fbpx
Officiële ingebruikname van de nieuwe snelle trein Eurocity Direct naar Brussel.
Wouter Koolmees met burgemeester Carola Schouten van Rotterdam afgelopen zondag bij de officiële eerste rit van de Eurocity Direct naar Brussel. Foto: NS

Meer treinen naar België door snelle Eurocity Direct

Vanaf zondag is de treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel fors versneld. Dankzij de nieuwe Eurocity Direct duurt de reis circa 40 minuten korter dan voorheen. Deze tijdswinst wordt gerealiseerd doordat de trein niet langer stopt in Breda, Noorderkempen, Mechelen, Brussel Airport-Zaventem en Brussel-Noord. Vooral het overslaan van Breda en Brussel Airport levert aanzienlijke tijdswinst op.

Officiële openingsrit

De officiële openingsrit van de Eurocity Direct vertrok zondag om 11:41 uur vanaf Rotterdam Centraal. De trein werd uitgezwaaid door NS-President Directeur Wouter Koolmees en de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten. Tijdens de inhuldiging verklapte Schouten dat ze als kind had gedroomd om eens op het station een omroepbericht te mogen doen. Koolmees vertelde op zijn beurt dat de nieuwe treinen van het type ICNG persoonlijk zijn favoriet zijn, en het fijne treinen zijn om in te werken.

Treinreiziger.nl maakte de volgende reportage van de openingsrit.

Tarieven en tickets

Treintickets voor de Eurocity Direct zijn via NS International verkrijgbaar vanaf 25 euro. De goedkope tickets zijn echter treingebonden. Toch een uurtje later vertrekken om nog even wat langer te genieten van het mooie weer zit er dus niet in met een voordelig ticket. Een flexibel ticket is nog steeds verkrijgbaar, maar kost circa 70 à 80 euro per enkele reis, afhankelijk van de route.

Reizigersvereniging Rover had eerder kritiek op de nieuwe tarieven. ’’België ligt om de hoek, voor de automobilist zijn de grenzen nauwelijks zichtbaar. Maar NS maakt er een wereldreis van door reizigers zeer hoge prijzen te laten betalen en in sommige gevallen aan een specifieke trein te binden.” Bos wijst erop dat de Eurocity Direct in Nederland een gesubsidieerde trein is. “Er is nergens reden toe om maximaal te cashen.”

160 kilometer per uur

Een belangrijke verandering is dat de trein niet meer vanaf Amsterdam Centraal rijdt, maar vanaf Lelystad Centraal via Amsterdam Zuid. De Eurocity Direct vervangt de Intercity Brussel, die met een maximale snelheid van 160 kilometer per uur naar Brussel reed. Hoewel de nieuwe treinstellen van de Eurocity Direct geschikt zijn voor snelheden tot 200 kilometer per uur, blijft de dienstregeling voorlopig ontworpen met een snelheid van 160 kilometer per uur.

Rob Richelle, Hoofd Operations – Service en Performance bij NS International, legt uit: “We hebben op dit moment nog niet voldoende nieuwe treinen om met 200 kilometer per uur te rijden.” Of de reistijd in de toekomst wordt verkort als de trein wel met 200 kilometer per uur wordt ingepland, is onduidelijk. Richelle voegt toe: “Met 160 kilometer per uur is er minder speling in de dienstregeling dan we eigenlijk zouden willen.”

Ingehaald door de Eurostar

Een opmerkelijke situatie doet zich voor op werkdagen: in Antwerpen-Centraal moet de Eurocity Direct vaak wachten om ingehaald te worden door de Eurostar naar Parijs. Beide treinen stoppen tussen Antwerpen en Brussel op dezelfde stations, toch krijgt de Eurostar voorrang op de Eurocity Direct. De trein kan niet direct uit Antwerpen-Centraal vertrekken, omdat er dan een Belgische binnenlandse trein in de weg zit. “Daarnaast moet de Eurostar op tijd in Brussel zijn om naar Parijs door te rijden, daarom krijgt die trein voorrang,” aldus Richelle. In het weekend speelt dit probleem niet, daarom hoeft de Eurostar op dat moment niet voorgelaten te worden.

Naast de snelle trein is er ook een nieuwe treindienst Rotterdam Centraal – Brussel (EuroCity), deze stopt wél te Breda, Noorderkempen, Antwerpen-Berchem, Brussel Airport-Zaventem, Brussel-Noord en Brussel-Centraal, stations waar de Eurocity Direct niet stopt. Zowel de EuroCity als de Eurocity Direct stoppen te Antwerpen Centraal.

Belgische reizigers minder enthousiast

De nieuwe EuroCity Direct heeft niet alleen positieve reacties opgeleverd. De Belgische spoorwegjournalist Herman Welter waarschuwt dat veel Belgische reizigers minder tevreden zullen zijn. “In België is er een trein geschrapt om deze verbinding mogelijk te maken. Bovendien mogen Belgische reizigers met een binnenlands ticket niet in de Eurocity Direct reizen,” zegt hij. Dit kan vooral tijdens de spitsuren leiden tot drukte in de overige treinen tussen Antwerpen en Brussel.

Ondanks deze kanttekeningen betekent de introductie van de EuroCity Direct een belangrijke stap in het verbeteren van de verbinding tussen Nederland en België. Voor reizigers die snel tussen Amsterdam en Brussel willen reizen, biedt de nieuwe trein een aanzienlijk kortere reistijd en meer comfort.

Afscheid Intercity Brussel

Aan het tijdperk van de Intercity Brussel lijkt nu echt een einde te zijn gekomen. De verbinding werd al eens eerder opgeheven, in 2012, toen de trein plaats maakte voor de Fyra. De Fyra hieldt het echter maar 39 dagen vol. En toen werd er toch terug geschakeld naar de Intercity Brussel.

Treinliefhebbers hebben zondagavond afscheid genomen van de Intercity Brussel. De laatste trein van Brussel naar Amsterdam reed voorzien van kerstversiering en, terug van weg geweest, was er voor deze laatste rit nog één keer railcatering aanwezig.

Onderdeel van de nieuwe dienstregeling 2025

NS is verantwoordelijk voor de snelle Eurocity Direct, en de Belgische spoorwegen (NMBS) voor de EuroCity. Toch worden beide treinen in samenwerking gereden, en niet voor eigen rekening. Richelle: “Op beide treinen zal ook zowel personeel van NS en NMBS worden ingezet”.

