Dit weekend is de nieuwe dienstregeling ingegaan. Bijzonder dit jaar: de meeste wijzigingen zijn niet bij NS, maar bij Arriva. Zo zijn er meer treinen gaan rijden op de lijnen Groningen – Leeuwarden, Groningen – Winschoten en in de spits Leeuwarden – Sneek.
Tussen Leeuwarden en Sneek rijdt nu in de spits elk kwartier een trein, in plaats van elke 20 minuten. Tussen de Friese en Groningse provinciehoofdstad zijn er meer snelle treinen bijgekomen. Overdag rijdt er voortaan elk half uur een sneltrein. Het ene half uur wordt gestopt in Zuidhorn en Feanwâlden, het andere half uur in Buitenpost en Feanwâlden. De sneltreinen zijn ongeveer tien minuten sneller dan de stoptrein. De stoptrein op zijn beurt is tot tien minuten versneld door verbeteringen in de infra.
Van Groningen naar Winschoten komen er in de brede spits sneltreinen bij. Deze gaan 1x per uur rijden en stoppen alleen te Groningen Europapark, Scheemda en Winschoten. De sneltreinen zijn 6 minuten sneller dan de stoptreinen. Door de introductie van de snelle spitstrein is Sappemeer Oost nu definitief gesloten. Voor reizigers betekent dit ruim een kilometer extra fietsen of lopen. Als de spoorlijn naar Duitsland is hersteld, moet de sneltrein gaan doorrijden naar Leer.
De wijzigingen maken deel uit van de nieuwe concessie, die nu is ingegaan. Arriva mag tot 2035 het vervoer verzorgen op de regionale spoorlijnen van Groningen en Friesland
Behalve meer treinen introduceert Arriva nu ook in Noord-Nederland lijnnummers. In Limburg hebben de treinen van Arriva al eerder een lijnnummer gekregen. Waar het in Limburg bij de introductie om S-nummers ging (S1 t/m S5), gaat het in Groningen en Friesland om RE en RS-nummers. RE staat voor RegioExpress (voorheen sneltrein) en RS voor RegioSprinter (voorheen stoptrein). Limburg heeft tegenwoordig de S-nummers ook vervangen door RE- en RS-nummers.
De beoogde extra treinen naar de Eemshaven zijn tot nader bericht uitgesteld. De treinen blijven vooralsnog alleen rijden in aansluiting op de boot van en naar Borkum. De bedoeling was dat tot 20:00 uur alle treinen door zouden rijden naar het meest noordelijke station van Nederland. Arriva zegt dat er nu overleg is met de provincie Groningen en ProRail om te kijken of de dienstregeling later alsnog kan worden uitgebreid. De treinpaden om door te kunnen rijden naar de Eemshaven zijn al wel aangevraagd.
In de oorspronkelijke plannen was het de bedoeling dat ook de nieuwe trein Wink in dienst had moeten komen. Dat is uitgesteld. “Als gevolg van de situatie rondom corona stromen de Wink-treinen in het voorjaar 2021 in de dienstregeling in” legt de vervoerder uit. Door de huidige situatie zijn de treinen niet alleen later geleverd, maar ook zijn de verplichte toelatingsritten verschoven.
De gerenoveerde Spurt-treinen worden al wel ingezet. Die treinen tonen nu ook een drukte-indicator aan de buitenkant.
De meeste wijzigingen in het spoorboekje van Arriva vinden plaats in Noord-Nederland. Toch zijn er ook wijzigingen elders in Nederland. Zo worden de stoptreinen Apeldoorn – Zutphen en Zutphen – Winterswijk in het weekend 1x per uur vervangen door een sneltrein Apeldoorn – Zutphen – Winterswijk. De kleine stations worden daardoor minder goed bediend en ook rijden de treinen straks minder goed gespreid. Voor doorgaande reizigers naar de Randstad ontstaat er echter een betere aansluiting.
Bij NS zijn er nauwelijks wijzigingen. Wel zijn de treintijden Utrecht – Baarn gewijzigd, en werden al eerder de treintijden van de Sprinters Utrecht – Tiel en Utrecht – Den Bosch een kwartier gedraaid. Een enkele trein Amsterdam – Berlijn wordt versneld. Op die momenten kunnen niet alle reguliere aansluitingen in Weesp geboden worden. Daarnaast rijden er op zondag minder Sprinters tussen Arnhem en Nijmegen en meer Sprinters tussen Nijmegen en Den Bosch. Zie ook het artikel: Dienstregeling 2021.
Elk jaar worden de gele vertrekborden (in jargon vertrekstaten) bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling gewijzigd. Fotograaf Stefan Verkerk was erbij.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 22:29
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…
Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…