Dienstregeling 2021: wat wijzigt er in Europa (incl. Nederland)?
07 dec 2020 11:44
Komende zondag, 13 december, gaat de nieuwe dienstregeling in. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Op het Nederlandse spoor zijn er nauwelijks wijzigingen. Maar in andere landen zijn er meer veranderingen. De belangrijkste wijzigingen van Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland op een rij.
Nederland
- Vooral wijzigingen bij Arriva: De treinen Groningen – Roodeschool gaan allemaal doorrijden naar Eemshaven. Station Sappemeer Oost sluit. In plaats daarvan komt er een sneltrein in de spits tussen Groningen en Winschoten. Ook tussen Groningen en Leeuwarden gaan er meer sneltreinen rijden: elk half uur.
- Bovendien breidt Arriva de treindienst tussen Leeuwarden en Sneek uit. Hier rijden in de spits voortaan vier treinen per uur.
- In het weekend komt er een directe sneltrein Apeldoorn – Winterswijk, vergelijkbaar met nu in de avonduren. De sneltrein stopt alleen te Zutphen, Vorden, Ruurlo, Lichtenvoorde-Groenlo en Winterswijk West. De overige stations worden in de avond 1x per uur bediend. De sneltrein doet er 47 minuten over, terwijl het nu (met overstap in Zutphen) 17 minuten langer duurt.
- Bij NS blijft 99% ongewijzigd. De dienstregeling Utrecht – Baarn wordt iets gewijzigd om in Baarn een aansluiting te realiseren. In de ochtendspits in de richting van Soest naar Amsterdam, in de avondspits de tegenovergestelde richting.
- Op zondagen kunnen reizigers vaker gebruik maken van de sprinter tussen Nijmegen en ’s-Hertogenbosch. Tussen Arnhem en Nijmegen rijden er op zondag juist minder Sprinters.
Duitsland
- Tussen Hamburg – Berlijn gaat er elk half uur een snelle trein (ICE of IC / EC) rijden. Hierdoor komen er 6.000 zitplaatsen per dag bij. Deze zogenoemde “Halbstundentakt” is een eerste stap in een groter plan om de komende tien jaar het treinverkeer uit te breiden: Deutschlandtakt (binnenkort meer hierover op Treinreiziger.nl).
- Tussen Bonn en Berlijn komen er meer directe ICE-treinen. De relatief nieuwe ICE4-treinen worden hiervoor gebruikt.
- De treinrit München – Zürich wordt versneld en gaat vaker rijden. De ETR610-treinstellen van de SBB vervangen hier de dieseltreinen. De treindienst gaat 12x per dag rijden. De reistijd wordt met ongeveer 45 minuten verkort tot 4 uur.
- Ook nieuw: een dagtrein Berlijn – Krakau.
Zwitserland
- In Zwitserland wordt de Ceneri-Basistunnel in gebruik genomen. Daardoor worden de treinen naar de Zwitserse regio Ticino versneld. De intercity Zürich – Lugano wordt bijvoorbeeld 15 minuten sneller en doet er straks nog maar 1 uur en 53 minuten over.
- Ook de treinen Zürich – Milaan profiteren van de nieuwe tunnel. Er komen 10 directe treinen, en de reistijd neemt met 23 minuten af. De reistijd Basel – Lugano neemt zelfs af met 28 minuten.
- Verder tal van kleine wijzigingen, bijvoorbeeld meer treinen tussen Luzern – Zürich Flughafen en de introductie van een regionale trein (RE80) tussen Locarno, Lugano en Chiasso, die eens per uur zal doorrijden naar Milaan.
- En zoals bij Duitsland genoemd: een snellere verbinding München – Zürich.
Oostenrijk
- Er komen een paar treinen bij tussen Wenen en Boedapest, waardoor er een uursdienst ontstaat.
- Ook nieuw: de nachttrein Wenen – Amsterdam en Innsbruck – Amsterdam (start echter niet per 13 december). Het treindeel Innsbruck – Brussel verdwijnt. Vanuit Wenen zal er echter drie keer in de week naar Brussel gereden worden (i.p.v. 2x in de week).