De wijziging van de verbinding is onderdeel van de nieuwe dienstregeling van 2025, die op 15 december is ingegaan. In Nederland zijn er veel veranderingen doorgevoerd, maar ook op andere internationale routes zijn er aanpassingen. Zo is de trein naar Basel vervangen door een ICE naar München, en rijdt de nachttrein naar Wenen en Innsbruck voortaan via Amersfoort en Deventer. Voor de verbinding naar Berlijn moeten internationale reizigers voorlopig geduld hebben. Nieuwe treinen laten langer op zich wachten dan gepland, terwijl de oude treinen steeds meer problemen vertonen.

Dit is er veranderd:
-> De Intercity Brussel is vervangen door de Eurocity Direct en wordt 38 minuten sneller dan de voormalige Intercity Brussel. De Eurocity Direct zal starten in Lelystad Centrum en via Amsterdam Zuid en Rotterdam naar Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid rijden.
-> De versnelde trein blijft ingepland met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur, de trein is echter veel sneller doordat er niet meer wordt gestopt te Breda, Noorderkempen, Mechelen en Brussel Airport – Zaventem. De versnelde trein wordt gereden door NS.
-> Nieuw is de EuroCity Rotterdam Centraal – Brussel, deze stopt wél op de plekken waar de Eurocity Direct niet stopt. Deze trein wordt gereden door de NMBS.

5 4 stemmen
Artikel waardering
143 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Stokbosveen
1 maand geleden

En nu maar hopen dat deze treinen wel op tijd blijven rijden. Tot nu was die verbinding vaak onbetrouwbaar door vele vertragingen, die opliepen tot wel 50 minuten…

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Ga daar maar niet vanuit. In België zijn de vertragingen forser dan in Nederland.

En genoeg obstakels tussen Brussel Zuid – Amsterdam Zuid/Lelystad met de flessenhals Noord – Zuid verbinding in Brussel , Rotterdam Lombardijen – Rotterdam Centraal, snelheidsbeperking tot minstens 2026 en knelpunt Schiphol. Er zijn in 2025 nog een aantal (forse) werkzaamheden bij Schipholtunnel.

Gelukkig heeft ICNG België een behoorlijke marge.

Hanzeboog
1 maand geleden

De kritiek van ROVER op de dure tickets is niet geheel terecht. Eurocity Direct is qua concept te vergelijken met Eurostar. Alleen wat goedkoper. Niettemin kan het soms duur zijn. Afhankelijk hoe je boekt.

Er zijn drie soorten treinen met verschillende tarieven, comfort, reisbestemmingen en reistijden. Treinreizigers hebben genoeg te kiezen.

Wil niet zeggen dat het optimaal is voor iedereen. De begin – en eindpunt van de drie soorten treinen zijn verschillend. Niet alles is maakbaar. Treinen op stalen sporen kunnen niet overal komen.

Hanzeboog
1 maand geleden

Natuurlijk wil je het flexibeler. Maar als de Eurocity Direct net zo flexibel als Eurocity is stappen ze vooral in de ICNG België met 413/826 zitplaatsen in plaats van de Eurocity met 438 zitplaatsen.

Dan heb je de treinen te vol.

Erno-Berk
1 maand geleden

Wil je flexibiliteit, dan kun je of met de trein van Rotterdam via Breda naar België en voor de echte krenten bestaat ook nog een mogelijkheid om via Roosendaal te reizen.

Ton
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Benieuwd of die nu wel een stuk goedkoper gaat worden de intercity Brussels was best wel duur geworden

Frits Jansen
1 maand geleden

De trein naar Berlijn rijdt elke twee uur, en met een “Bahncard” kost dat je € 35 als je een maand tevoren boekt. Uiteraard inclusief lokaal vervoer – alleen in Duitsland.

Ton
1 maand geleden

Zo ging ik vroeger met de oude weekend tickets vaak, tegenwoordig met deze structuur is een reis naar Antwerpen net zo min spontaan als naar Londen. Ik ga nu nog wel maar dan ga ik meestal vrijdag heel beetje shoppen uit eten en overnachten om zaterdag ochtend naar de markt te gaan

Mark
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dus omdat de Eurostar schrikbarend duur is is het niet erg dat deze trein ook heel duur is?

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Mark

Dat hoeft niet zo duur te zijn. Dat staat al beschreven. Mits je tijdgebonden reist.

Natuurlijk is € 80 héél duur. Dan heb je wel dat je flexibel kunt reizen.

Mark
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Met de auto is het nog flexibeler. En dan kost het bij lange na geen € 80 per persoon.

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Mark

Reken maar uit: volgens de ANWB kost een rit in een kleine middenklasser 44 eurocent per kilometer

Ton
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Parkeren is nog het duurste

Prawo
29 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Als je de vaste meerekent kost volgens de ANWB bijv. een elektrische auto zelfs tot boven de 70 cent per km.
Heb je toch al een auto voor de deur staan, dan vallen de variabele kosten mee, zeker als je die met meer personen kunt delen. Bovendien win je dan inderdaad aan flexibiliteit doordat je naar eigen inzicht van de route af kunt wijken en stoppen.
Parkeren kun je in een buitenwijk en reizen in de stad met het ov (iets wat je ook moet doen als je met de trein reist).

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Probleem is denk ik vooral dat in België een binnenlandse Sneltrein tussen Antwerpen en Brussel geschrapt is vanwege dit prestigeproject.

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De directe aanleiding is dat door arbitrage de NMBS een tijdspad is kwijt geraakt aan de Eurostar.
Feitelijk had er er lang HSL moeten liggen tussen Brussel-Zuid en Antwerpen.

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Sorry hoor… Je kunt veel te dure reistarieven prima goed praten, maar in het normale buitenland wordt 200km/h gewoon als snelheden gezien van normaal IC en zelfs RE verkeer.

Als je in het zuiden woont behoort Antwerpen en Brussel tot de plaatsen waar je gewoon als dagtrip zou kunnen doen en een normale ticket voor moet kunnen kopen. Ik hoop dat dit op de NMBS trein (Rotterdam – Brussel) mogelijk is. En zo een kaartje zou je ook gewoon uit een automaat kunnen trekken, zoals het vroeger ook kon. Ik vind €80,- behoorlijk prijzig voor zo een enkeltje met de Eurocity Direct en deze tarieven jagen mensen gewoon de auto in als ze naar Belgie willen.

Het is triest te noemen dat zo een rit met een buitenlandse reis naar Parijs of Londen wordt vergeleken, terwijl het eigenlijk min of meer op een dagje uit afstand ligt. Eurostar / Thalys is eigenlijk niet bedoeld om naar Brussel te reizen, maar naar resp Parijs of Londen. Ook kan je tegen de hoofdprijs van Amsterdam of Rotterdam naar Brussel reizen.

