fbpx
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

‘Nieuwe dienstregeling richting Duitsland een stap achteruit’

15 dec 2024 16:44

De nieuwe dienstregeling is ingegaan. Veel aandacht ging dit jaar naar de verbeteringen richting België, waar nu meer treinen naartoe rijden. Maar richting Duitsland laat de nieuwe dienstregeling te wensen over. Dat stelt Hildebrand van Kuijeren, eigenaar van Treinreiziger.nl en Treinrondreis.nl.

Opinieartikel door Hildebrand van Kuijeren

Waar de treindienst naar België fors is uitgebreid, blijft het aantal treinen naar Duitsland sinds jaar en dag vrijwel ongewijzigd, ondanks een groeiende vraag. Van grote verslechteringen is geen sprake. Maar het gaat vooral om een reeks van kleine verslechteringen die samen de internationale trein minder aantrekkelijk maken. En dat terwijl de vraag naar internationale treinreizen juist toeneemt.

In zeker twaalf weken, waaronder de gehele zomervakantie, zullen er geen regionale treinen rijden vanuit Arnhem naar Duitsland. Je zou reizigers daar over kunnen informeren. Maar je kunt ook gewoon tickets verkopen alsof de treinen gewoon rijden. En dan reizigers op het laatste moment informeren: oeps, het schema dat we beloofd hebben, kan toch niet. Voor die oplossing kiest Deutsche Bahn.

In dezelfde periode moeten reizigers vanuit Venlo op hetzelfde grapje rekenen. Althans doordeweeks. De route via Venlo zal weliswaar niet gestremd zijn maar omdat ICE’s en goederentreinen via Venlo omrijden, is er niet voldoende ruimte om alle treinen over één spoor te proppen. En dus wordt doordeweeks de trein Venlo – Düsseldorf geschrapt en vervangen door bussen. Ook daarover zullen veel reizigers pas lastminute geïnformeerd worden.

In de nieuwe dienstregeling rijden de ICE’s tussen Frankfurt en Amsterdam beter gespreid. Voor een deel van de reizigers is dat een verbetering, maar voor doorgaande reizigers uit Zwitserland, Oostenrijk en Zuid-Duitsland meestal niet. Zij maakten vaak gebruik van de ICE (122) die rond 20.00 uur in Nederland aankwam. Als je die miste, had je 90 minuten later een volgende trein. In de praktijk hoefde je dan 70 of 75 minuten te wachten. In de nieuwe dienstregeling gaat de volgende trein twee uur later. Geen groot verschil, maar dat half uurtje maakt je waarschijnlijk net een beetje chagrijniger.

Verslechterde aansluitingen

Een groter probleem zijn de verslechterde aansluitingen. Reizigers van Wenen naar Nederland konden in de oude dienstregeling in ongeveer drie kwartier overstappen in Frankfurt op de trein naar Amsterdam. In de regel was dat voldoende. Zeker als er in Frankfurt Flughafen op hetzelfde perron werd overgestapt. Nu duurt die overstap meer dan een uur langer, waardoor de toch al lange reistijd nog eens met een uur toeneemt.

Ook vanuit Zwitserland is de situatie verslechterd. Niet alleen is de directe trein van en naar Basel verdwenen, maar de aansluitingen zijn eveneens problematisch. Op papier kunnen reizigers uit Zwitserland in Frankfurt in achttien minuten overstappen op de trein naar Nederland. Maar wie bekend is met de stiptheid in Duitsland weet dat dit in de praktijk zelden haalbaar is. Zelfs een vertraging van tien minuten maakt de overstap op het grote Frankfurt Hbf al riskant. Mis je de trein? Dan moet je twee uur wachten op de volgende directe verbinding.

Werkzaamheden richting Berlijn

Richting Berlijn blijven grote veranderingen uit, maar 2025 belooft opnieuw een jaar met ingrijpende werkzaamheden te worden. Van 7 juni tot en met 8 augustus stopt de trein niet in Osnabrück en duurt de reis naar de Duitse hoofdstad circa 75 minuten langer. In Berlijn blijft er op papier dertien minuten overstaptijd over naar de trein naar Praag, maar in de praktijk mis je die aansluiting waarschijnlijk en moet je twee uur wachten. Wie naar Hamburg of Kopenhagen reist, kan normaal in Osnabrück overstappen, maar dat is tijdens deze periode dus niet mogelijk. Veel plezier.