- Bregenz krijgt meer en snellere treinen met Zürich en München.
- Op verschillende trajecten komt er een vroege en/of een late Railjet bij. Bijvoorbeeld tussen Graz en Wenen en de trajecten Salzburg – Innsbruck, Salzburg – Klagenfurt en Graz – Schwarzach-St. Veit. Ook komen er nieuwe vroege ochtendtreinen bij van Bregenz naar Innsbruck en van Wenen naar Linz en Salzburg.
- Ook diverse kleine veranderingen in het het regionale treinverkeer. Er komen in totaal 2,3 miljoen treinkilometers bij.
België
In België geen grote veranderingen, wel een aantal kleine wijzigingen. Tussen Antwerpen en Sint-Niklaas gaat er op werkdagen elk half uur een trein rijden (S-34). Tussen Brussel en Kortrijk komen er intercity’s bij, waardoor er op werkdagen elk half uur een snelle trein gaat rijden. Ook tussen Luik en Gouvy komen er intercity’s bij, waardoor er een uurdienst ontstaat.
Overig
- Er zijn meer wijzigingen alleen hebben niet alle landen een overzicht van wijzigingen gepubliceerd. Dat wordt extra gecompliceerd omdat veel landen nu niet de normale dienstregeling hanteren, en de volledige nieuwe dienstregeling daarmee niet in de reisplanner verschijnt.
- Seat61.com meldt bovendien dat langdurige werkzaamheden invloed hebben op het tijdschema. Zo is de nachttrein München – Zagreb tot in elk geval de zomer van 2021 opgeheven. De nachttrein Zürich – Zagreb wordt omgeleid en rijdt niet via Ljubljana.
- In de media wordt ook geschreven dat de Thello-trein Milaan – Marseille wordt geschrapt. Thello verkoopt nog wel tickets voor Milaan – Nice.
Sommige wijzigingen gaan mogelijk niet op 13 december in, maar later. In veel landen wordt door het coronavirus namelijk nu niet de volledige dienstregeling gereden.
keurig overzicht gemaakt, heel blij mee
Veel interessanter is naar mijn mening dat er op zowel zaterdag als zondag ieder uur een sneltrein gaat rijden tussen Winterswijk en Apeldoorn die de stations tussen Zutphen en Apeldoorn overslaat (de kleine stations worden dan bedient door een 1x/uur rijdende stoptrein Zutphen-Apeldoorn). Dit scheelt 17 minuten reistijd tussen Vorden/Ruurlo/Lichtenvoorde/Winterswijk en Apeldoorn. Naar Amersfoort en verder is er zelfs 30 minuten reistijd minder doordat de sneltrein in Apeldoorn aansluit op de IC’s naar Amersfoort.
In Duitsland worden de getrokken treinen van de Alex-Süd tussen München en Lindau/Oberstdorf vervangen door BR612 van DB Regio. Verder gaan er in de Allgaü nieuwe PESA Links rijden. Rond Ulm komen er nieuwe Linten te rijden, rond Nürnberg Continentals en rond Mannheim nieuwe Mireo’s. Tussen Hamburg en Lübeck gaat er tenslotte in het weekend ieder half uur een RE rijden. Nu rijdt daar in het weekend nog ieder uur een RE.
Dank. De bovenste voeg ik toe. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland blijf ik wat beperkter, omdat daar veel kleine wijzigingen zijn, bij plaatsen die sommige mensen nog geen eens op de kaart kunnen aanwijzen.
Die sneltrein Winterswijk-Apeldoorn is een ordinaire bezuinigingsmaatregel waarmee Arriva één trein uitspaart (van 5 naar 4).
