Nieuwe topvrouw moet DB uit crisis halen en krijgt verlaagde doelen

De Italiaanse Evelyn Palla is door de Duitse regering aangesteld om als nieuwe topvrouw de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn uit de crisis te halen. Daarnaast zijn de doelen die ze onderweg moet halen door de regering verlaagd. Niet volgend jaar al, maar eind 2029 moet 70 procent van de (langeafstands-)treinen van DB op tijd rijden.

DB heeft een dieptepunt bereikt. Het spoorconcern maakt flink verlies en een recordaantal treinen is vertraagd. In de zomer stuurde de regering daarom topman Richard Lutz de laan uit. Met Palla, die op 1 oktober aantreedt, heeft transportminister Patrick Schneider een opvolger van Lutz gevonden die uit de gelederen van DB zelf komt.

Bij ÖBB begonnen

Palla leidde sinds 2022 DB Regio, het onderdeel van het concern dat de regionale en lokale lijnen rijdt. De in het Italiaanse Bolzano geboren Palla, die in Wenen bedrijfskunde studeerde, begon haar loopbaan in de spoorwereld in 2011 bij het Oostenrijkse ÖBB en stapte in 2019 over naar DB.

Gecertificeerd machinist

Met Palla krijgt DB iemand aan de top die weet wat het betekent om letterlijk bestuurder te zijn op het spoor. Palla behaalde vorig jaar haar machinistenrijbewijs en rijdt soms zelf op de trein. “Ik wilde weten hoe het voelt om in de machinistencabine te zitten. En ook begrijpen wat onze medewerkers elke dag doen en wat ons bedrijf definieert”, zei ze daar destijds over.

Nieuwe verlaagde doelen

Onder leiding van Lutz begon DB al een verbeterprogramma. Maar nadat Lutz begin dit jaar had verteld dat de spoorwegmaatschappij de goede weg terug had gevonden, bleek bij de halfjaarcijfers dat de stiptheid op een nieuw dieptepunt was beland en het financiële verlies niets minder was. Transportminister Schneider noemde maandag de doelen die DB zich onder leiding van Lutz had gesteld ’buiten alle realiteitszin’.

Pas in 2029 naar 70 procent

DB wilde volgend jaar al naar een stiptheid van 70 procent en voor 2027 naar 75 procent voor de treinen op de lange afstanden. De regering heeft nu het doel gesteld om in 2029 minstens 70 procent van de langeafstandstreinen op tijd te laten rijden. Op de lange termijn moet de stiptheid naar de 90 procent en voor het lokale vervoer moet dit percentage voortdurend boven de 90 liggen.

Veiliger, netter en comfortabeler

De Duitse regering wil het spoor voor de reizigers met drie programma’s verbeteren. Er start begin 2026 een project om de stations veiliger en netter te maken met onder meer videobewaking. Ook reizigersapp DB Navigator moet verbeterd worden en de regering wil meer comfort in de langeafstandstreinen die ook nog eens netter moeten worden en een beter aanbod moeten krijgen in de bistrorijtuigen.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 23 september 2025 17:50

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug