Nieuwe zelfrijdende Parkshuttle vertraagd
18 sep 2019 17:24
Pas rond juni 2020 gaat Nederlands eerste zelfrijdende bus, de Parkshuttle naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, weer rijden. Sinds juni wordt de bus vervangen door een pendelbus (lijn 91), dat zou voor vijf maanden zijn.
Nieuwe wetgeving
Maar vandaag is bekend geworden dat de pendelbus ook de komende maanden zal blijven, meldt RTV Rijnmond. Vervoerder Connexxion zegt dat de vertraging komt door nieuwe wetgeving die op 1 juli is ingegaan, waardoor er andere eisen aan de shuttles worden gesteld.
Ontwerp aanpassen
“De eisen die nu worden gesteld aan autonome voertuigen, zijn een gevolg van de inzichten die in de afgelopen drie jaar zijn opgedaan en in de beoordeling worden meegenomen”, zegt Connexxion. “Het bestaande voertuigontwerp moet nu worden aangepast aan deze nieuwe eisen.” Zo moeten er aanpassingen worden gedaan aan de bekabeling van het voertuig en aan de obstakeldetectie aan boord, schrijft RTV Rijnmond.
Aansluiting waterbus
De oude shuttles zijn in juni met pensioen gegaan. De voertuigen rijden normaal vanaf het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom naar bedrijventerrein Rivium. De Parkshuttle heeft tot nu toe alleen gereden op een eigen busbaan. In de oorspronkelijke planning zou de route van de voertuigen vanaf 2020 via de bestaande weg worden verlengd. De bedoeling is dat deze aansluiting gaat geven op een nog te realiseren halte van de Waterbus. Die komt er bij de Rotterdamse Schaardijk, nabij de Van Brienenoordbrug.
Meer reizigers verwacht
Op werkdagen vervoert de Parkshuttle ongeveer 1.750 reizigers per dag. De verwachting is dat dit de komende jaren fors gaat stijgen. “We verwachten dat het aantal dagelijkse reizigers met de Parkshuttle door de nieuwe verbinding met 20% zal toenemen”, aldus wethouder Dick van Sluis van Capelle aan den IJssel in 2018.
Vervangende bus
Voor de komende maanden zal het voor reizigers even wennen zijn. De Parkshuttle rijdt normaal in de spits maar liefst elke 2,5 minuut en daarbuiten op afroep elke 6 minuten. Nu moeten reizigers het doen met een vervangende bus, welke in de spits elke 5 à 7,5 minuten rijdt, en in de daluren elk kwartier. De bus rijdt bovendien niet vanaf metrostation Kralingse Zoom, maar van / naar Capelse Brug.
WEG MET ZELFRIJDENDE TROEP!!! Iedereen, die dat promoot maakt zich schuldig aan massale stijging van werklozen!!!
We hebben juist iedereen die de handen uit de mouwen kan steken hard nodig voor beroepen die nog niet geautomatiseerd kunnen worden. Soortgelijke ontwikkelingen in het verleden zoals de stoommachine en de computer hebben duidelijk per saldo welvaart gebracht. Dat de trekschuitjager en de telegrambezorger op een zeker moment op zoek moesten naar ander werk is, hoe ingrijpend voor de betrokkene ook, maar een overgangseffect.
OV is geen sociale werkplaats.