De stations tussen Apeldoorn en Zutphen worden heel slecht gebruikt, zeker in het weekend. Het is van de zotte dat deze stations ‘s avonds en in het weekend 2x/uur bediend moeten worden. Als Zutphen-Winterswijk 1x/uur rijdt dan daalt het aantal omlopen op (Apeldoorn-)Zutphen-Winterswijk en Apeldoorn-Zutphen van 4 naar 3, maar als Zutphen-Winterswijk 2x/uur rijdt dan blijft het aantal omlopen op (Apeldoorn-)Zutphen-Winterswijk en Apeldoorn-Zutphen op 5 (dankzij de lange kering in Zutphen van de stoptrein Zutphen-Winterswijk) en tegenwoordig wordt ook op zondagmiddag en zaterdag en zondag in de vroege avond 2x/uur gereden tussen Zutphen en Winterswijk.
Natuurlijk heeft Arriva belang bij om zoveel mogelijk reizigers vanuit de Achterhoek naar de Randstad via Apeldoorn te laten vervoeren in plaats van Arnhem, maar dit plan zorgt er ook voor dat de treinen tussen Apeldoorn en Zutphen beter benut worden en veel reizigers reistijdvoordelen krijgen. Deze sneltrein is enkel nadelig voor reizigers die gebruik maken van de stations tussen Apeldoorn en Zutphen en wie van Apeldoorn naar Brummen, Rheden, Velp, Lochem, Goor, etc. moeten. Voor andere bestemmingen bestaan alternatieve trein- en busverbindingen.
De verslechtering van Apeldoorn-Arnhem zal Arriva meer reizigers kosten dan de versnelling Winterswijk-Apeldoorn oplevert. Daarnaast rijden de twee treinen tussen Apeldoorn en Zutphen straks vlak na elkaar.
@Paul Lamote:
Tussen Apeldoorn en Arnhem rijdt er een prima snelbus (lijn 91, straks C1) die straks van maandag tm zaterdag zelfs 4x/uur rijdt. Bovendien blijft er 1x/uur een treinmogelijkheid over.
@erno-berk
Arriva schiet er natuurlijk weinig mee op als de reizigers voortaan met de Syntus-bus gaan, dat kost de trein gewoon reizigers.
@Otto
Het aantal reizigers op Zutphen-Amersfoort e.v. kan wel weer groeien door een betere aansluiting in Apeldoorn op de IC richting Randstad. Dat kan het verlies van het aantal reizigers Apeldoorn-Arnhem die voortaan met lijn 91/C1 gaan compenseren.
Waneer gaat de drie landen trein rijden?
Dienstregeling 2023, december 2022.
Hij rijdt nu al, alleen met een overstap in Maastricht 🙂
Haha. Nu is het meer een tweelandentrein dan een drielandentrein.
Maar de Thalys zou je ook een drielandentrein kunnen noemen 😉 of de ice naar Basel;-) dus toch al geregeld;-)
Dan is de Eurostar inmiddels een Vierlanden trein …
Klopt, we hebben ook al een vierlandentrein, waar je dan weer niet in Frankrijk mag uitstappen 🙂
Maar er wordt wel al heel keurig in 3 talen omgeroepen, incl. typich franse uitspraak van plaatskes als Valkenburg en Herzogenrath.
De dienst is zelfs zo opgezet dat er in principe in Mstr een goede aansl. is op NMBS/SNCB-mits die niet zoals erg vaak veel te laat arriveert.
Overigens blijft voor Mstr-Aachen bus 450/ARV Limburgliner elke 15 min rijden, sneller en een pak goedkoper.
De aansl. te Heerlen van NS-IC (in normale tijden) op de ARV is zo ongeveer wel de allerslechtste in heel NL-2 min cross platform en met 2 bedrijven nooit geld terug-tenzij met een veel duurder INT biljet.
Ik dacht dat er in België sneller tussen Antwerpen en Brussel gereden gaat worden door de afronding van de Mechelen bypass of is dit later?
De Mechelen Bypass wordt wel in gebruik genomen de 13e, maar deze wordt in eerste instantie gebruikt om andere sporen tijdelijk buiten dienst te stellen, voor de renovatie van het station. Pas zodra sporen 7-10 gerenoveerd zijn, zal de dienstregeling op spoor 11-12 versneld worden.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201207_92893874
Helaas geen doortrek IC Charleroi – Antwerpen – Essen naar Roosendaal.