Een ander probleem is de betrouwbaarheid van de Intercity Berlijn. De huidige treinen rijden op hun laatste benen, en dat is te merken. Bijna dagelijks valt één van de zes treinen uit, en soms zelfs meer. Dit belooft dit jaar een grote uitdaging te worden, zeker tijdens het hoogseizoen als de meeste treinen volgereserveerd zijn.

Een lichtpuntje: de ICE naar München

Is er dan niets positiefs te melden? Jawel. Er is nu een directe ICE naar München. Toch zijn er ook hier kanttekeningen. Door werkzaamheden vertrekt deze trein wekenlang een klein uur eerder uit Amsterdam en Utrecht, waaronder tijdens de zomervakantie. Dit maakt de trein moeilijker te halen voor reizigers buiten de Randstad, die al rond 8.00 uur in Utrecht moeten zijn. Voor wie uit Groningen, Zwolle of Leeuwarden komt, is dat een flinke uitdaging. Tijdens deze werkzaamheden rijdt de trein via Den Bosch en Venlo, maar of deze daar ook zal stoppen, is nog onduidelijk. Vooralsnog is de geplande stop in Den Bosch uit de dienstregeling geschrapt.

Geen verbetering

Mopper ik niet te veel over kleine dingen? Misschien wel. Maar deze reeks kleine verslechteringen maakt de internationale trein richting Duitsland niet aantrekkelijker. Voor een duurzaam en competitief alternatief voor het vliegtuig is meer ambitie nodig. Ik wacht met smart op het moment dat er een uursdienst richting Berlijn of Düsseldorf komt. Maar dat moment lijkt – ondanks de plannen van Deutschlandtakt – voorlopig nog ver weg. Het is te hopen dat de nieuwe treinen voor de trein naar Berlijn eerder komen.

4.2 26 stemmen
Artikel waardering
84 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wim Lubbers
1 maand geleden

Daar komt bij dat de stoptreinen richting Duitsland overal door personeelsgebrek onbetrouwbaar zijn.
Ik stond na een wandeling afgelopen zomer in Herzogenrath te wachten en de Arriva-trein kwam gewoon niet opdagen. Op het scherm, en bij een medepassagier in de app, stond de trein gewoon vermeld. Zonder omroepbericht verdween de trein na 10 minuten geruisloos van het scherm.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

De enige regionale treinen die betrouwbaarder zijn, zijn de treinen vanuit Enschede (naar Münster en Dortmund). Beide Eurobahn-treindiensten (Venlo-Hamm RE13 en Hengelo-Bielefeld RB61) zijn zeer onbetrouwbaar en het risico om onderweg een uur vertraging op te lopen is toch wel behoorlijk aanwezig. Als je Bad Bentheim wilt bezichtigen, dan kun je haast beter vanaf Gronau de bus pakken. Vanuit Venlo rijdt er nu ook ieder uur een bus naar Aldekerk met aansluiting op de RE10 naar Düsseldorf.

Leo
1 maand geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

In Herzogenrath/aken rijdt de trein vaak 1 keer per uur ook als er in de app staat dat ie moet komen..
Ik kom er elke week en ben het wel gewend nu

Erno-Berk
1 maand geleden

Het niet tijdig schrappen van de RE19 (of RE13) uit de reisplanner van Deutsche Bahn (DB Navigator), terwijl de geplande werkzaamheden maanden van tevoren bekend zijn, is zwaar irritant. Als je gunstige prijzen wilt hebben voor lange reizen, vaak voorbij Duitsland, moet je op tijd boeken. Dus ik boek dan Elten-Bestemming X zes maanden van tevoren. Vervolgens wordt op het allerlaatste moment de RE19 uit de reisplanner gegooid en vervangen door een bus. Dan zijn er drie mogelijkheden. Of ruim anderhalf uur in een treinvervangende bus zitten, of in Kleve of Xanten opstappen. Dan moet je een apart kaartje kopen naar Duisburg of Düsseldorf (€ 16,50) en bovendien zijn er indien er problemen zijn op Kleve-Düsseldorf of Xanten-Duisburg je rechten niet beschermd omdat je twee overeenkomsten bent aangegaan (namelijk Kleve-Düsseldorf/Xanten-Duisburg en Elten-Bestemming X) en mag je als je in Duisburg of Düsseldorf de ICE mist niet mee met de volgende ICE.