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Praat dure tarieven niet goed. Geef aan dat er verschillende tarieven zijn.

Mee eens dat € 80,– te duur is. Misschien dat (zeer) rijke mensen er geen punt van maken. Maar de meesten zullen dit bedrag te hoog vinden.

Qua rijpatroon is de Eurocity Direct tussen Schiphol/Rotterdam – Brussel te vergelijken met Eurostar. Maar natuurlijk zijn er verschillen qua comfort, tarieven, bestemmingen, service (geen bar/buffet).

NS en NMBS werken gezamenlijk. Blijkbaar hebben ze de tarieven ook afgestemd. Zodat NS (Eurocity Direct) en NMBS (Eurocity) elkaar niet wegconcurreren.

Ton
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik zie het meer ook qua materiaal als de intercity direct naar Amsterdam en verder

Ton
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Vanaf Rotterdam is het ongeveer evenveel reistijd naar Amsterdam of Antwerp, waarbij je dus bij de laatste moet reserveren etc. Eigenlijk zou je voor intercity direct prijs gewoon naar Antwerpen moeten kunnen

Drs.P
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Voor een dagtochtje Antwerpen op 4 januari heb ik een voordelig ticket kunnen boeken, heen met EC en terug met ECD. Wel 2e klasse aangezien 1e klasse 125% duurder was.

Ton
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

70 80 voor een flexibele ticket is niet goedkoop, als je de zakelijke markt wil aanspreken is dat ticket cruciaal, ik kan ons Antwerpse kantoor zo best snel bereiken, maar mijn collega ‘s krijg je hier echt niet mee in de trein. Dan moet je op laatste moment kunnen kiezen

Hanzeboog
1 maand geleden

De Eurocity Direct heeft voorlopig een behoorlijke marge. De dienstsnelheid is afgestemd op 160 km p/u. Op de delen waar echt met 200 km p/u gereden kan worden zal er daardoor waarschijnlijk 5 minuten marge tussen Schiphol – Antwerpen kunnen zijn. Mits het niet gehinderd wordt.

De extra lange stop bij Antwerpen Centraal hoeft niet perse verkeerd te zijn. Zeker vanaf Brussel met die flessenhals. Mits ze de ICNG België/Eurocity Direct niet te lang laten wachten.

Hanzeboog
1 maand geleden

Ging voor het gemak al niet meer uit van het reizen met de Traxx + ICR. Dan kan de grote marge bij Antwerpen Centraal best goed uitkomen.

Johan
1 maand geleden

Merkwaardig: Met de binnenlandse planner van NS kun je vanaf sommige Nederlandse stations (bijvoorbeeld Enschede) wel een reis plannen naar Brussel Zuid met de ECD, maar vanaf andere stations (bijvoorbeeld Alkmaar) word je doorverwezen naar de website van NS International. Heb ik soms gemist dat we Alkmaar cadeau hebben gedaan aan het Verenigd Koninkrijk?
Edit: Het verschilt ook nog per datum. Vandaag is Amsterdam Zuid-Brussel Zuid binnenlands volgens de reisplanner, maar morgen is het kennelijk wel een internationale reis.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Johan
Frits Jansen
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Wel eens de website van DB geprobeerd? Daar plande ik moeiteloos een trip mee naar Oezbekistan.

Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  Frits Jansen

Ik vroeg me af wat voor reisadviezen NS zelf in gedachte had voor Noord-Holland – Brussel. Voor het plannen of boeken van en reis die ik echt wil maken gebruik ik absoluut niet de website van NS international, maak je geen zorgen.

Mattheas
1 maand geleden

Je kan tegenwoordig metastation “Amsterdam” selecteren op de website van NS International. Je krijgt dan tickets te zien vanaf zowel Amsterdam Centraal als Amsterdam Zuid.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Daar ben ik het mee oneens, het inhalen maakt het juist gevoeliger. Want als de ic brussel te laat is, is de eurostar die erachter zit ook te laat. En met dank aan het gebrek aan deuren in een eurostar staan die veel langer stil aan het perron en de vertraging wordt nog erger…

Gert-Jan Hondelink
1 maand geleden

“Of de reistijd in de toekomst wordt verhoogd als de trein wel met 200 kilometer per uur wordt ingepland, is onduidelijk”

Bedoeld wordt natuurlijk “de reistijd …. verkort”.

Mark
1 maand geleden

Handig dat het beginpunt van deze trein vanuit grote delen van Noord-Holland niet zonder overstap te bereiken is. Datzelfde geldt voor Schiphol. Vanuit Haarlem en Alkmaar bijvoorbeeld. Vanuit Haarlem kan je nog beter met de gewone trein naar Rotterdam (duurt een uur!).

Hanzeboog
1 maand geleden
Antwoord aan  Mark

Alles ten noorden van Zaandam is de Sjaak. Die zullen noodgedwongen zoal moeten overstappen.

De Hemboog wordt voorlopig niet optimaal gebruikt.

Mark
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Alles ten noorden van Zaandam, plus de agglomeratie Haarlem (Zandvoort, Velsen, Bloemendaal, Heemstede).

Leo
1 maand geleden
Antwoord aan  Mark

Haarlem – Sloterdijk – Schiphol?
Of de bus richting Schiphol vanuit Haarlem??

Mark
1 maand geleden
Antwoord aan  Leo

De bus naar Schiphol doet er bijna 40 min over vanaf Haarlem. Dan kan je dus beter meteen naar Rotterdam. Een reis met overstap op Sloterdijk is iets sneller maar ook niet ideaal. Het kan allemaal wel maar via A’dam CS was veel sneller en makkelijker.

Poezenbeest
1 maand geleden
Antwoord aan  Mark

Hangt er vanaf.. de 346 doet er bijvoorbeeld 23 minuten over om van het Reinaldapark naar Amsterdam Zuid te komen.