Met de Desiro (ML) kan dat wel qua hoogte. Heb deze treinen regelmatig op Antwerpen Centraal gezien. In combinatie met de M 6 die te hoog is voor het rijden naar Roosendaal.
Maar de (digitale) Desiro schijnt niet overweg te kunnen met 1500 volt. Ook niet als het op halve kracht het kleine stukje tussen Roosendaal – Belgische grens rijdt. Wat de spuuglelijke Varkensneuzen met graffiti wel kan. Ja stokoud. Maar wel degelijk.
Volgens mij is er tussen Roosendaal en Essen 3000 volt. In de tijd van getrokken treinen naar Parijs kwam in Roosendaal altijd een Belgische loc voor de trein.
Nu je het zegt. Waar is die omschakeling van 1500 volt naar 3000 volt?
Weet wel dat vanaf Roosendaal al snel links i.p v. rechts wordt gereden? Is daar al die omschakeling van 3000 volt?
En wanneer is het deel tussen Essen – Nederlandse grens – Roosendaal beveiligt met ETCS?
Vanaf Roosendaal naar Essen wordt links gereden onder spanning van 3000 volt. Essen ligt net over de grens.
De omschakeling is op station Roosendaal. De varkensneuzen vertrekken onder 3000 volt spanning. Onmiddellijk buiten het station Roosendaal gaan de Belgische treinen op gescheiden sporen.
Het interieur van die neuzen is ook niet meer van deze tijd met ook nog eens drie zitplaatsen aan de ene zijde van het gangpad
De omschakeling van 1500 naar 3000 V is op de vrije baan tussen de grens en Roosendaal.
In de bebouwde kom van Roosendaal zelf hoewel dat niet te zien is door een aarden geluidswal aldaar.
Ruim ten zuiden van de splitsing met de lijn naar Bergen op Zoom.
Op het punt waar de weg “Bergrand” het meest dicht langs het spoor zit.
Dit heet traditioneel de ”sluis”. Zat heel lang geleden net bij de grens-ook al vanwege de stroomtoelevering destijds altijd door staatsbedrijven, maar is na verdwijnen oude blauwe BNL-treinen en enkel NMBS verplaatst tot net bij Roosendaal waar het technisch kon. NMBS rijdt op halve sterkte, begrijp ik uit uitleg van destijds, maar deskundigen zullen dat vast veel beter weten.
Hoewel de Varkensneuzen stokoud zijn zijn de meeste treinstellen wel gerenoveerd. Toch is de NMBS laat begonnen met de renovatie van de Varkensneuzen. Sinds 2010 (op hun 35ste) al voor het prototype (stel 843) tot 2015, maar vanaf dan (2015) werden ook andere treinstellen gerenoveerd.
Aardig dat SBB met Italiaanse treinen rijdt. Erg mooi om te zien en schijnbaar zonder falende inkoop, project leiding, saboterend personeel of slappe knieën politek.
Dat is Alstom (ex-Fiat), een heel ander merk. Ansaldo-Breda heeft nog altijd geen acceptabele hogesnelheidstrein afgeleverd.
Meende dat Alstom Frans was. Na getrokken SBB mat kwam rond 2014 treinstellen op dienst Zurich-Milaan. Wat een sof, te klein interieur en ja airco viel uit die zomer en natuurlijk weer potdichte trein. Geen schuiframen. Gevlucht te Lugano uit deze trein, gelukkig weer getrokken trein naar Zurich. Dus hopelijk andere treinstellen dit keer.
De ETR 610 van Fiat Ferroviaria is bepaald niet te vergelijken met de Fyra van Ansaldobreda. Onlangs werd weer bekend dat de ETR 700 (voorheen Fyra) weer problemen heeft….
onlangs is zo nieuw dat er niets van gemeld is.