Ühltje
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Daarom boek ik de laatste jaren altijd van en naar mijn station in Nederland. Als er dan iets op het traject aan de hand is, kan ik ‘gewoon’ een volgende trein nemen.

Hanzeboog
1 maand geleden

Héél herkenbaar. In Duitsland hebben ze net als in Nederland veel bezuinigd.

Onder leiding van destijds Angela Merkel werd er € 86 miljard beloofd voor de aanpak van knelpunten. Zoiets als het spoortraject Oberhausen – Emmerich waar de werkzaamheden zijn begonnen. Niet tot genoegen van Europese goederenspoorvervoerders.

Heb zelf een paar jaar geleden naar Zwitserland gereisd. Richting Basel v.v. veel vertraging. Ondanks 42 minuten overstaptijd vanaf Basel Bad Bf richting Köln Hbf kon ik de ICE richting Amsterdam net halen.

Het Duitse spoornet is niet meer wat het geweest is.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Yep, en wij gaan duitsland nu ook achterna met onze vele bezuinigingen op ov.

Leo
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Voor 49 euro per maand mag het hier ook gebeuren hoor.. dit is wel een veel kleiner land

N...
1 maand geleden

Nu gaat vanaf de zomer als het goed is de Talgo wel rijden op Amsterdam-Berlijn. Tenminste, als ze de certificering rond krijgen (waar ze voor Nederland nog niet eens mee begonnen zijn).

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Maak er maar de zomer van 2026 van. De ICE L gaat deze zomer nog echt niet rijden.

Eend
1 maand geleden

Talgo is druk bezig met certificering voor Nederland. De planning is nu dat er in het voorjaar proefritten in Nederland wordt gehouden. Er zijn nu 7 a 8 treinen beschikbaar en drie locomotieven. De Talgo ICEL ziet er prachtig uit en is en heeft gelijkvloerse instap. Zeer goed toegankelijk voor reizigers met een beperking en veel bagage.

Joost2
1 maand geleden
Antwoord aan  Eend

Aldus onze Talgo-aandeelhouder…

Eend
30 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Het is onjuist mij als Talgo aandeelhouder te noemen. Het zijn mooie treinen, die zeer goed toegankelijk zijn voor oudere reizigers en reizigers met een beperking

Jack Veldt
1 maand geleden
Antwoord aan  Eend

Ik heb begrepen dat er grote problemen zijn met de certificering in Duitsland. Metname een te hoge asdruk zou een groot issue zijn.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Jack Veldt

De asdruk was van te voren toch bekend? Is het spoor nu van suiker? Vrachttreinen rijden toch over dezelfde spoorstaven?

Texeltrein
1 maand geleden

Dat zou jammer zijn, als deze treinen later in dienst komen. De huidige treinen vallen letterlijk van ellende uit elkaar.
Een nieuwe talgo trein staan nu bij Warschauer Str.

Eend
29 dagen geleden
Antwoord aan  Texeltrein

Er staan twee rijtuigen op de opstelsporen van Talgo in Berlijn Warschau str.
Een paar weken geleden is net trein uit Spanje aangekomen.
De asdruk is volgens mij maximaal 17 ton. Dit is hetzelfde als de TGV. Volgens mijn informatie zijn wel goedgekeurd in Duitsland en Oostenrijk. De Siemens locomotieven en goederentreinen hebben een asdruk ver boven 21 ton.

Jan Hendrik de Groot
1 maand geleden

Hallo Hildebrand. Waar heb jij de informatie vandaan dat reizigers niet geinformeerd worden? In de reisplanner Bahn.de worden namelijk geen directe treinen tussen o.a. Arnhem en Oberhausen vermeld. In plaats daarvan worden er reismogelijkheden via Bad Bentheim of via Den Bosch/Eindhoven (ICE) vermeld. En op https://www.zuginfo.nrw/ staat een hele opsomming van werkzaamheden en Totalsperrungen die de RE 19 betreffen.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Jan Hendrik de Groot

Ze worden wel laten zien, maar zijn nog niet voor de zomer in de dienstregeling verwerkt, terwijl ze voor dan al wel tickets verkopen.

David
27 dagen geleden

Er is ook een kleine periode dat Hannover door de Berlijntrein niet wordt aangedaan, dat is van 13 januari t/m 6 februari het geval. Deze trein stopt dan zolang op het 15 km westelijker gelegen Wunstorf. Van daaruit rijden er wel andere treinen, waaronder de S-Bahn naar Hannover. Voor wie bijv. naar Göttingen of de Harz wil, is dat toch wel even dingetje! Reis in zo’n geval niet via Frankfurt. Het scheelt weliswaar een overstap, maar Mokumofielen onder ons moeten dat vervolgens – naast in de meeste gevallen een veel duurder treinkaartje – met een uur extra reistijd afkopen.

Jan Hendrik de Groot
1 maand geleden

Had de functie afbeelding invoegen te laat gezien. Dus alsnog een Screenshot van het overzicht betrffende werkzaamheden en Totalsperrungen :).

Bauarbeiten-und-Totalsperrungen
Sander
1 maand geleden

Dit is volgens mij elk jaar het zelfde verhaal… Er zijn mensen blij en mensen minder blij….. Lichtelijk nutteloze informatie want dat is nu eenmaal het spoor…. Waar je wat toevoegt haal je er ook ergens wat weg dus de één is blij de ander niet….. Je doet het dus nooit goed in feite, (of juist wel als je geluk hebt)

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Sander

Ze zouden best wel meer moeite kunnen doen om een betere dienst vol te houden. Om een voorbeeld te geven, ze zouden dubbel gekoppelde ICE’s kunnen rijden op Amsterdam-Frankfurt, en tussen Venlo en Keulen regionale tickets kunnen toestaan op de ICE.

Sander
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Gekoppelde ICEs kunnen niet via Venlo en via Emmerich gaat dat zeker gebeuren alleen wordt er nog uitgeleverd dus er is nog geen genoeg materiaal. Naverkehrs tickets zijn gewoon nooit geldige in ICEs tenzij de regionale overheden dat betalen. Dat zijn uitzonderlijke dingen dus praktisch nooit.

Just
1 maand geleden

Kan er geen dubbel ICE-treinstel halteren in Den Bosch? Dat verbaast me omdat ik al een keer met een enkel treinstel heb gestaan op spoor 6B. Zou wel heel jammer zijn in ieder geval.

TtC
1 maand geleden
Antwoord aan  Sander

De enige belemmering voor de inzet van gekoppelde ICE treinstellen is dat de perronlengte in Mönchengladbach te kort is. ICE 255 zal bijvoorbeeld met een dubbel stel worden gereden en stopt derhalve niet in Mönchengladbach, maar rijdt non-stop van Utrecht naar Keulen (via Venlo).

Sander
1 maand geleden

Je redeneert alleen vanuit Nederlands oogpunt maar je vergeet het feit dat deze trein binnen Duitsland, waar de trein de meeste kilometers maakt ook mensen zijn die reizen. En daarnaast als je dan toch het over Nederland hebt overstappen is op internationaal niveau een heel ander verhaal en ik vind op zulke afstanden en het gewoon geen eerlijke vergelijking is die je trekt. Trouwens op veel stations rijden veel verbindingen ook in halfuurs takt. Mooi voorbeeld is Mannheim waar je legio overstap mogelijkheden hebt richting Basel. Is trouwens ook al door een ander al beschreven.

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Sander

@Sander: je beschuldigt veel zonder zelf concreet te zijn. En dat de DB veel half uurs diensten heeft op vervoersassen die op Frankfurt gericht zijn is oud nieuws maar niet perse een recente verbetering te noemen tot je zelf meer informatie geeft.
Treinreiziger bespreekt een belangrijke markt. Niet alle Nederlanders willen naar Duitsland, maar naar de Alpen landen of naar Praag. En als het kan niet per auto of vliegtuig.
Met betrekking tot Basel geeft Treinreiziger aan dat de problemen hem meer zitten in de ICE naar Nederland die om de twee uur rijdt dan om de frequenties in Nederland. Sommige aansluitingsproblemen zijn dus op de terugweg naar huis vervelend.

JW Slijm
1 maand geleden

Ik kan hier geen foto’s plaatsen, maar de 13.49 IC van Amsterdam naar Berlijn werd gisteren aangekondigd met 110 minuten latere vertrek.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  JW Slijm

Dat is volgens mij eerder regel dan uitzondering..

Sander
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Ga je überhaupt wel eens er mee? Dat valt namelijk echt wel mee.

Erik Vogelezang
1 maand geleden

Volgens zugfinder.net was de score voor IC 149 Amsterdam-Berlin (Asd v14.00) in de periode 1 t/m 15 december als volgt:
2 maal op tijd
4 maal meer dan 30 minuten vertraagd
8 maal geschrapt
1 maal vertrokken maar niet aangekomen.
Ik geloof niet dat je dit nu een betrouwbare verbinding kunt noemen…

Erik Vogelezang
1 maand geleden

Excuus Hildebrand. Mijn reactie was niet als commentaar bedoeld maar meer als verduidelijking met wat statistiek. De betreffende zin in jouw artikel had ik inderdaad over het hoofd gezien. Sorry.

Fabian K
1 maand geleden

Venlo – Mönchengladbach – Hamm met die RE 13 vanaf februari 2025
verder beperkt- voor maanden rijdt alleen iedere 120 minuten een stoptrein – ongeloofelijk

https://www.vrr.de/de/aktuelles/meldungen/fachkraeftemangel-fuehrt-zu-einschraenkungen-im-spnv/

Val
1 maand geleden

Die doorgaande trein naar Munchen zorgt er juist voor dat je richting Zwitserland niet in Frankfurt maar in Mannheim kunt overstappen. Dit is niet alleen op hetzelfde of tegenoverliggende perron, vanaf Mannheim gaat er elk uur wel een trein richting Basel. Dit is juist een verbetering. Daar bovenop is de reistijd (voor mijn eigen praktijk naar Zwolle) zelfs 20 minuten korter dan een aantal jaar geleden.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Val
Baardstaart
1 maand geleden

Als ik dit zo lees is Duitsland toch het autoland bij uitstek. Terwijl lange afstandstreinen omgeleid worden komt het regionale grensoverschrijdende vervoer in de knel. Om over de betrouwbaarheid van het Duitse spoor niet te spreken. We klagen wel over de spuinhoop in Nederland, maar Nederland is echt stipt en betrouwbaar vergeleken met onze oosterburen. Met grote vertragingen en te krappe overstappen jaag je de reizigers alleen maar uit de trein. En dan heb ik al die treinvulling van de klimaatticket nog niets over gezegd. Ik ben geen voorstander van de klimaattickets en dumpprijzen, maar wel voorstander van goed, toegankelijk en betaalbaar OV. OV dat de automobilist kan verleiden om eens een keer de trein te nemen en een OV dat prettig is om mee te reizen.

Over de oude wagons van de Berlijntrein het volgende. Deze wagons mogen wel oud en versleten zijn, maar het nieuwe ICE-L (Talgo) materieel komt ook vaak NIET goed in het nieuws vanwege de beroerde rij eigenschappen. Als dat materieel idd zo slecht rijdt als men beweerd is dit een zeer slechte investering voor de lijn naar Berlijn en hoop ik dat de ICNG-D snel klaar is of ander wagon materieel om deze diensten over te nemen. Aangezien de ICNG-D nog geen bestemming heeft is dit wel een mogelijke oplossing. Ik ga wel vanuit de de kinderziektes zo langzamerhand uit de ICNG treinen gaan. Er is tegenwoordig genoeg 200 km/h materieel die gelijkvloers is. En anders is Duitsland het autoland bij uitstek.