Vanuit Haarlem-Zuid is het dus een verbetering van de reistijd ten opzichte van via Amsterdam Centraal.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Mark

De route kan maar een kant op. Om en om naar Noord en het Oosten is geforceerde flauwekul. Amsteradm Zuid is een veel betere bestemming en doorrijden naar Lelystad is dan nodig vanwege het opstelterrein. Door naar Zwolle zou nog beter zijn maar schijnbaar kan dat dan weer niet. Zwolle heeft veel verbindingen en bedient een groot gebied.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het uiteindelijke plan is volgens mij keren op Zuid voor die treinen, zodra het opstelterrein daar af is.
Als ik zo kijk naar een kaart van prorail uit 2019 (https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2019/03/Het-Aanbod-van-ProRail-2030.pdf), voor wat er in 2030 zou moeten zijn, dan rijden de sprinters Zwolle-Lelystad vanaf dan ook door naar Eindhoven.
Deventer(2x pu)/Shothorst/Enschede –> Dordrecht, Zwolle-(spr)>lelystad->Eindhoven, Groningen/Leeuwarden->Eindhoven.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Grappig genoeg staat op die kaart ook niet meer Zwolle-Roosendaal, maar in plaats daarvan Zwolle-Venlo

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Dat was een van de ideeën voor als de maaslijn elektrisch was, om dan de trein uit zwolle over de maaslijn verder te laten rijden.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Op die kaart draait hij Den Bosch bij richting Eindhoven.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

jaja, Zwolle Eindhoven via de HSL is een goed idee maar een korte Zuiderzeelijn tot Heerenveen en dan via Leeuwarden naar Groningen is te ver om. Overigens komt die Zuiderzeelijn er niet in de eerste 30 jaar.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Dries Molenaar
N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Zwolle-Eindhoven via HSL gaat natuurlijk helemaal niet over de doorgaande reizigers, het zijn slechts twee aan elkaar geknoopte diensten.
Je kan het beter zien als een dienst Lelystad-Eindhoven die overlapt met een dienst Zwolle-Schiphol. Nét overigens als de IC’s Arnhem-Dordrecht via Schiphol, die zijn ook niet bedoeld voor doorgaande reizigers.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Mark

Haarlem heeft wel een zeer frequente buslijn (lijn 300) naar Schiphol.

Mark
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Klopt, maar die doet daar wel bijna 40 minuten over.

Dries Molenaar
1 maand geleden

Door nu de boeking en verkoop te stroomlijnen liggen er veel bestemmingen voor de hand die vlot bereikbaar zijn. Belangrijk is natuurlijk de treinen op tijd te laten rijden.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

natuurlijk ligt hier een hoofdrol te wachten voor treinreizigert.nl 🙂 Een vlotte website met eenvoudige bediening en zeker resultaat en direct betalen moet het mogelijk maken.

FFA
1 maand geleden

Met Eurostar duurt de reis 1.57 u van Brussel Zuid naar Amsterdam CS. Vanaf 89 E,
Met Eurocity Direct duurt de reis met 1 overstap Schiphol Airport 2.20 u. Vanaf 27 E in daluren en vanaf 31 E in spitsuren.
Met Eurocity duurt de reis met 4 x overstappen 2.49 u. of 3.14 u. Vanaf 18 E. in late ochtend of 23 E op andere tijdstippen.
Voor een reis komende dinsdag 17 december a.s.
Informatie ingewonnen bij de NMBS b-Europe
Dus ook hier geldt boek van tevoren.
En als je naar Parijs wilt.
Boek dan van tevoren en je bent vanaf Amsterdam – Parijs al voor 37 E. Met in Brussel overstap op de Ouigo.
Je bent wel aan het slowdriving. Een kleine 6 uur.
Met Eurostar restreeks: 3.30 u.
Met Eurocity Direct en Eurostar: 4,16 u.
Zo is er voor iedere reiziger een aanbod.
Met de auto Amsterdam – Parijs 515 km en reistijd van 4.54 u.(ANWB).
Autokosten: 515 km/u x 0,48 E/km = 247 E exclusief parkeerkosten en eventuele boetes.

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Correctie het is/ kan goedkoper Amsterdam – Brussel-Zuid -Paris-nord @8 E/ 33 E.
Heb zojuist vliegtuigtickets.nl gecheckt, vliegreis Schiphol – Paris vanaf 850 E, reisduur in de lucht 1.20 uur.

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

@8 moet 28 E zijn.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Als je net tot een vanafprijs van vliegtickets op dinsdag 17 december van 850 euro komt, hoe kan het dan dat er 5 minuten later volop tickets van 575 euro beschikbaar zijn bij KLM en Air France. Waar zoek je in vredesnaam?

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Vliegtickets.nl

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Dat is dan behoorlijk dom.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Ik vloog met direct geboekt met Air Lingus naar Dublin. Dat ging super. Geen Ryan air en geen bemiddelaars, altijd leuke aanbiedingen. Ook verder weg.
uit de krant:
Ticketsites verkopen ‘onzindiensten’, volgens ConsumentenbondWebsites die goedkope vliegtickets verkopen, rekenen vaak veel te hoge vergoedingen voor onder meer bagage en stoelreserveringen. Ook bieden ze tegen extra kosten de mogelijkheid om een vlucht te wijzigen of annuleren terwijl een vlucht soms helemaal niet kan worden aangepast.
Dat stelt de Consumentenbond maandag. De bond deed onderzoek naar de prijzen voor vliegtickets op elf populaire onlinevliegwinkels. Sommige sites rekenen tot 63 euro per persoon voor „verplichte

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Dries Molenaar
Wim Lubbers
1 maand geleden

Ik probeer al sinds afgelopen maandag om op de NMBS-site een reis te plannen van Breda naar Noorderkempen (voor de rest van België maak ik gebruik van de Standard Multi en voor Nederland heb ik Weekend Vrij). De tijden verschijnen wel netjes, maar bij het volgende scherm ‘ticket’ herkent de site de eigen selectie ‘Breda (NL)’ niet. Hij blijft maar zeuren om een vertrekplaats. Ik hoop maar dat de automaat in Breda komende zaterdag wel goed is geprogrammeerd.

Tim
1 maand geleden

Vragen:

1. Als ik een kaartje voor de EuroCity Direct (ECD) zou hebben en de ECD heeft vertraging of rijdt niet, kan ik met hetzelfde kaartje met de *EC* reizen of moet ik wachten op een andere ECD trein?

2. Ik wil met de nieuwe EuroCity trein van Amsterdam CS naar België reizen. Ik koop een treingebonden EC kaartje. Maar eerste moet ik naar Rotterdam C reizen om daar over te stappen op de EC naar België.

Als mijn trein van Amsterdam CS naar Rotterdam C vertraagd is (of niet rijdt) kan ik met hetzelfde treingebonden EC kaartje met de volgende EC trein reizen?

En maakt het uit of ik van Ams CS naar Rotterdam met een OV chipkaart reis of moet ik bij NS een kaartje voor een bepaalde binnenlandse trein kopen samen met hetzelfde ECD kaartje om te bewijzen dat mijn binnenlandse trein op hetzelfde kaartje vertraging had?