Maar wel in het blad Rail Magazine. En dat is geen nepnieuws.
En dat terwijl ze lange tijd onderhanden zijn genomen in de werkplaats en ingrijpend zijn gereviseerd, ondanks dat ze nog nauwelijks officieel dienst hadden gedaan. De Fyralala-soap duurt voort! Nu op tournee in Italië.
Bij succes kan men Hamburg-Bremen wel doorzetten naar Osnabrück. Met een frequente aansluting uit Nederland kun je dan makkelijk naar het Noorden van Duitsland
Tussen Hamburg en Bremen gaan niet meer extra treinen rijden, het is dat er tussen Hamburg en Berlijn extra treinen gaan rijden. Namelijk de twee grootste steden van Duitsland. Tussen Hamburg en Bremen rijden ICE- en IC-treinen in een uursdienst. In de nabije toekomst uitsluitend ICE-treinen, naast enkele EC’s van/naar Zwitserland en enkele ECx-stammen van/naar Sylt.
HEt bericht is anders. 1/2 uurs naar Bremen. 6000 plaatsen extra
Voor B-HB, dus Berlin-Hansestadt Bremen kan je zowel via HH=Hansestadt Hamburg als H=Hannover en zodoende vrijwel elk half uur.
Tussen HB en HH rijdt wel 2x per uur een RE of RB van metronom. En het is een erg zware goederenlijn.
Het was al de bedoeling dat de Giruno SBB tussen Zürich – Milaan zou gaan rijden:
https://www.globalrailwayreview.com/news/81948/sbb-emu-begins-service/
Als alles volgens plan was gegaan had de Giruno al gereden tussen Zürich – Milaan. Maar natuurlijk is dat niet doorgegaan vanwege de uitbraak van Covid – 19.
Giruno’s gaan straks ook enkele slagen tussen Hamburg, Frankfurt en Zwitserland rijden. Nu rijden daar nog ICE 1 en ICE 4.
Ook naar Hamburg? Wel hadden ze over Frankfurt – Milaan over een aantal jaren. Eerst even zien of Covid – 19 het feest niet gaat bederven.
De Giruno-treinen zullen ook van Italië/Zwitserland naar Hamburg rijden wanneer de dienstregeling van het jaar 2022 van kracht is, dus vanaf zondag 12 december 2021.
Quote:
Tussen Hamburg – Berlijn gaat er elk half uur een snelle trein (ICE of IC / EC) rijden
ICE München – Berlijn via Nürnberg, Erfurt, Leipzig een aantal keren per dag doortrekken. En dan aanvullen met IC/EC. Heb je vanaf Hamburg naar München drie mogelijkheden:
ICE Direct Hamburg – München via Hannover, Würzburg en Nürnberg
ICE Hamburg – München via Berlijn, Leipzig, Erfurt en Nürnberg
ICE Hamburg – München via Hannover, Frankfurt, Stuttgart en Augsburg.
Volgens mij wordt Hamburg-Hannover-Frankfurt-Stuttgart-München niet rechtstreeks aangeboden. De ICE Hamburg-Frankfurt rijdt 1x/2 uur door naar Zwitserland en 1x/2 uur door naar Stuttgart via Frankfurt Flughafen. Je hebt wel ieder uur de rechtstreekse ICE Hamburg-München over Kassel. Daarnaast de ICE Hamburg-Berlin-Erfurt-München en ook nog enkele keren per dag de ICE Hamburg-Berlin-Erfurt-Frankfurt-Stuttgart-München. In Berlin en Erfurt staat deze trouwens met eindbestemming Ulm op de borden.
Zou kunnen. Lijk me ook niet logisch om een ICE Hamburg – München via Hannover, Frankfurt en Stuttgart te laten rijden als er twee andere snellere varianten zijn.
Dit is om alle belangrijkste knooppunten te bedienen. En station Stuttgart is ook een van de belangrijkste. Bovendien worden deze lijnen bediend door ICE’s die sneller kunnen rijden waarbij de reistijden ook korter zijn in vergelijking met de IC’s.