Over de meer verbindingen naar Belgie valt mijninziens ook veel af te dingen. Zeker de EC-Direct maakt van een reis naar ons buurland een echte buitenlandse vakantie met bijbehorende dure en speciale tickets. En hoe het met de NMBS trein EC zit weet ik niet, maar je zou toch een ticket net over de grens toch gewoon uit een kaartjes automaat moeten trekken en niet moeilijk lopen doen op internet of naar een reisbureau moeten gaan. Immers NS Internationaal is ook bijna nergens meer te vinden. Een dagje Antwerpen of Brussel van West Brabant en Zuid Holland per trein zou een impuls beslissing moeten zijn en tegen de normale spoortarieven, zoals deze in NL en B gelden.

Silvan Buiting
1 maand geleden

Er is een kalender van de Deutsche Bahn te downloaden met de datums dat de spoorlijn Emmerich – Oberhausen (RE19) geheel of gedeeltelijk buiten dienst is. De zogenoemde “Sperrpausen Kalender ABS”

Link: https://www.emmerich-oberhausen.de/Material%20Mediathek/240325-Sperrpausen%20Kalender-ABS%202025-2026.pdf

De kalender is flink blauw ingekleurd. Oftewel “Totalsperrung”. In deze periode rijdt de treinvervangende bus. Deze bus is opzich wel goed geregeld en betrouwbaar. Alleen de reistijd is echt wel héél erg lang…

Eef
1 maand geleden

Ik woon in Duitsland maar werk in Nederland en maak bijna dagelijks gebruik van de RE19 tussen Emmerich en Zevenaar. Het is nu al te vaak voorgekomen dat een trein (meestal die rond 18:50) 5 minuten van tevoren geschrapt wordt, waardoor ik óf een hele tijd moet wachten, of vrienden moet bellen om mijn op te halen en thuis te brengen.

Silvan Buiting
1 maand geleden
Antwoord aan  Eef

De trein wordt inderdaad zeer regelmatig ingekort tot Emmerich. Vooral rond 18.00 / 19.00 uur zit de trein altijd aardig vol in beide richtingen met reizigers die het hele traject afleggen tussen Arnhem en Düsseldorf.

Dat je dan strandt in Emmerich of aan de Nederlandse kant minimaal een uur moet wachten op de volgende trein is op zijn zachtst gezegd mooi klote. Dat dit zo vaak gebeurt is echt onacceptabel.

Het is zelfs zo erg dat de zeer langzame treinvervangende bus o.a. om deze reden betrouwbaarder is dan de trein.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door verkeersleider
Ab Normaal
1 maand geleden

Leuk artikel :-). De werkzaamheden staan wel gewoon goed en correct aangegeven, inclusief de stremming komende zomervakantie. Dat maakt het niet leuker, maar het is niet zoals je schetst 😉

G.P. Hermans
1 maand geleden

Behalve NRW en Zuid Duitsland bestaat er ook nog Noord Duitsland. Wanneer komt er eindelijk een fatsoenlijke directe verbinding tussen Nederland en Hamburg? De overstap in Osnabrück is vaak geen pretje. Mis je die? Twee uur wachten. Minimaal! Dat is balen, want Ik woon zelf een kleine 5 uur reizen ten noorden van Hamburg op het eiland Rügen. Heb er dan al heel wat treinkilometers op zitten ….

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  G.P. Hermans

Tussen Osnabrück en Hamburg rijdt ieder uur een ICE, dus mis je een ICE richting Hamburg: hooguit een uur wachten. Andere kant op richting Nederland kun je nog met de RB61 naar Hengelo, als deze rijdt ten minste.

G.P. Hermans
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Als ik de trein naar Amsterdam in Osnabrück mis, dan mag ik zelfs via Duisburg reizen. Zo belazerd is de verbinding. Tussen Hamburg en Osnabrück rijden genoeg treinen. Daar heb ik geen klachten over. Alle Noord -Zuid verbindingen zijn dat. Maar Oost -West… Daar zit het probleem.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  G.P. Hermans

Ik denk dat de reizigersvraag naar Hamburg beduidend minder is dan naar Berlijn of naar het midden en zuiden van Duitsland. Een regelmatige, rechtstreekse dienst naar Hamburg vanuit Nederland lijkt me te hoog gegrepen.

