalend. Het kabinet reageert op hoeveel besmettingen er zijn. En NS moet weer anticiperen op de overheid en Covid + 19.

    Pure overmacht. Verwacht pas op zijn vroegst weer in 2023 veranderingen in de dienstregeling.

    • Deze plannen zijn gemaakt voor covid19. Voor de dienstregeling van 2022 zijn er ambitieuze uitbreidingsplannen (tienminutentrein Den Haag - Schiphol - Nijmegen), maar mogelijk worden die uitgesteld.

      • Dat was bekend gemaakt in één van jouw topic. In verband met Covid - 19 tel ik voor het gemak 1 - 2 jaar bij op. Een grove schatting.

  • RS staat voor regio sprinter? Ik zou als leek gokken dat dat de S van Sneltrein is. Lekker verwarrend! Sinds wanneer heeft Arriva sprinters?

  • De enige echte verbetering bij NS, de oplossing voor de vroegere belabberde dienstregeling van de sprinters tussen Den Bosch en Arnhem op zondagen wordt niet vermeld...

  • Ook mooi zijn de gewijzigde vertrektijden van Bad Nieuweschans naar Groningen: tegenwoordig om .30 i.p.v. .18. Dit betekent dat je na de avondspits om 18.30 direct met korting de trein in kan duiken, in de oude situatie had je tot 19.18 moeten wachten.

    Ook mooi is het 's avonds twee uur kanger doorrijden in een halfuursdienst naar Delfzijl en Roodeschool. Helaas is dat nog een uurtje te vroeg als je uit Rotterdam komt; je zou dan voor 18.30 moeten vertrekken.

  • NS directeur Marjan van Rintel zal vanavond op Op 1 (NPO) te gast zijn. Zal ongetwijfeld ook over de nieuwe dienstregeling gaan. En het effect van de coronavirus op de dienstregeling van NS en NS algemeen.

    De nieuwe NS directeur blijkt ook voorstander van de Lelylijn te zijn:

    https://www.dvhn.nl/groningen/President-directeur-NS-Marjan-Rintel-Wij-zijn-voorstander-van-de-Lelylijn-trein-moet-sneller-naar-het-Noorden-26288533.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

    • Ik denk inderdaad vooral zal gaan over de effecten van het coronavirus en wellicht over de Lelylijn.

  • Van die dienstregeling tussen Zutphen en Apeldoorn wordt je niet vrolijk. Het is zo rommelig dat je nu permanent de reisplanner bij de hand moet houden.

    • Zutphen en de Oostelijke Achterhoek krijgen toch wel een snellere verbinding met Apeldoorn (-17 voor de Oostelijke Achterhoek) en met Amersfoort en verder (-30 zelfs door betere aansluitingen). Dat vind ik wel positief. Als het straks weer mogelijk is (weer en corona) dan ga ik graag met de fiets in de trein naar Apeldoorn om daar rond te fietsen. Met de nieuwe dienstregeling geen overstap meer in Zutphen (lift naar beneden en vervolgens lift naar boven), enkel nog een overstap in Winterswijk waar het super overzichtelijk is. En 17 minuten minder reistijd. Ben blij dat Arriva de nieuwe opzet heeft doorgevoerd op zowel zaterdag als zondag. Nu enkel nog 's avonds een doorgaande sneltrein Winterswijk -> Apeldoorn aanbieden zonder overstap in Zutphen. Dit betekent dat er dan 's avonds ook een aansluiting Zutphen -> Amersfoort is in Apeldoorn, naast een aansluiting Amersfoort -> Zutphen.

  • Ik wil niet een zeurder zijn, maar eigenlijk is het oftewel "De sneltreinen doen er ongeveer tien minuten MINDER over dan de stoptreinEN", oftwel "De sneltreinen ZIJN ongeveer tien minuten sneller dan de stoptreinEN".

    Onbelangrijke details, maar merk het maar op

    • Tenzij natuurlijk de sneltreinen eigenlijk altijd even snel rijden als de stoptreinen, maar dan opeens tien minuten lang sneller rijden ;)

  • Hoe lang zou een echte Intercity er over doen non stop tussen de twee grootste steden in het Hoge Noorden?

    • Weinig, die bijna non-stop sneltrein naar Winschoten is ook maar 6 minuten sneller dan de stoptrein.

    • De RegioExpress Groningen - Leeuwarden past qua snelheid goed in de categorie echte intercity. De RegioExpress Groningen - Leeuwarden heeft een gemiddelde van ca. 94 km/u, dat zit tussen de intercity Utrecht - Rotterdam (ca. 91 km/u) en de intercity Utrecht - Den Haag (ca. 97 km/u) in.

Share

Recent Posts

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…

3 dagen terug

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

5 dagen terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

7 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

7 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

7 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

1 week terug