Quote:
Tussen Bonn – Berlijn komen er meer directe ICE treinen. De relatief nieuwe ICE4-treinen worden hiervoor gebruikt.
Gaat de ICE 4 de ICE 2/ICE 1 vervangen? Of komt dit bovenop de bestaande ICE 2/ICE tussen Berlijn – vliegveld Bonn/Koln?
Zie ervan komen dat de inmiddels 26 – 28 jaar oude ICE 1 doorgeschoven wordt naar andere IC(E) verbindingen.
De ICE’s gaan rijden ook rijden op de huidige IC-verbindingen waar enkeldeks-rijtuigen tot 200 km/h kunnen rijden. Dit gaat bijvoorbeeld om Hamburg-Köln-Mainz-Stuttgart/Frankfurt. Op die verbinding gaan in de toekomst ICE1, ICE4 en ICE-T rijden. De IC-verbindingen over gedeeltelijk niet-geëlektrificeerd spoor zoals naar Sylt en naar Oberstdorf worden straks gereden door ECx. De IC-verbindingen waar enkeldeks-rijtuigen tot 160 km/h kunnen rijden (dus meer de zijlijnen) worden in de toekomst gereden door IC-Dosto’s. De enkeldeks-rijtuigen worden in de nabije toekomst terzijde gesteld.
Wel een kwaliteitssprong met de treinen. Nu moeten ze de spoorinfrastructuur ook verbeteren. Dat is niet overal in Duitsland goed.
De complexe dienstregeling met vele soorten treinen zorgt ervoor dat de ICE niet altijd punctueel is.
Quote:
De treinrit München – Zürich wordt versneld en gaat vaker rijden. De ETR610-treinstellen van de SBB vervangen hier de dieseltreinen. De treindienst gaat 12x per dag rijden. De reistijd wordt met ongeveer 45 minuten verkort tot 4 uur.
Zie je het effect van de Gotthard basistunnel en Ceneri basistunnel. Daardoor worden de reistijd tussen München – Zürich – Lugano/Milaan zodanig interessant dat het de moeite is om het spoor te elektrificeren.
Daar komt die EC lijn helemaal niet, het komt gewoon doordat het rangeerprocess in Lindau nu alleen kopmaken wordt. Iets wat met een treinstel 2x zo snel kan dan met een getrokken trein(zie IC Berlijn vs EuroBahn). Daarnaast kan er door de kantenbakconstructie op bepaalde delen van de lijn harder worden gereden dan met het conventionele materieel wat er nu rijdt.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling komen de treinen München-Zürich vv niet meer in Lindau. Als alle werkzaamheden tijdig klaar zijn rijden deze treinen via Lindau-Reutin en wordt er in Lindau geen kop meer gemaakt. Lindau wordt dan alleen door regionale treinen richting Friedrichshafen en Bregenz bedient.
De Arriva trein van Groningen naar Weener sluit per 13 december 2020 niet meer aan op de streekbus die de reiziger verder naar Leer brengt. Er zal een overstap van maar liefst 51 minuten in Weener zijn.
Maakt weinig uit, tussen Nieuweschans en Weener zit er sowieso vrijwel niemand in de trein. Die treinen rijden alleen om politieke redenen.
Betreft Nieuweschans – Weener – Leer… Als je iets zeer tijdrovends en frustrerends aanbiedt komt er ook zeker niemand en pakt iedereen die dat kan de auto. Vicieuze cirkel.
Het deel tussen Groningen – Bremen is ondanks dat er spoor ligt een missing link. De boemeltrein is zo traag dat het gewoon geen optie is om hier de trein te nemen.
Automobilisten hebben daar geen last in dat gebied. Als ze daar het spoorvervoer tussen Groningen- Bremen/Hamburg aantrekkelijk wil maken moeten ze het spoor grondig moderniseren zodat er met 160 – 200 km p/u gereden kan worden. En het spoor tweesporig gemaakt wordt zodat de EuroCity naar Hamburg kan rijden. En goederentreinen vanaf Scandinavië/Hamburg een kortere route kunnen rijden i.p.v. van de forse omweg via Osnabrück.