Van en naar Rügen kan overigens ook via Berlijn-Stralsund.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Paul Lamote
Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Hamburg is een mooi bestemming, een trein op weg naar Kopenhagen vanuit Den Haag Utrecht komt over Hamburg. Dat zou toch een mooie dienst zijn.

Ber Sitters
30 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Duitse steden zijn erg in trek onder Nederlanders. Hamburg blijft echter duidelijk achter. Volgens Hamburg Marketing zou de stad aan de Elbe veel meer bezoekers uit Nederland trekken als er een aantrekkelijke treinverbinding zou zijn.

Ber Sitters
30 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Er gaan wel vliegtuigen van Schiphol naar Bremen en Hamburg.
Van een snel spoor van Amsterdam naar Hannover profiteren niet alleen reizigers naar Hanover en Berlijn, maar ook via Osnabrück naar Bremen en Hamburg.
Tussen Osnabrück en Bremen en Hamburg ligt al snel spoor..

Ber Sitters
1 maand geleden

Het blijft pappen en nathouden op de verbindingen van Nederland naar Duitsland. Feitelijk is het gewoon achterstallig onderhoud.
Zo’n enkelspoortje tussen Kaldenkerken en Dulken is toch volkomen uit de tijd.
Dat derde spoor van Emmerik naar Oberhausen is een raar compromismodel.
ICE moet op HSL: in Duitsland en Nederland. ICE, Regionaal vervoer en goederentreinen zitten elkaar in de weg.

W.P.
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Door de onbetrouwbaarheid van de RE 13, al helemaal tijdens de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen, rijden wij altijd vanuit regio Eindhoven-Helmond met de auto naar Duisburg in ruim één uur om vanaf daar uit diverse rechtstreekse ICE’s te kunnen kiezen. Helaas……….. Fantastische autosnelwegen over de grens naar Duitsland maar enkelspoor Kaldenkirchen-Viersen!

Ber Sitters
30 dagen geleden
Antwoord aan  W.P.

Er zijn plannen om die parallel lopende Autobahn tussen Kaldenkerken en Dulken uit te breiden met extra rijstroken.

He Hu
1 maand geleden

Ik mis in in de artikel de verslechtering betreffende de nachttreinroute van Amsterdam naar Wenen/Innsbruck die nu niet meer via Utrecht en Arnhem (of den Bosch), maar via Hilversum en Deventer.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  He Hu

Lijkt me lood om oud ijzer. Voor sommigen is het handiger,voor anderen juist niet. Wel is er hoop dat hiermee de vertragingen wat minder worden.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Paul Lamote
Eend
1 maand geleden

Er is een misverstand in artikel over de ICEL Talgo door verschillende personen geschreven. De Talgo 2 was inderdaad een richting trein. Sinds de Talgo 3 zijn alle Talgo treinen twee richting treinen en hoeven niet meer gebruik te maken van een driehoek. De ICEL en Talgo 7,Pato102 en 112, kleine Pato 130 en Talgo Avril hebben geen dieselgenerator meer maar omvormers

Monique Smits
1 maand geleden

Dat is waardeloos
Mijn dochter woont in Krefeld ga ik met de trein tot Venlo moet ik 1 uur wachten dan in Vierse overstappen 1min de tijd en€29 armer

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  Monique Smits

U woont regio Eindhoven?
Afstand Eindhoven – Krefeld : 90 km autokosten 90 km X 0,48 E/km = 43,80 E excl. Parkeerkosten en eventuele boete.
Er staan vaak files op de route.
U betaalt 29 E met 40% daluren korting? Dan woont u op afstand woonplaats – Krefeld een kleine 150 km of meer.
Dan is uw mobiliteitsbehoefte met trein beduidend goedkoper.
En bent u met uw bezoek met OV rijker af.
Mobiliteit kost geld met OV bent u het goedkoopst uit.
En u reist met minimale schade aan medemens, natuur en klimaat.
Tip: reis naar Venlo een half uur eerder.