3. Kan ik met de IC Direct van Amsterdam CS naar Rotterdam C zonder toeslag reizen als ik een internationaal kaartje (EC, ECD of Eurostar) naar België ook heb? En anders om, met de IC Direct van Rotterdam naar Amsterdam zonder toeslag?

4. Als ik op nsinternational.com of b-europe.com naar een kaartje Amsterdam CS > Gent zoek zijn er alleen Eurostar of EuroCity Direct treinen te koop, en geen EuroCity treinen.

Zelfs vanaf Rotterdam C staat de EuroCity niet in de reisplanner tenzij je vertrekt om 22:09.

Ricardo
1 maand geleden
Antwoord aan  Tim

1) Volgens de tariefvoorwaarden zoals ze bij een reis bij NS International komen, zijn EC tickets niet geldig op de ECD en v.v..

2) Als je door uitval/vertraging de aansluiting mist, mag je met de volgende mee: https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/9049/~/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-trein-heb-gemist%3F

Je internationale ticket is ook vanaf je vertrekstation naar je bestemming (en niet alleen voor het EC/ECD traject), en de conducteur kan zien dat er uitval/vertraging is geweest op dat traject waardoor je in een latere trein zit.

3) Je hoeft met een internationaal ticket geen toeslag te betalen, staat ook in de tariefvoorwaarden.

4) Dat is inderdaad wel bizar, zeker omdat het in de prijs best flink scheelt. Sowieso vind ik de reisplanner van NS International wel beperkt, je bent veel aan het klikken, en je kan niet bepaalde opties al uitfilteren of voorkeuren opgeven. Het zou fijn zijn als je gewoon op kon geven welke treintypes wel en niet (naar Antwerpen met de TGV is eigenlijk heel duur voor heel weinig tijdswinst), een limiet op het aantal overstappen (dus geen overstap in Breda omdat de trein daar zo lang wacht, geen suggesties met 4+ overstappen omdat er toevallig een route is die een minuut sneller is of omdat de directe trein op dat tijdstip niet rijdt), en dat die niet zoals bij de reis naar Gent met een overstap op Antwerpen Berchem aan komt zetten als je de EuroCity tijd selecteert, laat de overstap dan lekker op Antwerpen Centraal zijn.
Dat de EuroCity vanuit Rotterdam om 22:09 wel tevoorschijn komt, is waarschijnlijk omdat je dan de laatste aansluiting in Antwerpen hebt.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Ricardo

Over (1): De NS mag in hun tariefvoorwaarden stoppen wat ze willen, maar breken hiermee met europese regelgeving. De reiziger mag bij uitval van een trein kiezen voor een alternatief in een lagere kwaliteitsklasse, dus daarmee mag je zéker wél vanaf de ECD zelfstandig omreizen met de EC. Dat het een andere maatschappij is maakt níéts uit.

Als de NS niet binnen redelijke tijd (volgens mij 60 minuten) een alternatief aanbiedt (moeten zij pro-actief doen, bijv. door voorstel van nieuwe route over de email), dan mag je ook als reiziger gewoon tickets kopen voor een alternatieve trein/bus, en moeten zij dat dan vergoeden.

Lees voor de gein maar eens de Europese reizigersregels door voor spoorvervoer. Dan weet je ze al snel beter dan ze dat bij NS international doen.

Frits Jansen
1 maand geleden

Er waren plannen om voor de verbinding met Berlijn nieuw Spaans materieel te kopen, maar dat is een aanfluiting voor de trotse Duitsers. Het laatste nieuws is dat een (Duitse) ICE wordt ingezet tussen Amsterdam en Berlijn.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Frits Jansen

Volgens mij was de laatste aankondiging dat de ICE-L vanaf halverwege 2025 zou worden geïntroduceerd. Naar het schijnt is de inzetbaarheid van het huidige materieel op de IC Berlijn inmiddels penibel. Van mensen die betrokken zijn bij het testen van het materieel, vernam ik al een jaar geleden dat ze zich zijn rotgeschrokken van het rijgedrag van die treinen tijdens testritten. Zij beoordeelden de trein als ongeschikt om mee te rijden over ieder stuk spoor dat niet kaarsrecht ligt. Dat wordt dus een ramp om het geplande tracé in Nederland en over de eindeloze wisselstraten in Duitsland. Inmiddels zijn de mensen die het betreft gebonden aan een geheimhoudingsplicht.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Echt iets om naar uit te kijken. Maar niet heus. Hebben ze in Spanje alleen maar rechtdoor langs een lineaal getrokken lijnen?

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De Hogesnelheidslijnen zijn echt kaarsrecht getrokken. Met zo weinig mogelijk stijging dwars door het reliëf: tunnels en viaducten.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Frits Jansen

Er zijn 24 ICE3Neo-stellen actief in Duitsland en Siemens heeft nogeens 10 ICE3Neo-stellen afgeleverd. Heb ergens gelezen dat Siemens iedere drie weken een ICE3Neo-treinstel kan afleveren en aangezien er 8 stellen nodig zijn om de getrokken IC-rijtuigen tussen Amsterdam en Berlin te vervangen, moeten de leveringen echt volgens plan plaatsvinden, wil Deutsche Bahn vanaf juni 2025 de ICE3Neo laten rijden tussen Amsterdam en Berlin.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Het plan was ICE-L (talgo-materieel). Veel goedkoper, én gelijkvloerse instap.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Die moesten dan ook op Muenchen-Sylt gaan rijden. Wie is eerst?

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Die drie weken wordt alleen gehaald wanneer de produktiestroom afgeregeld is en alleen zolang die loopt. Je kan niet een tijdje later nog wat treintjes bestellen en verwachten dat ze die dan zo snel produceren. Siemens was toch ook bezig met nachttreinwagons? Ook hartstikke belangrijk en er is veel behoefte aan.
NB gezien de kwaliteit van getoonde wagons in diverse docu’s zouden bedrijven in EU die beter uit Japan zien te importeren. Wellicht kan Hitachi in Italie die wel leveren volgens Japans ontwerp. Graag de keukenstaf er ook bij doen.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Frits Jansen

Ze hebben ze besteld en zullen ze nu toch af moeten nemen. Dat zal niet zijn om ze ergens op opstelterrein achter te laten. Gezien de huidige maatschappelijke toestand lijken Duitsers helemaal niet zo trots.

Joost
1 maand geleden

Nou ja, afscheid. Vanochtend om 12:44 vertrok in Brussel-Zuid nog “gewoon” een Eurocity met NS materieel en geen NMBS-trein. Ik vermoed omdat er nog wat materiaal naar Nederland teruggebracht moest worden?