@Hanzeboog
200 kmh is onzin, het gros van het vervoer is en blijft regionaal grensverkeer. Er is nauwelijks vraag naar langeafstandsvervoer van Groningen naar Noord-Duitsland. Groningen is en blijft een provinciestadje.
Volgens de dienstregeling op de website van Arriva gaan de treinen vanaf Roodeschool NIET doorrijden naar de Eemshaven, uitgezonderd de enkele trein die nu ook al rijdt.
Ik heb dit in november nagevraagd of dit doorging, en Arriva persvoorlichting gaf aan dat dit nog steeds het geval was. Ik zal ze er op wijzen.
De Arriva k.c. medewerker gaf aan van niet (i.v.m. corona-maatregelen).
Ik heb daar expliciet naar gevraagd. Wat nog zou kunnen dat het wel in de jaardienstregeling wordt doorgevoerd, maar voorlopig niet wordt uitgevoerd. Of men heeft mij gewoon onjuist geïnformeerd.
Corona lijkt me een vreemd argument. De besparing is natuurlijk vrijwel nul als de treinen in plaats van door te rijden 20 minuten met draaiende motor en machinist in Roodeschool blijven staan. Als je wat wil besparen ligt het meer voor de hand om bijv. op zaterdag voorlopig een zondagse dienstregeling te rijden, dat zet financieel zoden aan de dijk.
Belangrijkste reden om te stoppen met doorrijden naar Eemshaven, is dat al sinds, dacht ik 15 november, de veerboot Eemshaven-Borkum ivm corona niet meer vaart. Hoofdreden doortrekken spoorlijn was indertijd aansluiting op die boot en als de Duiters daarmee stoppen heeft doorrijden in mijn ogen ook weinig zin.
Dat Eemshaven verhaal wordt steeds dubieuzer. Die verlenging heeft 30 miljoen euro gekost en het grootste deel van het jaar rijden er twee treinen per dag. Kennelijk is er vooraf niet over de exploitatie nagedacht anders geef je toch geen 30 miljoen aan zoiets uit.
van ellende zal men weer een tax-free bootje moeten laten varen.
Wat ontbreekt op het lijstje is dat de treinen naar Roodeschool en Delfzijl op werkdagen voortaan tot 21.00 uur om het halfuur gaan rijden. Nu is dat tot 19.00 uur.
Voorden moet zijn: Vorden.
Wat ook tot nader order niet rijdt, is de nachttrein Berlin-Boedapest. er komt in de zomermaanden een nachttrein Bratislava-Wenen-Split. Deze wisselt in Wenen van vervoerder (LeoExpress naar ÖBB en andersom).
Misschien leuk om te vermelden is dat de omgeleide trein Zürich-Zagreb ook in Graz, Maribor en Celje stopt.
Quote:
De treindienst gaat 12x per dag rijden. Over de verbetering van de treindienst tussen Munchen en Zurich.
Dit is een beetje moeilijk te volgen, want de treindienst gaat van 3x per dag per richting naar 6x per dag per richting. Dus ja de verbinding gaat in totaal 12x per dag rijden, maar in totaal 6x vice versa.
Vanaf maandag 14 dec stopt de IC Brussel in Mechelen op het nieuwe perron 12.
Dat is de eerste trein die via het nieuwe gedeelte van het station gaat rijden. Slechts een kleine wijziging in de nieuwe dienstregeling maar wel leuk.
Bedankt voor het mooie overzicht Hildebrand en fijn te weten dat het in Nederland voor 99 % in 2021 hetzelfde blijft als in 2020. Ik snap nu waarom er geen papieren spoorboek wordt uitgebracht, heeft men dan toch een “spoorboekloze” dienstregeling uit de hoge hoed weten te toveren…
Wanneer gaat de trein naar Berlijn over Arnhem rijden.