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Je kunt ook een half uur later vertrekken.

Ber Sitters
30 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

OV is goedkoper en beter voor de toekomst voor onze aarde, maar het wordt voor mevrouw Smits wel lastig gemaakt.

Frank
1 maand geleden

Ben je weleens positief geweest ? Je weet zelf dat de ice naar basel sbb dit zelden haalde , vandaar dat deze ice nu naar München gaat rijden . Voordeel is weer wel dat ook vanuit München een goede aansluiting naar oostenrijk/Zwitserland hebt . Je bent langer onderweg . Net als de overstap naar Wenen in frankfurt (main) (flughafen) idem al tijden een overstap die je eerder mist dan haalt . Als je het spoor in Nederland op dit moment met het spoor in Duitsland dan is het erg slecht gesteld met het treinreizen in Duitsland .

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Frank

“Ben je weleens positief geweest ? ”

Dan hoef je niet lang te zoeken:
https://www.treinreiziger.nl/meer-treinen-naar-belgie-door-snelle-eurocity-direct/

Ook bovenin dit artikel wordt er naar nogmaals naar de recente verbeteringen in België gerefereerd.

Positief denken is erg in, en zelfs wetenschappers (psychologen) benadrukken de positieve effecten van positief denken. En je ziet dat Treinreiziger.nl al op kousenvoeten moet lopen omdat ze met een negatief kritisch artikel komen, hoe durven ze! 🙂
Maar toch blijf ik reclame (het ultieme positieve denken) kritisch benaderen.

Rob Franken
1 maand geleden

Iedere overstap is een risico.
Vanuit Eindoven kom je alleen met minimaal 2 overstaps in je ICE of Eurostar, en vaak via diverse vervoerders, dus niemand is verantwoordelijk.
Wij gaan met de auto naar Duisburg of Luik, omdat je daar makkelijk aan het station kunt parkeren, en plannen daar een uurtje voor ontbijt of buffer.
Zolang er geen rechtstreekse trein van Eindhoven naar een ICE knooppunt, en de andere kant op naar Brussel rijdt voor Eurostar, blijven we dat doen.
Flixbus is voor het eerste stuk ook een snel en rechtstreeks alternatief. Maar NS-International levert een absolute wanprestatie voor de Brainport.

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  Rob Franken

Pak de trein naar Dusseldorf over Venlo of de trein naar Aachen over Heerlen, een half uurtje eerder dan heb je je aansluiting met buffer.

Ber Sitters
30 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Dan moeten die treinen wel rijden. Van Eindhoven via Heerlen en Aken naar Keulen is een enorme omweg.
Je ziet dit praktijkgeval. Men wil met de trein, maar als dat lastig gemaakt wordt pakt men de auto.

Gerben Vos
29 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Beide vallen vaak uit, en dan is een half uurtje buffer echt veel te weinig.

Ber Sitters
30 dagen geleden
Antwoord aan  Rob Franken

Dat er slechts een enkelboemelspoortje ligt tussen Kaldenkerken en Dulken kun je NS-International niet verwijten. Dit moet echt in Duitsland aangepakt worden.

Gerben Vos
29 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Als de IJzeren Rijn via Vlodrop er nou zou liggen… en dat ligt toch echt alleen maar aan de Nederlandse regering.

Bahnopfer
30 dagen geleden

Een beetje normaal bedrijf zou een snelbus Arnhem – Duisburg laten rijden als vervanging…

FFA
29 dagen geleden
Antwoord aan  Bahnopfer

Blijf bahnhoppen.

FFA
29 dagen geleden

Voor Hollanders vanaf Aachen Rothe Erde – Berlin Flixtrain, bij vooruit boeken al voor 18,99 E.

Gerben Vos
29 dagen geleden

Elk uur een sneltrein naar zowel Osnabrück als Keulen is toch wel het minimum wat je een behoorlijke dienstverlening zou kunnen noemen. Wat ik ook mis is een late IC/RE-verbinding van Keulen terug naar Nederland.