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Joost

Een deel van de Eurocities blijft voorlopig ICR van wat ik hoorde, omdat de hoeveelheid I11-instroom nog niet volledig klaar is.

Puck
1 maand geleden

Antwerpen Airport? Heb ik iets gemist? Sinds wanneer bestaat dat station?

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Puck

Waar zie je dat staan?

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Puck

Ze hebben wel een vliegveld, toch? Niet erg druk en zeker niet met treinen.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Dries Molenaar
David
1 maand geleden

Het zou NS enorm sieren om de kortingskaarten tot aan de grens toe te passen, anders zie ik het ervan komen dat deze trein door gebrek aan klandizie opgeheven gaat worden. De prijzen voor de EurocityDirect zijn abnormaal hoog en dat 1e klas ruim dubbel zo duur dan 2e klas is, kun je ook niet meer van deze tijd noemen.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  David

Het belangrijkst is dat ze de 1e klas feitelijk iedere rit controleren om 2e klas sloebers buiten te houden. Dat zouden ze in NL ook moeten doen.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  David

Als de Eurocity Direct wordt opgeheven, kan tussen Antwerpen en Brussel mooi weer een tweede sneltrein per uur rijden. Ik zie dat als winst. Wil je snel naar België? Pak dan de Thalys.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Er bestaat zoiets als capaciteit uitbreiden.
Het is belachelijk dat de nmbs 10 jaar lang de ic brussel heeft gedwongen een omweg van een halfuur te nemen in belgie. (zoveel langzamer is de ic brussel tussen antwerpen en brussel zuid sinds 2009, vergeleken met het jaar daarvoor).
Prima dat de nmbs een veredelde boemel via de touristische route wil rijden. Maar alleen als er ook een rechtstreekse normale is.

Als je extra capaciteit wilt schaf je de nmbs eurocity maar af…

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

De NMBS Eurocity is in mijn ogen de enige echte trein naar België: deze trein is geïntegreerd in de landelijke dienstregeling, biedt in Breda aansluitingen richting Eindhoven en Nijmegen/Arnhem en de tickets hebben een fatsoenlijke prijs. Juist de Eurocity Direct is gewoon een gezwel vanwege het schrappen van de tweede sneltrein per uur tussen Antwerpen en Brussel, het overslaan van Breda en de hoge ticketprijs.

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Die tweede sneltrein wordt geschrapt omdat Infrabel nog altijd veel te weinig sporen heeft liggen tussen Antwerpen en Brussel.

NS en NMBS willen gewoon een supernuttige treinverbinding toevoegen, en dan is het weer niet goed…

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Een oplossing was geweest dat de Eurocity Direct slechts tot Antwerpen reed, dan hoeft de tweede Sneltrein tussen Antwerpen en Brussel ook niet geschrapt te worden.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

En in mijn ogen is de eurocity een boemel die onnodige omwegen neemt via breda, en brussels zaventem.
Er is geen enkele trein in nederland die een lagere gemiddelde snelheid heeft dan de ic brussels tussen antwerpen en brussel zuid. Hoezo kan de ic brussel niet dezelfde route nemen als alle andere intercities tussen antwerpen en brussel (die sneller zijn)?

Het is te gek voor woorden dat nederland miljarden investeerd in een betere verbinding met belgie, en de volledige kosten voor hsl 4 betaald.
Met als gevolg dat de reistijd met een uur is verkort voor de thalys en een halfuur voor de ic brussel. En dan gaat belgie doodleuk de ic brussel met meer dan een halfuur vertragen…

Als belgie een langzamere trein wilt lanceren is dat prima. Maar laat internationale treinen de snelste route nemen.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Daan
Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Breng jouw grieven naar voren bij de NMBS/SNCB.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

De nmbs is hier niet aan het klagen over de treinen.
Die zijn de champagne aan het openen dat de eurocity zo gesaboteerd is dat zij de thalys niet kan wegconcurreren op amsterdam brussel. (Voordat je iets zegt er zijn losse thalys treinen die tussen amsterdam en brussel pendelen en niet naar parijs gaan).

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Tussen Antwerpen en Brussel moeten de snelle treinen met dubbeldekkers rijden gezien de reizigersaantallen. Aangezien M6 en M7 niet naar Nederland kunnen rijden en in de treinen van en naar Nederland enkel enkeldeksmaterieel rijdt, moet er een truukje verzonnen worden om zo binnenlandse reizigers te ontmoedigen om de trein uit Nederland naar Brussel te pakken. Daarom rijdt de Eurocity Rotterdam-Brussel om via de Luchthaven.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Oh de m7 mag nederland in hoor, als je er een traxx voor zet. Of atb inbouwd in de motorwagen.

En jouw verklaring is onzin, als je minder reizigers wou, dan schrap je brussel noord en antwerpen berchem, want daar stappen toch geen internationale reizigers in, maar juist heel veel forenzen. Of je zegt tegen nederland dat je dubbeldekkers wilt inzetten en bereid bent om bij te dragen aan de kosten voor nieuw materieel. Nogmaals de m7 is geschikt voor nederland, als atb wordt ingebouwd (of de wagons getrokken worden door een locomotief die geschikt is).

Nogmaals als je een langzame verbinding wilt via zaventem is dat prima, zolang er een internationale intercity is die de normale route neemt. Zo niet krijg ik toch erg het vermoeden dat belgie de in belgie gevestigde eurostar een oneerlijk voordeel wilt geven. (De grootste tijdswinst van de thalys tov de oc brussel is tussen antwerpen en brussel zuid, niet op de hsl).

N...
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ze zouden denk ik best wel makkelijk kunnen regelen dat die M7s in ieder geval tot Breda kunnen komen. Dan zou je bijv. 1tph Breda-Noorderkempen-Antwerpen-stomme tussenstations waaronder Mechelen en Vilvoorde -> Brussel kunnen rijden.
Laat de langzamere trein lekker de tussenstops oppikken, en laat de snelle trein daadwerkelijk doorrijden.

Ik zou ook eigenlijk willen dat de EC direct soms wat verder doorrijdt, bijvoorbeeld naar Lille, Charleroi, Luxemburg, Brugge, …

Joost
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

En vergeet het gebrek aan stops in Brussel niet. Een stop op Brussel-Centraal OF Brussel-Noord (zoals ICE) zou heel veel aansluitingen verbeteren en logischer zijn voor het regioneel verkeer. Wie moet er nu naar Brussel-Zuid? Passagiers naar Parijs of Londen? Die nemen beter de Eurostar, die is weliswaar ietsjes duurder maar niet als je toch al een ticket Brussel-Londen of Brussel-Parijs koopt.
De tijdsbesparing van de ECD raak ik bijna helemaal kwijt omdat de trein pas in Brussel-Zuid stopt. En de auto in Antwerpen-Berchem parkeren heeft ook geen zin, want daar stopt de ECD niet. Dus tot ziens in de EC, lekker goedkoop en flexibel ook met korting in beide landen.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Joost

De ns wou er stoppen, maar de nmbs zij nee …

Ber Sitters
1 maand geleden

Wat kost een vliegticket Amsterdam – Brussel?