Daar zijn geen concrete plannen voor. DB wil gewoon over Hengelo blijven rijden.
Voordat de werkzaamheden daar begonnen, reed de EC München – Zürich 4 keer per dag (per richting). Het is dus niet echt een verdubbeling van de frequentie.
Dienstregeling technisch is het eenvoudig de 3600 na aankomst in Roosendaal in aansluiting op de 2200 een slag te laten maken naar Essen en op tijd terug te zijn voor de terugreis. 1 keer per uur is er dan een overstap van ongeveer 5 minuten op de intercity naar en van Charleroi. Dat kan 2 keer per uur worden als de intercity Charleroi-Noorderdokken wordt doorgetrokken naar Essen. Daar is geen extra materieel voor nodig. De stoptreinen Antwerpen-Roosendaal kunnen dan worden ingekort tot Essen. Hiervoor zou het rechter, het westelijke, spoor tussen Roosendaal en Essen geschikt gemaakt moeten worden voor 1500 volt. Dat is misschien een kleinere ingreep dan viaducten en het station van Roosendaal aanpassen voor de M6.
M7 is besteld met toelating voor Nederland. Dat wordt momenteel geleverd.
Gaat lekker in Nederland, weer word er een treinstation gesloten. Ditmaal Sappemeer Oost.
Vanaf 2016 lijkt het een trend te worden: De treinen moeten steeds sneller rijden en daarvoor moeten er stations voor opgeofferd worden.
Op 30 april 2016 werd station Geerdiijk gesloten. Daarna werden Heerlen de Kissel en Leeuwarden Achter de Hoven gesloten en nog zo’n 10 treinstations op de Hoekse lijn.
En nu dus station Sappemeer Oost. Ik heb gelezen dat hier veel verzet tegen was. Maar die sneltrein moest er komen. Maar er moest 1 station dus verdwijnen.
Het valt mij nog mee dat op de (nieuwe) sneltrein-lijn Apeldoorn – Winterswijk geen stations worden gesloten. Maar voor hoe lang nog?
En wat gebeurt er komende jaren met de spoorlijnen Stavoren – Sneek en Tiel – Elst?
Deze lijnen zouden busbanen moeten worden omdat het goedkoper is voor de provincie of lokale overheid?
@Hildebrand: Word het niet eens tijd om stations weer bij te bouwen in plaats van stilletjes te laten verdwijnen? Wat vind jij er van? Kom je al in actie hiervoor?
Die stations die gesloten werden (Geerdijk, Sappemeer Oost, Heerlen de Kissel, Leeuwarden Achter de Hoven) werden heel slecht gebruikt, dus dan is het volledig terecht dat die worden opgeheven om de treindienst te optimaliseren. De stations tussen Apeldoorn en Zutphen worden ook slecht gebruikt, dus dan is het logisch dat de frequentie ‘s avonds en in het weekend van 2x/uur naar 1x/uur gaat, ten behoeve van een betere treindienst voor de rest van de treinreizigers.
dat Sappemeer-oost wordt opgeheven is goed, waren maar weinig reizigers rond de 150-200 per dag meende ik en 2 km fietsen heb je weer een station en wat is nu 2 km fietsen, ik moet 5 en de bus rijdt hier niet eens meer.
Spijtig dat er geen al te grote veranderingen zijn in België. Toch zijn er enkele goede en slechte zaken:
Op de internationale verbinding van 3 uur tussen Luik en Luxemburg wordt er een metro (Desiro) van Siemens voorzien dan de comfortabel getrokken trein.
De metro van Siemens gaan helaas ook andere IC- of langeafstandsverbinding doen waarvoor ze weinig capaciteit voor hebben en heel veel kritiek van krijgen.
Weten jullie waarom de NMBS die metro op de IC-lijnen inzet terwijl die een Sprintermaterieel is?
Wanneer rijdt de ICNG van de NS op de Beneluxlijn?
Wanneer komt er een trein van België naar Weert en Terneuzen?
Wanneer komt de IC-trein van Nederland naar Aken?