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Waarom stel je deze vraag op Treinreiziger.nl?

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Om een vergelijking te kunnen maken.

Drs.P
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Kijk eens op skycanner.nl, weet u zo het antwoord.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Dat is maar hoe je het bekijkt. Volgens mij kost een kale enkele reis vrij consequent 691 euro. Dat is omdat het niet de bedoeling is dat je dergelijke vluchten neemt. Als je een construct als slow-flying bedenkt en via Barcelona of Kopenhagen om wilt vliegen, moet het ook voor onder de 150 euro kunnen. Als je de KLM-tickets gebruikt op een manier waarop KLM dat wel wenst, dan kan het juist wel lucratief zijn om vanaf Brussel te vliegen. Een retourtje Brussel-Amsterdam-New York, kan goedkoper zijn dan Amsterdam-New York alleen. Volgens die logica ben ik afgelopen jaar nog naar Argentinië gevlogen vanaf Bremen.

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Rare constructie natuurlijk.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Welk deel exact?

Prawo
29 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Je moet dan wel vanaf Bremen vertrekken, iets wat niet iedereen is gegeven.
Voor de terugweg kun je wel in Amsterdam uitstappen (niet vergeten om bij vertrek uit Buenos Aires je bagage naar AMS te laten labelen!).

Ber Sitters
1 maand geleden

Reizigers die met KLM-Airfrance vliegen krijgen Blue Miles. Als je maar vaak genoeg vliegt, kun je ook eens een keertje tegen alleen maar de taxen vliegen.
Waarom komen de gezamenlijke Europese spoorwegen niet met Green Miles, waarbij de consument een saldo op kan bouwen.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Omdat dat uitnodigt tot meer reizen, terwijl het de bedoeling is reizen te matigen. Overigens kun je via Eurostar ook Accor-punten sparen. Net als met FlyingBlue.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Omdat de klm een bedrijf is. Die kan makkelikk kortingen geven. Het hele probleem met het europese spoor is dat het versnippert is in (nationale) bedrijven die te druk bezig zijn om elkaar vliegen af te vangen.

Je kan het doen, maar succes met uitvogelen wie betaald.

Oh en natuurlijk dat vliegen nog steeds heel veel staatssteun krijgt.
Annemiek zeurt constant over de vliegtaks op.tickets, maar als gewoon btw zat op vliegtickets, net zoals er btw zit op treintickets, dan zou er veel meer belasting betaald moeten worden.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Nee hoor, ik zeur helemaal niet over vliegtaks. De vliegtaks is juist vaak hoger dan de btw zou zijn.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Onzin, gemiddeld (denk eraan we hebben ook langeafstandsvluchten) kost een vliegticket 225 euro.
Met btw is dat gemiddeld 47,25 euro belasting per ticket.
Ondertussen is de vliegbelasting nu 29 euro.
Grofweg betekend dat dat de trein 21% btw betaald en het vliegtuig maar 13%. Waarom?

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

De btw op treintickets bedraagt 9%. Op internationale tickets wordt vaak alleen btw berekend op het binnenlandse deel van het traject.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Btw op binnenlandse tickets, op buitenlandse tickets is het 21%. En we hebben geen binnenlandse vluchten.
Ja het wordt alleen gerekend op het nederlandse deel, maar het is nog steeds 21 procent en belgie, duitsland en frankrijk rekenen ook btw voor hun deel.
Plus kerozine is ook accijnsvrij, terwijl de stroom die de ns inkoopt dat niet is, daar zit ook de belasting op.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Dat is gewoon niet waar. In Duitsland is het 7%, in België 6% en in Frankrijk voor buitenlandse ritten 0%. Die 21% verzin je.

https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/11848/~/zijn-de-prijzen-op-deze-website-inclusief-btw%3F

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Lees mijn bericht ik zeg dat ze btw rekenen, maar naar het btw van hun tarief. Mevrouw ik teleporteer in 1 minuut vanuit het vliegtuig naar de metro.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Jij stelt dat voor internationale tickets 21% geldt, wat onjuist is. Dat is nooit het geval. Er klopt dus geen zak van je verhaal. Ik heb nooit gesteld dat ik in 1 minuut van het vliegtuig naar een metro kan teleporteren. Dat is slechts gebaseerd op het feit dat jij niet begrijpend kunt lezen.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Nee, ik stel dat op internationale tickets btw zit, wat in Nederland 21% is. En dat andere landen ook btw heffen op internationale tickets, naar hun btw tarief. Wat zeker wel juist is.

Jij hebt gesteld dat je in 45 minuten vanaf het vliegtuig, met de metro van heathrow naar st pancras kon komen, de metro heeft 44 minuten nodig volgens de dienstregeling 45-44 =1, dan neem ik aan dat je in een minuut van het vliegtuig naar de metro gaat.

Of jij kan niet hoofd rekenen, of je loopt te liegen.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Er zit geen 21% btw op treintickets. Nooit!

Ik weet niet meer welk topic je over spreekt, maar dat heb ik nooit zo gesteld en jouw aanname klopt dus niet. Ik heb gesteld dat ik vanuit het centrum van Londen ben vetrokken en amper 3 uur later op Schiphol in de trein zat, want dat is gewoon zo gebeurd. Bij herhaling. Over een specifieke vlucht de andere kant op, heb ik het niet gehad.

Ik heb het idee dat je nogal in de war bent. Dat is niet erg, maar als je dat van jezelf weet, is het wellicht verstandig om wat gas terug te nemen.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Je hebt in het bericht over dat de eurostar terminal 3 weken dichtgaat gesproken over hoe snel je vanuit het vliegtuig naar london kan gaan.

Als jij dat nu al weer vergeten bent denk ik dat je je beter om jezelf druk kan maken.

Maar nu we het er toch over hebben. Dit is een site voor treinen nieuws. Waarom loop jij op ELK bericht vliegtuigen aan te prijzen als de oplossing voor alles? Er zijn genoeg sites met vliegnieuws.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Ik heb onder dat topic gesproken over hoe lang het vervoer vanaf het vliegveld duurt. Niet vanuit het vliegtuig. Vervolgens beweerde jij foutief dat een vliegtuig in 20 minuten niet leeg is, dat pareerde ik door cijfers te presenteren over omkeertijden. Maar goed, ik heb geen zin om die discussie opnieuw te voeren.

Ik prijs niet onder elk bericht vliegtuigen aan als oplossing voor alles. Onder dit topic betrek jij mij erbij door zelf mijn naam te noemen in combinatie met de vliegtaks en allerlei onzin, waaronder een berekening die nergens op slaat, aangezien je de basis van de btw-heffing niet begrijpt.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik stel dat er btw geheven wordt door bijna elk land. Wat ook zo is, frankrijk is inderdaad een uitzondering, maar daarmee is het ook gezegd.
Daarnaast stelde ik dat kerosine belasting vrij is en de stroom die ns moet inkopen dat niet is. Nogmaals dat is ook zo.
En nogmaals jij beweerde van zowel heatrow gatick als luton binnen 45 minuten in een groot station in londen te zijn vanuit het vliegtuig.

Hoezo kan jij vanuit het vliegtuig naar een station in london gaan in grofwef de tijd dat de metro nodig heeft voor deze reis?

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Frankrijk is geen uitzondering. Ook in bijvoorbeeld het VK, in Oostenrijk, in Denemarken en Spanje hanteren ze het nultarief.

Daan
30 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

En in duitsland, belgie, denemarken, nederland, italie, zwitserland is het niet zo.
Frankrijk is niet de enige, dat klopt, maar het is wel een minderheid

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Spoorwegmaatschappijen zijn ook bedrijven. De luchtvaart is ook versnipperd, maar airlines hebben ook weer partners.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

De luchtvaart is veel minder versnipperd, en elk bedrijf biedt veel meer routes aan.
En bij losse spoormaatschappijen zoals eurostar kan je sparen.

Drs.P
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

En vliegtickets boeken is heel eenvoudig, waar je ook naar toe gaat op de wereld.

Joost
1 maand geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Bij Eurostar kun je punten sparen. Paar keer voor het werk 1e klas retour naar Parijs en je hebt een gratis ticket, zelfs voor Amsterdam-Parijs of Amsterdam-Londen als je wilt.

jan nieuws
1 maand geleden

Vanuit België kan ik met deze trein geen reis boeken naar Amsterdam Centraal als eindbestemming. Er is geen optie voorzien om bvb via Schiphol trein naar Amsterdam Centraal te boeken.
Tijdverlies op Amsterdam Zuid een automaat zoeken en metro kaartje kopen voor een drukke metro naar het centraal station gebied. Zo blijft er niet veel tijdwinst en reizigerscomfort over.

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  jan nieuws

Ik het wel op nmbs internationaal. Heb je wel amsterdam CS ingevuld?

1000021146
Prawo
29 dagen geleden
Antwoord aan  jan nieuws

Wat dacht je van na aankomst in NL verder reizen met OV-Pay, op je bankpas?
Aansluitende treinkaartjes kun je onderweg al in de NL app aanschaffen.

Laatst bewerkt op 29 dagen geleden door Prawo
Rian van der Borgt
1 maand geleden

Wat betreft “Wat is er veranderd”:
Zowel de EuroCity als de Eurocity Direct wordt gezamenlijk door NS en NMBS gereden. Het is niet de ene trein door NS en de andere door NMBS. Beide treinen zijn een samenwerking. Maar de ECD zal uiteindelijk NS-materieel hebben en de EC NMBS-materieel.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Rian van der Borgt
Haagse Harry
1 maand geleden

En nu maar hopen dat, als Rotterdam – Den Haag viersporig is, de Eurocity wordt doorgetrokken naar Den Haag.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

Den Haag Centraal heeft te weinig perroncapaciteit voor nog meer kerende treinen.

Haagse Harry
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Eindpunt op Den Haag HS. Kopmaken op de Binckhorst. Klaar 🙂 Grapje natuurlijk (zal t er voor de duidelijkheid ff bij zetten).

Ber Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

Den Haag HS heeft spoor 1

Daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

Ik dacht dat de nmbs naar eindhoven wou. Maar dat breda-tilburg vol zit totdat de nieuwe aftakking van de betuweroute klaar is

Theijs
1 maand geleden

Ik meen ergens gelezen te hebben dat kinderen tot en met 11 jaar gratis mee reizen op de Eurocity en Eurocity Direct, mits vergezeld door een volwassene. Klopt dat?

Joost
30 dagen geleden
Antwoord aan  Theijs

Ja, maar je moet wel een gratis ticket meeboeken als je het ticket voor een volwassene boekt. Je kunt dus niet last-minute besluiten een kind mee te nemen (tenzij je je eigen ticket opnieuw boekt, of indien niet mogelijk, een full flex kaartje bijkoopt voor jezelf en die dan weer –op tijd– annuleert…)

Laatst bewerkt op 30 dagen geleden door Joost
FFA
1 maand geleden

Nieuws uit Belgie:
NMBS neemt afscheid van iconische treinstellen: “Laatste ritten met ‘tweetjes’ uitverkocht”
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/13/nmbs-trein/
Van staan op de trein tot meer treinen per uur: pendelaars wennen aan nieuwe dienstregeling NMBS
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/16/nieuwe-dienstregeling-nmbs-reacties-op-aangepaste-aanbod/
Nieuwe dienstregeling bij de NMBS: ontdek hier wat er verandert en waarom
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/13/nmbs-trein/
Hoe kijkt een transporteconoom naar het vernieuwde treinaanbod? “Globaal ziet het er niet slecht uit, maar het kan beter”
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/09/treinaanbod-oordeel-transporteconoom-vanelslander/
Nieuwe, snellere trein tussen Brussel en Amsterdam rijdt voor het eerst uit
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/15/eurocity-direct-brussel-amsterdam/

Een ticket voor een biljet voor de Eurocity Direct schommelt tussen de 25 en 64,1 euro. Wie een ticket wil kopen naar Rotterdam op de Eurocity betaalt tussen de 13,1 en 32,7 euro. Op de Eurocity blijven binnenlandse reizen mogelijk en zijn dus ook NMBS-biljetten geldig binnen België. Dat is niet het geval op de Eurocity Direct.

willem.aleva
1 maand geleden

jammer van de fraaie, confortabele en robuuste ICR-rijtuigen + loc’s serie 186. altijd een feest om in deze mooie treinen te reizen. het wordt helaas erg mager nu.

Joost4
30 dagen geleden
Antwoord aan  willem.aleva

Idd. De Wesp is ‘n lelijke vervanging, met het comfort van een sprinter.